hjälp! hon äter inte längre..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Santana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 955
S

Santana

Jag är helt ny här, blev medlem för hela tio minuter sen.
Så hej på er allihopa!

Anledningen är att jag har ett sjuårigt stort (148) islandssto med mycket vilja i och rätt mycket nerver.

Vi står nu i ett ganska stort stall, vi har stått här i lite mer än fem månader och hon har verkat trivas bra.

Fram till nu, då hon har slutat äta.
De senaste två tre veckorna så har hon droppat i vikt, tappat alla muskler och det har gått kanonfort.

Jag har tänkt på det "vanliga" tänder och mask osv.
Nada.
Hon äter sitt kraft foder, och hon är pigg och glad som vanlig.
Men det är som att hon inte får någon ro att stå still och äta.

Jag har märkt att hon mest går runt i boxen, tar ett par höstrån och traskar runt igen.
Det här är inget hon har gjort förut.

Jag har "ställde av" henne när jag märkte att hon började gå ned i vikt, vi har jobbat från marken eftersom att hon annars blir rastlös.

Hon har aldrig varit en "stadig" islänning utan ganska "finlemmad".

Jag har bara haft henne i dryga året.

Idag när jag var ute fick jag veta att hon inte har ätit något varken igårkväll, eller idag.
Hon har bara trampat runt i det.

Ingen feber.

Försöker få tag i veterinären i en och en halv timme men det går inget vidare.

Nån här som har några tips och förslag?

Sv: hjälp! hon äter inte längre..

avmaskad?

hur mycket tid står hon inne sammanlangt varje dygn nu jämfört med i förra stallet?

trivs hon med hästkompisarna? (hagkompis?)

hur är kvaliteten på grovfodret?

avmaskad?

hur mycket tid står hon inne sammanlangt varje dygn nu jämfört med i förra stallet?

trivs hon med hästkompisarna? (hagkompis?)

hur är kvaliteten på grovfodret?

Japp hon är avmaskad.

Numera så är hon bara ute ca 6 tim per dag istället för de åtta-nio timmar hon var ute innan och det kan ju förståss vara något som hon reagerar på.

I hagen är det lugnare än det var på förra stället.

Jag har inte sett nån analys på den här laddningen, men när jag frågade personalen i stallet så sa dom att det var bra kvalitet, i stort samma värden som på det dom haft hittills.

Jag har bett att få se analysen i alla fall.

Jag har funderat på om det kan vara stress?
Att det händer för mycket runt omkring?

Jag skulle be vet ta ett blodprov för att kolla att det inte är någon infektion.

Min häst åt betydligt sämre när hon stod i stort stall med mycket folk och hästar än hon gör i mindre stall med bara samma människor och några hästar, hon får lucern och rapsolja som tillskott och nu ser hon ut att börja lägga på sig igen.

Hon är också finlemmad, med vilja och en del nerver.

Min häst åt betydligt sämre när hon stod i stort stall med mycket folk och hästar än hon gör i mindre stall med bara samma människor och några hästar, hon får lucern och rapsolja som tillskott och nu ser hon ut att börja lägga på sig igen.

Hon är också finlemmad, med vilja och en del nerver.

Det är lite så det känns det här med.

Någon nämnde att det faktum att hon har ett fönster i boxen som hon kan titta ut igenom kan vara ett problem. kan det stämma?
Jag har aldrig hört det förut.

Hur doserar man rapsoljan?

de kan inte ha med att de är mycket smällare o så ute nu? min förra åt nästan ingenting på runt 2 veckor vid nyår...och hon visade inget nervositet heller annat än med maten.

Hon behöver inte ha feber för blodprovet kan indikera på något. Har du provat med B-vitamin? Ökar aptiten. Har du inte det kan du be vet spruta + köp som du kan ge på maten. Har man en bra vet så kan man ju analysera problemen bättre. Det är inte alldeles ovanligt med magsår på hästar. Dricker hon ordentligt? Jag skulle ha både vattenkopp och hink.

de kan inte ha med att de är mycket smällare o så ute nu? min förra åt nästan ingenting på runt 2 veckor vid nyår...och hon visade inget nervositet heller annat än med maten.

Det har jag faktist inte tänkt på..
Här började dom smälla för typ tre veckor sen, och det var i samma veva som det började.

Det är lite så det känns det här med.

Någon nämnde att det faktum att hon har ett fönster i boxen som hon kan titta ut igenom kan vara ett problem. kan det stämma?
Jag har aldrig hört det förut.

Hur doserar man rapsoljan?

Jag vet inte, prova stänga för det med en sopsäck nån vecka och se om det blir bättre?
Jag tror annars att fönster snarare är bra än dåligt...
De gillar att ha koll på läget och fönster är bra i mina ögon

Jag ger ca en dl rapsolja (eller ibland linfröolja, beroende på vad jag har hemma) Köper på tex willys eller ica i en ganska stor flaska så det räcker ett tag. Billigt också!

När man ser att hullet blivit bättre så behöver man inte ge längre om man inte vill, men det är rätt bra för päls och tarmar med lite olja säger en del.

Jag har, i perioder bara skvätt ut lite olja i kraftfodret & Lucern strået för att kunna ge kiselgur och tokosel, så att det liksom klibbar fast i det andra fodret, eftersom det ju är i pulverform.

Prova dig fram, men ge inte mer olja än 2,5 dl,
det har jag hört att det kan bli för mkt olja om man ger mer än så.

Andra bra saker för att "fylla ut" är ju givetvis mer hö,hösilage eller vad du nu ger för grovfoder, eller halm.

Lucern hackat strå är en typ av grovfoder i säck med bra proteininnehåll som man kan ge kanska mycket av iom att det är så fluffigt
(dvs det är inte så mkt även om det ser mycket ut i krubban)
Det har gett bra effekt på mitt sto.

I sista hand kan man fylla ut kraftfodergivan med lite kornkross, men jag är inte så säker på att jag gillar att ge spannmål till hästar egentligen, men jag vet att det fungerar bra på en del som är svårfödda.

När hästar tunnar ur så där så är det ofta pga stress och ibland proteinunderskott - då är lucern strået jättebra.

Men som sagt, fortsätt att kolla om hon har ont, eller det är nåt annat som är tokigt.

Lycka till! uppdatera oss gärna.

Hon behöver inte ha feber för blodprovet kan indikera på något. Har du provat med B-vitamin? Ökar aptiten. Har du inte det kan du be vet spruta + köp som du kan ge på maten. Har man en bra vet så kan man ju analysera problemen bättre. Det är inte alldeles ovanligt med magsår på hästar. Dricker hon ordentligt? Jag skulle ha både vattenkopp och hink.

Okej.
B-vitamin äter hon redan.
Hon hara bara vattenkopp, men det är en bra idé med både och.
Jag ska ställa in en idag.

Det har jag faktist inte tänkt på..
Här började dom smälla för typ tre veckor sen, och det var i samma veva som det började.

Då har du nog svaret där :idea:
Hon blir nog stressad av det och får svårt att äta då.

Det lugnar nog ner sig nu då, för nu borde ju folk sluta smälla tycker man.

Men om hon tappat mycket i hull, köp en lucernsäck och ge henne, de är inte speciellt dyra, här kostar en stor säck ca 145kr har jag för mig om jag inte minns alldeles galet.

jag tänkte inte på de med min häst förren långt efter nyår..för hon började äta lite smått igen efter att dom slutat smälla så mycket.

Jag vet inte, prova stänga för det med en sopsäck nån vecka och se om det blir bättre?
Jag tror annars att fönster snarare är bra än dåligt...
De gillar att ha koll på läget och fönster är bra i mina ögon

Jag ger ca en dl rapsolja (eller ibland linfröolja, beroende på vad jag har hemma) Köper på tex willys eller ica i en ganska stor flaska så det räcker ett tag. Billigt också!

När man ser att hullet blivit bättre så behöver man inte ge längre om man inte vill, men det är rätt bra för päls och tarmar med lite olja säger en del.

Jag har, i perioder bara skvätt ut lite olja i kraftfodret & Lucern strået för att kunna ge kiselgur och tokosel, så att det liksom klibbar fast i det andra fodret, eftersom det ju är i pulverform.

Prova dig fram, men ge inte mer olja än 2,5 dl,
det har jag hört att det kan bli för mkt olja om man ger mer än så.

Andra bra saker för att "fylla ut" är ju givetvis mer hö,hösilage eller vad du nu ger för grovfoder, eller halm.

Lucern hackat strå är en typ av grovfoder i säck med bra proteininnehåll som man kan ge kanska mycket av iom att det är så fluffigt
(dvs det är inte så mkt även om det ser mycket ut i krubban)
Det har gett bra effekt på mitt sto.

I sista hand kan man fylla ut kraftfodergivan med lite kornkross, men jag är inte så säker på att jag gillar att ge spannmål till hästar egentligen, men jag vet att det fungerar bra på en del som är svårfödda.

När hästar tunnar ur så där så är det ofta pga stress och ibland proteinunderskott - då är lucern strået jättebra.

Men som sagt, fortsätt att kolla om hon har ont, eller det är nåt annat som är tokigt.

Lycka till! uppdatera oss gärna.

Kanontips!

Veterinären får ju komma ut och kolla henne bara för säkerhets skull.

Nu ska jag ska åka och handla foder och olja.

Sen är det ju dessutom slut på nyår, så skulle det vara stress över smällare eller dylikt så borde det ju bli bättre.

Tack så hemskt mycket till er allihopa!
Jätte tack!

jag tänkte inte på de med min häst förren långt efter nyår..för hon började äta lite smått igen efter att dom slutat smälla så mycket.

Jag hoppas nästan på att det är det, för det är ju ändå något som är "enkelt åtgärdat".

Nu börjar ju alla smällarna tystna.

I så fall så får jag bara lösa det på ett bra sätt till nästa år så att det inte blir såhär igen.

Som sagt, vet får komma ut och kolla allt för säkerhets skull.

Stort Tack!

Jag har läst alla andra tipps och du har ju fått väldigt många och bra svar.
Det där med nyår tror jag på, speciellt om ni står nåra bebyggelse!
Det verkar ju konstigt om hon har trivt i ett par månader och först sen kommer på att det inte var så bra iaf!

Om hon trots allt inte skulle lugna sig efter nyår är över så skulle jag börja med att fundera på hennes placering i stallet.

Står hon bredvid hästar som hon kommer överrens med och slipper känna sig hotad av?

Står hon i mitten eller bredvid typ sadelkammaren så att det är för mycket spring runt henne?

Står hon i ett hörn och trivs dåligt för att hon inte kan se ordentligt och inte har koll på "flocken"?

Jag skulle fokusera på vad problemet uppkomm av istället för att bara försöka trycka i henne mat i annan form...

Vissa hästar reagerar betydligt mer på smällare än andra. Ett tips till nästa år om man stallar upp är att köpa sådana öronproppar travarna har, sätta för fönstren och ha radion på. Så gjorde vi på ett ställe jag jobbade på inför nyår och sista april.

Hur gör hon om hon går ute hela tiden?
Hästar med mkt nerver brukar lugna ner sig betydligt på lösdrift förutsatt att den är bra med bra kompisar.

kl

låter som stress. antigen pga smällare eller så är det något i stallet som hon inte riktigt trivs med.

Hej alla!

Tänkte bara tala om att fröken har börjat äta igen!

Lucernen var en höjdare och fick igång aptiten igen.
Hon har ätit det förut, men i pelletsform.
Det här var mycket bättre!
Eftersom att hon hann bli så tunn, så får hon maximal giva än så länge.

Tyvärr vägrar hon äta maten om man har olja på den ( lite kräsen har hon alltid varit. )
Men jag hittade en kanon musli som verkar funka bra.

Hon får behålla vattenhinken, för den verkar oxå falla damen i smaken.

Hon har blivit mycket lugnare, och även om hon inte står mitt i bebyggelsen, så står hon ganska nära och jag tror nog att problemet låg i smällarna.

Ville bara tacka er alla än en gång för kanontips!

Liknande trådar

Kropp & Själ Efter lång tid har jag insett att jag måste och vill ha hjälp med min "matproblematik". Några trådar har på Buke har verkligen fått mig...
2
Svar
28
· Visningar
2 511
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 694
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 901
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål...
2
Svar
22
· Visningar
3 329
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka