Hjälp, jag är skev!!!

Sv: Hjälp, jag är skev!!!

Berättar lite mer vad som hjälpt mig.

1.Om jag undviker för tunga lyft så är det bra. För att ev minska risk för höftsmärta. Ex en molande eller liten smärta kan göra att man drar upp benet utan att man tänker på det.

2.Om jag undviker eller i alla fall drar ner på vitt bröd socker mm
så minskar det för mig risken för tarmproblem mm vilket minskar risk för smärta och obalanser.

Att mat kan spela in det beror på för mig i alla fall att min kropp inte riktigt fixar att smälta allt utan reagerar med problem bla smärta mm typ att det strålar ut.

Då drar jag upp ex höger benet.

Jag har i såna lägen fått minska på eller avstå bröd socker och ökat grönsaker frukt etc. Då blir det klart bättre.

Samt ibland har fått dratt rätt fot / ben och det har då minskat tex hela 4 cm. Och benen var lika sen igen.

Min zoonterapeut / natrurteraupeut / homeopat kunde detta att dra rätt ben ryckte i foten.

Homeopatmedecin har gjort underverk för mig också angående detta med smärta som strålar ut mm.

Qi gong är mycket bra och ev. tai chi och ev. yoga också. Vattenträning är också mycket bra. Att man gör lite annat för att få bra koll på kroppen för ex ridningens skull är bra.

Kolla upp hur du sitter i övrigt och vad du gör med resten av kroppen innan du går på diverse behandlingar. Har du axlarna på samma höjd, är sittbenen på samma höjd? Är ena bäckenhalvan lägre ner/högre upp än den andra? Sitter du längre fram med ena sittbenet och höften än det andra? Kolla allt sånt innan först för jag tror att det kan vara så att du drar upp högerbenet för att kompensera något annat som är snett i din kropp. Jämför med hästar som om de tex blir halta i höger fram så härstammar det oftast från vänster bak, vänster höft eller liknande.

En bra övning som mjukgör musklerna kring höfterna och benen är att du ligger på rygg sen lyfter du upp höger ben och tar tag med höger handen på höger foten så att benet blir böjt.

Nu har du då benet antingen innanför eller utanför armen. Räta ut benet och böj ihop det igen men på andra sidan armen den här gången. Sen gör du det några gånger på ett och samma ben.

När du gjort det så vilar du ett tag med benen rakt ut. Förhoppningsvis är det benet du hållt på med längre och det är ju för att musklerna kring benen och höften slappnat av.

När du vilat ett tag så byter du ben, vänster hand på vänster fot och växlar även där mellan att ha benet innanför och utanför armen.

Sen vilar du och känner hur kroppen känns med benen rakt ut.

Därefter tar du upp båda benen (höger hand på höger fot - vänster hand på vänster fot) och växlar mellan att ha benen utnaför båda armarna, ena benet innanför andra utanför, båda benen innanför och om du känner dig riktigt smidig kan ha båda benen utanför en och samma arm.

jag var sne och ahde ont i ryggen, gick till en kiropraktor och det visade sig att mitt na ben var 4 cm längre än det andra, och det är tydligen mycket ca 1 cm är ganska vanligt.
Han bröt och hade sig och sa att nu är dina ben lika långa och så gav han mig tabletter som skulle stimulra lymfköttlarna..? är det inte dom man svettas med..? men benen är fortfarande olika långa och smärtan i ryggen är kvar.. och tabletterna smakade skit :S men jag har lärt mig att leva med det, jag går inte konstigt, det syns knappt.. och det påverkar faktiskt inte min ridning någonting..
ta hellre hjälp av en sjukgymnast än en kiropraktor. prova även laserbehandling.

Okej, fast jag tror inte att mina ben är olika långa iaf inte vad jag har sett. Utan det är bara att jag spänner det när jag rider. Däremot när jag upptäckte det och sa det till tränaren så sa hon att jag satt lite snett, jag satt lite åt höger, alltså åt samma håll som jag drog upp benet. Kan nog vara så att jag sitter fel eller är ojämn i höften. Får kolla detta.

Jag tycker inte om att gå till doktorn innan jag vet att det inte är något som kommer bli bra av sig själv eller att jag kan göra det bra. Så jag väntar nog ett tag och ser om det blir bättre, sen får jag gå till doktorn om det inte blir bättre.

Angående din övning. Menar du att man ska böja i knät, så som man böjer när man sätter sig på hyk? Fast liggande på rygg då.
Och sen med armarna, jag förstod inte riktigt vad du menade med utanför. Menar du att jag ska vinkla benet då så att jag blir kobent och sen lite hjulbent, fast med böjda ben. Som grodsits nästan då?

Oj, 4 cm! Kan förstå att det gör lite ont.
Tror faktiskt inte att jag vågar gå till en kiropraktor, det ser så smärtsamt ut på TV. Usch!!

Jag tror inte att det hade påverkat ridningen om det bara var att ena benet var kortafre, det är just det att jag spänner det och drar upp det. Om man är spänd så påverkar det ju mer i så fall. Så jag tror ner att jag ska jobba lite med stretch och kanske borde träna lite mer än jag gör nu (ca en gång om året så där, förutom ridningen då)

Oj, 4 cm! Kan förstå att det gör lite ont.
Tror faktiskt inte att jag vågar gå till en kiropraktor, det ser så smärtsamt ut på TV. Usch!!

Jag tror inte att det hade påverkat ridningen om det bara var att ena benet var kortafre, det är just det att jag spänner det och drar upp det. Om man är spänd så påverkar det ju mer i så fall. Så jag tror ner att jag ska jobba lite med stretch och kanske borde träna lite mer än jag gör nu (ca en gång om året så där, förutom ridningen då)

ja, tro mig, det var smärtsamt!! det kan inte vara bra att bryta rätt.. det måste vara bättre att träna, bli varm och stretch eller få lite gymnastikövningar av en sjukgymnast.
kiropraktorn tog tag i höften och i nacken och nästan skruvade mig som när man gör tusen nålar :crazy: och det var obehagligt!

Okej, fast jag tror inte att mina ben är olika långa iaf inte vad jag har sett. Utan det är bara att jag spänner det när jag rider. Däremot när jag upptäckte det och sa det till tränaren så sa hon att jag satt lite snett, jag satt lite åt höger, alltså åt samma håll som jag drog upp benet. Kan nog vara så att jag sitter fel eller är ojämn i höften. Får kolla detta.

Angående din övning. Menar du att man ska böja i knät, så som man böjer när man sätter sig på hyk? Fast liggande på rygg då.
Och sen med armarna, jag förstod inte riktigt vad du menade med utanför. Menar du att jag ska vinkla benet då så att jag blir kobent och sen lite hjulbent, fast med böjda ben. Som grodsits nästan då?

Hmm...Vad konstigt att du satt mer till höger. :confused: Det rimligaste borde ju vara att du glider ner på vänster sidan.

Ja, man ska ha böjda ben som när man sitter på huk fast liggande på rygg. Jo, du ska liksom växla mellan kobent och hjulbent, benet innanför armen respektive utanför armen.

Jag orkar inte läsa hela tråden ;)
men mitt tips är att gå till kiropraktor och be denna kolla igenom dig. Jag var jättesned!! jag fick ont i högra sidan av ryggen, höger sittben och hade svårt att sitta korrekt över ryggen på hästen. Jag misstänkte att jag var sned så jag gick iväg till kiropraktor och han bekräftade mina farhågor och jag var REJÄLT sned :( Han behandlade mig två gånger och det blev otroligt mycket bättre! nu slipper jag ha höger stiglägder ett hål längre än det vänstra ;)

och NEJ det gör INTE ont att bli behandlad av kiropraktor, det är lite läskigt eftersom det knakar, men det är otroligt skönt med massage och akupunktur innan :D och framförallt efteråt när man blir RAK. (min snedhet satt i bäcken/höft)

Jag tyckte också att det verkade konstigt först. Jag trodde att jag satt snett till vänster då, men sen så sa min tränare att jag satt åt vänster, och när jag tittade i spegeln så stämde det.
Jag kramade ju liksom med benet så att jag gled med, eller hur man ska säg. Tex och man sitter på en gunga och drar i någon annans gunga så flyttar ju sig min gunga med. Förstår du hur jag menar. Jag spjärnade emot med höger in mot hästen så att jag åkte åt snett med.

Sen vet jag inte om jag spänner benet för att jag sitter snett, för att hålla balansen liksom, eller om jag halkar snett för att jag spänner benet. :confused: Knepigt, borde ta en sitslektion och kolla upp ordentligt.

Va bra, då fattade jag nog övningen rätt iaf. :D Tack för hjälpen.:bow:

Åh, vad bra att det inte gör ony iaf. Det ska väl inte göra ont om de gör rätt hoppas jag. Massage är ju alltid härligt, och akupunktur har jag faktiskt viljat prova länge. :D
Blir jag inte bra kanske jag till och med vågar mig på att gå till en kiropraktor. Tack för tipset!:bow:

kl Har fått dragigt i foten det tog typ en sekund. Då blev bena jämna igen. Samt fått homeopatmedel smakar gott eller inget alls för att minska problem med ex höfter eller tarm tex. Samt ändrat kosten.
Minskat på socker mm. Slipper då smärta som strålar ut mot höfter och ben och hämmar funktioner typ tarm mm som kan påverkas av maten. Vilka tidigare gjorde att jag drog upp höger ben fick ändra stigläder och satt snett ...

Tränar nu också qi gong / tai chi / yoga ,förut på kurs, nu hemma.
Vattenträning är himla bra också...

Dessa ganska enkla åtgärder har gjort att jag har sluppit va sne hade som mest 4 cm skillnad tidigare och det har tagigt bort smärta och jag gick ner i vikt också lite extra bonus..

Bra för ridning och annan träning.

Du är antagligen skev i bäckenet. Det måste en kiropraktor fixa. Vad du däremot kan göra själv är att stretcha ljumskarna. Du är antagligen kort i muskulaturen på högra sidan och kommer därför inte ner i sadeln ordentligt. Om muskeln är kort kommer bäckenet att "sneda" till efterhand eftersom muskeln som är kortare "drar" dej snett. Kiroppraktorn har massor med bra övningar som gör att du kan behålla bäckenet rakt efter behandling. Lycka till!:)

Jag har också tänkt lite så. Jag tror inte att det sitter så mycket i ryggen, klart att även ryggen påverkas av ett snett bäcken, men jag tror inte att det är i ryggen själva problemet sitter. Jag tror precis som du säger att det kan vara i bäckenet, eftersom jag märker av det i ljumskarna och ner i insidan av låret.

Tyckte jag fick till sitsen lite bättre sist, när jag tänkte på det kunde jag sträcka ut lite bättre, men det hade ju varit skänt om det naturliga avslappande läget kom av sig själv så jag inte behöver sitta och tänka på det hela tiden. Om jag får det rätt så kanske spänningarna försvinner.

Tack för hjälpen.

Liknande trådar

L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 593
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
794
Senast: Mandarinen
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 424
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar