Hjälp!! Måste man vaccinera?

Sv: Hjälp!! Måste man vaccinera?

Men alltså..jord ger inte hästar botulism!!! Det är en bakterie som ger sjukdommen. Bakterien KAN finns i jorden men det är inte atomatiskt så att de bakterirna finns i balen bara för att det finns jord i balen. Den absolut vanligast orsaken till botulism är att bakterierna kommer från ett dött djur. Risken blir mindre i ett ensilag eller hö som är torrare med risken finns ändå! Sen ska man inte ge hö o ensilage direkt på maken eftersom det är ohyggieniskt när de trampar ner det o marken. Det finns även fler bakterier som kan göra dem sjuka då.
Botulismen är som tur är ganska ovanligt men att inte vaccinera tycker jag bara är dumt! Man ska ha klart för sig att av alla fall i Sverige av botulism har ingen häst överlevt! Hästen DÖR garanterat om den blir sjuk. Det finns tyvärr inte vaccin mot alla sorters botulism men jag vågar inte chansa, det är som att spela rysk roulett!

hmmm fanken...snart kör jag balarna på tippen ;) eller säljer ...

För att det är bakterierna i marken som kan orsaka denna sjukdom.MEN som är otroligt sällsynt

Det är väl när man slå och rulla man inte ska få in jorden/kadaver i ensilaget,det är ju därför man slå av det minst 10 cm ovanför marken inte när man fodra med det på marken, då skulle de ju inte kunna äta gräset som växer där heller:confused:

pratade med en vännina i kväll. hon hade varit på en föreläsning om foder, den som ledde föreläsningen hade påpekat att man inte ska lägga hösilage direkt på backen (storbal) för att det tydligen fanns en liten risk för botulism bakterier att "frodas" då :confused: (i det som blir liggande i jorden, om någon häst skulle få för sig att äta av det)

fast jag tror iallafall att det viktigaste förloppet är just när det slås och plastas. "vår" leverantör slår först till häst lite högre över backen, för att ta nästa skörd till kreatur då han slår lägre. skulle jag hitta jord i någon bal, så skulle den kasseras direkt. tack och lov har det inte hänt mig än :crazy:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 366
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 765
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 645
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar