Hjälp innan det går illa!

P

ponnyryttaren

Mikn häst har kommit på att ag inte är så stor o stark;)

Nej men min häst har alltid varit lite busig när jag skall ta honom till hagen, först slängde han bara lite med huvudet, sedan började han hoppa runt. Och så en gång började han sparka och bocka och då blev jag rädd så jag släppte honom. Och då sprang han i fullfart in till stallet. Och nu vet han det, att om jag busar, så släpper hon mig och så kan jag springa in i stallet..:crazy: :confused:

Så i går när jag skulle släppa ut honom, så var jag nästa precis vid hagen och då får han RYCK, så han bockar sparkar hoppar och jag blev nästan sparka i ryggen:o Så jag blev jätte rädd och släppte honom, han skenade i FULL fart ner till stallet och när han skulle svänga in i stallet, så är han ju så trög att han saktar inte ner! Så han går omkull i sveängen och får ett sår på benet och vrider av sig sin sko..:confused: :cry:

Och nu vågar jag INTE släppa ut honom mer..

vad skall jag göra?:confused:

Sv: Hjälp innan det går illa!

Jag hade både kedjegrimmskaft och spö..:confused:

Nej.. han går så hårt så han kan inte få mindre..:( Men jag tror inte det har med fodret att göra. För jag har ju inte get honom mer än vad jag gjorde iinnan.

då får du helt enkelt träna ledarskap med din häst! Hur satte du kedjan? Jag skulle skippa spöet! Ta hjälp av ngn!

usch, det låter riktigt obehagligt! håller med föregående, träna ledarskap med honom i ridhus eller på volten. Han måste respektera dig vilket han inte riktigt gör nu, har själv råkat ut för en unghäst som var stooor och efter en tid insåg att jag inte var det :smirk: Ledde runt honom i ridhuset och tränade på att få honom att följa mig hela tiden, att få honom intresserad av mig. Prova! det kan ju inte bli sämre iaf :)

provat att bara gå helt lugnt och avslappnat och kolla lite svagt uppåt samtidigt som grimskaftet hänger?
så brukar jag göra med hästar som påstås vara heta på väg till hagen, fungerar för det mesta väldigt bra - eftersom det ofta är så att hästen blir het för att du håller emot
gör även en halt utanför stallet, en halt efter några meter till och sen ytterligare en halt innan du är framme vid hagen - så han måste lyssna på dig. stannar du och han går vidare så ta in honom på en liten volt och använd rösten för att göra en halt, väldigt lugnt och avslappnat fortfarande
om du ändå är osäker så ta ut hästen på en promenad åt ett annat håll så du kan träna halter och igångsättningar vid hand, så han lär sig att vänta på dina signaler

Som många redan sagt, börja arbeta honom från marken. Han måste respektera dig, det är du som är ledaren. Var lugn, snäll och tålamodig, men konsekvent! Känner du dig det minsta osäker, ta hjälp av någon.

ta ett kedjegrimskaft och trä kedjan genom munnen istället för under hakan. Så fort han är dum, ryck hårt i kedjan och skrik lite på honom. fruktansvärt effektivt, och han lägger med största sannolikhet av med det efter ett par sådana behandlingar. Även bra att ha vid lastning av bråkiga hästar.

Det är svårt när hästen väl märkt att du blivit RÄDD för då har den ett stort övertag.
Det man kan göra är att helt enkelt se till att du aldrig mer behöver bli rädd och att hästen aldrig mer får sin vilja igenom genom att vara elak.
För att förklara lite mer i detalj - se till att du aldrig misslyckas. Kanske ha en starkare person med dej när du leder, eller lär dej lite tekniker för att hästen aldrig ska komma åt dej och inte heller lyckas smita.

Ett tips jag läste någonstans som fungerat bra för mej med hästar som är "svåra" vid hanteringen är att ställa sej i en position som är snett bakom hästen (men tillräckligt mycket bredvid hästens bakben för att den inte ska komma åt dej om den sparkar) och dra hästens huvud till dej. I den vinkeln får du bäst kraft.
Likaså hjälper det inte om den spakar (du står ju positionerad bredvis hästens bakben, inte bakom eller snett bakom) och får den för sej att vrida sej så rumpan kommer mot dej drar du bara till dej huvudet eller petar undan rumpan åt sidan.
Håll den på avstånd från att hugga dej genom att vifta med grimskaftet mot halsen om det behövs.

Men överlag - se till att inte misslyckas. Ha som sagt gärna någon stark person med dej första gångerna så du känner dej trygg, testa positionsgrejen i lite säkrare område och se hur du bäst står för att få kontroll på hästen.

Du ska alltså inte GÅ halvt bakom/bredvid hästen utan när DEN positionerar sej fel för att den vill dra iväg eller busar så ändrar du bara din position för att ha störst kraft, får tillbaka hästen i rätt läge och sen återgår till det normala.
Beroende på individen är det oftast bäst att ha ganska långt och löst hängande grimskaft på en sån häst för annars drar den dej ur balans så fort den gör något.

Har du bara den hästen?
om inte kanske du tar ut i fel ordning?
Är det någon i hagen innan?
Går han ut först?
Står hans kompis kvar i stallet?

Som många andra skrivit öva - öva - öva:bow:

Jaaa, du... Din häst tror verkligen att det är han som bestämmer. Det är numera farligt för dig att leda honom till och från hagen. Ingen som helst respekt. Hur det går när ni ska rida kan man ju undra. ? Du måste genast ta kommandot över din häst! Det verkar som du är osäker på hur du ska hantera den, så kan du inte be om hjälp? Har du någon som är mer erfaren än du? Har du inte det så kan jag kanske ge dig några tips...
Gå framför din häst! Du är ledaren, och ska gå först. Närmar han sig bakifrån, eller försöker han springa förbi (eller över) dig armbågar du honom utan att vända dig om, och utan att ägna honom mer uppmärksamhet än ledarhästen som markerar med bakhoven att "du är för nära" Försöker han sprina förbi (eller över) dig ändå vänder du dig om och tar tag i grimman, spänner ögonen i honom och ryter på honom att sluta. Så fort han går bra igen blir du världens gladast, och tycker att du har världens underbaraste häst. :) Funkar.
Led honom på promenader, och se till att han alltid går snällt bakom dig, inte ens mulen får passera din axel. Det är dumt att börja träna det här när han är som mest uppspelt, som vid utsläpp och insläpp. Ta promenader tillsammans.
GLÖM INTE ATT DU ÄR LEDAREN! HAN ÄR DIN UNDERSÅTE! HAN SKA LYDA DIG! :) Lycka till! :)

Du har fått massa bra svar men jag lärde mig en grej när jag jobbade med galoppörer som du kanske skulle testa. Led alltid i longerlina. Skulle han då börja stöka kan du släppa efter lite utan att tappa honom.

Så gör jag alltid när jag leder på promenad. Trots att jag vet att mina är lugna och snälla. Det kan hända saker som gör att man måste släppa efter några meter utan att man för den sakens skull vill tappa dem.

Så massa NH (eller liknande) och använd longerlina så du kan släppa efter.

Jag önskar dig all lycka till med honom. OM du bott i närheten så hade jag gärna kommit och hjälpt dig även om jag inte är något proffs.

märker han att du är avslappnad kan han förhoppningsvis bli det också :)
med blicken menade jag inte att du skulle kolla mer uppåt än vanligt, utan vara en aning uppåt - så huvudet är rätt sänkt alltså.många hästar är heta utan anledning - då för att man drar i grimskaftet, hästarna uppfattar det som om dom inte ska få komma ut/in då.
så länge han går i skritt så kan du öka takten för att hinna med honom, men trava - det ska han inte. säg då ett lugnt "hooo" eller "ptrooo", gå sedan framåt igen. ge gärna godis när han lyssnar på dig, så han får belöning för att han väntar.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar