Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Precis - jag lärde mig en läxa där för 4-4,5 år sedanAj då Det är kanske därför jag inte klickar i början utan bara jobbar med röst och godisbelöning. Det har har bara blivit så, me kanske du som viskat lite kloka ord till det undermedvetna De hundar jag tränat varit ganska hysteriska i början så har bara matat på med godis medan de tittat på mötande hunden. Sen klickar jag när de börjat söka kontakt att förstärka det ännu mer.
Kan säga att skvallerträning kan ge motsatt effekt om man gör minsta fel med en hund som omedelbart förstår belöning med klicker.....jag råkade klicka precis när hunden skällde och hon skäller än idag 4 år senare vid hundmöten och tycker hon är så duktig sååå Galet svårt att få bort på en mycket verbal hund som dessutom inte vill ha främmande hundar nära - och samtidigt tycker hon är duktig. Henne får jag helt enkelt ha en stenhård tumme i ögat på, men det hjälper inte alltid (vissa raser får henne mer i affekt efter överfall)
Tycker denna artikeln förklarar det bra: http://motiveradehundar.se/2016/09/30/att-belona-en-kansla/Ok men om jag vill ju inte belöna om hon skäller. Riskerar jag inte att uppmuntra skällandet om jag belönar när hon ser en annan hund och skäller?
Kan inte säga att det blev värre, men det blev en klart annorlunda reaktion efter en enda gång. Istället för att enbart lägga fokus framåt med skall så blev glo framåt med skall och titta på matte och vifta på svansen "kolla va duktig jag va nu" typ och den reaktionen blev svår att få bort Jag gjorde fel och tanken var att belöna precis när hon tittade men innan hon skällde men där blev det fel. Men kanske det skulle blivit så ändå, det vet jag inte idag. Det jag vet är att hon är en verbal hund i oerhört mycket och till viss del får vi leva med detFunderar lite på detta.. Är det verkligen säkert att hunden fortsätter för att du klickade EN gång när hon skällde? Fortsatte du senare med att motbetinga? Och det blev värre? Kan det vara att hon då vaktar maten ist och därför blir värre?
Jag vet inte, jag tycker det är jättekonstigt att man skulle kunna förstärka beteendet efter 1 klick en gång Visst att hundar är lättlärda men finns beteendet redan där känns det som att något annat hände än att du belönade upp hundens utbrott.. Men jag vet inte, sånt är ju så svårt att spekulera i över nätet även om det är intressant
Åk iväg någonstans där det är mycket hundar och sätt dig och vänta ut henne. Låt henne skälla och skälla och skälla tills hon blir trött på det. En jag känner hade en hund som ville jaga bilar så hon satte sig med honom på en gräsmatta vid en trafikerad gata och satt där i några timmar tills hunden inte tyckte att bilar var så spännande längre. Kan du göra något liknande? Men det kräver att du är lugn och bara sitter där. Berömma när hunden vänder uppmärksamheten på dig.
Hur skulle det hjälpa ?Åk iväg någonstans där det är mycket hundar och sätt dig och vänta ut henne. Låt henne skälla och skälla och skälla tills hon blir trött på det. En jag känner hade en hund som ville jaga bilar så hon satte sig med honom på en gräsmatta vid en trafikerad gata och satt där i några timmar tills hunden inte tyckte att bilar var så spännande längre. Kan du göra något liknande? Men det kräver att du är lugn och bara sitter där. Berömma när hunden vänder uppmärksamheten på dig.
Det där är en mycket riskabel metod!
Håller helt med. Det är precis så jag gör med något hunden tycker om, åker iväg på en härlig skogspromenad och när hunden är trött åker jag hem, bägge nöjda med dagen. Hunden ser fram emot nästa härliga tur.
Vilken bra vändning på det, så har jag aldrig tänkt på saken! (Den snor jag nog... )
Men ja, precis så. Fast tvärt om då.
Hunden verkar färdig med upplevelsen, men nästa gång taggar den ännu mer.
Kan inte säga att det blev värre, men det blev en klart annorlunda reaktion efter en enda gång. Istället för att enbart lägga fokus framåt med skall så blev glo framåt med skall och titta på matte och vifta på svansen "kolla va duktig jag va nu" typ och den reaktionen blev svår att få bort Jag gjorde fel och tanken var att belöna precis när hon tittade men innan hon skällde men där blev det fel. Men kanske det skulle blivit så ändå, det vet jag inte idag. Det jag vet är att hon är en verbal hund i oerhört mycket och till viss del får vi leva med det
Svansvift och kontakt tas endast vid skallFast det är ju ganska vanligt att hunden fortsätter med skall men sen tar kontakt och viftar på svansen för att man var trevlig vid förra mötet.
Svansvift och kontakt tas endast vid skall
Hon blev osäker som ung efter en rejäl incident som valp (hon blev jagad genom skogen av en hel flock (7-8 stycken) stora hundar som sen omringade henne skrikandes - men är väl mer en surtant numera. Så mycket har blivit en inrotad vana, då hon är en hund som oerhört lätt och snabbt fastnar i rutiner.Det kan ju vara då hon söker lite extra kontakt och stöd helt enkelt?
Jag har svårt hur det rent inlärningsmässigt funkar. Hund är osäker och skäller. Får ett klick och godis och tror sen att det är bra att skälla? Har så svårt att se hur det kan bli så.. Rent inlärningsmässigt så är ju ett beteende mer än beteendet. Det finns ju en orsak bakom liksom.
Hon blev osäker som ung efter en rejäl incident som valp (hon blev jagad genom skogen av en hel flock (7-8 stycken) stora hundar som sen omringade henne skrikandes - men är väl mer en surtant numera. Så mycket har blivit en inrotad vana, då hon är en hund som oerhört lätt och snabbt fastnar i rutiner.
Hon är en sådan hund som att leker vi (eller tränar med lekbelöning) en endaste gång på en plats, så vill hon göra det om och om igen varje gång vi går dit sen.
Det beror lite på vad för hund det är Men hinner jag bara sätta henne på söka godis eller anat så gör hon det istället - problemet är att v har så in i helsicke mycket hundar här att jag inte alltid hinner - man möter dom ofta runt knuten så att säga Hon behöver oftast sluta titta för att släppa det.Jag är nog ändå inne mer på att hon helt enkelt söker stöd när hon blir osäker Bekräftelse i situationen och inte direkt i skällandet.
Blir hon värre och värre om hon ges godis i samband med att hon står och kollar på en och samma hund och skäller? Eller minskar beteendet då?