Hej!
Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka olika raser under sommaren och ta ett beslut därefter, och sen får kösystem och andra faktorer styra över när det faktiskt blir av.
Bakgrund/förutsättningar:
Vi har två barn på 4 och 6 år. Jag och min fru har båda växt upp med hund, men har inte ägt en hund själva eller tillsammans, så vi får kalla oss oerfarna men fast beslutna om att vi ska göra det jobb/ta de utbildningar som krävs för att hund och familj ska kunna må som bäst.
Bor i hus med tomt på ~1000m2 på vanlig bostadsgata, i en by med sjö och naturnära miljö, men ingen skog.
Vi arbetar normala tider, men där jag har möjlighet att ta med hunden till jobbet varje dag där mitt jobb dock är mestadels stillasittande. På en vardag kommer vi kunna erbjuda aktiv motion till och från jobbet på totalt 1 timme, kortare promenad eller lydnadsträning på 20-30 min under lunchen, ofta en lekstund utomhus efter barnen kommit hem från förskola/skola, samt någon form av kvällsmotion eller lydnadsträning på ~45 min.
På helgerna blir det mer fritt, där hunden kommer få hänga med på det som familjen gör för dagen. Vi är ofta i trädgården och donar, eller ute på nån utflykt, och/eller besöker familj och vänner. Totalt sett kommer hunden få mer aktivering på en helgdag än på en vardag.
Vi förstår förstås att det alltid måste ske en kompromiss när man gör en önskelista av egenskaper hos en hund, och att varje individ är sin egen, men om vi ska prioritera för att enklare utvärdera raser ser det ut såhär:
Vi är fortfarande i den här ganska oändliga researchfasen, och har inte besökt några hundar/raser än, men det som dykt upp hittills är:
Renrasig:
-Mellan/Stor Pudel
-Barbet
-Schnauzer
-Lagotto romagnolo
Blandras:
-Goldendoodle
-Labradoodle
Vi vore väldigt tacksamma att höra era tankar och råd om lite vad som - om det så gäller raser som nämns, eller inte nämns, eller huruvida vi eventuellt borde tänka om för att det bättre ska passa helheten.
Med värme,
Henrik
Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka olika raser under sommaren och ta ett beslut därefter, och sen får kösystem och andra faktorer styra över när det faktiskt blir av.
Bakgrund/förutsättningar:
Vi har två barn på 4 och 6 år. Jag och min fru har båda växt upp med hund, men har inte ägt en hund själva eller tillsammans, så vi får kalla oss oerfarna men fast beslutna om att vi ska göra det jobb/ta de utbildningar som krävs för att hund och familj ska kunna må som bäst.
Bor i hus med tomt på ~1000m2 på vanlig bostadsgata, i en by med sjö och naturnära miljö, men ingen skog.
Vi arbetar normala tider, men där jag har möjlighet att ta med hunden till jobbet varje dag där mitt jobb dock är mestadels stillasittande. På en vardag kommer vi kunna erbjuda aktiv motion till och från jobbet på totalt 1 timme, kortare promenad eller lydnadsträning på 20-30 min under lunchen, ofta en lekstund utomhus efter barnen kommit hem från förskola/skola, samt någon form av kvällsmotion eller lydnadsträning på ~45 min.
På helgerna blir det mer fritt, där hunden kommer få hänga med på det som familjen gör för dagen. Vi är ofta i trädgården och donar, eller ute på nån utflykt, och/eller besöker familj och vänner. Totalt sett kommer hunden få mer aktivering på en helgdag än på en vardag.
Vi förstår förstås att det alltid måste ske en kompromiss när man gör en önskelista av egenskaper hos en hund, och att varje individ är sin egen, men om vi ska prioritera för att enklare utvärdera raser ser det ut såhär:
- Det är framförallt en hund för familj och sällskap. Vi kommer inte tävla något, utan utöver sällskap/lek/motion erbjuds det lydnadsträning och svampsök under säsong.
- Bra med barn generellt - inte bara våra egna. Den behöver fixa att det blir högljutt där hemma emellanåt.
- Gällande päls är vi mer benägna att tänka oss en del pälsvård, om det innebär att vi slipper mycket fällning.
- Trygg & förhållandevis lugn och omfamnande mentalitet, som trivs med mycket närhet/beröring. Får gärna ha en "på-knapp" vid lek och aktivering, men den behöver klara av att stänga av när situationen kräver det.
- Mellanstor, men om andra egenskaper väger över kan den gå åt det stora hållet också. Just att vi hamnar på mellanstor är för att vi föräldrar helst inte vill ha en liten hund, men att vi också inser att det vore praktiskt om hunden inte är såpass stor att barnen inte kan gå ut med den själva när de blir äldre. Så huruvida hunden är stark/atletiskt/gärna drar i koppel etc har förstås också lika stor betydelse i sammanhanget.
- När den är fullvuxen är det kanon om den klarar av att trava bredvid cykel 2 ggr om dagen på vardagarna, á ~30 min per tillfälle (6km x2). På så vis får vi automatiskt in en del av vardagsmotionen. Vi cyklar längs med åkrar, så den ska helst inte instinktivt vilja sticka på hare eller annat smått.
- Vi önskar att undvika en ras som snackar/skäller mycket. Vi kommer exempelvis ha grannar och sällskap som går förbi huset dagligen, både med och utan hund, så för både deras och vår skull bör den klara av att hantera det på sikt. Där bor dessutom hundar i ena grannhuset, och ett par hus bort. Jag personligen (men inget min fru lägger vikt vid), hade vår hund gärna fått vara uppmärksam och mer vokal nattetid när den har anledning att vara misstänksam, men jag förstår också att det ofta är orimligt att forma en individ eller ras på det viset, särskilt om den inte har utpräglad vakt i sig.
Vi är fortfarande i den här ganska oändliga researchfasen, och har inte besökt några hundar/raser än, men det som dykt upp hittills är:
Renrasig:
-Mellan/Stor Pudel
-Barbet
-Schnauzer
-Lagotto romagnolo
Blandras:
-Goldendoodle
-Labradoodle
Vi vore väldigt tacksamma att höra era tankar och råd om lite vad som - om det så gäller raser som nämns, eller inte nämns, eller huruvida vi eventuellt borde tänka om för att det bättre ska passa helheten.
Med värme,
Henrik