Hjälp, jag är så sned!

Sv: Hjälp, jag är så sned!

Yes its okay, can you write well in Swedish ? its okay in English :)

Ok?Ike igen. försöker på Svenska.

Jag lovade att försöka ge dig ett ide med din höft som är sned, jag nämnde tidigare för dig att we har många Cowboys som är crippel from Rodeo riding etc.
Vi brukar då använda sadelbags på hästen som vi läger in motvikt då du snedbelastar hästen.
Vi brukar med en hövåg testa hur mycket du snedbelastar hästen stigläder och sedan lägger vi i ca 60% av skilnaden. du har vad jag förståt fått rekomedationer att inte använda olika längd på stiglädren så länge att dina ben är lika långa och det håller jag med om. försök att inte "sitta" så mycket i sadeln, jag vet från våra europeiska elever vi har här i europa,är att ni nästan alltid har för korta stigläder och då belastar ni er rygg och höft istället för benen när ni sitter i en Westernsadel, det skall alltid vara ett vist tryck på stirups
och benen bör vara när du kopplar av i sadeln "nästan raka".
Detta för att er rygg inte skall vara för krokig, utan mer rak, då belastar ni benen istället för "korsryggen"
Om du tycker att det käns säkrare att sitta med för krokiga ben som i en Europeisk sadel så är det en falsk säkerhet, det är med benen du ska hålla "blansen" inte överkroppen.
Hästen reaktion för snedbelastning är också för hästen en fråga om att bli van med det. Du vet när du har 1000 lbs bull pulling i sadelnhorn åt ena sidan som ibland kan hända, så snedbelastas hästen också.
För att lära hästen att aceptera detta ger jag dig rådet att använda (på Svenska tror jag heter) Brösta med bogrem. detta var ett måste i det US Kavalleri då hästen måste kunna ridas även av sårade soldater som inte kunde använda tex händerna ellet tex ett ben.
Med denna brösta blir snedbellastingen fördelad över hela bogen och inte så mycket på själva sadelns sidåtryck.
Du kan tillverka detta själv, mycket enkelt. ta en normal westernbrösta och sy in en rem ca 30 mm bred över hästen ca 20 cm framför bommen på sadeln och spänn denna så att bröstan i fram lyftes ca 5 cm från normal position.
Om du inte föstår vad jag menar så återkom till mig så skall jag försöka visa dig på bild.
Hemma i USA så kan du köpa detta brösta ganska billigt och vill du så kan jag fix one for dig ca 80 doll.
Jag kan nästan garantera för dig att du också kan finna en där i Sverige.
Du kommer bli av med problemet som du har. garanterat.
Hoppas att du förtod det här,om inte? hör av dig igen OK?

Uff, detta vad jobbigt med Svenska men bra för mej.Hmmm hoppas jag inte gjort bort mej to mycket.

Ranch Amit
Ike

Kiropraktor brukar kunna fixa sneda höfter :)

Själv gjorde jag lite anorlunda, vilket dock blev totalt borttaget iochmed en avramling som gjorde så höften hamnade snett och vart svukken så den la sig i den gamla positionen igen :( Men jag gjorde som så att jag red utan stigbyglar 20-30 minuter varje dag, det var lite smärtsamt att hålla kvar positionen i sadeln men det gav bra resultat iochmed att både muskler skapades och höfterna hamnade i en bra placering. Den ena sköts fram lite medans den andra gick tillbaks en hel del. Dock tog det sin tid. men som sagt resultatet var oslagbart för mig :)

Oh! Det där var helt nytt för mig iaf ^^ Tack Ike. Så lärde man sig något nytt i dag med :D

Och så dålig svenska har du inte ^^

Tack för de bra tippsen:rofl: lägg gjärna in en bild om du har möjlighet på bröstan. :idea:

*typ knapplån*

Ni som känner er sneda; mät benen innan ni börjar korrigera stigläder osv.
Mina ben har alltid betraktats med 7 mm olikhet, men efter behandling hos en bra kiropraktor ändrades skillnaden till 2mm. MARKANT skillnad mao. Min kropp och mina ben kändes sneda och oliksidiga, eftersom min låsning drog kroppen snett och gjorde mig spänd. Efter behandling kändes allt jättekonstigt, men helt plötsligt mycket enklare.

Jag skulle hellre rida utan stidläder/fenders än med olika långa.
Är de olika långa, så placerar de inte mig mitt i sadeln (då jag får lättare att spjärna emot och bli ännu mer sned), vilket resulterar i att jag sitter snett på hästen.
Om lädrena/fendersen känns olika långa, men faktiskt är lika långa, så släpp dem eller den som känns fel. Andas, kom ner i sadeln, öppna upp höfterna och slappna av. Testa sen igen om fötterna känns olika från stigbyglarna. Och som sagt, kolla upp med kiropraktor.

Var i dag o red ett litet pass i ridhuset, längde stiglädren mkt och bytte de ngt skarpare sporrarna mot kulsporre för att kärringen inte skulle kicka om de låg o gnagde mkt i sidorna.
De första volterna i galoppen var lite läskiga med så långa ben då hästen gasar i uppvärmningen o kan bralla till i bland , men inte i dag.
När vi väl kom till arbete så kändes det bra hon hade mina korta tax ben ngt mer under sidorna och blev känsligare att flytta o tog sina G fattningar bättre. Och jag hade inte så mkt värk i korsryggen efter dagens G arbete som jag tidigare alltid hafft.:)

Härligt att höra! :D Nu sitter jag och blir jätteglad för din skull... Måste vara så skönt för dig! :bump:

Fortsätt berätta för oss, vi lär oss ju genom dig och dina upptäckter ^^

Ike igen

Good to hear att det blev bättre, försök nu att träna så att trycket on your "but" minskar mot sadeln så kommer hästen att bli mer lyhörd för dina benrörelser och det blir också hästen mindre belastad vid explosiva rörelser och då också blir mer "samarbetsvillig"(tror jag det heter på Svenska).
Du vet varje gång du sätter ned your "Butt" i sadeln så trycker du ned ryggraden på hästen och det iriterar hästen mer än du tror. slå dig själv just på ryggraden (Spine) så känner du att det käns i hela kropen.
You know. When you love him/her they love you back.

Bild på "brösta kommer, I have't got the time.

Good luck Lady.
Ranch Amit
Ike

Det här med butt in the saddle mkt försöker jag för det mesta att undvika (men det är ibland svårt) försöker att hålla om henne med underbenen och inte knipa med knäna i sadeln och sitter nästan med baken ngt i luften o då jobbar hon bra. Men i bland kommer man i från det då hon i bland blir het , sur och. kan vara kickig mot sporren då kniper man med knäna och spjärnar emot m ryggen för att "rädda" sig själv . Ston är inte alltid så trevliga har jag upptäckt men hon börjar att lära sig vad man får o inte får gjöra och det händer mer sällan nu.

Kör med dina tipps ett tag till och med låååånga läder.

Låter kanon att du har blivit bättre och att hästen verkar gilla det. Håll oss uppdaterade på framstegen. ;)

Spots, testa själv att rida med ena fendern två hål kortare i en timme så får du se hur mkt det påverkar dig och din häst rent prestationsmässigt med den förändrade vikten och de ändrade vinklarna :D

Har gjort det tills jag gick till Kiro:n ;)

Dvs, hade ett kortare ben prexis som Anneli, men fortsatte rida på jämnlånga läder.
Numera inga probs. :)

Jag berättar hur det går och berätta ni andra också om ni kommer på några fler ideer. Ha en fortsatt bra Påsk helg allihopa:rofl:

min tränare tvingade mig att göra det... fy va ont jag hade.. men jag har ist helt jämnlånga ben med söndriga knän.. så jag behöver rida lite tvärt om mot vad ike säger. Kan inte ha för mkt vikt i benen, händer det något som en sneskutt eller ett bock så hoppar knäna ur led. Fast jag har å andra sidan sveriges mest lazy legs Garanterat >.<

Kiropraktorer är bra ^^ Nästan lite hemskt dock hur många som har behövt/behöver gå dit.. vad gör vi med våra kroppar eg?

Anneli, du får ju hitta det sätt som funkar för dig.. d e ju så lätt för oss att sitta och komma med förslag men det är ju bara du som vet vad som verkar funka och inte :D

Lycka till med det där och allt annat. Och jag hoppas påskhelgen var trevlig för oss allihop. :)

Usch då, finns det ngt du kan göra för å bli bättre? Dåligt i knäna är nog det bästa jag inte vet.

Fy onda knän:crazy: kan inte vara bra vid ex mkt galopper och lättridning . Men kämpa på :) vi kommer nog alla att rida om vi så sitter i rullstol i slutändan:) hästar o ridning är ett gifft. Maken hemma påpekar i bland (flinar samtidigt) när man haltar o knappt tar sig ur sängen med att skulle hästen stå färdigsadlad utanför skulle man nog krypa o släpa sig upp i sadeln även om man inte kunde gå:angel: Det kanske är en ny bra gren för handikappridningen i Sverige?:) Man har ju ett horn att hålla sig i:rofl:

Det kan nog vara en bra idé, hornet funkar ju bra för nybörjare med, jag vet..... ;)

Usch då, finns det ngt du kan göra för å bli bättre? Dåligt i knäna är nog det bästa jag inte vet.

Rida med tant-knästöd :rofl: :rofl: sånna däringa fina saker med dynor och kardborreband.. Och träna upp den inre lårmusklen för å få mer stabilitet ^^ Annars är det bara att lägga så lite vikt som möjligt i benen så jag sitter väldigt mkt på bakfickorna när jag rider och undviker i största möjliga mån att rida lätt..

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat