Hjälp med att hjälpa.

Blandrastik

Trådstartare
Scenario.
Medryttare till häst A har med sin hund i stallet, en blandning mellan border collie och springer. Väldigt borderaktig, tassar runt lite hukande och är inte så särskilt social med andra, varken hundar eller mäniskor.

Matten klagar lite över att hunden har dålig respekt för hästarna och skulle behöva sig en liten näsbränna för att hålla sig undan. Själv föreslår jag att hon ska träna hunden i att uppföra sig i stallet istället för att sas lägga detta på hästarna.

Så händer det naturligtvis, hunden blir trampad. Hunden skriker, matte skriker ännu högre plus att matte kastar sig över hunden och krampaktigt håller den fastklämd under vänstra armen. I den högra håller hon hästen. Det blir så där jobbigt skrikigt i några sekunder innan man fått loss hästen från matte och hon släpper hunden.
Bara för att lyfta upp den och bära ut den.

Väl ute så klämmer matte på benet typ 200 gånger utan att hunden säger pip. Däremot var det länge sedan jag såg en så stressad hund. Dreglet rann och hunden hjässade i 180. Då börjar matte klappa på den och prata med barnspråk.
Stackars, stackars liten... medans hon klappar på hunden som nu fäller sin päls i samma hastighet som tungan går.

Av någon "underlig" :cool: anledning så vill inte hunden vara i stallet längre, utan börjar stressa upp sig när matte parkerar på uppfarten.

Hon har provat att helt sonika gå in och knyta fast hunden i stallet, men hunden går upp i horribel stress.
Nu har hon bett om hjälp, jag har några ideer, men vill gärna ha några fler infallsvinklar på hur man kan hjälpa hunden och matten.

Sv: Hjälp med att hjälpa.

Eftersom det är matte som skapat stressen i stallet, tycker jag att en idé vore att hunden följer med någon annan dit. Kanske går in bakvägen, åker en annan väg dit etc.
När hunden lugnt och fint kan gå in i stallet kanske matte står där och är glad, och de leker en stund.

Så händer det naturligtvis, hunden blir trampad. Hunden skriker, matte skriker ännu högre plus att matte kastar sig över hunden och krampaktigt håller den fastklämd under vänstra armen. I den högra håller hon hästen. Det blir så där jobbigt skrikigt i några sekunder innan man fått loss hästen från matte och hon släpper hunden.
Bara för att lyfta upp den och bära ut den.

Väl ute så klämmer matte på benet typ 200 gånger utan att hunden säger pip. Däremot var det länge sedan jag såg en så stressad hund. Dreglet rann och hunden hjässade i 180. Då börjar matte klappa på den och prata med barnspråk.
Stackars, stackars liten... medans hon klappar på hunden som nu fäller sin päls i samma hastighet som tungan går.

Hennes beteende vid olyckshändelsen låter som om det vore taget ur en hundbok där man beskriver "gör absolut INTE så här", hon har ju verkligen lyckats förstora händelsen för den stackars hunden.

Av någon "underlig" :cool: anledning så vill inte hunden vara i stallet längre, utan börjar stressa upp sig när matte parkerar på uppfarten..

No shit. :cool:

Hon har provat att helt sonika gå in och knyta fast hunden i stallet, men hunden går upp i horribel stress. Nu har hon bett om hjälp, jag har några ideer, men vill gärna ha några fler infallsvinklar på hur man kan hjälpa hunden och matten.

Jag är absolut ingen expert och har ingen erfarenhet av den typen av hund. Men om jag skulle spåna fritt känns det som att man kanske kunde göra en mycket sakta tillvänjning till stallet igen, att t ex börja med att hunden får stanna kvar i bilen vid stallet, sen stå/leka med hunden en bit från stallet, sen promenera förbi stallet för att så sakteliga ta sig närmare och närmare. Fast nästan viktigast är väl att hon låter bli att ömka hunden när den blir rädd, för annars lär det inte bli bättre.

Tja, några tankar bara.

Senast ändrad av en moderator:

det finns DAP i sprayform. kanske det skulle kunna hjälpa hunden att komma ner till en nivå där den kan tänka lite? hur stressad är hunden på stallplanen? är det så pass att det kan anses som ett stort lidande? hur pass tuff är hunden? måste hunden öht vara med i stallet?

Vad är DAP?

Problemet är att hon nog blivit medryttare lite med baktanke att hunden ska kunna följa med när hon rider. Nu blir det ju ytterligare en sväng i skogen.

Medeltuff, skulle jag nog säga. Ibland kan jag tycka att hukande vallhundar blir lite svåra att läsa. Men jag uppfattade hunden som normal och stabil innan.
Lite därför som jag inte tycker att det borde vara något lidande för hunden, det var ju liksom helt ok i förrgår.

Hennes beteende vid olyckshändelsen låter som om det vore taget ur en hundbok där man beskriver "gör absolut INTE så här", hon har ju verkligen lyckats förstora händelsen för den stackars hunden.

Amenvisst. Speciellt när hon gapar i högan sky med hunden fastklämd under armen, jag fick bända loss hästen hon hade i andra näven. Sen försökte jag även med ett "Du ska nog inte klappa mer nu" Men det var "ingen hemma".

Nu har jag iofs en ganska vek BChane... Men han var med om en liknande incident. Drog in i hagen och skulle valla de busande unghästarna och fick en touch. Han blev otroligt chockad men var oskadd (som tur var).
Konstaterade snabbt att inget var brutet och hällde lite kallvatten på hans tunga och satt kvar brevid honom. Tog inte många minuter innan han var på benen (om än lite vingligt). Han var lite försiktig i början men är absolut inte rädd vare sig för hästarna eller platsen.

Jag har tränat och tränat i hagen- lekträning och lydnad- men utan närvarande hästar. Alltså sätta ny prägel på platsen.

Sen har vi jobbat stenhårt med disciplinen "inte gå innanför staketet utan att bli ditkallad", för att undvika framtida olyckor.

Jag skulle börja med att köra hunden till stallet, ge den en bit leverpastej i bilen och åka hem igen. Om den är så stressad som du beskriver så gäller det att ta det lugnt och i små steg. Att binda fast en stressad hund i en miljö denne mår dåligt i är inte bara opedagogiskt utan också ganska grymt! Ingen positiv inlärning sker under stress.

Be matten kolla upp klickerträning, det är väldigt effektivt vid just såna här tillfällen.

/Migo

Senast ändrad:

DAP är en sorts lugnande feromoner som används till stressade hundar. det har visst visat sig effektivt vid bl a skotträdsla. jag försöker mest få en uppfattning om hur rädd den är, om den är så panikslagen att den inte är kontaktbar längre? en sådan hund är mycket svår att få rätt på. men är den "bara" lite skrajsen kan man säkert vänja den lite långsamt igen. håller med squarepants om att det hade varit en idé om att någon annan tränade hunden. inte så mycket för att hunden förknippade personen med obehaget som att jag misstänker att ägaren inte kan uppföra sig korrekt.

klicker är f ö ett rätt användbart verktyg när det gäller att "lura" hundar mot faran. när de inte upplever tvång kan de våga mer. klicker ger dessutom en högre aktivitet som kan vara nödvändigt för att locka fram modet. får de stå stilla och tänka kan de lättare komma på hur rädda de är. en del hundar kan man helt sonika ta under armen och bära till obehaget och sedan säga "nu ska vi ha trevligt" (så kan jag göra med mina), men på fel hund blir det bara pannkaka.

När matte hade med sig hunden gången efter incidenten så satt den och hjässade väldigt hårt.
Det var då den var fastknuten i ett hörn. Inget dregel, inget försök att ta sig från platsen. Jag har sett skotträdda hundar som vid nyår försöker gräva sig ur vardagsrummet, det var inte panik på den nivån.

Så jag skulle säga stressad, ganska hög stress men absolut inte panik.

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 502
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 947
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 288
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 201
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar