Hjälp...har jag förlorat min hund??

Sv: Hjälp...har jag förlorat min hund??

Alltså, jag åkte dit igår och fick hunden av kvinnan + stamtavlan. Men då jag såg att tiken var mjölkstinn frågade jag var valparna var, då sa hon upprört att hon ALDRIG hade valpat hos henne...!:eek: Och att hon hade tagit hand om mycket små valpar från skåne/utlandet som min hund varit fostermor åt och sedan registrerat dem efter min tik och hennes hane (som är "steril" enligt tidigare tvister) Så att valparna kan få en stamtavla.

Jag frågade varför tiken var dålig i pälsen längs med ryggen som de kan bli när de valpat. Då svarade hon att sonen hade trimmat henne för att de skulle på utställning den 25/2....!

Jag visade henne utskrifter med bilder på valparna från blocket, hennes hemsida och från JRTC, då sa hon argt att de inte ens var lika.
Ööööö!
Hon kunde minsann bevisa det med blodtypning.

Sedan skickade hon ut oss (jag och min syster) med varningar om att vi skulle skynda oss innan hennes son kom hem, för han skulle bli tokig.
Allt detta medans hennes dotter vrålade och skrek att vi var dumma som tog deras hund. Dottern kastade hundburen till oss, hon gick inte att komunisera med.
Jag gick tillbaka till huset och sade till kvinnan att då ville jag ha en blodtypning då, om det var så att jag inte fick med valparna nu.
Hon nekade bestämt att det var min tiks valpar.
Sedan hjälpte hon mig tillochmed att vika ihop buren in i bilen.

Jag var glad att jag fått hunden och stamtavlan men var orolig över valparna som var 5-6 veckor gamla. Jag hann inte långt innan kvinnan ringer och är mycket arg och säger att jag gjort ett brott mm.
Sönerna ringer också massor av ggr och är hotfulla. En av dem sitter i bilen och är på väg hem till mig (20 mil) och ska ta tillbaka hunden. Pappan ringer också och snackar en massa om att alla avlar så som de har gjort.
Jag frågade honom hur man kan avla på en steril hane, då sa han bara att nu är det så.
Jag svara inte mer i telefonen eftersom de bara skriker på mig och på varann, de ringer 17 ggr till.

Jag åker ca 10 mil tills vi stannar för att äta på Mc Donalds i Motala. Vi låser bilen då kommer de, far och son. Och ställer sin bil så jag inte kan backa ut. Pappan hotar mig och jag känner mig väldigt rädd, vi låser in oss i bilen och ringen polisen.
DÅ kör de undan bilen.

Polisen kommer och jag gör en anmälan mot mannen. Polisen får väldigt svårt att avgöra på plats vem som har laglig rätt till hunden. Polismannen säger att muntligt avtal gäller.
Trots att de tror att jag äger hunden och beklagar så mycket måste de måste ringa sin chef.
Chefen kan väll skk´s stadgar och säger att jag inte får hämta hunden.

Polisen ringer också kvinnan som säger att hon kände sig tvingad att lämna ut tiken till mig...!
Klart hon kände så, hon VET ju att hunden är min! Och dessutom ville hon inte att jag skulle veta om valparna, därav de urusla lögnerna.
Så jag lämnade ifån mig min återfunna vän igen, och åkte hem.:cry:

Är det någon som vill köpa valp från denna valpfabrik byggd på lögner och hot.

Men varför i hela friden bekräftade du att det fanns ett muntligt avtal?

När du väl fått hunden i handen skulle du ha ljugit dig blå. SKK:s stadgar gäller heller inte din hund eftersom den inte är reggad där. Du borde aldrig ha blandat in polisen, utan haft några pålitliga hantlangare med dig istället. Men det är lätt att vara efterklok.

Gnist skrev:
Pewa:
Uppfödaren är inte ägare till hunden när hunden lämnats till fodervärd. Det enda uppfödaren äger är avelsrätten. Själva hunden är det fodervärden som äger.

Nu blir jag alldeles förvirrad och försöker tänka klart:rofl: .
Jag är hmm, var ganska insatt i hundvärlden, men har selektivt och dåligt minne.

Har/haft själv en halvfoder tik, SKK har inga avtal för detta (kanske nu vet att det pratades om detta) så vårt avtal har varit standardavtalet med några förändringar.

Gick till SKK och läste deras grundregler och jag tolkare faktiskt att det är så att i SKKs foderavtal så är uppfödaren ägaren tills dess hunden fyllt 5 år eller fått två kullar.
4:5 att vid överlåtelse av tik eller hanhund med bibehållen avelsrätt alltid upprätta avtal med avtalsvillkor som är fastställda av SKK, innebärande bl.a. att längsta giltighetstid för fodervärdsavtal för tik är till dess tiken lämnat högst två valpkullar. Giltighetstiden begränsas till dess tiken uppnått fem års ålder. Fodervärdsavtal får inte tecknas för tik som fyllt fem år.
Giltighetstiden för fodervärdsavtal för hanhund är längst till dess hanen uppnått sju års ålder.
Äganderätt samt övriga rättigheter, övergår, utan ersättning, till fodervärden så snart villkoren enligt denna punkt är uppfyllda.

Nu är detta inte alls applicerbart eftersom det inte är en SKK ansluten hund. Eller dessa förhållandes alls.

Jag lider med ägaren... Tyvärr har jag hört från andra som har JR att det är ganska mycket vilda västern och konstiga avtal. Verkar även vara vanligt med dessa mycket korta perioder mellan valpkullarna.

När jag varit och försökt få tillbaka hunden (18/2) togs annonsen bort samma dag men nu är den ute igen på blocket!!!
Lite annorlunda men samma valpar. De säljs fortfarande enligt SVERAKS regler!!! Hur kan man skriva så?

OCH efter "utställningsmeriterade" föräldrar, jo jo min tik fick inte det bästa omdömet på sin enda utställning, men fina färger. Och det är ju det som valpköpare ser. Att valpen är gullig.

Min tik bet sin första valp så illa att den blev blind. Och senare valpar har hon helt enkelt bitit ihjäl. Strider inte det mot djurskydds lagen att avla på hund som allvarligt skadar sina avkommor och nedärver dåligt beteende?
Jag vill ta hem henne och sterilisera henne så hon inte får fler valpar.
Hon är faktiskt i rätta händer en väldresserad hund.

Ush, stackars hund, och stackars dig!! Så hemskt att det finns såna människor. De hoppas jag ska brinna i h*lvetet den vacka dag de dör.
(OBS är inte kristen:D)

Kan du inte övertala polisen om skk´s regler, eller ngt, så att de hämtar hunden och valparan, och placerar dem hos dig? Ngt borde man ju kunna göra?

Varför finns det inte ngn djurpolis här i Sverige. De är så bra på AnimalPlanet, de är så bra mot alla djur... Ska satan starta en sån organisation!!

Usch vad hemskt :(
Lider verkligen med dig att det har blivit såna problem. Vissa människor borde skjutas :devil:

Kan du pm:a annonsen till mig?

Detta låter Vilda Västern ja.
Ni har ingått ett muntigt avtal om fodervärdskap. Som ägare är det du som har avelsrätten på hunden. Genom att ta valpar har fodervärden brutit avtalet. Då kan du begära tillbaka hunden. Punkt slut.
Men man rycker inte en mjölkstinn tik från sina valpar, både för valparas skull eller tikens! Du ska vänta tills valparan är 8 veckor.

Vad ska du göra när du får tillbaka henne? Kastrera henne. OK. Ska hon bo kvar hos dig sedan då? Inte kul för tiken att flytta runt, menar jag. Du kan be en jurist ta hand om återlämnandet åt dig.

Har JRT-klubbarna ingen begränsning för hur tätt tikar få har sina kullar? Inga grundregler för uppfödare?

Har du anmält kvinnan till djurskyddsinspektören i hennes kommun? Om inte, gör det nu medan valparna finns kvar.

Skitsnacket om andra importerade småvalpar kan hon ju försöka köra mot myndigheterna. De vill så gärna ha tag på valpsmugglare.

Har JRT-klubbarna ingen begränsning för hur tätt tikar få har sina kullar? Inga grundregler för uppfödare?

Alla "JRT-klubbar", dvs JRTC of GB, Sweden, JRTC of Sweden samt TBJRTC (samarbetar inte med de två första) ska följa jordbruksverkets regler för användande utav tik vad avser vila, antal kullar och så vidare, det vill säga har precis samma regler som SKK. Som JRTC-ansluten uppfödare vill jag påpeka detta eftersom en sån här oseriös person tyvärr drar mörka skuggor över hela rasen och dess registrerande klubbar.

Tyvärr vet jag att den sistnämnda (TBJRTC) som även är den aktuella i det här fallet tidigare inte varit särskilt noga med varken det ena eller det andra regelmässigt tidigare. Än så länge är dock dessa valpar inte registrerade som jag har förstått det, jag hoppas att Blå Bergen varit i kontakt med dem och informerat dem om läget vilket åtminstone borde stoppa den här tredje kullen från att registreras.

Stämmningsansökan är inlämnad. :devil:
Tack ni som skrivit, jag ska höra av mig när det kommer ny info.

Ny info direkt.
Nu har hon sänkt priset till 7000 kr på blocket.
Bråttom att sälja kan man tänka...!
Fy för denna sjuka mytoman.
Jag skulle väldigt gärna vilja att de fick komma hem till mig.:cry:

Kan du inte be vänner och bekanta att köpa hem dem (med dina pengar) och på så vis få hem hela högen:idea: ? Bli iofs ganska dyrt om det är många.... :cool:

Är hundens namn samma som seriefiguren Tintin´s hunds namn?

Om det är så, så skriver de inte speciellt roliga saker om dig(?) på sin sida...

Hittar inget speciellt skrivet på deras sida? Blå Bergens hund är väl en tik?

:o Läste lite för snabbt...

Tyckte det stämde lite väl bra med vad B_B skrivit här bara :crazy:

Vi kan väl säga såhär, att det här är inte den första underliga historien denna människa och hennes hund ("Tintinhunden") är inblandad i...

Först av allt, grattis till att du fått igen din hund! Hoppas det ordnar sig med polisanmälan och de som ringer och hotar dig med.

Vore jag i dina kläder skulle jag jävlas tillbaka, naturligtvis inom vad som är lagligt.

T ex anmäl Blocketannonsen genom deras missbruks-anmälningsformulär här: http://www3.blocket.se/cgi-bin/hjalp?cmd=faq_abuse&caller=nbl_s&city=8&id=7461412
Citat: "Anmäl annonser eller annonsörer som bryter mot Blockets regler eller som på annat sätt uppträder oseriöst. Skicka med så mycket information som möjligt." Du kan säkert komma på några bra motiveringar med tanke på hoten, polisanmälan och det täta valpkullstagandet.

Jag undrar ju lite avd du ska göra med hunden om du får tillbaka henen. Du har ju en gång låtit henne flytta. Det fanns väl en anledning till det?
Ska hon flytta igen sedan eller?

*knappen*

Jag fattar inte, nu hänger jag inte med.
Hemsidan som blocket länkar till finns det två hundar på, varav hunden människan skrivit om som heter som Tintins hund är en hane.
Är det den hunden som är far till valparna? Står trådskaparens hund med på hemsidan, är det hund nummer två eller tre om man läser uppifrån och ned?.

Blå Bergen: Hoppas du får igen din hund (vilken av dem det nu är) i dina skor hade jag förmodligen aldrig lämnat igen hunden på parkeringsplatsen utan tagit hem den och stridit för rätten till min hund med den hemma. Men det är ju gjort nu så det var väl skitesamma.

vacasso skrev:
Blå Bergen: Hoppas du får igen din hund (vilken av dem det nu är) i dina skor hade jag förmodligen aldrig lämnat igen hunden på parkeringsplatsen utan tagit hem den och stridit för rätten till min hund med den hemma. Men det är ju gjort nu så det var väl skitesamma.

Som jag förstått det har tiken i fråga valpar, och dem får hon ju inte med sig oavsett, och de är som jag förstått det inte 8 veckor än. Man kan ju inte lämna så unga valpar utan tiken... Sen tror jag polisen var med på parkeringen, och enligt dem var hon tvungen att lämna tillbaka tiken. Hade hon inte gjort det vet man ju inte vad polisen hade skrivit i sina papper... Sånt kan ju förstöra resten av ens liv, en liten anmärkning.

Hoppas i alla fall det löser sig snart. Kan inte SKK hjälpa till på ngt vis? De har ju många reglelverk som de kan utan och innan.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 043
Senast: Milosari
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 478
Senast: Nebraska
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. För fem år sedan köpte min syster en valp, blandning mellan schäfer/dobermann. Jättesnäll och...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka