Hjälp!! Måste man vaccinera?

J

jjeg

Har alltid bara gett mina hästar torrhö.MEN nu så blev det en rejäl återväxt som slogs och balades (vita stora plastade balar) eftersom det aldrig skulle hinna torka. Dessa har nu legat några veckor och jag funderar kring NÄR ska man vaccinera mot botulism eller vad det nu heter? Ska man alltid vaccinera när man ger detta typ av grovfoder? Och sen hur stor giva ger man av detta i förhållande till torrhö?...Kommer att ge detta ute och torrhö inne...

Sv: Hjälp!! Måste man vaccinera?

Jag har inte vaccinerat mot detta man får vara noga med att inte gehösilaget direkt på marken bara å kolla så det inte ligger någe dött djur i balen.

Detta är överdrivet ll rädsla för att ge hösilage! Det viktigaste är att kolla vad det är för hösilage? Klöver,ängshö osv....Är hästen proteinkänslig....Klarar den klövern....osv....
Bättre många ggr med hösilage än med torrhö då det är viktigt att torrhöt ej möglar vid dålig lagring....Hösilget möglar ej på samma sätt.
vissa hästar ex isisar,kallblod,ponnysar är ju som bekant känsligare mot proteinet(hösilage innehåller vanligtvis mer protein än torrhö).Däremot så kan torrhöt "damma" mer och ej bra för luftrören.
"döda" djur i hösilaget? Har testat att lägga dött rådjurskid i en bal som vi plastade in och det var ej ngt fel på hösilagbalen vid analys????Kan faktiskt förekomma döda djur i torrhöt oxå,då det är från samma vall!?
Däremot så rekommenderart jag ej att utfodra från balen om dött kadaver hittats i balen....
Själv vaccinerar jag ej mina pollar mot botulism och mina pollar har ätit hösilage i minst 10 år....

men det är ju just kadaver och jord i hösilage balarna som kan ge botulism :crazy:

till trådskaparen. hö har en ungefärlig torrsubstans på 84%, vilket blir 1.2 kg hö per 100 kg häst som minimum giva.(1 kg ts./100kg häst)

när du ger hösilage måste du ju ge så det motsvarar samma torrsubstans. om du tex. har ett ts. på 50% så blir minimum givan 2 kg hösilage per 100 kg häst

tänk bara på att en öppnad hösilage bal inte håller så länge utan blir snabbt dåliga. jag vaccinerar inte mina hästar mot botulism, men jag är noga med hur det hösilage jag köper är skördat. det slås en bit ovanför backen för att minimera risken för jord och kadaver i balarna.

Jag har inte vaccinerat mot detta man får vara noga med att inte gehösilaget direkt på marken bara å kolla så det inte ligger någe dött djur i balen.

Jag har alltid gett höensilaget på marken, varför ska man inte göra det?

jag är noga med hur det hösilage jag köper är skördat. det slås en bit ovanför backen för att minimera risken för jord och kadaver i balarna.
:bow:

Jag med;)

aha...men vi har slått själva och balat...tror inte det är nåt fel....

men det är ju just kadaver och jord i hösilage balarna som kan ge botulism :crazy:

till trådskaparen. hö har en ungefärlig torrsubstans på 84%, vilket blir 1.2 kg hö per 100 kg häst som minimum giva.(1 kg ts./100kg häst)

när du ger hösilage måste du ju ge så det motsvarar samma torrsubstans. om du tex. har ett ts. på 50% så blir minimum givan 2 kg hösilage per 100 kg häst

tänk bara på att en öppnad hösilage bal inte håller så länge utan blir snabbt dåliga. jag vaccinerar inte mina hästar mot botulism, men jag är noga med hur det hösilage jag köper är skördat. det slås en bit ovanför backen för att minimera risken för jord och kadaver i balarna.
Hur länge håller det....om det sen fryser ...håller det bättre då??
Min ena häst har fri tillgång till torrhö ...medans den andre får ca 10 kg torrhö...Kan jag då ge samma mängd av detta??

Du måste ge fler kilo av detta blöta än vad du ger av torrhö. Vet inte vad du har för Ts på silaget men vid 50% ska du ge minst 2 kg/100kg häst.

okey...måste man succesivt vänja hästarna...den ena har aldrig ätit sådant tidigare medans den andre (nykommling) har ätit och är vaccinerad.

För att det är i jorden denna sjukdom finns

För att det är bakterierna i marken som kan orsaka denna sjukdom.MEN som är otroligt sällsynt.
När jag använde hösilage så gav jag på marken... och min häst är 25 år idag och superfrisk:D

´Varför jag inte ger hösilage är för att det är för dyrt dels äter inte mina 3 hästar upp en bal på några dagar!

*kl*

På vintern kan en silage bal på 300Kg ligga i en vecka och ibland mer om det är minusgrader. På sommaren så kan de kanske bara ligga i 3 dagar. Så fort man öppnar en silage bal så startar en process. Så är det ju med allt som är konserverat och silage är ju just konserverat hö. Jag har fått lära mej av bönder och på jordbruksskola jag gick att så fort man börjar känna värme i en bal så bör man inte använda den mer. Det ska vara ordentlig värme.

Jag har aldrig vaccinerat nån av mina hästar mot botulism och det har gått jätte bra.

Men det är om det kommer in jord i själva balen som dessa bakterier kan utvecklas inne i balen, inte om du serverar hösilaget på marken.

Ger du inte hö på marken heller? Hur gör du med betet? Får de inte äta gräs från marken heller?

Driver du med oss??

Det är ju jorden som kan finnas i balarna som kan vara farlig, inte jorden på marken, DEN blir inte farlig för du lägger ensilage på marken.

Vad fick du egetligen lära dig på en treåriga foderutbildningen då påstått att du gått :confused:

Senast ändrad av en moderator:

men vi har minus hela vintern...har redan minus på nätterna..kommer att bli tungt att hacka lös när det blir riktigt kallt..ja ..men vi har väl bara ca 7-8 "traktorägg" ;) som barnen kallar det Och inte sjutton äter mina 2 hästar upp en hel bal på en vecka..fan vilket slöseri...

jag hade mitt halvblod och mina 2 shettisar på fri tillgång på hösilage förra året. det gick åt en bal i veckan (ca.280 kg) men det är ju inte den mängden i ts. i år ska vi ha 2 halvblod 3 shettisar och en D-ponny på fri tillgång. räknar med drygt 2 balar/vecka.
fodrar gör vi inne i ligghallen, balen står på pall.

Men de flesta balar ligger väl närmare på den dubbla vikten, iallafall hos böndera i mina trakter.

inte här ;) dom flesta ligger runt 300 kg.

Risk för botulism finns då ts-halten är under 45% i balat ensilage. Men tänk på att ts-halten kan variera från bal till bal. Den kan därför vara lägre i vissa balar än vad som framgår av analysen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 366
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 765
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 645
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar