Sv: Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!
Hej alla!
Jag är så otroligt tacksam för allt stöd jag och Ammie som fölet numera heter har fått...
Hon är just nu på hästkliniken på Ultuna och verkar för tillfället ganska pigg, hon jobbar stenhårt på att charma hela Ultuna tror jag.
Hon blev ju lite piggare på kvällen hemma, men så märkte jag att hon var väldigt uttorkad, så vet fick komma ut mitt i natten och vätska upp henne, hon hade även lite feber då så därför fick hon antibiotika, på morgonen efter åkte jag direkt till Bergsåkerskliniken där togs en foalcheck som visade att hon i princip inte hade några antikroppar så då fick hon plasma, antibiotika och glycosdropp eftersom hon fortfarande var aningens uttorkad, dessutom sattes sond så hon sondmatades under dagen.
På kvällen när kliniken stängde fick jag fara på direkten ner till Ultuna med henne så vi kom dig igår kväll vid 10 tiden.
Då var hon faktiskt rätt pigg och ville äta själv, blodsockret var däremot lite lågt.
Jag har just varit i kontakt med Ultuna nu och de säger att hon är ganska pigg, hon äter själv men har lite svårt att behålla blodsockret på rätt nivå, de har tagit prover för att kolla så antikropparna inte sjunkit och testat för olika infektioner, men provsvaren var inte klara ännu, hon verkar ha lite svårt att syresätta blodet så när jag ringde var hon inne på lungröntken för att kolla om det är en infektion på g eller om det beror på att hon är lite tidigt född.
Vet skulle höra av sig när de vet mer...
Jag har dessutom hittat en amma, jag har just pratat med en jättetrevlig tjej vars sto förlorat sitt föl, så när jag får hämta Ammie åker vi till henne och träffar hennes sto och om allt går vägen kunde hon tänka sig att låna ut sitt sto till mig så då får hon troligtvis åka med hem på en gång.
Det känns tryggare för mig om stoet får bo här eftersom Ammie nog kommer få äta antibiotika ett tag till och dessutom kan det nog tyvärr hända att det kanske blir ännu fler vet besök för hennes del framöver eftersom hon är väldigt infektionskänslig. Kanske måste hon ha nån form av tillskott ochså eftersom hennes blodsocker dyker.
Risken är långt ifrån över ännu, men hon mår i alla fall bättre och jag hoppas hon blir så pass stabil så hon får komma hem snart och kanske till och med träffa sin nya mamma!