Ridning är svårt. På riktigt. De som säger att det är en konst att rida har alldeles rätt. Jag började rida först som vuxen, men ”åkt” häst i perioder sedan jag var 3 år samt alltid varit intresserad av hästar men av olika anledningar aldrig tagit tag i mitt intresse på allvar. När jag väl började rida på ridskola i en ren nybörjargrupp så blev det ganska tidigt därför diskrepans mellan min ”teoretiska” kunskap och själva ridkunskapen. Uppe på hästryggen var jag en ren nybörjare, men i teorin kunde jag mer än vissa av ridlärarna (häst- och ridböcker är som knark för mig) . Det är svinjobbigt att förhålla sig till detta och många gånger fick man faktiskt ta ner sig själv på jorden och käka lite ”humble pie”. Jag kommer så väl ihåg när jag och en annan elev en lektion satt på varsin sega ponnyjäkel och fick ett spö i handen och uppmaningen ”använd spöet som förstärkning och visa vem som bestämmer”. Både hon och jag kände oss som djurmisshandlare efteråt, men såhär i efterhand så inser man att ridläraren hade helt rätt i vad hon sa och vi var alldeles för mjuka och ja, rent ut sagt mesiga i våra hjälper vilket ponnyerna så klart utnyttjade. Dessutom- ofta känner ju ridläraren de enskilda hästarna och i alla fall på min ridskola rider/trimmar de även till hästarna då och då.
För mig föll det så att jag fick köpa en pensionerad ridskolehäst som jag kärat ner mig i efter bara någon termin på ridskolan. Givetvis med mkt stöd från personal på ridskolan i början av mina stapplande steg som hästägare. När jag då började rida nästan varje dag då föll poletten ner på allvar på hur djävulskt svårt ridning faktiskt är. Den pensionerade hästen gjorde ingenting gratis och de första veckorna kämpade jag som ett djur med att bara få henne att bemöda sig att trava en hel långsida.
Efter några månader hanterande jag hästen utan problem i alla gångarter. Det tar lång tid att bygga rätt muskler, balans och bli korrekt i sin hjälpgivning. 3 terminer på ridskola är vadå- typ knappt 50 ridlektioner? Det är INGENTING!
Poängen jag vill komma till är: Man KAN INTE lära sig rida genom att läsa böcker. Enda sättet att lära sig rida är att just rida. Mycket. Du kan plöja igenom Kyra Kyrklunds alla böcker men ändå inte veta hur man gör en sluta eller öppna korrekt när du väl är uppe på hästryggen.
Så, var ödmjuk, lita på dina ridlärare och rid massa