HJÄLP! Hovslagare som inte dyker upp

Sv: HJÄLP! Hovslagare som inte dyker upp

Glimfeather skrev:
Men hallå, hon ringde ju på dne 9:onde veckan och hästen ska skos den 10:onde. Knappast hennes fel liksom. Ska man behöva ringa 5 veckor innan ny tid?

Man kanske i alla fall bör ringa minst två veckor innan så vida man nu själv ska höra av sig om ny tid. Jag vet att vissa hovisar vill ha det på det sättet men jag fattar inte vad det ska vara bra för.

Själv har jag en fast kundkrets, allt löper med sju veckorsintervaller(förutom vissa undantag som behöver hjälp oftare) och nya tider bokas in direkt viket innebär att hästägarna redan i dag vet att jag kommer vid utsatt tid samma dag om exakt sju veckor. Nu har ju jag förmånen att bara behöva åka till ett stall per dag och har där då en hel arbetsdag inbokad, vilket är bra både för miljön,bilekonomin,lägre resekostnad/per kund och inte minst för att jag kommer på utsatt klockslag och att vi kan ändra arbetsordningen på hästarna om det nu är ngn som brukar skos först men för dagen så vill ägaren rida den vid den normala skotiden och då flyttar vi bara fram den skoningen till lite senare under dagen. Det blir väldigt smidigt för alla parter och kan rekomenderas.

Jag vet dock att detta inte kan fungera överallt i hela landet men varför försöker inte ni hästägare på samma ort gå ihop om en och samma hovis samt anlita den under en och samma dag så blir det inte så "splittrat" och förmodligen så skulle det ev. kunna fungera lite smidigare.

hovis skrev:
Själv har jag en fast kundkrets, allt löper med sju veckorsintervaller(förutom vissa undantag som behöver hjälp oftare) och nya tider bokas in direkt viket innebär att hästägarna redan i dag vet att jag kommer vid utsatt tid samma dag om exakt sju veckor. Nu har ju jag förmånen att bara behöva åka till ett stall per dag och har där då en hel arbetsdag inbokad, vilket är bra både för miljön,bilekonomin,lägre resekostnad/per kund och inte minst för att jag kommer på utsatt klockslag och att vi kan ändra arbetsordningen på hästarna om det nu är ngn som brukar skos först men för dagen så vill ägaren rida den vid den normala skotiden och då flyttar vi bara fram den skoningen till lite senare under dagen. Det blir väldigt smidigt för alla parter och kan rekomenderas.

:bow: :bow: Sådär hade min gamla hovis, helt perfekt. Du kanske är han. ;)
Men nu verkar min nya vilja ha saker ting ledigt och bokar gärna in en-två veckor (-) innan, och har inga exakta tider (+-) utan man får fm eller em. Men hittills har saker ting gått bra och hovslagaren är både trevlig(+++++), duktig(++++) och flexibel(++++). Inga sura miner (+++++)ännu och har en enorm unghästvana (+++++).

//Mizz i betygsättartagen (+++++)

Önskar att min hovis också hade det så... Som det är nu måste jag ringa när jag vill att hon ska komma och när jag väl får tag på henne (vilket känns som en omöjlighet) så kommer hon gärna dagen efter. Ingen långplanerare där inte.

Saigon skrev:
På vilket vis börjar det se illa ut...? Är de bara långa eller några andra synliga problem?
Mga hästar kan ju nämligen klara sig väldigt länge utan att det är ngn större fara. Mga misskötta hästar har gått halvårsvis-årsvis men blir ändå bra så fort de blir omskötta igen. Så jag tror inte att du behöver vara så orolig för just hästens hälsa. Men det ser ju ofta stressande ut för ägaren när de börjar bli långa i tårna (alltså innan det går så långt att de är vanskötta).

Försök att få boka in ny tid direkt vargång hovis är ute så blir det lite lättare!

Problemet jag haft med för långt mellan skoningarna är dels att hästarna fått dålig hovvinkel för att tårna blir för långa, en häst blev halt av det efter ett kort hopp-pass för att den belastade fel. Tog nån månad innan den blev bra. Då hade den gått ca 10 veckor utan skoning.
Samma häst gick ytterligare en gång samma år för länge utan skoning pga hovslagarbrist och tappade en sko. Men det var redan efter 8 veckor, sedan såldes hästen och även de hade svårt att få tag på hovslagare = hästen drogs varken av skorna som återstod eller fick på tappskon på 2-3 månader ytterligare och hade tappat 2 till skor. Fick hem hästen sedan efter att ägaren returnerat den (den trivdes inte där och hon klarade inte av hästen) då var den halt och hade problem i ryggen på grund av snedheten.

En annan häst kunde tappa skor lite närsomhelst och när den gjorde det blev den halt efter bara någon dag. Oftast när det gått 8 veckor eller längre sedan skoning (vilket bara inträffade 2 gånger men därefter hade hoven trasats sönder en del vilket gjorde att det blev större risk för tappskor) det var alltså en häst man helst skulle ha skott var 6:e till 7:e vecka för att minimera risken för tappskor, träningen och hans rygg blev lidande av att gå öm.

Håller med de andra hovisarna att rullande schema är en jättebra lösning.:bow:
Framförallt för hästarna, som mår bäst av att skos eller verkas med korta intervaller.

Fördel även för hästägaren som slipper sitta och ringa hovisen ,fördel för hovisen som kan äta kvällsmaten i lugn o ro..:D ;)

Fördel genom att resvägar kan planeras i förväg och flera kunder åt samma håll kan planeras in samma dag..

Själv har jag de flesta av mina kunder på rullande schema,funkar kanonbra,skulle jag nån gång behöva ändra datum så blir tiden bara flyttad nån dag hit eller dit.

Sen tycker jag inte det finns några ursäkter för att hästägare skall behöva vänta veckovis på sin hovis om h*n lovat komma en viss tid.:devil: Låter som taskig planering eller för många kunder..bättre då att minska ner kundkretsen och ge de fasta kunderna bra service.Det är bättre att säga nej än att lova nåt man inte kan hålla..

Alla har väl mobiltelefoner idag och det är lätt att ringa eller skicka sms om man blir försenad eller inte kan komma alls.Ingen hästägare skall behöva sitta och vänta varje gång på en hovis som inte dyker upp på bokad tid..

Hästägare som inte kan eller vill ligga på rullande schema får ta ansvar själva och hålla koll på tiden.. och i god tid ringa upp och beställa ny tid så hästen slipper bli förväxt i hovarna..
Fruktansvärt stressande för både hovis och häst när ägaren "glömt" bort tiden och hästen blir långhovad.

Det är inte bra för hästens välmående att ha hovarna i dåligt skick och några veckor över tiden kan förstöra hovarna och göra att det kan ta flera verkningar att få hovarna i balans igen..

En gång är ingen gång..men två ggr är två ggr för mkt.;)

hovis skrev:
Man kanske i alla fall bör ringa minst två veckor innan så vida man nu själv ska höra av sig om ny tid. Jag vet att vissa hovisar vill ha det på det sättet men jag fattar inte vad det ska vara bra för.

Jag vet dock att detta inte kan fungera överallt i hela landet men varför försöker inte ni hästägare på samma ort gå ihop om en och samma hovis samt anlita den under en och samma dag så blir det inte så "splittrat" och förmodligen så skulle det ev. kunna fungera lite smidigare.

Vet inte varför men min hovis vill inte boka in ny tid när han är på plats dock har jag turen att han brukar kunna komma inom en vecka när jag väl ringer så det är OK för mig, vi har inte vårt stall inte samma hovslagare allihopa, en har valt en annan billigare, den här billigare skulle iofs inte få komma i närheten av mina hästar då kan jag ta mig tusan lika väl göra det själv (och det skulle inte vara ett lysande resultat) och en annan har gått på "barafota varainten", men vi övriga brukar kunna få till det någolunda så han får en hel eller halvdag hos oss varje gång. Resten i "byn" vet jag inte hur det gör men jag tror de anlitar "billighetsvarinten" och den är som sagt inte aktull för de flesta i vårt stall.

Glimfeather skrev:
Men hallå, hon ringde ju på dne 9:onde veckan och hästen ska skos den 10:onde. Knappast hennes fel liksom. Ska man behöva ringa 5 veckor innan ny tid?

Men ärligt talat..
Jag tycker att det är hästägarens fel att hästen inte är skodd/verkad sedan 14-15 veckor tillbaka!

Visst kan hon inte rå för att hovis inte svarar eller dyker upp! Men om man inte får tag på hovis v.9 för en tid v.10 så får man ju söka vidare tills man hittar någon som kan sko!

Kanske får man vara beredd att åka en bra bit, beror ju på hur det ser ut på hovslagarfronten. Men bara för att man inte får tag på "sin" hovis så kan man ju inte vänta så länge som i detta fall tycker jag.

Det ringdes v.9 och nu v.14-15 så har ännu ingen hovis bokats för tid. Det är 5-6 veckor sedan första samtalet.

Själv har jag så att vi bokar varje gång min hovis är här in nästa gångs besök, så har jag alltid haft det med alla hovisar jag anlitat. Uppstår det något så man inte kan så får man ringa och boka om tiden, i tid!

Är det bara jag som tycker att 14-15 veckor är allvarligt länge? Det skulle aldrig hända mina hästar! Jag skulle lösa det på något vis, om jag så vart tvungen att åka tvärs över Sverige!

Låt mig säga som så att här omkring finns det väldigt ont om "vita" hovslagare.

mizz skrev:
Låt mig säga som så att här omkring finns det väldigt ont om "vita" hovslagare.

Om mina hästar skulle fått gå så länge så hade jag anlitat en "svart" på stört för att inte hästarna ska få men för att inte jag får tag på en "vit", trots allt så är inte en svart hovslagare det samma som en helt inkompetent hovslgare (det finns inkompetenta ochh mycket kompetenta inom både vita och svarta hovslagare).

(det finns inkompetenta och mycket kompetenta inom både vita och svarta hovslagare).

Håller helt med dig där, men vågar man chansa med en "svart" hovis om man inte blivit rekommenderad just den personen. Efteråt är det ju försent. En hovslagare som är medlem i hovslagarföreningen har ju/ ska ha en försäkring.

mizz skrev:
Håller helt med dig där, men vågar man chansa med en "svart" hovis om man inte blivit rekommenderad just den personen. Efteråt är det ju försent. En hovslagare som är medlem i hovslagarföreningen har ju/ ska ha en försäkring.

För en gång och förhoppningsvis lösa det akuta problemet så hade jag vågat chansa om jag inte hört något alls om personen ifråga, hade jag dock hört massa negativt så nej. dock tycker jag att det går rykten om allt och alla överallt så något borde man väl hört.

Olinda skrev:
Om mina hästar skulle fått gå så länge så hade jag anlitat en "svart" på stört för att inte hästarna ska få men för att inte jag får tag på en "vit", trots allt så är inte en svart hovslagare det samma som en helt inkompetent hovslgare (det finns inkompetenta ochh mycket kompetenta inom både vita och svarta hovslagare).

:bow:
Instämmer..

Fanns inte heller någon svart att tillgå så skulle jag åka så längt som krävdes för att få tag på någon som kunde hjälpa mig!

håller helt med ovanstående kollegor!mina kunder bokar alltid nästa tid i samband med skoningen.fungerar utmärkt!
Mvh Positivapuh,utbildad hovslagare

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 464
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 758
Hästvård Skor era hovslagare som vanligt nu i denna värme? Menar inte själva skoningen utan tillgängligheten? Jag har nu i 3 veckor jagat min...
2
Svar
23
· Visningar
2 547
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar