HJÄLP!!! Hundköp

J

jle

Nu har min sambo fått för sig att vi ska skaffa hund:crazy: Jag kan ingenting om hundar, hade en labbe när jag var liten men minns det knappt. Sambon har däremot haft sankt bernad och golden när han bodde hemma men då var det ju hans föräldrar som tog hand om dem. Nu till saken är att han har hittat en blandras med schäfer/labrador/dalmatiner OCH labrador/drever:eek: Hunden blir ju hans helt och hållet men jag måste ju leva med den... Alltså jag behöver råd här tack!!!

Sv: HJÄLP!!! Hundköp

Det är en valp som är leveransklar om två veckor, och jag vet ju knappt hur man tar hand om en valp så jag behöver alla råd jag kan få + att jag är lite osäker på hur det blir med så många raser i en och samma hund.

Det är en valp som är leveransklar om två veckor, och jag vet ju knappt hur man tar hand om en valp så jag behöver alla råd jag kan få + att jag är lite osäker på hur det blir med så många raser i en och samma hund.
Försök övertala han att skaffa en renras istället, känns som ett säkrare kort. Nu vet jag inte vem han köper hunden av men det känns inte seriöst att blanda så många raser. Fråga din sambo vilka egenskaper han vill ha hos hunden och leta blanda de många renraser vi har.

Det här låter som ett impulsköp! Skaffa hund är nåt man gör med stort allvar, man ska läsa på, informera sig, tänka efter mycket och länge, och sen köpa den typ av hund som passar just en själv och ens livsstil! Den där blandningen kan ju bli precis hur som helst, och kanske inte passar er för fem öre! Och då blir det ett elände... Snälla, valpar finns det hela tiden, man behöver inte köpa första bästa (den är säkert jättegullig men det är alla valpar! Billig med, men det kan kosta er dyrt längre fram när ni ångrar köpet!), utan ta er tid, läs på, det finns hur mycket lättillgänglig information som helst! Tips på böcker kan ni få här! Se sedan till att ni får RÄTT typ av hund!!! Hundar kan vara så olika som natt och dag vad gäller typ och avsikt och det kan bli bra och det kan bli en fullständig katastrof, för både hund och människor... IMPULSKÖP INTE!!!

Tack ni som svarat. impulsköp är det nog inte för han har tjatat på mig sen vi träffades för tio år sen och jag har benhårt sagt nej alltid. Han påstår att en blandras har mindre "problem" men vad jag har hört och läst här så anser jag att han har fel. Det blir hans hund och han ger sig inte denna gången. Men jag försöker iallafall snabbt som attans nu hitta en renrasig istället som kan passa hela familjen men jag får nog ÄNDÅ vara beredd på att det blir DEN.

Att skaffa en alldeles egen hund första gången kan vara bökigt nog endå, och detta utan att ha köpt en fyrvägskorsning som inte fungerar riktigt 100.
Då får man än mer att göra än med säj en renrasig.. pudel (exempel).

Jag skulle ha totalvägrat att vara med om något liknande om min sambo blev hundsjuk och sagt att om han nu ska ha en hund som ska leva tillsammans med mig och därmed bli en del av mitt liv som jag måste "stå ut med" så får han göra det på rätt sätt.

Hitta en lämplig ras, hitta en lämplig uppfödare och köpa den valp som verkar passa er bäst. Då är chansen stor att hundägandet går jättebra, mycket bättre odds än med någon bruks/apporterande/vimsande tok.

Jag går med min hund hos en tränare som sysslar med klicker, jätteduktig tjejj som även tar sig an sk Problemhundar. Hon sa, att SAMTLIGA "problemhundar" som folk kommer med till henne, är just Blandraser. Samtliga! I allmänhet stora, svarta hanhundar med Schäfer eller Rottweiler i sig.
Att Blandisar skulle vara friskare och bättre är en myt, liksom mycket annat i livet. Går han på myter? Jag håller med vacasso om att detta är DITT liv också och DU ska leva ihop med denna hunden - och förmodligen få ta mycket ansvar för den också! Att då köpa en sån här förvirrande korsning som kan bli till VAD som helst, och kräva att du bara ska acceptera ... det är inte schysst mot dig och hunden. Gå med på att köpa hund, visa intresse och entusiasm så gott du kan, men KRÄV att du också ska vara med i köpet och med i valet av hund! Detta är rätt allvarligt och inget han ska göra på det viset! Han kör över dig tycker jag!

Nu har jag försökt förklara för honom och totalvägrat att följa med och titta på den, så förhoppningsvis är nu köpet avblåst:D

Ju mer jag är insatt och kan styra honom destu bättre blir valet som vi kan leva med...

Frågan är nu vilken hundras som kan passa oss, har ni nåra tips? Vi är ju nybörjare men vi här rättså aktiva, hela familjen (två vuxna och en sjuåring) tycker om löpning och friluftsliv och jag är en sån som gärna gör livet till en hobby, alltså ska jag ha en hund så vill jag ju gärna göra något med den tex agility verkar ju roligt:idea: men jag vet ingenting om det, så vet ni hur man börjar?

Ja massor av frågor och jag blir supertacksam för svar:bow:

Jag går med min hund hos en tränare som sysslar med klicker, jätteduktig tjejj som även tar sig an sk Problemhundar. Hon sa, att SAMTLIGA "problemhundar" som folk kommer med till henne, är just Blandraser. Samtliga! I allmänhet stora, svarta hanhundar med Schäfer eller Rottweiler i sig.

usch va fördomsfullt :mad:

Ja just det! sen undrar jag om man ska ha en hanhund eller tik... fördelar och nackdelar???

Hmm är det alla dom fyra raserna i valpen?
Då hade jag avböjt eftersom ni inte har så mkt hunderfarenhet.
Titta runt lite på olika raser,läs på om dom ni tycker är intressanta,åk på hundutställningar och ring kennlar.Fråga folk som har den rasen mm.
Men nej denna blandisen tycker jag inte ni ska skaffa.
Schäfern och dalmatiner kräver mkt och drever är en jakthund.

Hej Martha! Jo, det kan ju låta gräsligt fördomsfullt, men i hennes verksamhet med bl.a. Problemhundar är det Verkligheten. Folk vill ha hannar, för dom tycker det är så besvärligt med tikar som löper. Dessutom vill dom ha stora svarta hundar för det är ju rätt coolt. Och en Schäfer eller Rottweilerblandras kostar ju mindre än en renrasig, så då skaffar dom en sådan. Ofta människor som menar väl men har noll kunskap och erfarenhet. Då blir det som det blir, speciellt med hanhundar med raser som har aggressivitet i sig, som sen blandas med raser som kan bära på rädslor, osv. Paketet inslaget och klart! :(

Det förstår jag men att säga som hundinstruktör att SAMTLIGA problemhundar är av samma sort ..det låter fördomsfullt, eller så har hon inget klientel....
Jag vet många t ex renrasiga schäfrar, rottisar, "pitbulls", DP's mm mm som har problem...NÅN sån måste hon väl ha mött iallafall om hon har det yrket ?

TS...Köp INTE den hunden, håller med alla andra här ang det.

Hur kan man skaffa djur mot sin sambos vilja? :crazy: Flytta ut säger jag bara. Du förtjänar mer respekt än så. :grin:

Jag förstår vad du menar, men samtliga problemhundar HON haft i sin verksamhet, har varit stora svarta blandrashannar. Kanske hon överdrev, jag vet inte.

Ja just det! sen undrar jag om man ska ha en hanhund eller tik... fördelar och nackdelar???
Hane: Revirpinkar och kan bli jobbiga när tikar löper i närheten.
Tik: Löp, revirpinkar (vanligare bland hanar?) och skendräktighet.

Det förstår jag men att säga som hundinstruktör att SAMTLIGA problemhundar är av samma sort

Hur är det med läsförståelsen egentligen? Hon sa att samtliga problemhundar som kom till HENNE var av blandras. Ganska stor skillnad mot att säga att alla problemhundar som finns är av blandras. Läs om...läs rätt.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 492
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 621
Senast: Dopy
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 405
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Ännu en välja -ras tråd :) Föräldrarna ska skaffa ny hund då den nuvarande börjar bli till åren. De funderar på om de skulle titta på...
2
Svar
27
· Visningar
2 622
Senast: Idahoe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023