Hjälp...har jag förlorat min hund??

Sv: Hjälp...har jag förlorat min hund??

Tycker nog du ska ta tillbaka hunden dock.! Annars lär hon fortsätta sin "valpfabriksavel" på henne..
Då är det bättre att du tar hem henne och säljer henne till någon seriös person, om det är så att du inte kan ha henne själv.?

Säljer du hunden så lär hon ju fortsätta att avla. Och var väl hunden du tänkte på i första hand.
Gör som Gnist skriver. Ta hem hunden och placera den i ett annat hem om du inte kan ha den själv. Ett alternativ är ju att du steriliserar henne innan du lämnar iväg henne igen.

NEEEJ...!! Tack för att ni talar vett med mig, det var väl sånt som bara slank ur mig i telefon. Det är klart att jag inte ska göra så.
Jag är en godtrogen person som har svårt att sätta mig över folk och bestämma saker. Det är ju därför jag blir lurad så här.:cry:

Skööönt, blev lite orolig ett tag!

Wow vilken snygging på din bild :)

Bra att du hämtar hunden! När du gör det tycker jag att du ska tala om för henne vad du tycker om att hon tagit så många och täta kullar på din hund.
Lycka till!/Kicki

Jag tycker att när du har hunden och hundens papper i din hand så talar du om för henne att du vet om de kullar hon tagit på hunden och talar även om hur besviken du är på detta, att det är djurmisshandel och att du kommer att anmäla detta.

En sådan människa ska helt enkelt inte få ha hund! För när hon blir av med din så kommer hon att skaffa en ny att avla på!

Jag kan ge ett exempel med min stående fågelhundsras. Denna historia har jag hört från dem i norge. En kvinna där har avlat på rasen bara för att tjäna pengar till sin dotters utbildning! :eek: Suck...

Det är ju en ras som är mellanstor i storlek, och är en riktigt trevlig familjehund så givetvis är det många som köpt valpar av henne för att hundarna är trevliga, men utan att veta vad dom egentligen köpt.

en av denna uppfödares valpköpare hörde av sig till en person i norska bretonklubben för han hade problem med sin hund. När dom var ute och gick så kunde hunden helt plötsligt bara "stelna till" och kunde sedan stå som en staty hur länge som helst. Han ville veta om det var en vanlig åkomma inom denna ras! :eek: :eek: :eek: Och vad man kunde göra för att bota det!!! :eek:

Helt sanslöst! Dom hade ingen aning om vad dom egentligen köpt för hund! Och tanten hade inte talat om det heller utan var nöjd så länge som hon fick betalt.

det finns sjuka människor och du har chansen att sätta käppar i hjulet för en av dem så det tycker jag defenitivt du skall göra, men se till att vara "vän" med henne tills du har hunden och papprena i din hand! :smirk:

Lycka till!!!

Vi åker syrran...håll tummarna folk!!
Ska jag ta med något tortyrredskap??:devil: ...he he.

så den korrekta benämningen på "fodervärdsavtal för hund" är egentligen "överlåtelseavtal av ägandeskap"?

för om någonting går snett så har hundägaren INGA rättigheter och lagen skrattar ägaren i ansiktet "du har ju givit bort din hund! nu får du stå för det också."

sjuuukt, jag ska ALDRIG lämna bort en hund på foder..
isf ska jag ta ett hästavtal och använda det.. skrivs det på av båda parter så gäller det juh, eller hur?

Det vanliga när man talar om fodervärd på hund är att man ger bort en valp mot att man får ta ett visst antal kullar på tiken/ parningar på hanen. Man behåller alltså inte ägarskapet i samma mening som när man sätter ut en häst på foder, utan man behåller en viss avelsrätt.

Som fodervärden LÄTT kan blåsa uppfödaren på.. Inte så ovanligt som man skulle kunna tro att det händer :crazy:

Jag personligen sätter under inga som helst omständigheter ut en hund på foder till någon som inte är NÄRA släkt/vän till mig..Aldrig i livet..

Ett avtal för häst är knappast juridiskt bindande om det apliceras på en hund och det är defenitivt inte godkännt av skk´s juridiska om ärendet skulle hamna där..

om en ev fodervärd går med på det som avtalas och skriver på kontraktet, kan den människan ändå få rätt då?

Precis som Jadzia skriver är det normala när man lämnar hund på foder att den aldrig kommer tillbaka till ägare. Vad har ni egentligen bestämt?

I SKKs foderavtal så får man hunden mot att ägare/uppfödare får ta två kullar, eller att hunden fyller 5 år. Sedan blir den fodervärdens.

Avtal som avtal. Det blir juridiskt bindande om man skriver hund istället för häst.

Då måste hela avtalet skrivas om för att passa hund och då är det ju inte längre ett avtal för häst.
Och det finns ju förmodligen inte en enda pressumtiv fodervärd som ställer upp som fodervärd på de villkoren..

Pewa:
Uppfödaren är inte ägare till hunden när hunden lämnats till fodervärd. Det enda uppfödaren äger är avelsrätten. Själva hunden är det fodervärden som äger.

och? om det gäller en människa som vill ta min hund på foder om jag får jobb ett år i australien, och människan inte är en "superinsatt hundmänniska som älskar att tävla och avla och har flera generationer champions och BIS hemma i huset"

och jag skriver självklart HUND överallt där det står häst och skriver in andra regler (byter ut dressyr/hopp/fälttävlan till utställning/lydnad/agility osv)..

och då denna ickesuperinsatta hundmänniska skriver på det och allt flyter fint.. varför skulle det då bli ett problem? och om ingen av oss har problem med det.. kommer då lagen in å säger "vi hörde att ni har ett fodervärdsavtal som inte är under SKK's regler, du som egentligen är ägare måste enligt lagen lämna din hund i fodervärdens ägo, annars bötfäller vi dig.. "

Gnist hade rätt, jag kunde inte hämta hunden just nu. Men de är anmälda för olaga hot och jag ska gå den långa vägen för att få tillbaka hunden och få stopp på avlandet. Polismännen rådde mig till det.
Jag har inte gjort mig skyldig till något brottsligt, det har den familjen gjort flera ggr om. Jag har aldrig hört så många dumma lögner på en och samma dag som från denna kvinna.

Hon är anmäld sedan tidigare för något med hundarna. Är det någon som vet kan ni väll PM a mig tack. Så det inte är djurplågeri eller något sådant iallafall.
Jag orkar inte skriva allt som hänt här.
Är det någon som kan säga vad djurskyddslagen säger om avel på varje löp på tik? (Särskilt någon annans hund utan tillstånd)

Ps de har inte stamtavlan kvar.:devil: undra var den tog vägen...???

pewa skrev:
Precis som Jadzia skriver är det normala när man lämnar hund på foder att den aldrig kommer tillbaka till ägare. Vad har ni egentligen bestämt?

I SKKs foderavtal så får man hunden mot att ägare/uppfödare får ta två kullar, eller att hunden fyller 5 år. Sedan blir den fodervärdens.

Jag tror att de flesta blandar ihop fodervärd p häst och fodervärd på hund. När det gäller häst är det ju av typen 'låna ut', och på hund soms agt 'byta ägare med vissa förbehåll'.

JAG hade ärligt talat inte haft en aning om att det var 'annorlunda' på hund om inte farmors typ alla hundar varit fodervärdstikar. Som 'åkt iväg' med ojämna mellanrum för att ställas ut och för att paras (och valpa). Annars hade även jag trott att det var samma som för häst. Och de flesta, både de som vill ha ut hund på foder och de som vill ha hund på foder, tror nog det gäller som för hästar.

Exxet har sin JRT-tik 'hos fodervärd', och både han och fodervärden anser att det är som med häst, dvs ett 'lån' med tidsbegränsning där ägaren i slutändan ska ha tillbaka hunden. (De har heller inget kontrakt skrivet btw).

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 043
Senast: Milosari
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 478
Senast: Nebraska
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. För fem år sedan köpte min syster en valp, blandning mellan schäfer/dobermann. Jättesnäll och...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka