Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!

foxy_lejdy

Trådstartare
Jag tror mitt sto tänker föla snart, men hon är beräknad till den 30 maj...

Mitt dräktiga sto har lekt med vattenkaret hela förmiddan men vid lunch gick hon undan från de andra sen krystade hon ett par gånger, blev lite fundersam så jag gick in och hämtade ett par handdukar och kameran, när jag kom ut till hagen igen låg hon ner och krystade och slidan putade ut lite..

Eftersom jag har en lite folkilsken häst i hagen och inte vill stöka där så mycket så tog jag in stoet i hennes box, fick nästan dra in henne, hon var som en slö gammal ko..

Men sen verkar det ha stannat av, gav henne lite hö och vatten, maten rör hon inte, vattnet lekte hon med nån timme innnan hon välte hinken, hon krystar lite ibland med långa mellanrum men står mest och sover, hon har inte lagt sig ner nåt i boxen...

Hon verkar ha släppt på bäcken muskulaturen, juvret är fyllt, mjölken är genomskinlig och klibbig, men hon är inte svettig och inga vaxproppar...

Nu har jag tvingat mig ner från stallet för att stoet ska få lite lugn och ro en stund...
Men jag måste få skriva av mig lite..

Vad tror ni?
Blir det nattvak inatt?
Har nån annan varit med om att stoet lekt med vatten innan fölning, min har stått och sköljt mun i flera timmar..
Brukar de krysta länge innan fölningen startar på allvar?

Tacksam för snabba svar..

Sv: Hjälp! Jag tror mitt sto fölar!

Kan ju med tanke på när hon ska föla vara så att fölet håller på att vända sig och läggasig till rätta. Många ston reagerar kraftigt på detta med samma sumptom som vid fölning. Det brukar släppa efter några timmar och då brukar stoet vara som vanligt igen.

Aha..

Men detta med att mjölken är klibbig.. Hur långt innan fölning blir den det?

Det bubblar som attan i magen på henne och hon grimascherar lite då och då och krystar några gånger med 20 - 30 min mellanrum...
Och så har hon varit lite lös i magen...

Hon får vara kvar i boxen tills vidare i alla fall.. och jag lär inte kunna låta bli att kolla henne med jämna mellanrum...

De ston som har dessa förkänningar brukar inte föla i samband med dessa.

Ett sto som fölar fölar bara huxflux, till skillnad mot en ko som börjar trampa runt timvis innan den krystar ut kalven.

Mitt ena sto började ha förvärkar lite titt som tätt drygt 1 månad innan beräknad förlossning och hon hade väl totalt 5-6ggr under denna tiden som vi såg iaf, fölade sedan på dag 332.
Mitt andra sto har inte haft några all ännu, som jag eller nån annan sett iaf.

Mitt sto betedde sig exakt likadant som trådskrivarens för nån vecka sen. På lördagkvällen vid 23 tiden så började hon bete sig so TS beskrivit, hade kontakt med vet. som sa , som någon annan här sagt att med stor sannolikhet så är det fölungen som vänder sig, frammot 2 snåret klingade det av och hon blev som vanligt. Fölade på tisdagkväll kl.22.07, ett välskapt stoföl. Allt gick då mycket fort, från det hon började krysta så var ungen ute på mindre än en kvart! Skulle börja vaka om jag var dig. Lycka till!

Jaha klockan är 2 på natten och jag har just varit och kikat på märra, hon matvägrar fortfarande och juvret har blivit hårt...
Hon står och grimascherar en del och lyfter på läppen så det är lite oroligt i magen...

Men jag trodde ju aldrig jag skulle få se min något matglada shettis matvägra, hon har snart inte ätit på ett dygn...

oj då då tycker jag det bör vara dags innom nått dygn!! Fast man vet ju inte=)

Mitt dräktiga sto har lekt med vattenkaret hela förmiddan men vid lunch gick hon undan från de andra sen krystade hon ett par gånger, blev lite fundersam så jag gick in och hämtade ett par handdukar och kameran, när jag kom ut till hagen igen låg hon ner och krystade och slidan putade ut lite..

Fast inte kan hon ha haft krystvärkar?
Förvärkar möjligtvis.

Förvärkar hade vårt avelssto i 4 veckor innan fölet kom. Jag trodde att jag skulle få krupp! Juvret var stort redan två månader innan. Och hon höll på och donade på nätterna i sin box. Kliade svansen frenetiskt, krafsade, låg ner och stönade.

Vid första fölet var det så i bara en vecka innan det föddes men hon verkade börja tidigare för varje föl.

Är det första fölet för ditt sto?

Nej detta är föl nummer 6 för henne, men första för mig...
Jag köpte henne från ett stuteri eftersom de hade för många hästar som var släkt med henne, så hon har gjort detta förr, det är bara jag som är nybörjare...

Stängde en liten fålla åt henne på gräsmattan utanför köksfönstret så nu har jag full koll på henne från köket utan att behöva störa henne, hon verkade tycka det var skönt att komma ut i solen i alla fall...

Men hon matvägrar fortfarande, har inte ens smakat på gräset i hagen normalt brukar de dyka ner i gräset det första de gör när de väl får provsmaka vårens första gräs.. Kraftodret har givetvis inte heller gått i, men hon leker fortfarande med vattnet och står och sköljer mun...

Hon skrapar lite i backen, gör grimascher och tittar på magen hela tiden, mjölken är fortfarande genomskinlig, gulaktig och klibbig..

Ska ta med mig kameran ut sen så får ni se hur hon ser ut..

Mitt sto hade värkar 3 veckor innan hon fölade och då fölade hon 3 veckor förtidigt också. Hon skrek om nätterna och rullade i boxen. (Jag sov i stallet :love: ) Hade hela tiden kontakt med veterinär, men det va väl mest för min skull så jag kunde känna mig lugn. När hon väl fölade så gick det så smärtfritt, hon va jätteduktig och allt flöt på och ut kom en välskapt fölunge med lååånga ben.
Jag antar att fölis vände på sig där inne och det kändes väl inte så skönt.

Om jag var du skulle jag bli nervös att det var nåt annat fel.
Att de totalt matvägrar, och sen slabbar med vattnet, verkar inte riktigt friskt.

Nej detta är föl nummer 6 för henne, men första för mig...
Jag köpte henne från ett stuteri eftersom de hade för många hästar som var släkt med henne, så hon har gjort detta förr, det är bara jag som är nybörjare...

Stängde en liten fålla åt henne på gräsmattan utanför köksfönstret så nu har jag full koll på henne från köket utan att behöva störa henne, hon verkade tycka det var skönt att komma ut i solen i alla fall...

Men hon matvägrar fortfarande, har inte ens smakat på gräset i hagen normalt brukar de dyka ner i gräset det första de gör när de väl får provsmaka vårens första gräs.. Kraftodret har givetvis inte heller gått i, men hon leker fortfarande med vattnet och står och sköljer mun...

Hon skrapar lite i backen, gör grimascher och tittar på magen hela tiden, mjölken är fortfarande genomskinlig, gulaktig och klibbig..

Ska ta med mig kameran ut sen så får ni se hur hon ser ut..

Det låter ju mer som kolik av något slag. Har du kollat puls och temp och lyssnat på magen? Skiter hon som hon ska?

Jo allt är okej, men hon andas lite tungt.. Har redan pratat med vet som tyckte jag kunde avvakta ett tag till.

Jo hönsmamma som man är ringde jag vet redan i morse vid 8 tiden..

Ja, bättre va hönsmamma o passa för mycket än åka till dagis o hämta barnen o hitta en död fölunge i hagen som jag fick göra igår:cry:

Om hon fått föl tidigare så kan du ju ringa de förra ägarna och fråga hur hon har betet sig de senaste gångerna.

Nu börjar jag bli allvarligt orolig...

Hon matvägrar fortfarande, har inte bajsat på hela dagen och står fortfarande och grimascherar och tittar på magen...

Jag har just pratat med vet för tredje gången idag, men han sa att han inte kan göra så mycket så länge inte förlossningen satt igång, fick rådet tidigare idag att promenera med henne för att kanske få igång magen så det gjorde jag, men efter ca 20 min lugn promenad verkade hon helt slut så då fick hon gå tillbaka i hagen.

Nu står hon och hänger i ett hörn och andas lite tungt.
Feber har hon inte, men pulsen kunde jag inte kolla nu, det är väldigt svårt att känna puls på en lurvig shettis...
Mjölken är fortfarande gul och genomskinlig, hon svettas inte och har inte lagt sig på hela dagen, rullar inte, så man kan väl säga att hon har lindriga koliksymptom, om det inte vore för detta med matvägran då...

Men matte lär ju knappast kunna koppla av en enda sekund så det blir en vaken natt i natt igen..

Vet sa att han kunde komma ut om jag ville, men han trodde inte han kunde göra så mycket, däremot var det bara att ringa när som helst så kommer han på en gång...
Blir hon värre skulle jag ringa omgående...
Så jag får väl vänta och se ett tag till.. Suck!

Åhh glömde...

Jag har pratat med förra ägaren också...
Cecilie har aldrig haft några problem med fölningen förr, ingen matvägran innan utan det har gått snabbt och smidigt..

Hon har hållt tiden väldigt precis förr +-2 dagar bara...

Så då blev jag ännu oroligare...

Alltså, jag skulle se till att få ut en veterinär som tar detta på allvar!

Det låter ju som att hela tarmsystemet är inblandat.

Eller, kör iväg henne till ett hästsjukhus!

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 281
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 820
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?