Hjälp med budget

Sv: Hjälp med budget

Ööh. Du får gärna låna min hund ifall du lyckas hålla henne frisk. Vi har nog säkert närmare tio besök om året. Det är allergi, olika hudproblem p.g.a. allergin, det är tumörer, smärta p.g.a. spondylos, det är kontrollbesök efter kontrollbesök, plus de vanliga vaccinationerna.

Nu äter min Atopica, om som tur är tar försäkringen det mesta. Igår kostade besöket inkl. mediciner ca 1600kr. Själv betalade jag 370. Nu får jag hoppas att jag kan börja dra ner på Atopican snart, annars blir det dyrt.

Och ja, Boxern är en sjuk ras, så där har du en point. Nästa hund blir av friskare ras, men inte ens det kan garantera att hunden hålls helt frisk. De sträcker sig, råkar ut för olyckor, får tumörer o.s.v.

Kl

Innan när vår var försäkrad (blandras) kostade det 3500/år. Tandvård och årlig koll ca 1400. Fats självrisk på 2500, oftast har våra få vetvesök kostat 2499kr...
Mat, 300kr/månad, lite hundgodis och bajspåsar ovanpå det.
Borstar och liknande ca 100/år, och jag gillar att byta koppel och halsband lite då och då, så det har jag lagt mycket pengar på... Biabädden, ca 800kr, använt 3 st.

Du har säkert vid det här laget räknat ut att det beror på :-) Men till viss del hänger det ihop med rasen du väljer. Om kostnaden är viktig för dig kan du påverka genom att välja rätt. Cavalier har en del rasbundna sjukdomar som visserligen är behandlingsbara men påverkar försäkringspremie även för friska djur och förstås medför en del medicin- och veterinärkostnader om din hund blir sjuk. Frisk liten ras som inte måste gå till frisör och som föder naturligt gör att kostnaden blir under 500 kr i månaden. Om du inte har kostnad för dagpassning förstås. Det är ofta den dyraste delen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 061
Senast: inverterad
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 498
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 822
Senast: nickan1
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar