Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!

Sv: Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!

hoppas hon klarar sig. tråkigt när du har förlorat stoet om fölet också dör :cry: hoppas de går bra

När jag hade lagt mig igårkväll så kom jag på ett namnförslag till lilla fölis.... Och nu på morronen innan jag springer på jobbet va jag bara tvungen att logga in och skriva ner det till dig....
Mitt förslag är Cassiopeya...

Hur mår lilla fölis nu då?

Jag kan inte göra annat än att beklaga förlusten över ditt sto:cry:, och jag hoppas innerligt att ni klarar fölungen. Att något annat skulle ske vore verkligen tragedi!

*Håller tummarna stenhårt*

Hej alla!
Jag är så otroligt tacksam för allt stöd jag och Ammie som fölet numera heter har fått...

Hon är just nu på hästkliniken på Ultuna och verkar för tillfället ganska pigg, hon jobbar stenhårt på att charma hela Ultuna tror jag.

Hon blev ju lite piggare på kvällen hemma, men så märkte jag att hon var väldigt uttorkad, så vet fick komma ut mitt i natten och vätska upp henne, hon hade även lite feber då så därför fick hon antibiotika, på morgonen efter åkte jag direkt till Bergsåkerskliniken där togs en foalcheck som visade att hon i princip inte hade några antikroppar så då fick hon plasma, antibiotika och glycosdropp eftersom hon fortfarande var aningens uttorkad, dessutom sattes sond så hon sondmatades under dagen.
På kvällen när kliniken stängde fick jag fara på direkten ner till Ultuna med henne så vi kom dig igår kväll vid 10 tiden.
Då var hon faktiskt rätt pigg och ville äta själv, blodsockret var däremot lite lågt.
Jag har just varit i kontakt med Ultuna nu och de säger att hon är ganska pigg, hon äter själv men har lite svårt att behålla blodsockret på rätt nivå, de har tagit prover för att kolla så antikropparna inte sjunkit och testat för olika infektioner, men provsvaren var inte klara ännu, hon verkar ha lite svårt att syresätta blodet så när jag ringde var hon inne på lungröntken för att kolla om det är en infektion på g eller om det beror på att hon är lite tidigt född.
Vet skulle höra av sig när de vet mer...

Jag har dessutom hittat en amma, jag har just pratat med en jättetrevlig tjej vars sto förlorat sitt föl, så när jag får hämta Ammie åker vi till henne och träffar hennes sto och om allt går vägen kunde hon tänka sig att låna ut sitt sto till mig så då får hon troligtvis åka med hem på en gång.
Det känns tryggare för mig om stoet får bo här eftersom Ammie nog kommer få äta antibiotika ett tag till och dessutom kan det nog tyvärr hända att det kanske blir ännu fler vet besök för hennes del framöver eftersom hon är väldigt infektionskänslig. Kanske måste hon ha nån form av tillskott ochså eftersom hennes blodsocker dyker.

Risken är långt ifrån över ännu, men hon mår i alla fall bättre och jag hoppas hon blir så pass stabil så hon får komma hem snart och kanske till och med träffa sin nya mamma!

Det var skönt att höra ifrån dig - och att fölet är på bättringsvägen och nu finns på klinik så hon verkligen får den allra mest kvalificerade vården. Lilla pluttan - vilken start på livet ! Hoppas att det går bra med amman.

Hopaps lilla Ammie repar sig snart och att stoet tar emot henne, du har en jobbig tid framöver, men det är det ju värt. Hoopas hoppas det inte blir komplikationer eller något nu!

Vad glad jag blir att Ammie mår bättre och att hon är i de tryggaste händer. Ni grejar det här ska du se:laugh:!
Härligt att hon troligtvis fått en ny mamma också, det är hon SÅ väl värd efter denna start här i livet.

Fortsätter hålla alla tummar jag kan för er, och det vore roligt om du fortsätter att uppdatera!

/Petra som erkänner att hon knappt vågade öppna denna tråd idag, men blev glad ända ut i jag vet inte vad över ditt senaste inlägg:laugh:

Åhh så härligt att höra att det går bra med lilla Ammie (fint namn förresten)... Dom är npg bra mkt starkare än vad man kan tro dom små liven!!!

Lycka till nu och fortsätt gärna att uppdatera så vi får höra hur det går!!!

*kram*

Hopaps lilla Ammie repar sig snart och att stoet tar emot henne, du har en jobbig tid framöver, men det är det ju värt. Hoopas hoppas det inte blir komplikationer eller något nu!

Kan bara instämma med Bellini..............

Fint namn Ammie påminner om Amma som ju blir hennes nya mammas uppgift!:love: Förstår att hon är charmtrollet på Ultuna, så bortskämd hon kommer att bli men det är hon väl värd efter en så tuff start i livet!

Håller alla tummar och hoppas på possitiv uppdatering av tråden!:)

Ni är i mina tankar..............

Underbart att höra att lilla fölisen mår bättre!
Jag har följt den här tråden med skräckblandad spänning. Vi går själva i väntans tider här hemma och man vill ju bara höra talas om lyckade fölningar där allt går som i skolboken. Jag har nog världshistoriens livligaste fantasi tyvärr.

Kramisar!!!!!!!!!!!!!

Åh, vad jag var nervös närjag öppnade tråden nu. Vilken lättnad att höra att hon verkar må bra nu, pust! Lycka till med amman, håller tummarna benhårt för eran skull :bump:

håller oxå tummarna stenhårt!!!!!

Vi är hemma nu!!!!

Ammie, jag och Lucy som förhoppningsvis vill bli Ammies nya mamma!

Det har varit några dygn som varit upp och ner på Ultuna, jag ordnade så jag kunde vara där med Ammie och Lucy så jag har nästan suttit i en hästbox dygnet runt i några dagar, stackars Ammie har haft både syrgasslang och droppslang kopplat och har därför behövt passas för att hon inte skulle slita ur slangarna.
Men oj vilken hemlängtan jag har haft.
Lucy är inte överförtjust i tanken på ett nytt föl, men hon accepterar Ammie ganska bra nu även om hon blir lite sur när Ammie vill dia, så då får man hålla upp ett framben på henne.
Jag kämpar på för att få ihop dem i alla fall.

Ammie har just börjat få en del busryck, rätt vad det är sätter hon av i full fart vilt bockandes... Det är så härligt att se när man vet att hon varit så sjuk.

Har följt tråden med spänning och oj vad glad jag blev nu när jag läser att lilla Ammie mår bra:love:

Har följt tråden med spänning och oj vad glad jag blev nu när jag läser att lilla Ammie mår bra:love:

Ohhhh, vilken härlig nyhet!
Förstår att det har varit och kommer att bli en tuff tid för dig och din familj men det är bara att bita ihop och "knega på".:)

Hoppas att Ammie blir världens busiga lilla fölunge, önskar att jag kunde se hennes vilda bockande busrace........... på foto kanske!:)

Många kramar från mig och mina tre små busfrön, Ante, Gnistra och Lea!:love:

Åh vad glad jag blir!:bump:
Jätteroligt att höra att det verkar lösa sig för er, tänk vad härligt att hon fått en mamma nu:laugh:
Hopps att hon snart accepterar lilla Ammie fullt ut!

Uppdatera gärna vidare hur det går!

Åhhhh vad härligt att höra att lilla Ammie repat på sig så att hon fått komma hem!!! Å en ny mamma som heter Lucy (min nya foderhäst heter oxå det!!) Jag håller alla tummar å tår att det ska fungera och att Lucy tar henne till sig!!!

Lycka till i framtiden och uppdatera gärna vad som händer!!! Lite bilder skulle ju vara roligt!!!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama