Hjälp, hur ska jag stötta hörnstolparna?

Bellini

Trådstartare
Vi håller på att helrenovera ett stängsel. Har slagit i nya stolp och röjt som bara den. Men nu till frågan. De gamla hörnstolparna har gett sig och lutar inåt. Tänkte att man skulle försöka stötta de nya hörnstolparna så att det inte händer igen. Hur kan man stötta hörnstolparna på bästa/enklaste sätt?

Väldigt tacksam för tips!

Sv: Hjälp, hur ska jag stötta hörnstolparna?

kanske med tältsnöre principen, fast med något grövre....

Om nästa stolp åt sidorna sitter nära, sätter du en stötta från toppänden av hörnstolpen ner till någon dm över mark på sidostolpen. Gör samma sak även åt andra hållet.

Alternativt slår du ner en kortis på lämpligt avstånd från hörnstolpen. Kortisen kan med fördel bestå av en avbruten vanlig stolpe. Sådana brukar man ju få några stycken med tiden. :laugh:

LIA

Senast ändrad:

Ok, stolparna sitter för långt ifrån varandra för det första alternativet.

Om man ska slå mer "kortisar", är det inte bättre att slå dem bakom stolpen istället för längs med staketet? Tänkte på tältpinne principen fast med plankor och korta stolpar.

Vad tror ni om det?

Enligt min uppfattning blir det stabilare på det sätt jag beskrev.
Dessutom tar det ingen extra plats.

LIA

Då gör vi så :) Ska åka ut nu och skruva isolatorer och stötta hörnstolparna! Tusen tack för hjälpen! :bow:

Måste tacka för tipset! Hörnstolpen (har bara fixat en ännu) sitter som berget! Skulle hålla för en elefant :rofl:
Ska hädanefter alltid göra på detta vis!

:bow::bow::bow:

Vi har slagit ner smala vedpinnar i samma hål som hörnstolpen, på den sida som är in emot hagen...fungerar faktiskt bra...Det är ju som hålet för hörnstolpen blivit för stort, så att den kan vika sej inåt, och genom att trycka ner en till liten pinne brevid, som rätat upp och fyllt ut det för stora hålet, så har hörnstolpen blivit uppstadgad...

Nu verkar du ha løst problemet men en reflektion.
Om man inte gjør hørnen fyrkantiga utan rundar av dom så blir det inte samma belastning på stolparna och ergo står de längre.
Mitt tips :)

Japp, det tar längre tid innan dom dras innåt, men dras inåt gör dom likväl! Enklare att staga upp en stolpe för gott, än hålla på och krångla med 3-4-5 st gång på gång. Tycker du inte? Dessutom knaprar man ju på hagstorleken.

Murran,
enbart en temporär lösning. Även vedpinnarna trycks undan vartefter, stolpen åker in mellan pinnarna etc.

Vi har erfarenhet av båda varianterna. :cry:

LIA

Nu verkar du ha løst problemet men en reflektion.
Om man inte gjør hørnen fyrkantiga utan rundar av dom så blir det inte samma belastning på stolparna och ergo står de längre.
Mitt tips :)
Vi gjorde hörnen rundade förut men det är svårare att få en bra stöttning, man måste putsa mera utanför stängslet och det svårare att spänna stängslet. Vi har gått över till skarpa hörn. Det finns flera bra sätt att staga upp ett skarpt hörn så att det tål stor belastning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 802
Senast: Askur2017
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama