HJÄLP! Hovslagare som inte dyker upp

whalan

Trådstartare
Börjar bli riktigt orolig för min häst. Min häst ska skos ca vart 10onde vecka enligt hovslagare och är nu inne på sin 14e eller 15e vecka sen hon skoddes. Hur länge kan egentligen en häst gå utan att bli verkad?
När blir det skadligt?

Jag har sen ca 9onde veckan försökt få tag i en hovslagare. Det var en som lovade att han skulle komma veckan efter jag ringde, men personen sköt upp det hela tiden och sen slutade svara i telefonen. Har hovslagare inget ansvar gentemot hästägaren när det gäller att dyka upp? Jag har ringt alla hovslagare jag kan hitta i HELA Värmland, men ingen kan innan nyår. Sååå länge kan hon ju inte vänta.

Pratade med en hovslagare för ett par dagar sedan och han skulle ha kommit igår, sen lovade han att han skulle ha kommit imorse..och sen ringde jag honom vid 11 och då låg han fortfarande och sov och hade inga svar på om han kan komma idag eller inte..och nu svarar han inte när man ringer..Vad ska man göra???

Hästen måste ju verkas och det börjar se riktigt illa ut nu...

Sv: HJÄLP! Hovslagare som inte dyker upp

vet hur det är är inte lätt att hitta någon som är villig att komma i värmland.. sitter i samma sits o försöker hitta någon som kan komma ut i jag har hästen bara en liten bit utanför karlstad o tycker att det borde finnas folk som kan komma ut... i sommras så tog det 2 mån innan någon kom ut så jag fick rycka av skorna för hoven började växa utanför....

Ja, det är konstigt att alla är så fullbokade. Jag vet minst 8 hovslagare här men ingen kan...måste vara pga alla travhästar som finns..
Sen borde de väl prioritera en häst som gått 15 veckor framför en häst som gått 6-8 veckor.

Hmm..tyvärr kan jag inte dra av skorna på min häst. Hon är alldeles för ömfotad.

Kan man i värsta fall åka in till kliniken i Karstad och be dem sko? Vet du något om det? Eller de kanske bara tar emot sjukdomsfall...

På vilket vis börjar det se illa ut...? Är de bara långa eller några andra synliga problem?
Mga hästar kan ju nämligen klara sig väldigt länge utan att det är ngn större fara. Mga misskötta hästar har gått halvårsvis-årsvis men blir ändå bra så fort de blir omskötta igen. Så jag tror inte att du behöver vara så orolig för just hästens hälsa. Men det ser ju ofta stressande ut för ägaren när de börjar bli långa i tårna (alltså innan det går så långt att de är vanskötta).

Försök att få boka in ny tid direkt vargång hovis är ute så blir det lite lättare!

Skönt att höra att det inte är någon fara och att det går att korrigera!

Det som syns är att hovarna är långa..växer över skorna. Skorna är tunna och utslitna. Ser ut som hästen liksom håller på att bli plattfot och att benet är på väg ner i marken pga vinkeln som blir av att de är långa.
Men det är bara att de är långa...och hästen har väldigt bra hovar sen innan som inte växer lika fort som många andra hästars gör...ska försöka lugna ner mig..men det ser så hemskt ut!

Jag har verkligen försökt att boka tid på en gång efter skoning. Men ingen hovslagare har accepterat det. De har aldrig med sig sin kalender eller så har de inte planerat så långt i förväg. Man ska ringa 1-2 veckor innan istället..men då får man inte alltid tag på dem. Helt hopplöst!

du kan inte höra med nåt travstall om du kan få komma dit när de skall sko då?

Hej whalan/satanic

Har ni försökt med med hovslagarfirman på travbanan. De åker ut och skor. Men tror inte att de har tid i år pga sjukdom. Men ring och boka inför nästa år.

Lugn & fin....Jodå, dom på Smedjan på travbanan tar visst emot hästar för skoning :)
Jag har en släkting som driver Smedjan där, och det är en gammal gubbe och sen så har han oxå en lärling, som är hans son (min pyssling :angel: ) och så har dom flera som jobbar för honom oxå.
Det borde inte vara några problem,alls!
Ring dit och bestäm ett datum, så lasta på hästen och åka ner....
Det fixar sig, ska du se ;)

Oj,fan...Det var inte riktat till dig, Mizz alls!...Utan till Whalan.......Sorry....

Står också utan hovslagare nu. Hovarna är inte särskilt långa, den går barfota och sliter en del. Jag är mest rädd att de spricker ordentligt, det är ju svårare att få tillrätta. Än så länge ser de bra ut. Vad säger ni, kan jag lugna mig lite utan att ha för dåligt samvete. Mest skäms jag, vad ska hovslagaren säga när han kommer.

Men varför skämmas?? Hovslagarna förstår väl att det är ett problem för oss många hästägare, som står utan hovslagare. Här hoppas man verkligen att fler o fler vill utbilda sig till hovslagare, så att det räcker till alla ;)
Här har man ju fått sina hästar verkade o skodda, så nu behöver man inte bekymra sig.....Nästa skoning blir väl om 1½mån kanske....

Svarar alla:
Tusen tack för alla svar och info :bow: :bow:

satanic- ska kolla upp med något travstall i närheten, så kanske jag slipper åka 6,5 mil till Karlstad. Har inte ens någon transport för tillfället så det vore skönt om det kunde fixa sig på närmare håll.

Carolrita o Mizz - Ska helt klart ringa till travbanan och prata med dem.

Hade mer än gärna utbildat mig till hovslagare om jag inte hade haft min ryggskada som jag fick i våras vid en bilolycka.
Får nöja mig med tappskokompetens, vilket jag är ganska nöjd att jag har ändå :)

Hmm..om man får pojkvännen tillräckligt intresserad så kanske man kan få in honom i branschen.. ;)

Jag har samma problem. Har ringt hovis i en vecka nu och lämnat meddelanden på svararen som hon säger att hon vill att vi ska göra, men ringer upp gör hon inte :mad: Och har inga andra hovslagare här omkring heller.

Verkar vara så i hela landet nu...pratade med en spekulant på min häst tidigare idag som sa att hästen måste skos innan köp i så fall för hon kunde inte få tag i någon hovslagare förrän i mitten av januari...Fattar inte varför det helt plötsligt är sån brist!

Det va så lite så! :)

Men det där med att ingen hovis hört av sig, detta tycker jag är konstigt...Eller...Det är nog för att dom vill väl ha lite "semester" innan jul...? :angel:
Men iallafall, man tycker ändå dom har sina plikter o göra oss alla hästägare nöjda om dom kom o fixa detta.
Här har man faktiskt inte (aldrig ...) frågat min släkting om varför det var så som det vart....
Ska kolla med honom nästa gång han dyker upp....

God Jul på er!
- hoppas ni får tag på era hovisar snarast! -

Jag frågade nu i veckan och tydligen så brukar det så här års vara lungt på Smedjan. Så till den grad att min hovis kan ta julledigt i mellandagarna. Men inte i år. Annars hade jag gissat att folk hade ringt som tokiga just för att få fötterna iordning innan alla helgerna. Men så är det tydligen inte.

Kanske kan jag bringa lite ljus över detta problem?
Jag svarar bara för hur det är för mig nu alltså..

Hästar skos som regel var 8 de vecka.. Jobbar man som heltidshovslagare så har man jobb varje dag året om. Men ibland vill man vara ledig. Det innebär att om jag vill vara ledig en vecka så måste den veckans hästar skos, antingen före eller efter ledigheten. Samtidigt som man ska sköta om de som har sin ordinarie period veckorna före och efter sem-veckan. Vill man så ha ledigt 2 veckor så förstår ni hur det blir. Ibland bestämmer också vädret å andra faktorer att alla mina 250 hästar att skoperioden måste kortas en vecka!!! Då blir det också problem... Jag förstår de som säger att de ska ringa tillbaka. Egentligen har de inte tid men vill inte säga nej. Varför kan man undra. Är det plikttrogenhet som blir missriktad?? Jag tror ingen hovis låter bli att ringa bara för skojskull. Vi är inte elaka alltså.;) Själv föredrar jag om kunderna vill boka ny tid direkt. Det underlättar reseplaneringen. För det är ofta så att man kanske har en lucka i almanackan när någon ringer akut, men resvägen gör att man inte kan ändå. Jag menar att man inte kan åka kors å tvärs hur som helst i dessa tider.. Som hovslagare prioriterar jag egentligen ingen.. Först till kvarn... Sen kvittar det om det är lussan som ringer.. ingen får förtur. Jag planerar så det ska bli så bra som möjligt för alla, inkl mig själv.
Jag är ledig mellan jul och nyår. Vilket kan verka lyxigt men till saken hör att jag inte fick mer än tre dagar ledigt i sträck i somras. Inget som jag klagar på men som sagt, det är nog för få hovslagare i landet. Ha det gott å lycka till med era hästar! GOD JUL!

Hej!
Vill starta med att jag inte har några tips på hovslagare att ge dig, men du har ju fått lite tips på hur du kan gå tillväga av andra i tråden.

Det som direkt slog mig var 14-15 VECKOR!!
Det är ju definitivt inte bra!

Mina hästar skos var 7-8 vecka och de gånger min hovis inte har haft tid på 7 v så blir 8 nästan lite väl långt i fötterna.

Är medveten om att det kan variera väldigt mycket på olika hästar men 14-15 veckor, det är ju nästan 4 månader! Så länge tror jag ju inte att man kan vänta utan att riskera en del problem.

Vore jag dig så skulle jag packa in häst och åka till den där Smedjan eller vad den hette, helst igår!! Har dom inte tid där så hade jag ringt runt till alla hovslagare jag hittat och bönat och bett om att få en akuttid så fort det bara går. Om dom inte kunde komma till mig så hade jag bett om att få komma till dom!

Jag känner tyvärr inga hovslagare i ditt område, dock så har vi flera stycken här i mitt län. Säkert kan någon av dom hjälpa dig att sko om bara för denna gång så att du sedan hittar en i din närhet.

Jag kan be min hovslagare om du vill eller så vet jag en annan som bor ganska nära mig. Om du kör hästen till mitt stall så kan du stå där under tiden ni skor.

För detta verkar ju inte så bra alls.. *lider med din häst*
Hade jag vart dig så hade jag nog vart hysterisk! Fast jag måste ju erkänna att jag hade aldrig satt mig i din sits! Jag hade löst det långt tidigare!

Vår hovslagare är helt underbar :love: Han kommer och fixar allt själv, behöver inte ens vara i stallet, sen skriver han upp en ny tid o.s.v. Synd att ní inte har nårra sånna i värmland..

Men hallå, hon ringde ju på dne 9:onde veckan och hästen ska skos den 10:onde. Knappast hennes fel liksom. Ska man behöva ringa 5 veckor innan ny tid?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 229
Senast: Blyger
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 464
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 758
Hästvård Skor era hovslagare som vanligt nu i denna värme? Menar inte själva skoningen utan tillgängligheten? Jag har nu i 3 veckor jagat min...
2
Svar
23
· Visningar
2 547
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar