Hjälp- Knoppa manen. Sammanfogad knopptråd

Sv: Hjälp- Knoppa manen. Sammanfogad knopptråd

Hur syr man flätorna? Först gummisnodd längst ut på flätan eller?

*lånar*
Fortfarande ingen som svarat på hur man gör för att använda samma gummisnodd till både flätan och knoppen!?!

ska försöka svara

fläta först flätan som vanligt neråt, sen tar du en gummisnodd och snurrar den nåt varv längst ned runt flätan, jag brukar snurra två varv
sen stoppar du in pekringret eller långfingret (jag brukar ta långfinret tror jag) mellan flätan och gummisnodden, alltså den biten som blir över då man snurrat två varv.
du trär upp gummisnodden en bit på fingret (tror att jag tar den till första leden närmast nageln) och sen så rullar du ihop flätan, fortfarande med ena enden av gummisnodden på fingret
sen när du har rullat ihop flätan så kommer en liten bit av gummisnodden att vara kvar och sticka upp, då snurrar du den ett eller två varv runt flätan, då sitter den fast mkt bra

hoppas att du förstod, är svårt att förklara, mkt lättare att visa

DSC01292.jpg

Och då undrar jag - hur använder man mantape?
Flätar uppåt, gör knopparna stående och lindar ett varv med tape?

ja. man kan åxå fläta nedåt, vika inåt och sen tejpa, men då blir det liggande knoppar

man fäster gummisnodden längst ned på flätan som vanligt. därefter drar man ut en ögla av snodden och rullar in flätan genom öglan

Okej! Jag tror jag ska träna lite i helgen!

Hur gör man då när man rullar upp? Rullar man faktiskt eller "viker" man flätan? Gör man olika för stående och liggande knoppar?

Hur får man egentligen knoppar att stå rakt upp? De (få :p) gånger jag försökt har de blivit sådär fult halvsneda. lättare med tejp kanske?

/Tigertofflan, n00b :D

När jag knoppar så tar jag en kam, och sätter ett gummiband på den, sen börjar jag uppe i nacken. gummibandet på kammen har jag för att få ALLA knoppar lika breda! Dom får inte vara olika breda, då blir de fult.
Sen så flätar jag en fläta, sedan tar jag ett gummiband och sätter på längst ner på flätan. Men inte HELT, utan jag tar och rullar in flätan I gummibandet!
Det är flyinge knoppar! Även sådana som dom proffisionella hästskötarna använder sig av. Exempelvid Briar. Min kompis är häst skötare åt honom! Och vi har gått på en hästlinje där vi har många lärare som själva jobbat som hästskötare på hög nivo och är hippologer:banana:
hoppas de gick bra för dig"

Men alltså. Vad är egentligen viktigast? Att knopparna är lika breda eller att de är lika stora?

[
QUOTE=Tigertofflan]Men alltså. Vad är egentligen viktigast? Att knopparna är lika breda eller att de är lika stora?
[/QUOTE]
Att avståndet är lika långt!
Och att de inte hänger o slänger.

Har alltid gått efter att det ska vara ojämnt MED pannluggen, för att undvika otur..

Hade dock inga knopparproblem med D-ponnyn, då hon hade kort stubb (lindriga soleksem, ingen idé att spara ut någon man då denna kliades bort varje sommar). 1 knopp i pannan så var det avklarat. ;) Kunde visserligen vara nog så komplicerat om lilla fröken var på fel humör.. :smirk:

Hjälp

Min häst har jätte lång man, måste man knoppa den eller fläta upp den om jag ska tävla dressyr?

Sv: Hjälp

Finns inga krav på detta. Dock brukar man föredra att fläta dels för att det är snyggt och ser prydligt ut, dels för att manen, särskilt om dne är lång, inte ska skymma halsen. Men som sagt, det finns ingenting som tvingar dig att fläta din häst, du gör precis som du vill! En lång och välvårdad man kan vara snygg utan att vara flätad! Vet dock inte hur just din hästs man ser ut.. :)

En inbakad fläta som ligger mitt uppe på halsen är snyggt! :love: Man måste stå på en pall när man gör den så den inte hamnar på ena sidan. Halsen blir lite maffigare också. ;)
Jag skulle fläta manen, men man måste inte.

Kl*

Är inte så insatt i dressyren än , vi ska deb. på söndag (21.e)

Men till frågan: Är det ett måste att knoppa?

okej tack:) jo jag kanske ska försöka mig på å fläta den, men jag suger sååå på att knoppa man, speciellt om den e lång:p men jag får väl träna lite:D

Gör en ponnyfläta :) (en sån som är flätat längst halsen)
En sån har jag på min pålle. Jättesnyggt :love:

edit: Det är inte speciellt snyggt att knoppa en häst med lång man.
Tycker jag iaf.

Sv: Hjälp- Knoppa manen.

dressyrryttare skrev:
Jag gör sk. flyingeknoppar, flätar en flätar och rullar sen den inåt med samma gummiband.

knoppar.jpg
Gud va fina!! hur gör man sånna:love:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
588
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka