Hjälp! Jag är sned!

Sv: Hjälp! Jag är sned!

Klart du ska göra nåt åt det:) Var inte lika dum som jag var och gick och hade ont för länge utan att söka hjälp,tänkte att det går över osv:crazy:

åh en tråd för mig!
jag kan ju berätta min historia.Det började redan förra sommaren då jag åkte av min nya häst & bodde på sjukhus några dagar.Resultatet enligt läkarna var spricka i arm & fall mot vänsterhöft.Starka tabletter & vila så ska det gå över på några månader.Jag röntgade både höft & rygg.Kan tillägga att jag inte kunde gå eller knappt vända mig i sängen pga smärtan.Efter envishet lyckades jag gå,med sån där stol eller kryckor !!!

några månader senare är jag fortfarande inte helt bra,tänker inte mer på det utan fortsätter att rida,motionera & vara aktiv som vanligt vill säga.
I oktober tror jag det var inser vi att vi måste göra något då smärtan har blivit värre. (efter olyckan bättre & bättre för att sen blir värre & värre)
Vi sätter oss på sjukhuset där jag inte tas på allvar,glöms bort & skickas hem med nya tabletter. Vi pratar med en sjukgymnast som hjälper mig att stretcha bort problemet,tror hon.Det blir ingen skillnad på nån månad eller veckor.(minns ej hur länge)
Vi ringer en kiropraktor som får kolla på mig och gör behandlingar i ryggen.Hon sa att det var det värsta hon sett!!!:o
Efter 4-5 behandlingar utan resultat skickas vi till röntgen.(vanlig) Man ser inget på skelettet,men jag är sned som tusan. Hon rekommenderar att vi söker vidare.
Så vi ringer en klinik som sysslar med idrottsskador och får tag på en kille där.Han gör diverse behandlingar där även strecthing ingår.Jag blir liite bättre.Strax efter jul avslutas behandlingen och jag får rekommendationen att börja på gym & bygga muskler. Jag går på gym kanske 3 månader innan smärtan kommer tillbaks mer än nånsin! (slutar då träna) Denna gång har jag svårt att stå,sitta,gå,rida,springa...you name it. Envis som jag är fortsätter jag min ridning så gott det går,även om jag ibland inser att det gör för ont.Jag har haft mängder med viloperioder.

Vi ringer då tillbaks till kliniken men får tag på en annan kille.Han säger ungefär som kiropraktorn sa: Du är ju hur sned som helst!!!:eek:
eeh..aha är typ mitt svar...:P
Jag får behandlingar igen men snart inser han att vi måste göra en röntgen till.Denna gång en MR.
En ortoped på kliniken skickar en remiss till en grannkommun (annars är väntetiden låååååång)
I juni for jag på MR röntgen. Nu ligger mitt svar på ortopedens kontor.Öppnar igen 20:e efter semestern. Jag har ingen aning om vad som är fel men hoppas att de har svar & en lösning!!!!:)

Just nu är jag less på all smärta,sjukvård m.m
Det jobbigaste är nog att jag inte får tävla,träna eller rida särskilt mycke...saknar det enormt.

Oj vad jobbigt när du har haft ont så länge! Hoppas verkligen det löser sig.Kan inte vara roligt att bli skickad både hit och dit:crazy: Berätta sedan hur det gick:idea:

nä,det är rätt jobbigt.Speciellt när man inte tas på allvar.Många som inte tror på mig..:mad: Har varit väldigt deppig hela hösten,våren.Under sommaren nu har det varit helt ok.Kanske värmen som gör en piggare,gladare? (åh,ja jag har vart utolmands,:angel:för här är det ju mest regn,tyvärr)

jag skriver hur det går :D
hur går det för dig ?

Nu känns det ju bättre när de tror att de hittat orsaken.Men sedan början på juli har jag inte kunnat rida ordentligt.Har blivit mest skritt utan stigbyglar el lite barbacka i hagen dels för att det gör för ont i benet och jag vill inte belasta min häst då jag är så pass sned.Nu har jag hittat en medryttare som kan rida ordentligare:) Vill ju inte att min häst blir stående längre period då hon är 19 år och mår bra av att hållas igång.
Ja,att inte bli tagen på allvar kan göra en skitförbannad:devil:

Min häst är behandlad för snett bäcken (SI-led) är högre på högersida. Hon har gått sned så pass länge att helt bra kan hon nog inte bli, men smärtfri och fungera som promenadhäst. Tidigare i somras var jag på hälsokoll och fick veta att även jag är sned, högre på högra sidans höft. Har precis bokat tid hos kiropraktor.

När sadeln stoppades om i januari var även den sned trots att den bara var 2 år gammal. Vi bytte hela stoppningen så den fylldes på igen i april. Så nu är sadel, häst och snart även jag åtgärdade :)

Kolla tråden om sned bål...

Pilatesträning el Core fungerar suveränt.

Men vad bra att ni är åtgärdade:)

Smurfis,ska kolla:bow:

Idag har jag varit igen och fått ryggen utdragen.Man blir fastspänd på en bänk som åker isär fram och tillbaka,känns bättre.Har fått tid till röntgen också.Fy fasiken vad jag längtar efter att få rida ordentligt igen.

uuh,läskigt!? gjorde det ont?
imorn kommer (äntligen!!) läkaren tillbaka så då ska vi ringa henne :)

Nej det gör inte ont,dock känns det lite obehagligt för man är ganska hårt fastspänd,fast det måste ju sitta hårt så det verkligen drar i ryggen.Känns lite bättre efteråt i alla fall.Ska igen imorgon och på ons.
Spännande för dig att få höra vad din läkare säger!

Röntgen visade diskbråck mellan fjärde och femte ländkotan,och så trycker det på nerver,därav smärta i högerbenet:(
Fortsatt sjukskriven och värken fortsätter:crazy:

nu har jag fått svar angående min rygg..
*haft brott i 11:e kotan men som läkt
*har trång/smal ryggkanal (eller va det heter) som bidrar tsm med brottet till:
*diskbråck mellan 4: och 5: kotan.

Är det kul eller kul??? Jag har alltså gått med smärta sen juni06 och fått en diagnos nu.Hade man upptäckt brottet vid fallet hade man kunnat laga brottet och då hade jag troligen inte ens fått diskbråcket!!!!

Nu blir det träning,träning och träning och jag lär få räkna med låång tid innan jag blir så pass bra att jag kan börja tävla igen!!! 1 ½ - 2 år då kommer jag troligen vara frisk från detta...

KUL!!!! just nu känns allt så hopplöst,jag har ont,kan inte göra det jag älskar och min häst dåå?? Jag tror jag går under!!!!
Kan tillägga att jag är 18 år gammal..

Ojdå,samma som jag då,diskbråck mellan 4e och femte ländkotan.Hur pass ont har du? Går smärtan ned i något ben? jag går hos sjukgymnasten på vårdcentralen 2 ggr i veckan på traktion (ryggen dras ut) Tycker inte det hjälper.Var hos en privat sjukgymnast förra veckan och där fick jag en massa värdefulla tips.
Försök att inte sitta,om du måste så sitt gränsle över en stol så du kan ha benen rakt ned och överkroppen som du sitter i dressyrsits:idea: Jag ska undvika att böja mig ned,för min del får jag bara böja på knäna liiite.Inte undra på att jag haft mer ont tidigare när jag hela tiden böjde på knäna för att nå ned,vinkeln blev för skarp,och jag som trodde jag var duktig när jag böjde knäna och hade rak rygg.
Vet inte hur lång tid det kommer att ta för mig:crazy:
Vi får peppa varann och hoppas vi blir bättre.
I nuläget skulle jag göra vad som helst för att bara få skritta min häst:crazy:

Måste tillägga att det var tur jag gick till den här duktiga kiropraktikern/naprapaten:) Efter att följt tipsen har jag mindre ont.Han beskrev bråcket som ett öppet sår och varje gång jag böjer ryggen el knäna mer än en viss vinkel så slits det i såret och det får ingen chans att läka ihop.
Visst kan besöken på vårdcentralen lindra smärtan för stunden men dygnet har ju 24 h så jag måste ju veta hur jag ska sköta mig hemma också.Tänk om jag hade fått dessa tips från vårdcentralen tidigare så hade jag sluppit den värsta smärtan kanske som inte ens försvinner med hjälp av starka tabletter.

usch va hemskt för dig med men då kan vi ha ont tillsammans!
ja,smärtan går ner i benen,mest vänstersidan,sjukgymnasten tror att själva diskbråcket har gått ut bakåt & till vänster och att det är därför som det gör så ont i benet. Smärtan är värre vissa dagar & i vissa lägen. Jag försöker tänka positivt men det är svårt när man vill göra allt. Ridningen är svårast! Rider du nåt eller har du slutat (tillfälligt)? jag rider så mkt som jag måste.Läkaren sa att det var ok så länge det inte blir för studsigt. han sa dessutom att jag skulle stå upp så mkt i sadeln,fast det tar emot i benen då,men jag kommer nog få otroligt starka benmuskler om ett tag :)

Hur är din smärta? Gör du några speciella övningar?? Jag har fått en övning som bygger upp de inre musklerna runt ryggen.Det går långsamt framåt...

Just nu rider jag inte alls pga att jag har för ont.Men det känns liite bättre nu när jag försöker att inte böja rygg eller knän.
Har inga övningar som jag gör just nu ska få tips på sådana av privata naprapaten sedan när jag blivit bättre.
Har fått en resårkorsett som ska hjälpa mig att komma igång,gick faktiskt 25 min saaakta igår och det är ett framsteg.
Om du har möjlighet så använd dig av pall när du ska upp på hästen så slipper du den värsta böjningen.

Ja,du är alldeles för ung för diskbråck,jag är nästan dubbelt så gammal.Men kämpa på du och var rädd om din rygg.Jag längtar så tills jag iaf kan skritta,men det kan nog ta ett par veckor:cry:

nu ringde en annan läkare som vi inte hört av på hela sommaren.Hon sa att det visst gick att behandla och att vi skulle få åka till en ryggklinik (eller nåt) i strängnäs,så jag hoppas på det bästa nu!

Hur har det gått? Har fått remiss till ortopedkliniken för bedömning den 5 nov för ev operation.Jag har faktiskt köpt en crosstrainer som jag försiktigt börjat använda för att kunna röra på mig lite.Promenera blir än så länge korta bitar,benet känns så konstigt.
Men längtan tillbaka upp på hästryggen gör att man kämpar på och hoppas att det bara ska börja självläka.

Har ju en längre tid haft problem med ländryggen och på sistone har det gjort ont ända ned mot foten:crazy:
Och lösningen på varför jag rider sämre i höger varv har jag nu kommit på; det är ju för att jag är sned! Hon som jag brukar rida för red min häst tidigare i veckan och jag var ju så nyfiken på att höra om hästen har svårare för höger varv.Men så var det ju inte.

Idag när jag stod framför spegeln tyckte jag höger höft var högre upp:eek: och bad sambon kolla ryggen bakifrån och han sade att jag är alldeles krokig:crazy:
Få se hur det blir att få tag på en bra kiropraktiker nu i semestertider.
Om någon har tips som kan hjälpa mig tills jag får komma till kiropraktikern så blir jag jätteglad:)

En till med samma problem som jag!!! Min högerhöft = mycket högre, högerbenet blir ca 3-5cm kortare vilket leder till att jag belastar upp helt galet.. Har fått veta att detta beror på att jag har överrörlig rygg + vridet bäcken. Bäckenet vrider sig, och då blir min ryggrad om ett hopkrökt S, höftena helt ojänma..måste gå och dra ut hos kiroprakorn emellanåt..

när du fått ryggen fixad, träna mycket magmuskler, ev lårmuskler, och försök träna ryggmusklerna också. (om du nu har ung. samma som jag..) . det hjälper till att stabilisera upp lite.

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 673
Senast: Josofinito
·
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 416
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 277
Senast: Cha9
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt