Hjälp med fodring!

K

Kissable

Hej! Har en 8veckor gammal kaninunge hemma, och funderar lite över hur mycket mat hon ska ha och hur mycket grönsaker hon kan få? Hon har blivit lite lös i magen så måste dra ner på grönsakerna, men ger henne endast små bitar. Hur många gånger om dan kan hon få mat? Endast seriösa svar!

Sv: Hjälp med fodring!

Vad och hur mycket och hur ofta ger du henne nu? Ger du henne nytt foder eller fick du med av det hon har fått innan så du successivt kan byta?

Vad och hur mycket och hur ofta ger du henne nu? Ger du henne nytt foder eller fick du med av det hon har fått innan så du successivt kan byta?
Hon får en gnagarmix, de på djuraffären gav henne också nått sånt fast inte samma, gav henne endast lite i början och nu lite mer. Hon är världens hungrigaste kanin:D men ger henne ungefär 3-4gånger per dag. Tycker det var lite dåligt, vi borde ha fått med från djur affären så att vi kunde byta foder, vill ju inte att hon ska få kolik eller nåt:(

Hur mycket ger du varje gång?
Antar att det är nån typ av dvärgkanin? Vad väger hon?

(Mina kaniner får bara mat två gånger om dan, pellets på morgonen och grönsaker på kvällen. Annars får de klara sig på bra hö och vatten.)

det kan vara fodret som gör henne lös i magen också.
se till att hon har fri tillgång på hö och ta bort kraft-fodret tills hon är bra i magen igen. att byta miljö kan också vara orsaken till att hon är dålig i magen.

Hur mycket ger du varje gång?
Antar att det är nån typ av dvärgkanin? Vad väger hon?

(Mina kaniner får bara mat två gånger om dan, pellets på morgonen och grönsaker på kvällen. Annars får de klara sig på bra hö och vatten.)

Inte mycket, endast lite i botten för att hon är så liten. Aa hon är dvärgvädur men väger ungefär lite mer än ett ½kg eller nåt, är inte säker. Okej, tänkte på det men hon är ju så liten och de behöver mycket näring när de växer...

det kan vara fodret som gör henne lös i magen också.
se till att hon har fri tillgång på hö och ta bort kraft-fodret tills hon är bra i magen igen. att byta miljö kan också vara orsaken till att hon är dålig i magen.

Okej, hon äter inte så mycket hö vad jag har sätt, hon sitter mäst i det :P Men nu är hon inte lös i magen längre, bajset verkar vara bra. Hon får bara mat och lite lite grönsaker i väldigt så mängder.

Först ska du börja med att vänja henne vid ren pellets, ej gnagarmix eller liknande. Son blandmat är som snabbmat för oss. De förstör organen i längden.
Sen hö ska utgöra minst 75% av födan, så viktigt att hon börjar äta ordentligt med hö.
Mina ungar får alltid runt 1/2dl pellets när de är runt 8 veckor. Vissa säger fri tillgång men då skippar de gärna höet och äter pellets ist.
en 8v unge ska vänjas sakta vi grönsaker och vissa ger inget alls fören de är iaf 3-4 månader, Men ge kanske 3-5 tärningar av morot som mäter 1*1cm.

Först ska du börja med att vänja henne vid ren pellets, ej gnagarmix eller liknande. Son blandmat är som snabbmat för oss. De förstör organen i längden.
Sen hö ska utgöra minst 75% av födan, så viktigt att hon börjar äta ordentligt med hö.
Mina ungar får alltid runt 1/2dl pellets när de är runt 8 veckor. Vissa säger fri tillgång men då skippar de gärna höet och äter pellets ist.
en 8v unge ska vänjas sakta vi grönsaker och vissa ger inget alls fören de är iaf 3-4 månader, Men ge kanske 3-5 tärningar av morot som mäter 1*1cm.

:bow:

Jag brukar ge lite mer pellets (vid behov) men större delen av födan ska ju vara grovfoder (hö) och även gräs på sommarhalvåret. Man ska vara jätteförsiktig med att vänja så små ungar vid grönsaker, jag brukar inte börja ge dem förrän vid 4-5 månaders ålder så länge det finns gräs att äta.

Morötter och liknande brukar vara snällt mot magen, men undvik kål, sallad osv. till en början i alla fall och introducera nya grönsaker högst en gång i veckan.

:bow:

Jag brukar ge lite mer pellets (vid behov) men större delen av födan ska ju vara grovfoder (hö) och även gräs på sommarhalvåret.

.

Jag ger pellets utblandat med spannmål, och jag kan bara hålla med er om att såna "gnagar-blandningar" inte är något som är bra för kaninmagar i längden, å andra sidan brukar jag tänka så här:
Min barndoms kaniner levde (periodvis) på sånt foder, och de blev 13, 14 och 16 år gamla. Så, det kanske inte är SÅ skadligt när allt kommer omkring.. men jag skulle aldrig ge det till mina produktionskaniner som jag har idag!

Vet att pellets är bäst för kaniner men hon äter allt utom pelletsarna och äter dom senare, men kan ju försöka med det. Nåt tips jag kan få så att hon börjar äta höet? Hon hade fått grönsaker i affären innan så hon va redan van men hon brukar få lite av mig eftersom hon är så liten. Okej, inga andra grönsaker? Tack :D

"Låt Dig inte luras av kaninens vilja att äta mer och mer av godsaker och mindre och mindre av hö/gräs. Det är Du som bestämmer vad din kanin skall äta! Om kaninen ej vill äta hö trots att inget annat serveras bör veterinär uppsökas för kontroll."

Text: Leg vet Gunnel Anderson / leg vet Marianne Tornvall

Vad är det för spannmål du ger?
Jag har hört många som blandat ut med t ex. havre, och det har jag också provat förut men majoriteten av mina plockade bara ut havren och välte ut resten trots att det var så liten mängd.

KL
Vi ger våra ungar fri tillgång på pellets så länge de växer. Långhåriga kaniner får dessutom mer pellets än korthåriga. Vår angora äter mängder.

Vi ger dessutom grönsaker från start så de lär sig äta det mesta, små mängder dock.

Vad är det för spannmål du ger?
Jag har hört många som blandat ut med t ex. havre, och det har jag också provat förut men majoriteten av mina plockade bara ut havren och välte ut resten trots att det var så liten mängd.

havre + korn, hela spannmål. mina kaniner äter rubbet; pelletsen och spannmålet.

Lejonen är ganska kräsna av sig. De ungar vars mamma äter grönsaker äter det själva. Vissa äter knappt färskt gräs.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 030
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve