Sv: Hjälp, jag är så sned!
Ok?Ike igen. försöker på Svenska.
Jag lovade att försöka ge dig ett ide med din höft som är sned, jag nämnde tidigare för dig att we har många Cowboys som är crippel from Rodeo riding etc.
Vi brukar då använda sadelbags på hästen som vi läger in motvikt då du snedbelastar hästen.
Vi brukar med en hövåg testa hur mycket du snedbelastar hästen stigläder och sedan lägger vi i ca 60% av skilnaden. du har vad jag förståt fått rekomedationer att inte använda olika längd på stiglädren så länge att dina ben är lika långa och det håller jag med om. försök att inte "sitta" så mycket i sadeln, jag vet från våra europeiska elever vi har här i europa,är att ni nästan alltid har för korta stigläder och då belastar ni er rygg och höft istället för benen när ni sitter i en Westernsadel, det skall alltid vara ett vist tryck på stirups
och benen bör vara när du kopplar av i sadeln "nästan raka".
Detta för att er rygg inte skall vara för krokig, utan mer rak, då belastar ni benen istället för "korsryggen"
Om du tycker att det käns säkrare att sitta med för krokiga ben som i en Europeisk sadel så är det en falsk säkerhet, det är med benen du ska hålla "blansen" inte överkroppen.
Hästen reaktion för snedbelastning är också för hästen en fråga om att bli van med det. Du vet när du har 1000 lbs bull pulling i sadelnhorn åt ena sidan som ibland kan hända, så snedbelastas hästen också.
För att lära hästen att aceptera detta ger jag dig rådet att använda (på Svenska tror jag heter) Brösta med bogrem. detta var ett måste i det US Kavalleri då hästen måste kunna ridas även av sårade soldater som inte kunde använda tex händerna ellet tex ett ben.
Med denna brösta blir snedbellastingen fördelad över hela bogen och inte så mycket på själva sadelns sidåtryck.
Du kan tillverka detta själv, mycket enkelt. ta en normal westernbrösta och sy in en rem ca 30 mm bred över hästen ca 20 cm framför bommen på sadeln och spänn denna så att bröstan i fram lyftes ca 5 cm från normal position.
Om du inte föstår vad jag menar så återkom till mig så skall jag försöka visa dig på bild.
Hemma i USA så kan du köpa detta brösta ganska billigt och vill du så kan jag fix one for dig ca 80 doll.
Jag kan nästan garantera för dig att du också kan finna en där i Sverige.
Du kommer bli av med problemet som du har. garanterat.
Hoppas att du förtod det här,om inte? hör av dig igen OK?
Uff, detta vad jobbigt med Svenska men bra för mej.Hmmm hoppas jag inte gjort bort mej to mycket.
Ranch Amit
Ike