Hovslagare

Här skos precis som vanligt och aldrig att det skulle avbokas eller bokas om på grund av värmen. Då varmskor vår hovslagare (med extra stor försiktighet nu såklart med tanke på rådande torka och brandrisk). Jag har aldrig ens haft en tanke på att hon inte skulle vilja sko på grund av värmen. Hon har fullt med kunder och har svårt att tänka mig att det skulle bli hållbart i längden.

Vi bokar ny tid vid föregående skoning och så är det. Ibland händer det att vår hovslagare frågar om vi kan byta någon tid/dag för att underlätta för henne. Vilket vi ofta inte har några problem med då hon i vårt tycke är guld!
 
Skor era hovslagare som vanligt nu i denna värme? Menar inte själva skoningen utan tillgängligheten?

Jag har nu i 3 veckor jagat min hovslagare, först svara hen inte på en vecka. Fick sen en tid men den ställdes in på grund av vädret (värmen) och sen när ny kontakt togs blev det ett kryptiskt svar och sen dess inget svar. Hästen i fråga är en fånghäst som jag är väldigt noga med ska skos med jämna mellanrum. Just nu går han barfota bak och sliter ner dem själv, så de är rätt trasiga och hans framfötter är jättelånga. Idag är det 9 veckor sedan han skoddes och jag vet inte hur jag ska göra.

Har kontaktat två andra som jag vet skor här i området och de sa bestämt nej då de har tillräckligt jobbigt i värmen med deras egna kunder. Och de tycker jag kan ha is i magen till svalare väder. Men när kan det bli liksom? Har inga fler jag kan ringa heller just nu.

Hur hade ni gjort? Jag förstår deras arbetsbörda men samtidigt är jag jätte orolig för min häst.

Min hovslagare jobbar på som vanligt, dock tar varje skoning lite längre tid eftersom det är fysiskt jobbigt att sko, och jobbigare än vanligt i värmen.
Dock utgår jag från att min hovslagare (också, precis som vi andra) ska kunna ta semester om så önskas.
 
Jag har som sagt haft hen i väldigt många år och det har funkat att jag hör av mig en eller två veckor innan och jag får då tid. Hen kommer också om det blir akut och är lätt att bolla idéer med när som. Det är först nu som det blivit ett problem. Vet dock att hen legat på gränsen till utbrändhet så kan ju vara fallet nu, att hen brakat ihop.

Jag jobbar oregelbundet och har inte alltid schema så jag vet hur jag jobbar, hen är förstående. Jag vill alltid vara med och ta hand om allt runt omkring, så det har funkat för oss. De två gånger jag haft tid inbokat har jag eller hen fått boka om pga av händelser. Så dålig vet jag inte om jag skulle påstå att jag är.

Min förra bokade jag alltid in tid i förväg med och han var alltid 2-3 timmar sen vilket inte funkar med mitt jobb idag.
Det låter som om du har en hovslagare som haft oerhört hög service-nivå om du kan höra av dig och "räkna med" att få tid inom 1-2 veckor.

Själv brukar jag tycka att en månad är rimlig förväntans-tid.
Jag har en unghäst som ska skos för första gången i början av september. Jag nämnde det för hovslagaren i början av juli, och ska höra av mig när det närmar sig - men nu är ju hovslagaren införstådd med att det kommer att bli en premiärskoning i början av september och har beredskap för det.
 
Det låter som om du har en hovslagare som haft oerhört hög service-nivå om du kan höra av dig och "räkna med" att få tid inom 1-2 veckor.

Själv brukar jag tycka att en månad är rimlig förväntans-tid.
Jag har en unghäst som ska skos för första gången i början av september. Jag nämnde det för hovslagaren i början av juli, och ska höra av mig när det närmar sig - men nu är ju hovslagaren införstådd med att det kommer att bli en premiärskoning i början av september och har beredskap för det.

Ja, det stämmer verkligen. Sen har vi en relation i att ge och ta, hen hjälper mig med att sko och jag hjälper tillbaka i det jag kan. Hade nog varit annorlunda om hen "bara" skott min häst.

Men vi fick iaf kontakt sen och hästen är omskodd. Var tydligen kaos på en ridskola som skulle starta upp sin verksamhet där ordinarie hovslagare helt plötsligt slutat som hen fick hoppa in för. Så förståeligt kaos.

Och jag påtala om vi skulle boka tid tills nästa gång med fick höra att vi kör på som vi brukar. Har nog tur att jag har hen och vi kan göra så här.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 569
Senast: super
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 698
Senast: ameo
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 309
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 191
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp