Sv: Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!
Än så länge verkar fölet pigg i alla fall...
Blodprov och plastma får vänta tills imorgon eftersom jag måste ner till Bergsåkerskliniken för distriktsvet har ingen plasma och beställer han hem det kommer det inte föränn på tisdag.
Bergsåkerskliniken är tyvärr stängd idag.
Vi har varit ute nästan hela dagen, jag tog med fölet upp till hästhagen för jag skulle se hur de andra hästarna reagerade och ingen verkade elak faktiskt.
Hertigen- nordsvensken på min avatar, nosade och nosade med öronen framåt hela tiden.
Vilma. 5 årig shettissto, verkade lite förvirrad, inte elak bara förvirrad.
Fiorella 24 årigt shettissto, nosade och pep lite och sen jagade hon bort de andra så fick de inte titta på fölet nåt mer...
När jag kom ner till huset med fölet igen, hade hon just somnat i solen och då kommer plötsligt Fiorella i full fart runt hörnet..
Inget staket stoppar den gamla damen om hon vill ut...
Så hon fick hälsa lite mer på fölet med mig vakandes som en hök, pep lite och la öronen bakåt nån gång och betade emellan.
Sen övergick hon till att äta gräs, men har hela tiden hållt sig bara några meter från fölet, så fort fölet har tultat iväg några steg så följer hon efter, hon piper lite när fölet går till henne men har inte ens lyft ett ben..
En utav katterna kom gåendes över gräsmattan och kom väl lite för nära fölet enligt Fia, så då lekte hon krokodil och jagade iväg kattstackarn med blottade tänder...
Nu tog jag in fölet eftersom det var dags att laga lite mat, Fiorella har sprungit runt ute och gnäggat lite efter fölet en stund, men nu har hon gått in i hagen till de andra hästarna igen, men hon gnäggar då och då och tittar ner mot huset..
Så vi får väl se.. Kanske kommer Fia och fölet att kunna gå tillsammans, de ska få träffas senare igen..
Bilder...
http://www.pixbox.se/alb_show_id795228_page0.html