Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!

Sv: Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!

Om hon har för mycket päls så kan du pröva att ta pulsen på svansen. Om du lägger fingrarna runt svansen högst upp så bör du kunna känna pulsen under huden på det hårlösa området på undersidan av svansen.

Ska genast gå ut och se om jag hittar nån puls...

Närmaste klinik är nog strömsholm över 60 mil bort.. Så långt kör jag inte en häst som är sjuk, det är inte rätt mot hästen...

Ska jag spekulera vilt tycker jag det det verkar som gaskolik eller förstoppning och då gäller det att promenera.. Att hon blev så slut skulle kunna bero på att hon är så stor och tung nu när fölningen är nära, och sen är ponnyn väldigt lugn (läs lat) i vanliga fall...
Orolig foxy som griper efter halmstrån...

Veterinären kommer ut om jag vill.. Men han sa att så här nära fölningen kan han inte pumpa i henne så mycket medecin, så han sa att han inte kan göra så mycket för tillfället..
Om det inte händer ett under i natt och hon blir bättre så kommer han ut direkt i morgon bitti och tittar på henne, det bestämde vi redan vid lunchtid idag och vi har haft telefonkontakt under kvällen..
Blir hon sämre kommer han på en gång..

Ett av våra ston hade problem när fölet skulle vända på sig, samma symtom som kolik. Vi ställde henne i en brant nerförsbacke med huvudet neråt och det fungerade:p Du kan ju alltid prova:D

Jag tycker också att det låter som hästen har kolik. kontakta en vet. som vill komma. Det finns massor man kan göra. Ge kramplösande, dropp mm. Inte konstigt om hon skulle åkt på en förstoppning eller så, fölet tar ju stor plats i magen sista tiden! Få tag på nån som kan komma!!

Men kan du inte kontakta Strömsholm och diskutera eftersom *din* vet inte kan göra något??

Livmodersomvridning vad yttrar sig det i för symptom ?

Mvh Mia

En shettis som inte äter när fölningen är nära förestående - där ringer STORA VARNINGSKLOCKOR hos mig!
Det låter som högrisk för Hyperlipemi, som jag själv förlorade ett sto i förra sommaren! Det är en sjukdom som jag bara hört talas om på shettisar och den är väldigt allvarlig!

OM jag vore du så skulle jag leta reda på en gammal spruta av något slag och tanka i stoet sockerlösning, sirap eller vad som helst för att se till att hålla blodsockret uppe på henne.

Oj vad ni skrämmer upp mig!

Jag har promenerat lite med Cecilie, hon lurade mig nog lite sist när jag trodde hon blev trött, för konstigt nog gick hon bara och släpade hovarna i gruset varje gång vi gick hemåt, så fort vi var på väg bort så traskade hon på så fint..
Hon stannade en gång och såg ut som hon ville bajsa, krystade rejält ett par gånger, men inget hände..
Det låter i magen på henne nu i alla fall..

Nu ser hon hur lugn som helst ut, fast jag tror fölet tog sig en motionsrunda när vi kom tillbaka för då sparkade det på rejält och cissi grimascherade lite, hade det inte varit för matstrejken och att hon inte bajsar hade man inte kunnat tro att det var nåt fel nu..

Hittade ingen tydlig puls nu heller, det är svårt att känna..

Ska ut med lite betfor nu och se om jag kan få i henne lite, det är ju laxerande, tror jag får ta och trycka i henne lite sirap eller socker också...

Vet får komma så fort det börjar ljusna i morgon, jag har inga jättebra lampor så ljuset är lite skumt nu på natten, men livmoderomvridning låter inte alls bra och tyvärr troligt..

Så här ser hon ut i alla fall...
http://www.pixbox.se/alb_show_id793224_page0.html

Jaha Foxy kom springandes ut i full fart med sirapsflaskan i ena näven och en hink betfor och spruta i den andra...
Och tvärnitade utanför dörren...:eek:

Ingen häst!:confused:
Så Foxy släppte allt och började helt panikslagen kuta runt gården som en galning ropandes på sin lilla häst!
Och hittade henne liggandes utanför hagen till de övriga hästarna, och rätt vad det spratt det till i gräset bakom henne, och där låg ett välskapt stoföl!

Hon lurade mig rejält! Det var ju bara ett par timmar sen jag kollade juver och slemhinnor och temp m.m. och då trodde jag att det skulle dröja innan det blev nåt föl...
Därför tog jag inte in henne i boxen utan hon fick vara kvar i hagen jag stängt utanför huset så jag kunde kolla henne lite diskret genom fönstret, men nu är både mor och dotter i stallet...
Och dessutom... bara ca 15 min innan jag gick ut kollade jag henne genom fönstret och då var hon minsann i hagen...

Så kan det gå!
Hoppas bara hon börjar äta nu då... Gav dem lite lugn och ro nu i nån timme, sen ska jag smyga upp och kolla till dem...
http://www.pixbox.se/pic_show_id20400844.html
Hade garderat mig och lagt kameran i stallet..
Så här ser lilla Cecilia ut bara några minuter gammal...

Senast ändrad:

Mitt sto dog...:cry:

Lämnade mor och dotter ifred en timme och när jag kom upp till stallet låg Cecilie död i halmen...

Men fölet lever...

Shit vad gör man:confused:
Har fått tag i råmjölk från får (vet sa att man kunde ge det) och fölet har ätit lite, nu ligger hon och sover på mitt köksgolv...

Kollat på ammajouren, men det enda stoet i närheten är ett halvblod.. och fölet är ju bara en liten shettis..
Ska ringa henne med halvblodet i alla fall så snart man törs.. Det är ju fortfarande tidigt...

Är helt slut nu och jag bara gråter och gråter...

Vila i frid älskade Cecilie

Men så gräsligt!:cry:

Håller tummarna nu för att du klarar fölungen.

Är du intresserad av att ta emot tips så se tilla tt hon får i sig HÄST råmjölk inom 6-8 timmar från födseln.
Annars får du ringa en veterinär som kan hjälpa dig på riktigt.

Vet sa att han kunde komma ut om jag ville, men han trodde inte han kunde göra så mycket, däremot var det bara att ringa när som helst så kommer han på en gång...
Blir hon värre skulle jag ringa omgående...
Så jag får väl vänta och se ett tag till.. Suck!

När jag läste detta tidigare i går kväll tänkte jag svara "Vad ska han hjälpa dig med då? Gräva en grop?"

Tyvärr hade jag rätt. Det som upprör mig är inte vad du gjort och inte gjort, utan att en veterinär inte tog din hästs symtom på allvar.

Jag, som inte har veterinärutbildning, bara egen erfarenhet, reagerade direkt och tyckte det verkade vara nåt allvarligt fel.
Likaså ameo, som också hon är hästuppfödare.

Hoppas du ahr folk ikring dig som kan hjälpa dig att hålla liv i fölet. Jag ger gärna tips, om du vill ha.

Tycker synd om dig och lilla fölet,
Jag gick ut och kollade ammajouren sida ! Och det finns ett shetlands sto som är anmält som amma där.
Så om jag var du skulle jag kasta mig på telefonen och ringa.

http://www.asvt.se/page53584.php

Tesora

Sänder tröstkramar i massor!!:cry:

Hoppas att allt löser sig för er!

Håller tummarna för att det ordnar sig med ammashettis!!

kl
Efterlys här på buke!!!

oj ett sådant dygn, gränslös lycka o gränslös sorg!!!

skickar massor av energi o röst o styrka rent mentalt till dej o varmt välkommen tilllivet lilla pyre.

Sänder tröstkramar i massor!!:cry:

Hoppas att allt löser sig för er!

Håller tummarna för att det ordnar sig med ammashettis!!

Har tänkt på dig och din lilla fölunge hela förmiddagen....... ber verkligen till de högre makterna om att hjälpa dig!

Kan bara skaka på huvudet åt en sådan veterinär:devil:, byt om du kan!

Du har gjort allt vad du kunde och misstänkte ju också att allt inte stod rätt till.
Försöker att via mina tankar sända styrka till ditt föl:love: så att hon klarar denna tuffa start i livet utan sin mamma.

Styrkekram från mig!

Tack för ert stöd..
Vet trodde att ett större blodkärl brustigt och att min cissi dog av inre blödningar..

Jag fick tag i en jättegullig tjej genom ammajouren som hade lite råmjölk, så fölet har fått hästråmjölk i tid.. tyvärr var det ett stort halvblod hon hade, så mitt lilla föl skulle aldrig nått upp till juvret, men vi mjölkade ur stoet den mjölk hon hade nu också så jag har en svätt "vanlig" mjölk, skulle få komma dit och mjölka ur mer om det behövdes också..
Har även fått tag i mjölkersättningspulver, inte helt lätt på helger i norrland...

dessutom har jag fått reda på ett annat shettissto som fölat inatt, men fölet är väldigt svagt och kommer nog inte att överleva, om det blir så ska jag fråga henne om hon kan tänka sig att prova med mitt föl, tjejen har dessutom fryst råmjölk så jag ska ringa henne nu..

Annars skulle jag ev. få låna ett mammigt shettissto som haft flera föl förr men inte var betäckt i år, i så fall får jag nappa fölet..

Bäsen verkar pigg i alla fall...

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama