Hjälp- Knoppa manen. Sammanfogad knopptråd

Sv: Hjälp- Knoppa manen.

Min häst hatar att få manen ryckt, hon står och skakar på huvudet konstant så det är helt omöjligt att rycka, någon som har något tips på vad man kan göra? ( hon har väldigt tjock o spretig man pga detta)

Det du kan göra är att rycka manen efter ridning, eftersom hårsäckarna är "öppnade" då, och eventuellt massera lite vid mankammen på det ställe du ska rycka. Det gör att hårstråna lossnar lite lättare.

Sedan får du vara noga med att ta långt in på det som skall ryckas bort, tar du bara det yttersta så gör det mer ont. Och ryck hellre lite åt gången än mycket, och glöm inte berömma.

Lycka till! :bump:

tack för tipset!
ska testa detta o se om det fungerar bättre :)

Victovie skrev:
Angående antalet: jag brukar ha mellan 9-12 flätor på halsen. Och man säger ju att det betyder otur att ha jämnt antal, så då har jag helt enkelt gjort så att när det är jämnt antal på halsen så räknar jag med pannflätan, och när det är ojämnt antal räknar jag inte pannflätan. Enkel lösning på problemet :D och jag har aldrig haft otur pga det, snarare tvärtom :bow: eftersom det gått så himla bra.

Vill bara tillägga att pannflätan är snyggast om man flätat den hela vägen, som inbakad eller vad man kallar det. Som man brukar fläta allra längst upp på svansar :bump: .
:banana: haha, bra tänkt!
Själv rycker jag manen och knoppar sen i små fina flätor, använder gummiband. Ork med att SY! Nä...:rofl: Så räknar jag med knoppeni pannan så att det blir ojämnt antal, annars får jag fixa till en extra...;)

Jag gör sk. flyingeknoppar, flätar en flätar och rullar sen den inåt med samma gummiband.

knoppar.jpg

Å, jag önskar att jag kunde göra så. Mitt sto _vill_ verkligen inte få manen ryckt. Hon är så håröm att jag inte har hjärta att tvinga henne. Så hennes man är tjock. Knoppade till dagens start. Blev 19 knoppar. Köttbullesize. :crazy:

Vill man att hästens hals ska se lång ut ska man ha ojämnt antal, tvärtom = jämnt antal knoppar.

Jag gör också flyingeknoppar! Jag brukar göra 13 st. Jag har lärt mig att göra 11 eller 13 st.

Använder hårgelé för att få med all man!

grabba tag i en kompis, säg till kompis att hålla i grimman och "knacka" löst i pannan (typ som när man trummar med fingrarna ett efter ett på bordet) å variera det med att "dra" i ett öra, inte DRA alltså, utan mer klappa å hålla i örat...

tycker nog att det har gått lite väl långt om man bremsar... men det går ju det med...

Knoppar *SucK*

Ska tävla dressyr imorgon om inte vädret blir sämmre, problemet är att min d ponny har extremt tjock man, knopparna blir jätte fula och jätte stora och sitter jätte tätt på vissa ställen och långt ifrån på andra för hennes man är tjock på vissa ställen...:crazy: :crazy: :crazy: :crazy: :crazy:

Hur ska jag göra??:confused: finns det något knepp till att knoppa så det blir bra??

Behöver hjälp och snabbt!

Tacksam!

//TheHunted1

HUR FÅR NI DOM ATT LIGGA VID SIDAN AV HALSEN? MINA BARA STÄLLER SIG RAKT UPP:crazy: VAD GÖR JAG FÖR FEL??

Flätar man flätorna uppåt ställer sig knopparna upp, flätar man ner mot marken ligger flätorna ner. Annars är det nog något fuffens med din pålles man :p

**Lina** skrev:
Jag har aldrig fått in snitsen på att göra Flyingeknoppar, tycker att det är jättesvårt att fästa flätan och knoppen med samma snodd. Förstår inte riktigt hur man rullar för att ha snodden "tillgänglig" på slutet... Men men.. :p
Har oxå problem med detta!!! Får lixom inte till det, HUR GÖR MAN??? *muppo får ta en ny snodd när hon snurrat, för annars går den lixom upp? :confused: *

Sv: Knoppar *SucK*

du kan tunna ut manen genom att rycka den på de ställen där den är för tjock. om du inte vill rycka med fingrarna kan du använda en ryckkam. dela upp manen i lika stora delar, du kan använda en mankam för att mäta ut längden. sedan är det bara att fläta på. Lycka till på tävlingen!!

Sv: Knoppar *SucK*

Kan man inte dela manen i två och göra två snygga rader med knoppar? Har sett det på ponny förut och jag tycker det är snyggt. På ponnyer med lång tjock man tycker jag också det kan vara snyggt med en inbakad fläta som går längs hela halsen. Vet dock inte hur "ni" ponnydressyrryttare ser på sådana frisyrer.

dressyrryttare skrev:
Jag gör sk. flyingeknoppar, flätar en flätar och rullar sen den inåt med samma gummiband.

knoppar.jpg

Jämnt antal knoppar, vad jag kan se :devil: :D

Sv: Hjälp- Knoppa manen. Sammanfogad knopptråd

*knapplån*

Hur gör man med en mellantjock arabman som man inte vill klippa av? Det finns ju en massa stubb högst upp.. ;s

Gör en ardennerfläta! man kan använda hårgelé för att få ner man som står upp...

Jag tröttnade på min ponnys otroligt tjocka man, och eftersom att även hon hatar att bli ryckt så har jag gjort en ardennerfläta, dvs en fläta som går längs hela halsen på henne, när vi har tävlat. Hon får jätteläcker hals i det :love:

För att få flätorna lika stora brukar jag mäta ut på kammen hur breda de ska vara och sedan sätta ett gummiband där. På så sätt blir alla flätor lika stora, vilket jag tycker är viktigt. Syns tydligt på håll, också att det blir raka benor i mellan.
Jag gör flyinge-knoppar, men för att få de att hålla sätter jag en snodd i änden på flätan och fäster sedan ytterligare dubbla snoddar som jag rullar upp flätan med.
Ponnyer med tjock man kan man göra "inbakade flätor" på. Ett par tag inbakade innan man flätar ner flätan och sedan rullar upp. Lite extra jobb, men blir jättefint!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
588
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka