Hjälp! Hästen går inte att få tag på i hagen!

Sv: Hjälp! Hästen går inte att få tag på i hagen!

En av dem har trampat mig på tårna en gång, när jag hade en hink mat med mig och jag gjorde allt för att mota bort henne... Dock så har de så små hovar så det gör ju inte så ont... Jag ska försöka svinga med grimskaften, hittills har jag tjoat och viftat med armarna och även haft en dressyrpisk som jag viftat med. De fattar inte :O. Jag får försöka se riktigt stor och arg ut ;).

ja det tycker jg låter bra lycka till;)

Usch, ska ut till stallet imorrn. Är redan nervös och det känns INTE bra för jag tror att hästen kommer känna det på långt håll! :angel: :cry:

Hej! Jag fick ett tipps av en äldre hästkarl att alltid vissla när hästen får mat. På så sätt förknippar hästen visslingen med mat och kommer gladerligen till en. Kanske något till nästa sommar ;)

Var i stallet igår och gjorde lite av tricksen som jag blev tipsad om. Gick i sicksack genom hagen, visslade och pratade med alla hästarna och vips så stod jag brevid min pålle och kunde ta henne (efter att ha bjudit på äpple i smyg så inte de andra hästarna såg ;) ). Hon såg så förvånad ut! :rofl:

Det var precis som om hon inte fattade att jag skulle plocka henne när jag inte gick rakt på henne! :D

Mitt sto har vart precis som din, och det kommer tillbaka ibland. Jag fick tipset att gå ut flera ggr om dagen och bara gosa, så att det inte alltid betyder arbete när man hämtar hästen. I början hade jag med ett dressyrspö ifall hästen kickade mot mig eller jagade ut mig ur hagen (bra säkerhets sak).

Sen en annan sak som jag fortfarande gör när jag går ut är att jag hänger grimman och grimskaftet runt halsen (På mig), då ser hon den inte eller tänker inte på den i alla fall.

Du får testa dig fram lite och se vad som fungerar för just dig och din häst. Lycka till :D

//Diana

Mitt sto har vart precis som din, och det kommer tillbaka ibland. Jag fick tipset att gå ut flera ggr om dagen och bara gosa, så att det inte alltid betyder arbete när man hämtar hästen. I början hade jag med ett dressyrspö ifall hästen kickade mot mig eller jagade ut mig ur hagen (bra säkerhets sak).

Sen en annan sak som jag fortfarande gör när jag går ut är att jag hänger grimman och grimskaftet runt halsen (På mig), då ser hon den inte eller tänker inte på den i alla fall.

Du får testa dig fram lite och se vad som fungerar för just dig och din häst. Lycka till :D

//Diana

Jag hade jättegärna gått ut till hagen ofta och bara kelat och så men det är så himla långt för mig till stallet nu så det går inte riktigt.
Bra tips det där med att hänga grimman runt halsen! Det ska jag komma ihåg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering Jag har precis köpt ny häst som går i en flock med ca 20 andra hästar i en gigantisk hage (ca 10 hektar). Problemet är att jag inte kan...
2
Svar
22
· Visningar
3 044
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 437
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar