Hjälp med bomlös sadel......

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare flisan100
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 4 218
F

flisan100

Har precis "blivit" med bomlös sadel och har ingen som helst erfarenhet av bomlösa sadlar sen tidigare! Eftersom vi har haft problem att hitta en bra sadel till ponnyn verkade det som ett bra alternativ:) Jag har förstått att det krävs en "inskolningsperiod" när man är van att rida i vanliga bomsadlar. Det funkar ganska bra förutom att paden förflyttar sig under sadeln, trots att den (paden) är ordentligt fastspänd både bak och fram i sadeln. Från början ville sadeln dessutom glida framåt, så då köpte vi en svanskappa. Nu är alltså problemet att sadeln glider åt sidan och paden "korvar sig" under. Hjälp! Hur ska man göra vid sadling så att hela "paketet" ligger stilla?!:confused: Jättetacksam för alla svar:bow: :bow:

Sv: Hjälp med bomlös sadel......

Tyvärr finns det en del trådar om detta redan. Tror att du kan söka på horse saver eller "sadelpad till bomlös".
// Linda

Vad är det för sadel? Är den uppbyggd med bossor? Eller ska den ha en tryckavlastande pad under?
Jag har en Fitform (gamla Barefooten) med Skitopad (tryckutjämnande pad) och även fast jag inte sätter fast paden i sadeln så ligger den stilla. Sadeln åker lite framåt för mig också, men det beror främst på hästens byggnad och att jag vill inte att sadeln ska störa bogbladen så därför använder jag svanskappa.

Det är en Knights, inga bossor utan med en tryckavlastande pad under, HorseSaver, tror jag den hette. Vi köpte också en svanskappa för att den gled framåt, så på den fronten fungerar den bättre. Fick i går tips om att lägga ett "antihalkunderlägg" mellan sadeln och paden. Då skulle den ligga stilla. Har inte hunnit prova detta än. Vad tror du om det?

Finns massor med inlägg/trådar om Horse Saver, som man inte ska köpa pga diverse fel. Bl.a. att den vandrar och att de tryckfördelande iläggen inte är så tryckfördelande när de har värmts upp utav hästens kroppsvärme.

Jag har en Skito-pad under min Fitform och det är ju tyg (kanvas-aktit) mot "teddy" och det glider inte. Kanonskön sadel som båda hästarna och ryttarna trivs med.:love:
Bild019.jpg

"knorren" du ser bakom sadeln är svanskappan, ponny var för kort så jag fick köpa en full, men den är 70-80 cm för lång så jag har knorrat ihop det där bak.

Vet du var man kan få tag på Skiitounderläggen? finns det nånstans i umeåområdet, tro, eller måste man beställa på nätet? Det verkar ju vara underläggets glatta yta som är vårt problem. Under vår sadel är det fårskinn så det borde ju också ligga still mot ett strävare underlag:) Sadeln är så himla skön och det är så synd att paden ska förstöra nöjet att rida i den! Man får sitta av med jämna mellanrum för att dra till paden och sadel:smirk:

Tack för bilden, förresten! Nu kan vi se precis hur långt fram man ska lägga sadeln också! Det har varit lite oklarheter ang. detta också! Du får ursäkta att jag verkar lite ovetande om det mesta, men vi köpte sadeln begagnad och vi har ingen som helst erfarenhet av bomlöst. Dessutom känner vi ingen som "kan" bomlösa heller! Så vi är jättetacksamma för hjälpen:bow:

Jag tror minsann att det är min gamla Fitform du har ;)

Det är en underbar sadel, jag sålde den till förmån för en Torsion Endurance. Som var bättre i kvalité, men jag tycker faktiskt att jag satt mer korrekt i Fitformen...

Sorry att jag kidnappade tråden :D

www.stallvrå.se säljer skito
Jag har för mig att den ska ligga lite längre bak än en bomsadel.
Jag har själv provat mig fram om vart sadeln bör ligga för oss. Jag har "framvalvet" så att frambenen kan röra sig fritt, men samtidigt tycker jag att sadelgjorden hamnar så långt bak. Men den ligger stilla, varken hästen eller jag har ont i ryggen eller något, så då fortsätter vi så.

Jag tycker du ska ringa upp någon av dem som säljer kvalitetspaddar till bomlöst, tex Torsion, Kaupre eller Stall Vrå, beskriva din häst och fråga vad för pad du behöver. De är kunniga och, enl min erfarenhet, mkt trevliga, och kan säkert svara även på dina andra frågor :)
Tror det lönar sig att satsa på en kvalitetspad. Själv blev jag supernöjd med TN Equalizer, se www.torsion.se

Ville bara tacka för råden och tipsen!:bow: Har nu provat med"antihalkmatta" mln. sadel och pad och det fungerar fint!:) Funderar på att skära till bitar av liggunderlag och stoppa in i paden för att paden ska bli lite tjockare.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 353
Senast: Oknytt
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 710
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka