Hjälp med budget

Madick

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp med vad olika saker kostar för en hund, närmare bestämt en Cavalier King Charles Spaniel.

Vad kostar försäkring? Har man både liv och veterinärvård som på hästar? Hur mycket brukar foder kosta för den storleken av hund? Är det ngt annat (utom alla roliga pryttlar man kan köpa) som jag bör räkna med?

Sv: Hjälp med budget

Jag betalar ca12000 om året i försäkring för mina 6 hundar. Alla har 50' i veterinärvård och 3' i medicin. 3 av dem är avelsförsäkrade. Livvärde på alla hundar, 9000 för valpen, de är inköpspriset. Sen de mer meriterade hundarna är högre försäkrade. Alla har användbarhetsförsäkring också, så jag kan få ut livvärde om de inte längre kan användas i jakt. Antar att de typ är som en triangelmärkning.

Vad varje enskild hundskostnad skiljer faktiskt ganska mycket mellan raserna. Men de tror jag du kan göra kalkyl på olika hemsidor.

Mat, jag hämtar mat gratis på slakteriet. Men här kan de kosta nästan vad som helst! Vissa klarar sej jättebra för 100kr i månaden medans andra behöver specialmat där en pluttesäck kan kosta upp mot 7-800kr.

Avmaskning nån hundring, vaccin betala jag 450kr för.

Kennelklubben har ett rätt så bra exempel under rubriken köpa hund - kostnad för hund. De räknar visserligen på en golden som förstås äter mer, men det är i alla fall ett bra exempel på vad som kan kosta.

Försäkringen kan variera rätt mycket beroende på var du bor (i princip billigare ju längre från de större djursjukhusen du bor...) hur hög självrisk du väljer osv. Tyvärr är hemsidorna riktigt dåliga, du måste ge väldigt mycket uppgifter om både dej och hundenör för att få fram ett pris. inte så lätt om man inte ens vet när man får något erbjudande om valp men i alla fall vill göra en budget. Det är nästan enklare att ringa i så fall. Viktigast för de flesta är förmodligen veterinärvården, men det går förstås även att ha en livförsäkring.

Något att tänka på är att man behöver en rejäl hemförsäkring som täcker ev skadestånd om hunden ställer till med något. Det ingår i de flesta helförsäkringar, men her men någon enklare variant tex studentförsäkring eller liknade kan det vara en bra idé att kolla.

(Jag har en golden och kostnaderna för medlemskap i goldenklubben, Spaniel-retrieverklubben och Brukshundklubben + kurs i rallylydnad gjorde ett oväntat stort hål i plånboken...)

Försäkringskostnad kan du lätt räkna ut på agrias hemsida (säkert på andra bolag också). Det finns både vetvård, liv och lite andra tillägg (jag har tex medicin och rehab också).

Min dvärgschnauzer kostar knappt 300 i försäkring och ungefär lika mycket i mat varje månad. Sen tillkommer vacc ca 400/år, andra vetkostnader, godis, bajspåsar, ben, leksaker osv. Det handlar dock inte om många tior varje månad (så länge de inte blir sjuka såklart).
Kurser, träningsavgifter och medlemsskap kan också vara bra att räkna med om man vill hålla på med det. Valpkurs är ju iaf bra för alla.

Min dvärg schnauzer kostar 1500:-/år i försäkring då har han ett livvärde på 10000:- bara men han har dubbel veterinärvård som även täcker rehab och mediciner.

En DS och en Cavalier King Charles borde väl äta ungefär lika mycket.
Mina hundar äter Nordic färskfoder och dvärgarna äter för ca 5-600:-/mån och då är dem 2 st.

Sen lägger jag pengar på lite tuggben, leksaker, selar och koppel osv men det blir inte många pengar/år kanske 3000:- totalt med allt till numera 3 hundar varav en är stor.
Men sen är det så olika ser jag som när jag bara hade min gamling så köpte jag inte så mycket saker för han har det han behöver så han kostade kanske 500:- om året men i år har jag utökat med 2 hundar till + att gamlingen också behövde lite nya selar, koppel och täcken och då drar det ju iväg.
Men jag räknar med att inte behöva köpa mer sånt på några år.
Annars är det väl lite vaccinationer som kostar, hundarna får gå till tandläkaren ca vartannat/vart tredje år för att ta lite tandsten och se att allt ser bra ut i munnen och det är ganska dyrt.

Annars är det väl inga speciella kostnader om man inte går kurs eller att hunden blir akut sjuk.

Det som kostar "hela tiden" när man har hund är:
Försäkring
Bajspåsar
Leksaker (om man inte gör själv av gamla utslitna kläder eller liknande)
Mat + tuggben (om man inte barfar och får gratis från slaktare, jägare eller liknande)

Det som kostar "hela tiden" för många är dessutom:
Medlemskap i rasklubb, brukshundklubb eller annan hundklubb.
Resor till och från klubbar, tävlingar osv.
Tävlingar, kurser osv.

Vad som mer eller mindre är engångskostnader är:
Klotång + eventuella borstar.
Eventuella täcken.
Koppel + halsband eller sele.
Krocktestad bur till bilen (inte något man måste ha, men har man bil så rekommenderar jag det verkligen!)

Jag själv har två ganska stora hundar (62 + 63cm i mankhöjd och väger ca 19kg). De kostar mig väldigt lite, men det är för att jag barfar och har fått en del mat gratis osv, så foderkostnaden nu är löjligt låg för dem. Inte heller är jag med i några klubbar för tillfället och eftersom de äter bra mat bajsar de inte mer än 1-2 gånger per dag och det går inte heller åt mycket bajspåsar :p Leksaker gör jag själv av billiga fleecefiltar, köper begagnade gosedjur på myrorna eller liknande och täcken, koppel m.m. köper jag bara om det verkligen behövs. Vaccinera gör jag vart tredje år, så det blir inte heller någon stor kostnad.

Just nu kostar de tillsammans alltså inte mer per månad än ca 100kr i mat och en rulle bajspåsar om man räknar bort försäkringen.

Jag har en mindre hund i snarlik storlek (runt 6 kg) (papillonmix närmare bestämt).
Försäkring -runt 2800/år, vet 50´000, liv 5000.
Mat -en säck Standardt räcker ca 4-5 månader för mig, kostar 450-500 kr. Nu spär jag iofs ut denna med färskfoder, men med enbart torr så räcker den 4-5 mån.
Bajspåsar -vi snackar kanske 20 kr/mån.
Vaccinering -typ 400-500/år

Det som kostar, som är "frivilligt", sedan är ju
-tävlingar
-leksaker
-tuggben
-Medlemskap i hundklubb
-Kurser
-hur många koppel/halsband/täcken etc man skall ha

Jag har en mindre Schäferkorsning.
Försäkringen (25 000 på Agria, ej livförsäkring) kostar 158kr
Maten kostar 650kr
Bajspåsar kanske 5kr (om ens det, köper de på Ullared för 5kr för 50st)
Vaccinering 550kr /år

Sen får man nog räkna med några veterinärbesök varje år? Men det kanske bara är min hund som behöver dit regelbundet för alla möjliga sjukdomar? I år har det gått på 4000kr och ändå måste vi dit och ta blodprov innan årsskiftet.

Sen är det ju också alla saker som går sönder. Klosaxar som behöver bytas, filtar, leksaker, koppel osv. Så kanske 1000kr i månaden kan jag tänka mig att man får räkna med.
Nu är jag inte med i någon klubb då jag inte tävlar eller är intresserad utav sånt. Går inte heller några kurser eller så. Men annars får man nog räkna med 500-1000kr mer :)

Vad kostar försäkring? Har man både liv och veterinärvård som på hästar? Hur mycket brukar foder kosta för den storleken av hund? Är det ngt annat (utom alla roliga pryttlar man kan köpa) som jag bör räkna med?

Försäkringskostnad kan du räkna ut på bolagens sidor, det varierar massor beroende på ras. Just cavalieren är väldigt sjukdomsbelastad så misstänker att de är dyra. Jag betalar 1100:-, 1700:- samt 2690:- för mina, den dyrare ligger i ett annat bolag, därav det högre priset. Samtliga har både livförsäkring (10.000:-, 25.000:- samt 12.500:-), full användbarhetsförsäkring och veterinärvård (50.000:- var för de två första och 40.000:- för den tredje) med ersättning för både medicin och rehab. Jag har valt att försäkra upp över öronen eftersom mina är värdefulla arbetsredskap med hög skaderisk. Rasen är sund och relativt billig att försäkra.

Foder beror lite på dina preferenser, förutsättningar för förvaring och hundens eventuella specialbehov. Jag köper ett ganska dyrt färskfoder, men köper i så stora mängder(500 kg) att det levereras direkt hem på pall, och då kommer jag ner i återförsäljarpris. Kräver stor frys (eller kompisar att beställa tillsammans med) men kostar mig bara nån tia om dagen att fodra högpresterande hundar med toppkvalitetsfoder.

Sen tillkommer kostnader för klubbmedlemsskap (min specialklubb kostar 300:-/år), kurser, lektioner, lokalhyror, träningskläder, leksaker, hundgodis (en inte alls försumbar post när man tränar aktivt, här går det åt nästan ett kilo om dagen) och så alla resor som blir. För att inte tala om tävlingsavgifter!:crazy: Jag lägger säkert 1000:-/mån på dessa kringkostnader, trots att jag inte tränar för instruktör speciellt ofta, och har gratis träningslokal/får.

Sen får man nog räkna med några veterinärbesök varje år? Men det kanske bara är min hund som behöver dit regelbundet för alla möjliga sjukdomar? I år har det gått på 4000kr och ändå måste vi dit och ta blodprov innan årsskiftet.

Sen är det ju också alla saker som går sönder. Klosaxar som behöver bytas, filtar, leksaker, koppel osv. Så kanske 1000kr i månaden kan jag tänka mig att man får räkna med.
Nu är jag inte med i någon klubb då jag inte tävlar eller är intresserad utav sånt. Går inte heller några kurser eller så. Men annars får man nog räkna med 500-1000kr mer :)

Nej det är inte normalt med flera veterinärbesök/år på en frisk hund.
Normalt är väl att åka till veterinären en gång per år för vaccination om man nu vaccinerar sin hund.
Min gamling hade aldrig varit sjuk/skadad för att behöva åka till veterinären förrän han var 7 år, efter det har han haft lite otur, var förstoppad en gång, magsjuk en gång så han behövde få hjälp att få i sig vätska med dropp, en gång bröt han ett kloben som behövde amputeras och nu sist hade han fått hudcancer med en tumör i en tå så den fick vi också amputera.
Hunden blir 10år och vi har behövt åka med honom till veterinären för 4 åkommor..
Det känns väl ganksa normalt för någong gång lär man ju behöva åka till veterinären under hundens livstid.

Alltså förstår du hur mycket klosaxar, filtar, koppel osv man lär köpa om man ska komma upp i 1000:-/mån?
Det är en orimligt hög kostnad och jag är helt övertygad om att gemene man inte lägger så mycket på utrustning till hunden.
Visst finns det undantag men de allra flesta kommer aldrig i närheten av de summorna.

:eek:
Det skulle alltså betyda att man köper ny klosax varje gång man klipper klorna, flera nya koppel + halsband varje månad samt nya leksaker och filtar varje vecka.
Hur sjutton skulle man få plats med alla grejer? Och vad ska man med allt till om man bara har en hund?
Ett bra läderkoppel klarar sig oftast minst hela hundens liv, sedan behöver man kanske några bra valphalsband och ett bra vuxenhalsband. Så inte ens koppel + halsband som räcker hela hundens liv kommer upp i några 1000kr.

Att man inte behöver åka till veterinären ofta med en frisk hund säger ju sig självt, men att något händer varje år är inte orimligt när man ska räkna på vad det kostar. Hellre för högt än lågt dessutom.

Min dvärgschnauzer är 4, 5 och snittar nog på 2 vet.besök om året (plus vacc). Aussien på 14 mån har aldrig varit hos vet (mer än vacc och besiktningen såklart).

Att man inte behöver åka till veterinären ofta med en frisk hund säger ju sig självt, men att något händer varje år är inte orimligt när man ska räkna på vad det kostar. Hellre för högt än lågt dessutom.

Min dvärgschnauzer är 4, 5 och snittar nog på 2 vet.besök om året (plus vacc). Aussien på 14 mån har aldrig varit hos vet (mer än vacc och besiktningen såklart).

Man bör såklart ha en rejäl buffert för eventuella veterinärbesök eftersom man aldrig vet när en hund blir sjuk eller skadad.
Själv har jag en väl tilltagen buffert som dessutom fylls på varje månad.

Men att räkna med att hunden ska behöva åka till veterinären och bli behandlad flera ggr om året tycker jag är ganska överdrivet.
Då skulle jag börja ifrågasätta mig själv som hundägare vad jag gör för fel...
Eller vad tusan jag köpt för dålig hund som inte håller bättre.

Jag tolkar det som 1000 kr totalt per månad, dvs med mat etc?

Så tolkar inte jag det hon skriver ju såhär:

Hon säger ju att maten kostar ca 650:-/mån för hennes hund.

"Sen är det ju också alla saker som går sönder. Klosaxar som behöver bytas, filtar, leksaker, koppel osv. Så kanske 1000kr i månaden kan jag tänka mig att man får räkna med"

Jag tolkar det som att hon antingen har extrem hög förbrukning av dessa saker alternativt så har hon dålig uppfattning på vad normal förbrukning är och vad sakerna kostar.

Nu är ju hundbloggerskan inte så gammal så jag tror det fallerar lite på uppfattningen av vad man normalt köper och hur mycket man köper och vad det kostar.
Men det är å andra sidan ganska normalt i hennes ålder att ha en lite tokig uppfattning om budget, se bara på "tonårsbossen" :)

Nu är du ju bara nedlåtande, både mot mig och hundbloggerskan. Vem av oss som missuppfattat lär väl visa sig, men man är inte korkad bara för att man är ung.

Som sagt, med flera veterinärbesök per år kan jag väl inte kalla min hund helt frisk. Medfött eller inte vette sjutton. Han är allergisk och har råkat ut för flera småsaker. Men att påstå att jag inte sköter honom ordentligt är bara dumt.

Nu är du ju bara nedlåtande, både mot mig och hundbloggerskan. Vem av oss som missuppfattat lär väl visa sig, men man är inte korkad bara för att man är ung.

Som sagt, med flera veterinärbesök per år kan jag väl inte kalla min hund helt frisk. Medfött eller inte vette sjutton. Han är allergisk och har råkat ut för flera småsaker. Men att påstå att jag inte sköter honom ordentligt är bara dumt.

Nej det är jag inte alls det.

Det är fullt normalt att man som tonåring inte har stenkoll på budget och ekonomi.

Jag har aldrig sagt att du inte sköter din hund.
Jag är helt övertygad om att de allra flesta sköter sin hund på det sätt de tror är bäst, men för det behöver det ju inte vara det bästa sättet.
Har man en hund eller häst eller vad det nu må vara som ofta har problem med diverse är det inte fel att syna sig själv om man faktiskt gör något galet även om det bara är småsaker.
Väldigt mycket går ju att förebygga mer än vad de flesta av oss gör.

Jag gör inte heller alltid rätt, men jag försöker regelbundet syna mig själv med kritiska ögon om jag kan påverka och göra saker bättre för att det inte ska gå på tok.
Kanske därför jag så gott som alltid haft friska och enkla djur?

Senast ändrad:

Jag har också alltid haft friska djur bortsett från den här hunden. Lite saker som hänt men på många djur. Anser mig kunnig och att jag sköter dem bra.

Visst kan det vara nyttigt att tänka efter en extra gång men om jag kollar på min hunds vet. Besök:
- histiocytom på nosen 5 mån gammal, opererades bort.
- allergiutredning; klåda och återkommande magproblem. Flera besök under ca 6 mån tid.
- noskvalster
- smärta i nacken. Troligtvis sträckning.
- infektion i kastrationssår (ja och kastrering innan dess såklart). Behandling och återbesök.
- klobrott. Behandling och återbesök.

Jag kan klandras för klobrottet då det var mitt val att gå i trappan där han fastnade. Det lär jag inte göra om. Annars vet jag inte vad som kan göras annorlunda. Han äter idag foder han tål, ingen vet vad som hänt med nacken. Att träna, träffa andra hundar och få röra sig fritt i skogen kommer vi fortsätta med, annars är det inget bra liv.

En olycka kommer sällan ensam heter det och har man otur så kan det bli ganska många veterinärbesök på ett och samma år. Jag hade ett år där jag i maj månad hade lagt ut 20 000 kr på vetvård och mer blev det men då slutade jag räkna ihop det utan körde med "blunda och betala". Åren innan det hade varit i princip sjukdomsfria.

Nya vovven opererade bort ett histiocytom och sedan gick allt snett. Benet svullnade upp, såret sprack och huden på benet dog och föll av. Så det blev nog 10 vetbesök på 14 dagar… Och sedan ytterligare 4-5 under de följande 3 månaderna som det tog för benet att läka ihop. Min snälle veterinär tog inte betalt för alla gångerna men det kan man ju inte räkna med.

Man bör såklart ha en rejäl buffert för eventuella veterinärbesök eftersom man aldrig vet när en hund blir sjuk eller skadad.
Själv har jag en väl tilltagen buffert som dessutom fylls på varje månad.

Men att räkna med att hunden ska behöva åka till veterinären och bli behandlad flera ggr om året tycker jag är ganska överdrivet.
Då skulle jag börja ifrågasätta mig själv som hundägare vad jag gör för fel...
Eller vad tusan jag köpt för dålig hund som inte håller bättre.

Lite naivt att tro att allt går bra om man bara tar hand om hunden rätt. Första året med våran nuvarande bodde jag mer eller mindre på Strömsholm. Han hade en lösben bit som opererades, sen var det rehab. När han äntligen blev friskförklarad så bröt han av en klo, så det var bara att åka tillbaka igen. Sen har vi peppar peppar klarat oss ganska bra fram till i år då han fick ett frö inkapslat i ögat som krävde besök och återbesök.
En bekant har en rätt envis jakthund, det har mer eller mindre klippkort numera eftersom den lite för på och jaga vildsvin är rätt riskfyllt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 061
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 822
Senast: nickan1
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?