Hjälp! Hästen går inte att få tag på i hagen!

annakg

Trådstartare
Hjälp!
Min medryttarhäst har hitills varit en pärla att fånga i hagen. Nu är hon ute på sommarbete och blivit odrägligare och odrägligare allt eftersom sommaren har gått och nu kan jag inte fånga henne längre.
Hon vänder så fort hon ser mig och springer iväg (är inte aggresiv på något sätt utan bara undviker en).

Problemet är också att det går flera hästar i den stora hagen, bl a två unghästar som är väldigt "på" en, speciellt när man har mat med sig och för att inte bli nedtrampad måste man ropa och stoja så unghästarna ska förstå vilket bidrar såklart till att göra min medryttarhäst orolig. Dessa två kan också börja bråka och då känns det osäkert att vara i hagen. :crazy:

Jag har försökt med en massa: ignorera hästen, att styra med kroppsspråk, i ren desperation följa efter henne i timmar!! Locka med mat och godis och allt detta ignorerar hon totalt. Hästen är likadan mot mot den andra medryttaren och ägaren men ifall det kommer en "utomstående" och hjälper så går hon lättare att fånga.

Ni får JÄTTEgärna ge mig massa tips och alla mottages tacksamt! Sen ledarskaps övningar och sånt skulle vara bra men... måste ju fånga hästen först ;).

Sv: Hjälp! Hästen går inte att få tag på i hagen!

Kanske inte ett lysande tips, men innovativt... sadla om till western och fånga henne med lasso i hagen? :)

Kanske inte ett lysande tips, men innovativt... sadla om till western och fånga henne med lasso i hagen? :)

övervägde jag med medryttarhästen senast. Tog 2 timmar och hon var både agressiv och sprang som en idiot (det är fler än jag som försökt fånga henne och hon har märkt att är hon hotfull och agressiv kommer hon undan.. till ägaren kommer hon av sig själv).

Men, jag fick tag i henne, trots bakhovar väldigt nära mitt huvud och ilskna hugg i luften och kastande sig.

TS jag fick tipset att fånga, belöna, släppa, fånga, belöna ...tills hästen kommer av sig själv. Kanske kan vara värt ett försök.

Prova att jaga hästen .. så den springer och springer och springer ... och sen så låter du den stanna och provar att gå fram till den . : p om den vänder sig om och går så smakar du till och jagar den ännu mera .. och så låter du den stanna och provar att ta den igen .. ochy så fortsätter du såå . till slut så kommer inte hästen tycka att det är så roligt löngre och då så får du fånga den..

det kan ta från 10 min till en timme .. ( beror på hästens kondis )

hoppas att det funkar funkade för min häst .. . (:

Det fungerade faktiskt på min springglada herre också. Handlar om ledarskap. Men man ska vara i en hage där man kan kontrollera hästen. Hagen kan inte vara för stor.
// Linda

Prova att jaga hästen .. så den springer och springer och springer ... och sen så låter du den stanna och provar att gå fram till den . : p om den vänder sig om och går så smakar du till och jagar den ännu mera .. och så låter du den stanna och provar att ta den igen .. ochy så fortsätter du såå . till slut så kommer inte hästen tycka att det är så roligt löngre och då så får du fånga den..

det kan ta från 10 min till en timme .. ( beror på hästens kondis )

hoppas att det funkar funkade för min häst .. . (:

Det fungerade faktiskt på min springglada herre också. Handlar om ledarskap. Men man ska vara i en hage där man kan kontrollera hästen. Hagen kan inte vara för stor.
// Linda

Det har jag försökt göra, lite oseriöst. Men problemet är att hagen är ju sommarbete så den är enorm! Dessutom de två unghästarna jag nämnde för
ut kommer mycket ivägen då, blir uppjagade och bråkar och hästen jag ska tag på är rädd för dem vilket gör det hela ännu mer omöjligt :(. Några tips?

Fråga om du kan få stängsla in en mindre hage som står öppen och som du kan jaga in henne i och sen stänga. Då blir det lättare att jobba med henne.
// Linda

Tänk på att inte närma dig som ett rovdjur med grimman gömd och smyga fram och inte heller gå rakt på med blicken fokuserad för det är så rovdjur gör.Närma dig hästen med en layed back attityd plocka lite med gräs,gå i sicksack och inte rakt på!hästar är sidledsdjur och går aldrig rakt på om dom har andra möjligheter.Om hästen inte visar det minsta intresse så fånga uppmärksamheten genom att ge ett ljud ifrån dig eller en rörelse,du är för viktig för att inte hålla koll på.om det redan är så att hästen springer när du närmar dig så har du gjort det för häftigt,ta det lugnt andas och hälsa på dom andra hästarna så du blir accepterad av dom och ''blir en i flocken''.Om du kan få hennes uppmärksamhet på långt avstånd så börja där med att ge eftergift för det är den hon lär sig på,kom ihåg att göra hennes väg krångligare och din väg enkel så hon är villig att komma till dig.
Om hon inte ger några tecken på att du har hennes uppmärksamhet så schasa iväg henne och när hon ger minsta tecken på intresse för dig så gör det intressant genom att gå därifrån och återigen ge eftergift.när hon följer dig efter upprepade omgångar så kan du ''koppla'' henne,det handlar inte om att fånga din häst utan hon ska komma till dig,allting bygger på lydnad ,respekt och förtroende.Om du mot förmodan har svårt att göra detta själv så kontakta en nh tränare lycka till med kopplandet:)

Det är bra det Linda för det är det inte många som tänker på;)

Min medryttarhäst var också sådär, fast ibland blev han sur också och "anföll" mej... :o

Det handlade ju om ledarskap ( såklart :p ) och en dag så bestämde jag mej bara för att inte tänka att "nu får jag aldrig tag på honom" eller "nu anfaller han mej"... Så jag gick ut i hagen och när han sprang iväg gick jag bara efter. När han då kom emot mej och var sur kastade jag grimman mot honom så han inte kom nära när han var sur...
Och nu kommer det coola (enligt mej :D ) När jag viftar bort honom för att han är sur sticker han inte långt iväg, utan börjar istället trava runt mej i en cirkel! Jag testade att ptrrooa och smacka på och han lyssnade!! Det var som longering utan lina!!!

Jag bad honom att stanna och han stannade och jag gick fram till honom, berömde och ledde in honom.
Sedan dess har jag aldrig haft problem med att fånga honom, när jag ropar på honom så ser jag bara ett par spetsade vita öron mot mej ;)

Aja, det kanske var lite mycket om bara mej, men jag läste om en tjej som tog hjälp med att fånga sin häst som jämt sprang iväg, och då stod det att så fort hästen springer iväg ska det vara som om det är pga dej den flyttar sej (för du är ledaren)! Så så fort din häst springer kasta grimman i marken! Och strunta sedan i hästen och låt den bli nyfiken (om den springer kasta grimman i marken). Det funkade iaf i artikeln, det slutade med att hästen följde henne som en hund i hagen...

Vet inte om jag hjälp till nu, eller bara skrivit av mej, men hopas att det löser sej iaf :bump:

Tänk på att inte närma dig som ett rovdjur med grimman gömd och smyga fram och inte heller gå rakt på med blicken fokuserad för det är så rovdjur gör.Närma dig hästen med en layed back attityd plocka lite med gräs,gå i sicksack och inte rakt på!hästar är sidledsdjur och går aldrig rakt på om dom har andra möjligheter.Om hästen inte visar det minsta intresse så fånga uppmärksamheten genom att ge ett ljud ifrån dig eller en rörelse,du är för viktig för att inte hålla koll på.om det redan är så att hästen springer när du närmar dig så har du gjort det för häftigt,ta det lugnt andas och hälsa på dom andra hästarna så du blir accepterad av dom och ''blir en i flocken''.Om du kan få hennes uppmärksamhet på långt avstånd så börja där med att ge eftergift för det är den hon lär sig på,kom ihåg att göra hennes väg krångligare och din väg enkel så hon är villig att komma till dig.
Om hon inte ger några tecken på att du har hennes uppmärksamhet så schasa iväg henne och när hon ger minsta tecken på intresse för dig så gör det intressant genom att gå därifrån och återigen ge eftergift.när hon följer dig efter upprepade omgångar så kan du ''koppla'' henne,det handlar inte om att fånga din häst utan hon ska komma till dig,allting bygger på lydnad ,respekt och förtroende.Om du mot förmodan har svårt att göra detta själv så kontakta en nh tränare lycka till med kopplandet:)

Tack för alla tips! Ska skriva ner allt och ta med till hästen nästa gång och läsa på så jag inte glömmer något. Har du några idéer om hur jag bäst ska mota bort unghästarna utan bli nedtrampad och utan att skrämma min egen häst?

Min medryttarhäst var också sådär, fast ibland blev han sur också och "anföll" mej... :o

Det handlade ju om ledarskap ( såklart :p ) och en dag så bestämde jag mej bara för att inte tänka att "nu får jag aldrig tag på honom" eller "nu anfaller han mej"... Så jag gick ut i hagen och när han sprang iväg gick jag bara efter. När han då kom emot mej och var sur kastade jag grimman mot honom så han inte kom nära när han var sur...
Och nu kommer det coola (enligt mej :D ) När jag viftar bort honom för att han är sur sticker han inte långt iväg, utan börjar istället trava runt mej i en cirkel! Jag testade att ptrrooa och smacka på och han lyssnade!! Det var som longering utan lina!!!

Jag bad honom att stanna och han stannade och jag gick fram till honom, berömde och ledde in honom.
Sedan dess har jag aldrig haft problem med att fånga honom, när jag ropar på honom så ser jag bara ett par spetsade vita öron mot mej ;)

Aja, det kanske var lite mycket om bara mej, men jag läste om en tjej som tog hjälp med att fånga sin häst som jämt sprang iväg, och då stod det att så fort hästen springer iväg ska det vara som om det är pga dej den flyttar sej (för du är ledaren)! Så så fort din häst springer kasta grimman i marken! Och strunta sedan i hästen och låt den bli nyfiken (om den springer kasta grimman i marken). Det funkade iaf i artikeln, det slutade med att hästen följde henne som en hund i hagen...

Vet inte om jag hjälp till nu, eller bara skrivit av mej, men hopas att det löser sej iaf :bump:

Jag ska försöka med att visa att det inte är hon som springer ifrån mig utan jag som jagar henne ;). Tyvärr så springer hon inte runt mig när jag gör så utan bara rakt bort från mig :crazy:. Hon är lite tokig...

Fråga om du kan få stängsla in en mindre hage som står öppen och som du kan jaga in henne i och sen stänga. Då blir det lättare att jobba med henne.
// Linda

Det var ju en bra ide! Ska se vad det finns för möjligheter till detta. Ibland går hon in i deras ligghall och då är det mycket! lättare att fånga henne där.

Tack för alla tips! Ska skriva ner allt och ta med till hästen nästa gång och läsa på så jag inte glömmer något. Har du några idéer om hur jag bäst ska mota bort unghästarna utan bli nedtrampad och utan att skrämma min egen häst?

Du motar bort dom genom att svinga tex grimskaftet mot dom tills dom flyttar på sig,men glöm inte eftergiften:)och det gör inget om din häst blir skraj det e bara o koppla henne igen i så fall ,det gör inget att du gör om samma procedur tills hon vant sig vid ditt repsvingande:)kram o lycka till:D

Du motar bort dom genom att svinga tex grimskaftet mot dom tills dom flyttar på sig,men glöm inte eftergiften:)och det gör inget om din häst blir skraj det e bara o koppla henne igen i så fall ,det gör inget att du gör om samma procedur tills hon vant sig vid ditt repsvingande:)kram o lycka till:D

De är vääldigt respektlösa men jag får väl fortsätta försöka. Jag har ju fått så mycket tips om hur man ska göra utan mutor nu så det kommer nog gå bättre ;).
Jag vet fortfarande inte ifall nåt av detta kommer fungera dock, men enda jag kan göra är att testa...

ALLA: Någon som har fler ideer? :angel:

Tipset om att hälsa på hästen mellan varven utan att fånga in den för ridning m.m tror jag mest på. Jag springer ut och in i hagen hur ofta som helst varje dag och klappar och gosar på mina och de har aldrig varit svåra att fånga. Däremot var dotterns förra ponny svår att fånga då hon bara gick dit när hon skulle fånga honom för ridning. Nästa ponny blev likadan efter ett tag. Berättade för henne att jag var överygad om att han visste varför han blev fångad så då började hon oxå gå ut i tid och otid. Nu är det aldrig problem längre. Gällande de andra påstridiga hästarna som din häst är rädd för så vet jag inte iochmed att de inte är dina, annars kunde man ju ha med sig dressyrspö och mota dom med så de till sist lär sig att hålla sig undan. Vilket fall som... akta så du inte kommer i kläm !

usch ja, det här är inte roligt. Speciellt när dom andra hästarna i hagen är på en.. Jag var i en liknande sitution medryttarhästen "smet" när jag skulle hämta henne o så. Men jag hade gott knäckebröd med som hon oftast inte kunde motstå. :) Pröva det, något hästen verkligen gillar kan funka :)

De är vääldigt respektlösa men jag får väl fortsätta försöka. Jag har ju fått så mycket tips om hur man ska göra utan mutor nu så det kommer nog gå bättre ;).
Jag vet fortfarande inte ifall nåt av detta kommer fungera dock, men enda jag kan göra är att testa...

ALLA: Någon som har fler ideer? :angel:

Det är du som bestämmer när du kommer in i hagen och är dom så pass respektlösa att dom tom går på folk,ja då tycker jag allt att när du svingar repet så kan du göra det på dom (inte slå men avskräcka),det ska räcka med en gång sen vet dom vad det betyder...Och det fungerar alltid ,känner du dig ängslig för att bli översprungen så kan jag ju inte säga åt dig att sluta vara rädd för det kan man inte bli av med bara sådär,Däremot kan jag säga Fake It Till You Make It det vill säga intala dig själv att du är stor och stark och allt det där så kommer det av sig självt till slut,Utsrålning är allt :D

Det är du som bestämmer när du kommer in i hagen och är dom så pass respektlösa att dom tom går på folk,ja då tycker jag allt att när du svingar repet så kan du göra det på dom (inte slå men avskräcka),det ska räcka med en gång sen vet dom vad det betyder...Och det fungerar alltid ,känner du dig ängslig för att bli översprungen så kan jag ju inte säga åt dig att sluta vara rädd för det kan man inte bli av med bara sådär,Däremot kan jag säga Fake It Till You Make It det vill säga intala dig själv att du är stor och stark och allt det där så kommer det av sig självt till slut,Utsrålning är allt :D

En av dem har trampat mig på tårna en gång, när jag hade en hink mat med mig och jag gjorde allt för att mota bort henne... Dock så har de så små hovar så det gör ju inte så ont... Jag ska försöka svinga med grimskaften, hittills har jag tjoat och viftat med armarna och även haft en dressyrpisk som jag viftat med. De fattar inte :O. Jag får försöka se riktigt stor och arg ut ;).

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar). Problemet är att jag inte kan...
2
Svar
22
· Visningar
3 044
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 437
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar