Hjälp, jag är så sned!

M

Margurite

Hej!
Kanske en liten konstig fråga, men jag frågar i alla fall.
Jag har efter många år och 3 barn tagit upp ridningen igen.
Nu är jag medryttare på en jättetrevlig quarterhäst som jag trivs bra med, men hon är otroligt känslig för mina hjälper.
Jag har märkt att det är mycket lättare att rida på en volt i vänster varv än tvärtom. (Nästan omöjligt i höger varv)Först tänkte jag inte på att det är för att jag är så sned i höfter och rygg som det blir så här.
Det var först när jag gick på massage som massören sa att jag är sned i höften. (3 barn på vänster höft har lixom satt sina spår :crazy: ) som jag tänkte att det är därför som jag har så svårt med hjälperna.
Det här stör min ridning rätt mycket eftersom hästen verkligen reagerar på minsta viktförskjutning. Är det någon som har något tips?
Varit med om liknande eller har något träningstips. Olika långa stigläder kanske? för att kompensera?

Sv: Hjälp, jag är så sned!

Har också varit helt sne i min kropp. Började dansa Linedance (låter säkert långsökt) pga detta för att få ordning på koordination och balans i min egen kropp. Red också en hel del lektioner med endast stigbygel på den starka sidan för att öka muskler på den svaga. Ett tips för att veta hur snebelastad man är, gå till en butik där man säljer badrumsvågar. Välj ut två som du väger exakt lika mkt. på. Ställ dig sedan med en fot på varje våg och stå så som du tycker att det känns jämnviktigt på. Be en vän läsa av vågarna så får du veta om du belastar lika på båda sidor. Det är lätt att tro att man har lika mkt. vikt på båda benen, men det skiljde 6 kg. på mig när jag gjorde detta första gången och jag trode faktiskt att jag la lika mkt. vikt på båda benen. Som parantes kan jag tilllägga att min häst kunde bara höger gallop på den tiden, undra varför!??

Jag har haft samma problem, snett bäcken...
Efter några behanlingar hos "kotknackare" blev jag mycket bättre!
Det blev lättare att rida helt plötsligt...:banana:

Jag har haft samma problem, snett bäcken...
Efter några behanlingar hos "kotknackare" blev jag mycket bättre!
Det blev lättare att rida helt plötsligt...:banana:

Exakt, en kiroprator borde nog fixa det där. Kan iofs ta lite tid efter som du har varit sned ett bra tag. Men du borde märka skillnad ganska snabbt. Jag går hos en just nu och det är värt varenda krona. De brukar ligga runt 350-450 kronor/behandling. Iaf här uppe i norr.

Ja, en kiropraktor kanske vore en bra ide, har alltid tyckt att det verkar lite läskigt att knäcka och så...men det skulle helt klart vara värt det om det funkar.

Tack för svaret! Det där med badrumsvågarna var smart, ska prova det. En stigbygel också.

Har själv problem me att sitta snett, o är svag i min h sida. Det är lättare att rida hästen i v varv m mkt svårare i höger. Orkar inte hålla om på h sidan så mkt, men en tränare tippsade om att när jag rider i h varv och är sne i sadeln skulle jag vända mig helt åt vänster sida o se på hästens rumpa för att komma rätt i sadeln i gen. En kiropraktor o massör är bra att hjälpa till med sneda svaga kroppar.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Du har fått Jättemånga bra tips här! Man får inte glömma bort att ta hand om sin egen kropp eftersom dina låsningar och din snedhet påverkar hästen så pass att den kommer efterlikna dig ^^

Kiropraktorer är kanon! Massage lika så... En grej som jag gör är att jag lägger mig på golvet och ber någon (i mitt fall min mamma ^^) att hålla emot mina knän. Du böjer knäna och sätter ner fötterna tre-fyra dm från din rumpa, beroende på var du är bekväm med det, och pressar först utåt där din "kompis" står och håller emot med sina händer. du pressar lixom <--> med dina knän, sen byter du så att du pressar inåt ist --><-- och då brukar kompisen få hålla emot ordentligt eftersom "vi" ryttare brukar vara starkare i innerlåren av nån anledning. :D Det kan hjälpa lite..

Och.. är man sned så att benen blir olika långa SKA du rida med ojämna läder.. Stiglädrena/fendrarna ska ju anpassas efter din kropp, dom ska inte vara jämnlånga för att vara snygga ju! Dom är ju där för din säkerhet och balas.. ^^

Lycka till! Och berätta gärna hur och om du går till kiro/mass och hur och om det hjälper! :D

Kram!

Det var bra tipps, tack. Men jag har alltid varit så himla noga med att stiglädren ska vara lika långa . Hur blir det då när de är ojämna blir jag inte ännu snedare då? Upllever alltid att högra stigbygeln är mkt kortare än vänster, men när ngn annan sitter upp säger de att de är jämna. Är hela tiden där och trycker ner sadeln mot höger med min skänkel för att den upplevs sned av mig. Hade tidigare en Paint som var mkt stark i vänstra sidan och tyckte även då att stigbyglarna alltid var ojämna. Men detta problem har jag även med den här QH, är troligtvis helsned i höfterna . Men jag ska in i ridhuset i morgon och prova att rida m ojämna läder och se hur det funkar. Kiropraktorn, massören brukar jag gå till varannan månad och de brukar hjälpa till bra m snedheten en till två mån men sen är det samma visa igen.
Men jag har en trasig nacke efter en ordentlig omkullridning för 8 år sedan och det vandrar uppifrån där ner i rygg o höfter .

Senast ändrad av en moderator:

nje asså, har du jämna läder men ojämna ben så blir det ju en sned viktförflyttning iumed ändrade benvinklar å så.. det är därför du trycker sadeln åt sidan :D Min morsa har gjort samma grej som du i fyra år innan hon kopplade vad det var ^^

Okey, jag provar i EM att ta ner ett hål på höger sida och se om det känns jämnare eftersom den alltid känns kortare. Tänker jag rätt ell man kanske ska korta v sidan ? vet inte men jag testar både och.

Okey, jag provar i EM att ta ner ett hål på höger sida och se om det känns jämnare eftersom den alltid känns kortare. Tänker jag rätt ell man kanske ska korta v sidan ? vet inte men jag testar både och.

Testa på ^^ det e enda sättet att veta vad som funkar för dig

:banana: :bump: :banana:

I dag längde jag ett hål på den högra sidan och red då med ngt ojämna läder men det funkade jättebra, hästen märkte ingen skillnad o jobbade som jag hade tänkt. Enda skillnaden var att jag hade jävl.... ont i den vänstra höften efteråt men det har väll dragit lite mer till höger kanske:smirk: Ska testa de här ett tag till :p

Hmmm, tror nog att det är bättre att du sitter med lika långa läder och biter ihop om att det känns snett.
Efter som du är sned i höften belastar du hästen snett vilket gör den sned-musklad och kan, precis som på dej, själv orsaka ännu fler problem.
Både för dej och hästen.
Mitt råd är att gå till en piroprator omgående så att du sitter rakt i sadeln istället för att mixtra med lädren.

Hon går ju hos en kiro :D

en förändring i bäckenet kan ju resultera i ojämna ben eftersom hon ständigt jobbar snett, och får hon då rida med "det längre benet" mera vinklat belastar hon hästen snett och då får vi en häst som är lika sned som matte till slut >.< Hon ska sitta rakt på rumpan, med lika mkt vikt i båda benen och har hon ett som känns "mer böjt" belastar hon det och hästen fel.. Att vara sned och rida med jämnlånga stigläder kan ställa till det ordentligt i både bäcken och knän..

Lätt å testa om man är rak eg :D sitt upp i sadeln, släpp stigbyglarna, rulla ner ordentligt på arslet och be nån kika på benlängden ^^

Om inte annat :D

Spots, testa själv att rida med ena fendern två hål kortare i en timme så får du se hur mkt det påverkar dig och din häst rent prestationsmässigt med den förändrade vikten och de ändrade vinklarna :D

Howdy Hjälp,jag är så sned

I have a sulution for your problem but i don't talk so good Swedish so i come back to you this evening when I have time to practice my swedish.You know we have many Cowboys that are more or less crippel.
Ranch Amit
Ike

^^ All advise are good advise Ike :D And don't worry about the swedish, it's propably just as good as our english :banana:

Howdy and sorry Anneli

I lovade dig att skriva i kväll men det blev to sent hör av mig i morgon, OK?
Regards
Ike

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 147
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 568

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat