Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!

Sv: Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!

Fölet skulle heta Cecilia efter sin mor Cecilie, men nu är jag inte säker på att jag vill ha någon Cissi i stallet efter vad som hänt.
Å ena sidan gillar jag tanken på att ge henne ett namn för att hedra hennes mor, men å andra sidan skulle det nästan kännas som att försöka ersätta den gamla cissi med en ny och det blir bara konstigt..

Detta föl har en del att leva upp till ändå, redan nu låter det på folk som att de tror och hoppas att fölet blir en kopia av sin mor..
Och det är nog inte det lättaste att leva upp till..

cissi var verkligen en ponny som hade allt! Hon var högt premierad, med fina avkommor, gudasnäll i alla lägen och bara så cool, det var inte mycket som skrämde henne, hon var det ideala barnhästen och gick både att rida och köra.
Det var en sån häst man bara blev helkär i så fort man träffade henne, jag har bara ägt henne ett par år men ändå haft många som velat köpa henne av mig.

Så jag har inte bestämt mig för vad fölet ska heta, jag har faktiskt inte kommit på något annat bra namn heller, hon skulle ju kunna få ett namn som antyder något om den dramatiska starten i hennes liv eller bara nåt fint, men har har faktiskt inte hunnit fundera så mycket...

Namnförslag mottages tacksamt...

Stackare, förstår dilemmat och båda synvinklarna låter lika riktiga.
Ett symboliskt namn snarare än ett nästan lika dant skulle nog vara både vackert och mystiskt.
Återkommer om jag kommer på något.

Fölet skulle heta Cecilia efter sin mor Cecilie, men nu är jag inte säker på att jag vill ha någon Cissi i stallet efter vad som hänt.
Å ena sidan gillar jag tanken på att ge henne ett namn för att hedra hennes mor, men å andra sidan skulle det nästan kännas som att försöka ersätta den gamla cissi med en ny och det blir bara konstigt..

Detta föl har en del att leva upp till ändå, redan nu låter det på folk som att de tror och hoppas att fölet blir en kopia av sin mor..
Och det är nog inte det lättaste att leva upp till..

cissi var verkligen en ponny som hade allt! Hon var högt premierad, med fina avkommor, gudasnäll i alla lägen och bara så cool, det var inte mycket som skrämde henne, hon var det ideala barnhästen och gick både att rida och köra.
Det var en sån häst man bara blev helkär i så fort man träffade henne, jag har bara ägt henne ett par år men ändå haft många som velat köpa henne av mig.

Så jag har inte bestämt mig för vad fölet ska heta, jag har faktiskt inte kommit på något annat bra namn heller, hon skulle ju kunna få ett namn som antyder något om den dramatiska starten i hennes liv eller bara nåt fint, men har har faktiskt inte hunnit fundera så mycket...

Namnförslag mottages tacksamt...

Du kan ju kalla henne Mothers Pride , cecilè petit typ nåt sånt .

Hej

Tråkigt att stoet dog, jag fick lite onda aningar när jag läste detta i början,för det lät ju inte normlat. Ibland e ju livet så här.

Men jag tycker att du har ett jätte sött föl!!

Någor som får mig verkligen att le är ditt äldre sto som har tagit sig ann fölet.
Hon har verkligen dem "gamla" shettis stammens bettende och kroppsspråk! Den tuffa "attityden".
Jag tror att det stoet kan ju adoptera fölet, men jag tror nog att om du vil ha ett föl som ska vara snäll och go mm, ska du nog ha ett sto som inte är som en piraja heller :D *fniss* Föl,ung djur mm tar ju efter sin omgivning. Hunden verkar fatta att det är ett litet föl/hundvalp? iaf:) du måste bara ta kort på dem två :D

Det finns inget shettis stud. i närheten då? som har kanske äldre avelsto som kanske inte fått föl i år men som kan vara foster mamma?
har själv jobbat med shettisar (shettis stuteri) ,tycker shettisar är så himla coola :)

/Trilla

Senast ändrad:

kl

Celia
Cilia
Cilla

som anknyter till mammans namn..

eller.. Lucky, Joy tex.. eller Kajsa Kavat, det tycker jag ar lite gulligt :)

I en annan tråd så var det ett föl som förlorade sitt sto. Fölet fick ett vackert namn som både innehöll mammas och fostermors namn. Om jag inte minns fel sto hette stoet som dog Mercedes, och fostermamman Gobina, fölet fick heta Mercy of Gobina (om jag nu minns rätt. Tycker det är ett fantastiskt fint namn och en vacker gest till det sto som förlorat sin egen fölunge.
Inte för att det var mycket till namnförslag, men jag kunde inte låta bli.
U

Jag har följt tråden men kom just på att jag nog inte skrivit något. Otroligt tragiskt att du förlorade ditt sto. Önskar att föling får växa upp och hålla sig frisk, och vem vet, hon kanske kan fylla nästan samma plats i hjärtat som mamman verkar ha gjort.
Kram U

Tyvärr mår fölet inte bra längre, jag vet inte om hon kommer att överleva. Hon blev plötsligt helt apatisk och bara ligger, försöker inte suga alls längre och verkar ha ont i magen.

Vi kämpar allt vi kan för fölet just nu, hon fick dropp och vi har tvångsmatat henne, hon sväljer det hon får i munnen, men suger inte. Vi försöker att röra på henne lite och masserar mycket för att hålla igång magen, misstänker att hon fick en lättare förstoppning.
Hon har legat helt apatisk under dagen, med munnen öppen och tungan utanför, men hon ser lite piggare ut nu igen på kvällen, hon har till och med försökt ställa sig upp själv 2 gånger.
Hon ligger inte helt utslagen på sidan hela tiden nu heller utan ligger mer upprätt och ser sig omkring och hon reagerar på ljud igen...

Men än törs vi inte hoppas för mycket, men något bättre är det i alla fall nu på kvällen. Vi ger inte upp hoppet ännu...

Ang. namn.. min mor röstar stenhårt på att hon ska heta Ammie så det lutar kanske åt det, även om det verkligen inte anspelar på varken mamma eller ev. fostermamma..
Roligt att få höra namnförslaget Celia.. Det heter min dotter...

Om annonsen om stoet i Hässlholm... Jag har redan pratat med ägaren, men det är tyvärr lite väl långt bort och just nu är tyvärr fölet i så dåligt skick att vi inte vet om hon överlever, så detta med ev fostermamma/amma får vänta tills om hon blir piggare så hon kan äta själv.

Jag håller tummar och tår och allt jag kan för att det ska gå vägen för er.

(saknar en stor kramsmiley här)

Nej, fy! Stackare! Hoppas ni klarar den lilla fölingen. Skickar en stor tröstkram och en kick i rumpan till fölis!

Beklagar det som hände ert sto :cry:

Hur gick det med fölet, behövde hon plasma?
Håller tummarna för att hon ska klara sig!

Är inte så ofta inne här, så jag hade helt missat denna tråd men kände till vad som hänt. Så oerhört sorgligt med Cecilie som jag följt sedan hon var unghäst. Beklagar det som hände, och jag hoppas fölet överlevt natten!

Har haft några fölungar som jag trott skall dö för mig, men några av dem har faktiskt klarat sig trots att de mest sett ut som disktrasor med tungan hängande utanför och helt apatiska. En snabbt sätt att få en bra hint över situationen tycker jag det brukar vara att kolla med fingret i munnen - är de kalla i munnen ringer stora alarmklockan, men är de normalvarma och dessutom inte uttorkade brukar de oftast bara behöva sova. Inte så att jag menar du skall lämna fölet obevakat, det jag menar är att det trots allt kan gå bra även om det i våra ögon ser riktigt illa ut.

dessutom har jag fått reda på ett annat shettissto som fölat inatt, men fölet är väldigt svagt och kommer nog inte att överleva, om det blir så ska jag fråga henne om hon kan tänka sig att prova med mitt föl, tjejen har dessutom fryst råmjölk så jag ska ringa henne nu..

Vill också tala om att det inte var ett shetlandssto som hade fölat hos mig, utan ett sprattligt Welsh Cobsto. Hennes föl var helt ointresserad av att äta, inte förrän han var 17 timmar åt han för första gången av egen maskin. Han var egentligen inte svag från början, och det var inte så att jag trodde han inte skulle överleva. Men när jag talade om att jag inte visste om han skulle klara sig eller ej, var det pga. hans totala ointresse av att äta. Efter att han till slut fick kläm på det där med juvret hos mamma så har han nu blivit som vilken fölunge som helst.

Håller tummarna för ditt föl.
mvh
Jenny

Håller tummarna att det går bra med fölisen! Se till att hålla henne varm,och få i henne vätska/mat.

Hur har det gått med fölet?? Hittat nån amma?

Ville bara skicka en STOR VARM KRAM för att jag tror att du behöver det!!!
Har själv ingen erfarenhet av fölningar så jag kan inte hjälp apå det området...

Beklagar verkligen sorgen över stoet och hoppas att fölisen klarar sig!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama