Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!

Sv: Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!

är jätteledsen för eran skull, vi gick igenom samma sak för två år sedan och det var jättetufft. Så mycket man måste fixa med samtidigt som man är så ledsen för stoet.

Det funkade inte med amman vi hittade till vårt föl utan vi fick föda upp på mjölkersättning vilket funkade bra för oss. Stort lycka till med fölisen!
Kram!

Jag vill gärna ha tips och råd från er som kan och har varit med om detta förut...

Har pratat med en del hästfolk/stuterier och fått lite tips, fast de flesta tyckte jag kunde fråga veterinären tills de fick veta vem som hade jouren denna helg och då rådde de mig att försöka få tag i ett annat distrikts veterinär som tydligen ska vara mer engagerad och kunnig inom avel..

Jag har fött upp ett får och en gris på flaska, så överlever gör nog mitt lilla pyre, jag är mest fundersam på hur beteendet kommer bli, mina hästar är nog tyvärr inga lämpliga barnvakter så jag söker med ljus och lykta efter en fölvänlig häst att låna ett tag om de nu inte dyker upp nån amma eller det inte fungerar med det mammiga shettisstoet, men det känns som jag inte behöver ha jättepanik ännu, just nu gäller det bara att klara livhanken på henne..

Detta med fårråmjölken var bara sista utvägen.. bättre med någon slags råmjölk än ingen alls sa vet, men fölen brukar kunna få förstoppning iblan om de inte får råmjölk från häst...

Jag har varit i samma sitts två gånger, tyvärr.
Det första du ska se till är så att fölet äter. Att föla bruksanvisningen på fölmjölken kan man glömma. Mängden fölet ska äta vid ett mål stämmer bara under en kort tid. Så det är bättre att mindre mål oftare. Om du kan få tag i en amma så är nästa bit att se till så att föl får hästsällskap. Det ska bli en häst av fölet när det blir stort och det klarar bara andra hästar av.
Ameo har en fin bild på hennes senaste moderlösa föl ihop med styvmamman, hoppas hon lägger in den.

Kan som lite uppmuntran tala om att min äldsta moderlösa fölunge i år varit på treårstest och kom därifrån som klass I. Ingen som inte vet om det kan heller ana att hon är uppfödd på välling. Hon är en häst som alla andra utom när det gäller mellan henne och mig. Då är jag fortfarande mamma och om det är farligt eller konstig kommer hon till mig för stöd.

Annars skulle jag ev. få låna ett mammigt shettissto som haft flera föl förr men inte var betäckt i år, i så fall får jag nappa fölet..
Ett mammigt sto, oavsett ras, är GULD värt! (se nedan)
Ameo har en fin bild på hennes senaste moderlösa föl ihop med styvmamman, hoppas hon lägger in den.
Det gör jag så gärna...
Mimmi adopterade Isessa utan att blinka och de var mor och dotter tills de skildes åt då Isessa var ca 6 månader (då Mimmi tyvärr fick avlivas pga fång :cry: )
Isessa är uppfödd på mjölkersättning och fölpellets, men hon hade en mamma som lärde henne att vara häst!
Isessas mamma dog då hon var 4 dagar gammal, av just Hyperlipemi.
mimmiochisessa1.jpg

Här är beviset att storleken inte har någon som helst betydelse i sammanhanget!
Enligt mig:
Prio 1 - få i fölet näring
Prio 2 - hitta en mamma till fölet, oavsett om hon kan ge fölet di eller inte!
Kan som lite uppmuntran tala om att min äldsta moderlösa fölunge i år varit på treårstest och kom därifrån som klass I. Ingen som inte vet om det kan heller ana att hon är uppfödd på välling. Hon är en häst som alla andra utom när det gäller mellan henne och mig. Då är jag fortfarande mamma och om det är farligt eller konstig kommer hon till mig för stöd.
Min äldsta (av tre) är 6 år i år, flerfaldigt guldbelönad på utställning och framgångsrik ponnytravare! :love:

Tillägg:
OM du kommer mata fölet med mjölkersättning, försök så snabbt som möjligt att få fölet att äta ur hink, det underlättar oerhört mycket!
Isessa vägrade nappflaska redan från början så jag hade lite "panik" hur jag skulle få i henne mat innan jag testade med hink - som hon glatt åt ur vid första försöket!

Senast ändrad:

en så hjärtevarm bild!
tack för att vi fick ta del av den!

usch aldrig roligt när sånt här inträffar hittade dock en tråd om detta

http://www.skatten.se/tips/hyperlipemi.htm

intressant läsning men ack så skrämmande har ett sto som inte riktigt vill äta dock ej shettis el ponny men ja sånt här ska jag inte läsa ser ju spöken direkt *suck*

tänkte bara att andra vill läsa och lära känna igen tecknen

:(

Jag kommer hjälpa dej genom allt! Jag vet hur det är att förlora ngt man älskar PMa mej !

Det låter på symptomen som om min Cissi faktiskt fick hyperlipemi, förutom att hon inte hade feber.

Jag har aldrig hört talas om det förr, hade jag gjort det hade jag agerat helt annorlunda, min vet nämnde inget om det heller han trodde först att hon var förstoppad och när hon avled att hon fått en inre blödning...

Sanningen börjar sjunka in nu.. Min underbara ponny finns inte mer och det skär i hjärtat att veta att hon kanske kunde ha levat idag om jag hade vetat mer...
Jag ringde runt till alla jag känner eller nästan känner som jag vet håller på med avel när Cissi började bli dålig, men ingen nämnde något om hyperlipemi...

Men nu gäller det att lägga allt krutet på fölet istället, tur i all otur är att jag är mammaledig så jag har möjlighet att kolla fölet hela tiden, nackdelen är att jag även har en dotter som är 6 månader som kräver sitt, men det ska gå på något vis..

En fråga bara...
När börjar fölungen bajsa?
Tarmbecket kom ut i morse och hon har kissat 2 gånger idag.

Min bajsade inom en timme efter födsel. Hon är ett sto. Det brukar vara lättare för stoföl att bajsa än hingstföl.

Hyperlipemi är en ovanlig sjukdom tackochlov och verkar bara förekomma på shettisar, det förklarar varför så få vet något om den alls.

Du ska inte älta över att du inte visste vad det kunde vara, det är så dålig prognos ÄVEN OM de kommer till vård på djursjukhus, så risken är stor att hon hade dött ändå.
Mitt sto dog med droppslangen kopplad...
Och jag tror inte att hon hade någon feber (minns inte).

När börjar fölungen bajsa?
Om inget oförutsett inträffar kommer hon att bajsa i förhållande till hur mycket hon äter. Så om det nu har varit lite si och så innan du fick ordning på allt så kan det dröja lite.

Sedan håller jag med Ameo om spannen. Redan det första fölet jag fick som förlorade sin mamma fick rådet av veterinärerna i Helsingborg och min egen att inte ens börja med flaska utan ta en skål direkt.

Hon dricker ur spann nu.. det gick lätt som en plätt..
Tusen tack för det tipset! Det gick mycket enklare än att tjafsa med flaskan..

Jag lät henne suga på mitt finger soch sen stoppade jag ner handen i spannen så hon fick munnen i mjölken och lite mjölk sipprade in i munnen på henne och efter bara nån halvminut släppte hon mitt finger och drack ändå.. Sen somnade hon..

Hon har fått en bodyguard också.. min ena hund håller sig runt henne hela tiden och ser till att katterna inte få komma nära.. Dessutom har han tvättat henne grundligt..
Fölet och hunden ligger och sover i en hög på en matta nu..
Ser kul ut för hunden är större än hästen...

Men nu börjar det bli dags för mig att äntligen få sova ett par timmar för första gången på 2 dygn så nu ska jag skilja på dem, det är ju ändå en hund så om jag inte har dem under uppsikt får de inte umgås..

Gonatt på er!

Hon dricker ur spann nu.. det gick lätt som en plätt..
Tusen tack för det tipset! Det gick mycket enklare än att tjafsa med flaskan..

Jag lät henne suga på mitt finger soch sen stoppade jag ner handen i spannen så hon fick munnen i mjölken och lite mjölk sipprade in i munnen på henne och efter bara nån halvminut släppte hon mitt finger och drack ändå.. Sen somnade hon..

Hon har fått en bodyguard också.. min ena hund håller sig runt henne hela tiden och ser till att katterna inte få komma nära.. Dessutom har han tvättat henne grundligt..
Fölet och hunden ligger och sover i en hög på en matta nu..
Ser kul ut för hunden är större än hästen...

Men nu börjar det bli dags för mig att äntligen få sova ett par timmar för första gången på 2 dygn så nu ska jag skilja på dem, det är ju ändå en hund så om jag inte har dem under uppsikt får de inte umgås..

Gonatt på er!

Beklagar det som hände ditt sto.

Ett råd är att du tar en foalcheck på din unge så att det blir bekräftat att den har fått det den skulle.

AM

Ska göra det imorgon hade jag tänkt, läste nån stans att fölet skulle vara ett dygn innan man kunde göra det...
Så får vi se om hon behöver plasma eller ej..

NEJ!! Så hemskt!! Beklagar det som hänt!!:cry: Hoppas det löser sig med en amma!

Här håller vi på kämpa ihop vårt sto som miste sitt föl med ett annat föl som mist sin mamma så glöm inte hoppet om en amma i första taget! Vi trodde aldrig telefonen skulle ringa om ett föl men det ringde dan efter vi mist vårt så jag håller tummar o tår att ni oxå hittar en andra hälft! O sen, ge er inte med en gång... här har det inte funkat prickfritt mellan sto o föl men det är nog mest för att det stackars stoet har så vansinnigt ont i juvret än:( Ju mindre ont hon har ju snällare står hon så som sagt släpp inte hoppet om en amma i förtid o lycka till med allt!!

KRAM!!

åh så fruktansvärt :cry: :( jag förlorade ett sto förra året, då var hennes fölunge 11 veckor gammal. Började att ge henne mjölkersättning, amma var inte att tänka på - tyckte att fölet var för "stort" för det - hon fick i stället gå med mitt andra sto och lära sig vara häst. :laugh: Matningen skötte jag.. Efter ett tag fick hon även fölpellets. Jag gav henne mjölkersättningen i en hink, bra mkt lättare än flaska plus hon var ju såpass gammal oxå.
Hon är nu 1 år gammal och är en helt underbar individ! :love: Hon har inte fått några men efter att ha förlorat sin mamma. Är snäll att hålla på med, matglad, uppför sig som en häst ska göra. :laugh:

Lycka till, du ska se att det löser sig för er! :laugh:

Mitt ena sto jag hade fölade alla sina tre föl nästan en månad innan beräknad fölning. Hon hade antagligen bara en sådan cykel helt enkelt. Alla föl var friska och krya! På mitt andra sto fick vi vaka i två veckor hela nätterna, sen fölade hon helt enkelt ute i hagen där hon kände att hon hade mer plats. Som tur var hann vi dit iallafall! Är nog olika från häst till häst, så som på människor.

Än så länge verkar fölet pigg i alla fall...
Blodprov och plastma får vänta tills imorgon eftersom jag måste ner till Bergsåkerskliniken för distriktsvet har ingen plasma och beställer han hem det kommer det inte föränn på tisdag.
Bergsåkerskliniken är tyvärr stängd idag.

Vi har varit ute nästan hela dagen, jag tog med fölet upp till hästhagen för jag skulle se hur de andra hästarna reagerade och ingen verkade elak faktiskt.

Hertigen- nordsvensken på min avatar, nosade och nosade med öronen framåt hela tiden.

Vilma. 5 årig shettissto, verkade lite förvirrad, inte elak bara förvirrad.

Fiorella 24 årigt shettissto, nosade och pep lite och sen jagade hon bort de andra så fick de inte titta på fölet nåt mer...

När jag kom ner till huset med fölet igen, hade hon just somnat i solen och då kommer plötsligt Fiorella i full fart runt hörnet..
Inget staket stoppar den gamla damen om hon vill ut...
Så hon fick hälsa lite mer på fölet med mig vakandes som en hök, pep lite och la öronen bakåt nån gång och betade emellan.
Sen övergick hon till att äta gräs, men har hela tiden hållt sig bara några meter från fölet, så fort fölet har tultat iväg några steg så följer hon efter, hon piper lite när fölet går till henne men har inte ens lyft ett ben..
En utav katterna kom gåendes över gräsmattan och kom väl lite för nära fölet enligt Fia, så då lekte hon krokodil och jagade iväg kattstackarn med blottade tänder...
Nu tog jag in fölet eftersom det var dags att laga lite mat, Fiorella har sprungit runt ute och gnäggat lite efter fölet en stund, men nu har hon gått in i hagen till de andra hästarna igen, men hon gnäggar då och då och tittar ner mot huset..

Så vi får väl se.. Kanske kommer Fia och fölet att kunna gå tillsammans, de ska få träffas senare igen..

Bilder...http://www.pixbox.se/alb_show_id795228_page0.html

Fölet blev otroligt sött, väldigt synd på stoet!

Har du börjat fundera på namn ännu eller är det aldeles för mycket annat att tänka på nu?

Roligt att det äldre stoet verkar gilla fölet, hoppas att det kanske kan funka så!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama