Hjälp- kommer inte vidare med skällig småhund

Jag tycker man ska förekomma istället, var beredd och bryt innan hunden ballar ut och ge den en annan uppgift än att skälla.

Håller helt med @Kakis angående ordningsföljden, vill man göra en klassisk betingning är inte ordningsföljden viktig utan direkt avgörande. Struntar man i den så gör man antingen inget alls eller jobbar åt motsatt håll. Stimulus ett leder till stimulus två, ovillkorligen.

Beteendeträning kan man fippla med åt lite olika håll och kanter, lappa, laga och justera lite eftersom (beroende på metod för all del). Klassiskt är inte flexibelt, reglerna är få och enkla men benhårda.

@russinbulle jag använder aldrig klicker i klassisk träning, det blir ju andra ordningens betingning (S2 - klickern - är i sig redan betingad) förutom att vi i allmänhet använder klicker för att markera beteende, inte stimuli. Dessutom är det inte bråttom att presentera S2 på samma sätt som det är bråttom att markera korrekt beteende, snarare tvärtom. Det går att komma snett med klassisk betingning, och eftersom det är så starkt (det är ju därför vi använder det över operant ;) ) kan det vara svårt att få ordning på i efterhand. Sällan (aldrig?) omöjligt dock - men ska det lagas måste det ske på klassiskt vis. :)

Aj då :( Det är kanske därför jag inte klickar i början utan bara jobbar med röst och godisbelöning. Det har har bara blivit så, me kanske du som viskat lite kloka ord till det undermedvetna ;) De hundar jag tränat varit ganska hysteriska i början så har bara matat på med godis medan de tittat på mötande hunden. Sen klickar jag när de börjat söka kontakt att förstärka det ännu mer.
Precis - jag lärde mig en läxa där för 4-4,5 år sedan :D

Kan säga att skvallerträning kan ge motsatt effekt om man gör minsta fel med en hund som omedelbart förstår belöning med klicker.....jag råkade klicka precis när hunden skällde och hon skäller än idag 4 år senare vid hundmöten och tycker hon är så duktig sååå :banghead: Galet svårt att få bort på en mycket verbal hund som dessutom inte vill ha främmande hundar nära - och samtidigt tycker hon är duktig. Henne får jag helt enkelt ha en stenhård tumme i ögat på, men det hjälper inte alltid (vissa raser får henne mer i affekt efter överfall)

Funderar lite på detta.. Är det verkligen säkert att hunden fortsätter för att du klickade EN gång när hon skällde? Fortsatte du senare med att motbetinga? Och det blev värre? Kan det vara att hon då vaktar maten ist och därför blir värre?

Jag vet inte, jag tycker det är jättekonstigt att man skulle kunna förstärka beteendet efter 1 klick en gång :p Visst att hundar är lättlärda men finns beteendet redan där känns det som att något annat hände än att du belönade upp hundens utbrott.. Men jag vet inte, sånt är ju så svårt att spekulera i över nätet även om det är intressant :D

Till TS
Jag skulle också säga skvallerträning. Även inne. De dagar mina lyssnar extra mycket på ljud och skäller till/boffar så slänger jag ut godis några gånger så lyssnar de snabbt mindre och mindre på ljuden :D

Funderar lite på detta.. Är det verkligen säkert att hunden fortsätter för att du klickade EN gång när hon skällde? Fortsatte du senare med att motbetinga? Och det blev värre? Kan det vara att hon då vaktar maten ist och därför blir värre?

Jag vet inte, jag tycker det är jättekonstigt att man skulle kunna förstärka beteendet efter 1 klick en gång :p Visst att hundar är lättlärda men finns beteendet redan där känns det som att något annat hände än att du belönade upp hundens utbrott.. Men jag vet inte, sånt är ju så svårt att spekulera i över nätet även om det är intressant :D
Kan inte säga att det blev värre, men det blev en klart annorlunda reaktion efter en enda gång. Istället för att enbart lägga fokus framåt med skall så blev glo framåt med skall och titta på matte och vifta på svansen "kolla va duktig jag va nu" typ och den reaktionen blev svår att få bort ;) Jag gjorde fel och tanken var att belöna precis när hon tittade men innan hon skällde men där blev det fel. Men kanske det skulle blivit så ändå, det vet jag inte idag. Det jag vet är att hon är en verbal hund i oerhört mycket och till viss del får vi leva med det :)

Åk iväg någonstans där det är mycket hundar och sätt dig och vänta ut henne. Låt henne skälla och skälla och skälla tills hon blir trött på det. En jag känner hade en hund som ville jaga bilar så hon satte sig med honom på en gräsmatta vid en trafikerad gata och satt där i några timmar tills hunden inte tyckte att bilar var så spännande längre. Kan du göra något liknande? Men det kräver att du är lugn och bara sitter där. Berömma när hunden vänder uppmärksamheten på dig.

Åk iväg någonstans där det är mycket hundar och sätt dig och vänta ut henne. Låt henne skälla och skälla och skälla tills hon blir trött på det. En jag känner hade en hund som ville jaga bilar så hon satte sig med honom på en gräsmatta vid en trafikerad gata och satt där i några timmar tills hunden inte tyckte att bilar var så spännande längre. Kan du göra något liknande? Men det kräver att du är lugn och bara sitter där. Berömma när hunden vänder uppmärksamheten på dig.

Det där är en mycket riskabel metod! Det kan funka, men det kan också verka som att det funkar där och då, men ett tag senare (ett par dagar, ofta) kommer det gamla beteendet åter. Men starkare, svårare att bryta, och för mindre provokation.

Det finns absolut inga beteenden jag skulle ta den risken med. Antingen är de av typen som inte vore så fasligt illa att riskera den effekten på men då är de ju också busenkla att träna på annat sätt, eller så är de något som man absolut inte vill förvärra.

Hur skulle det hjälpa ?
Min blir tvärtyst inom en kort stund, när hon inser att dom ger fan i henne - men inte skulle det minska hennes verbala stämma under just nära (och framförallt plötsliga hundmöten :)
Min kan jobba bland främmande hundar och är då helt upptagen med det hon gör, men har svårt med just möten när vi bara går.

Håller helt med. Det är precis så jag gör med något hunden tycker om, åker iväg på en härlig skogspromenad och när hunden är trött åker jag hem, bägge nöjda med dagen. Hunden ser fram emot nästa härliga tur.

Vilken bra vändning på det, så har jag aldrig tänkt på saken! (Den snor jag nog... :angel:)

Men ja, precis så. Fast tvärt om då. :D
Hunden verkar färdig med upplevelsen, men nästa gång taggar den ännu mer. :up:

Något som fungerat jättebra på mina hundar är väl någon typ av skvallerträning, fast jag ger dem inte godis. Istället kastar jag godis på marken så att de får leta efter det. Det gör jag så fort jag ser en annan hund, oavsett om mina hunnit se den eller inte. De kommer ju ändå se den senare, när den kommer förbi oss.

Vi går alltså bort från vägen, stannar och så kastar jag godisarna så att hundarna får leta lite. När den andra hunden passerar, då är mina så upptagna med att leta godis att de inte riktigt bryr sig om den andra hunden. Ofta gör ju det också att den mötande hunden inte bryr sig om mina speciellt mycket, mina hundar ser ju ut att bara stå och nosa med ryggen mot vägen.

Det har lett till att om hundarna lättare tar kontakt med mig vid hundmöten. Gå kvar på vägen gör jag ändå inte, för de ställen vi går på har inte så breda vägar/stigar att det får plats med två människor + hundar i bredd. Går ingen åt sidan så skulle det bli antingen ett väldigt tight möte (vilket jag inte vågar, för det är så sällsynt med hundar som uppför sig vid hundmöten) eller en riktig krock :p

Kan inte säga att det blev värre, men det blev en klart annorlunda reaktion efter en enda gång. Istället för att enbart lägga fokus framåt med skall så blev glo framåt med skall och titta på matte och vifta på svansen "kolla va duktig jag va nu" typ och den reaktionen blev svår att få bort ;) Jag gjorde fel och tanken var att belöna precis när hon tittade men innan hon skällde men där blev det fel. Men kanske det skulle blivit så ändå, det vet jag inte idag. Det jag vet är att hon är en verbal hund i oerhört mycket och till viss del får vi leva med det :)

Fast det är ju ganska vanligt att hunden fortsätter med skall men sen tar kontakt och viftar på svansen för att man var trevlig vid förra mötet. Min hane gör så om han blir osäker. Boffar/morrar/ger något skall men vänder sig sen mot mig och kan vifta på svansen eftersom att han skvallrar och förväntar sig något positivt. Är det säkert att det inte är så din hund reagerade? Skällandet brukar sen minska efterhand när hunden blir tryggare och tryggare.

Jag har nämligen lite svårt att tro att en hund som är osäker eller exalterad tar det som bekräftelse för att man ger godis. Man kan ju inte riktigt belöna en känsla sådär och beteendet hänger ju ihop med känslan.

Fast det är ju ganska vanligt att hunden fortsätter med skall men sen tar kontakt och viftar på svansen för att man var trevlig vid förra mötet.
Svansvift och kontakt tas endast vid skall ;)

Nä hon är en verbal hund över lag och är svår med det - det är liksom hennes personlighet. Skall vid glädje, skall när hon är sur, skall vid viss lek osv. Att hon sedan vill skälla vid hundmöten (eller vissa) har varit svårt men hon är samtidigt aldrig en dum hund utan varnar för att komma för nära. Stannar jag och pratar med folk, så tystnar hon bara hunden ger tusan i henne. Hon har tagit detta till uppgift och det gör det svårt att få väck, för detta är första hunden jag haft som har så lätt till skall - samtidigt den mest aktiva hunden jag har, så nu som konvalecent är hon mer verbal än annars då hon inte får utlopp för det hon egentligen behöver.

Senast ändrad:
Svansvift och kontakt tas endast vid skall ;)

Det kan ju vara då hon söker lite extra kontakt och stöd helt enkelt?

Jag har svårt hur det rent inlärningsmässigt funkar. Hund är osäker och skäller. Får ett klick och godis och tror sen att det är bra att skälla? Har så svårt att se hur det kan bli så.. Rent inlärningsmässigt så är ju ett beteende mer än beteendet. Det finns ju en orsak bakom liksom.

Det kan ju vara då hon söker lite extra kontakt och stöd helt enkelt?

Jag har svårt hur det rent inlärningsmässigt funkar. Hund är osäker och skäller. Får ett klick och godis och tror sen att det är bra att skälla? Har så svårt att se hur det kan bli så.. Rent inlärningsmässigt så är ju ett beteende mer än beteendet. Det finns ju en orsak bakom liksom.
Hon blev osäker som ung efter en rejäl incident som valp (hon blev jagad genom skogen av en hel flock (7-8 stycken) stora hundar som sen omringade henne skrikandes - men är väl mer en surtant numera. Så mycket har blivit en inrotad vana, då hon är en hund som oerhört lätt och snabbt fastnar i rutiner.

Hon är en sådan hund som att leker vi (eller tränar med lekbelöning) en endaste gång på en plats, så vill hon göra det om och om igen varje gång vi går dit sen.

Hon blev osäker som ung efter en rejäl incident som valp (hon blev jagad genom skogen av en hel flock (7-8 stycken) stora hundar som sen omringade henne skrikandes - men är väl mer en surtant numera. Så mycket har blivit en inrotad vana, då hon är en hund som oerhört lätt och snabbt fastnar i rutiner.

Hon är en sådan hund som att leker vi (eller tränar med lekbelöning) en endaste gång på en plats, så vill hon göra det om och om igen varje gång vi går dit sen.

Jag är nog ändå inne mer på att hon helt enkelt söker stöd när hon blir osäker :D Bekräftelse i situationen och inte direkt i skällandet.
Blir hon värre och värre om hon ges godis i samband med att hon står och kollar på en och samma hund och skäller? Eller minskar beteendet då?

Jag är nog ändå inne mer på att hon helt enkelt söker stöd när hon blir osäker :D Bekräftelse i situationen och inte direkt i skällandet.
Blir hon värre och värre om hon ges godis i samband med att hon står och kollar på en och samma hund och skäller? Eller minskar beteendet då?
Det beror lite på vad för hund det är :) Men hinner jag bara sätta henne på söka godis eller anat så gör hon det istället - problemet är att v har så in i helsicke mycket hundar här att jag inte alltid hinner - man möter dom ofta runt knuten så att säga :) Hon behöver oftast sluta titta för att släppa det.
Mycket är ju genetiskt, för heelern över lag är rätt känd för att ha väldigt stark "flockkänsla" och släpper inte alltid så lätt en främmande hund in på livet och dom har mycket stort revirtänkade - och reviret är inte bara hemma utan där ingår alla områden som ingår i det vardagliga promenerandet. Hon är dock aldrig en dum hund och det är inga problem att släppa henne med andra hundar - inte ens okända. Hon skäller och är lite polis, men hon rör dom inte - Hon vill bara dom håller avstånd. Nu släpper jag givetvis inte mina med främmande hundar särskilt ofta, men vi har ofta gått med ett söndagsgäng i många år med kända hundar och någon gång ibland har det dykt upp en okänd hund med ägare som velat gå med och det är sällan problem.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 101
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: Castellini
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 410
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?