Hjälp...har jag förlorat min hund??

Sv: Hjälp...har jag förlorat min hund??

Kära nån. Folk borde skaffa sig ett liv...... Hoppas det löser sig för Blå Bergen och dennes tik.

Ja,får väl erkänna att jag hemskt gärna vill veta jag med. Ngn som orkar PM:a?:p

Eftersom "TinTin" annonsen är från mina trakter så vill jag också bli pm:ad /varnad.

Vad heter hunden som denna tråd handlar om?

Rycker sista knappen... nu vet jag inte alls hur många av de som vill ha som har fått PM:et vidarebefodrat av någon... så ni kan väl PMa mig direkt om ni vill ha det och inte redan har fått det från något annat håll.

Nej men vad hemskt.
Att det finns så hemska människor i denna värld.
Någonting måste ju Blåbergen kunna göra för att få tillbaka sin hund.

Jag tycker att du skall kontakta en advokat för hur jag än funderar så kan hon inte ha någon rätt att ta tiken ifrån dig.

Man ska kunna låna ut en tik på foder utan att folk avlar på den hej vilt. Som jag har förstått det kan man som uppfödare släppa ut en tik på foder där foderägaren blir ägare efter 2 kullar. Men uppfödaren är ju den som "äger" hunden tills denn afått sina två kullar? Det är ju inet fodervärden som skall ha dessa kullar utan uppfödaren?

Nej, jag tror att en advokat skulel kunna ordna till det här snabbt?

Eller är jag helt ute och cyklar?
Är det så att man inte kan låna ut sin tik på foder utan att bli av med den?

//Lotta som känner sig mycket illa till mods av denna historia

Hej och tack för tipset, nu är annonsen anmäld. Vi får se vad som händer.

Och till er som undrar varför hon lånades ut så var anledningen att hon inte gillar småbarn, men nu har min son blivit äldre och klokare.
De kan nog bli riktiga kompisar nu :)

Och NEJ hon ska inte åka till något nytt hem om hon kommer hem :love:

Kram till er underbara Bukisar :bow:

Nu har jag läst igenom hela den här tråden och jag bara ryser!!!! Vilken fruktansvärd människa eller hel familj för den delen!!
Men det här som hände på parkeringsplatsen tyckte verkligen polisen att deras beteende där var helt okej, får man uppträda verkligen hotfullt på det viset för att få sin vilja igenom???
Men vad jag inte kan förstå är varför du inte skulle få tillbaks tiken omgående, står du som ägare samt betalar försäkringen för henne borde det väl inte vara nåt att ens diskutera??? :confused:
Jag har också nyligen fattat skillnaden mellan fodervärd för häst o hund men som jag har fattat det så betalar ju fodervärden till hunden en viss summa för hunden och hunden skrivs på fodervärden men det har ni ju inte gjort... :confused:
Jag hoppas hur som helst att det snabbt löser sig för er!
Lycka till!!!!!

Ps, Kan man få se det omtalade pm:et?

Senast ändrad av en moderator:

Som helfodervärd till en hund betalar man ingenting, utan uppfödaren behåller avelsrätten till max två kullar innan tiken fyllt 5 år / max 5 parningar innan hanen fyllt 5 år.

Gnist skrev:
Som helfodervärd till en hund betalar man ingenting, utan uppfödaren behåller avelsrätten till max två kullar innan tiken fyllt 5 år / max 5 parningar innan hanen fyllt 5 år.

Nämen varför skulle jag då betala för tikvalpen som jag blev erbjuden att ta som foder??? :confused:
Uppfödaren ville ju ta en eller två kullar valpar på henne senare om hon blev en bra hund...
Hon skulle kosta mig 2000 mindre än om jag köpte en valp ur den kullen..

Om du blir "delfodervärd" ska du betala halva valppriset + att uppfödaren har då endast rätt till En valpkull på tiken.
Om din uppfödare vill att du ska betala nästan ett helt valppris + ha rätt till att ta en/två valpkullar på tiken, så skulle jag vilja varna dig för att du håller på att bli lurad..
Är det en SKKregistrerad kennel?

Sissan skrev:
Nämen varför skulle jag då betala för tikvalpen som jag blev erbjuden att ta som foder??? :confused:
Uppfödaren ville ju ta en eller två kullar valpar på henne senare om hon blev en bra hund...
Hon skulle kosta mig 2000 mindre än om jag köpte en valp ur den kullen..

Jag instämmer med Gnist. Det arrangemang du beskriver är rent och skärt utnyttjade.

Delfodervärd finns inte heller något som heter. Du kan samäga hunden med uppfödaren, vilket innebär att ni båda äger hunden till hälften. Det innebär i praktiken halva priset på hunden och uppfödaren tar en kull.

Tyvärr är jag inte förvånad över din uppfödares skamlösa förslag. jag vet kennlar som säljer hundar till fullpris (storleksordningen 12-15000 kronor) och ÄNDÅ skriver in att de har avelsrätt på hunden.

Godtrogna, lättlurade människor verkar gå på detta så därför fortsätter man. Skulle det visa sig att man gått med på ett sådant avtal så gäller det dock inte, utan man kan bestrida det.

Kenneln har ingen rätt alls att utnyttja en hund som de sålt för ett gängse pris. Det vore som att sälja en bil, men behålla reservnycklarna till bilen så att man kan utnyttja den när man har lust...

Dra öronen åt dig redan nu och gå inte med på något sådant.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 043
Senast: Milosari
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 478
Senast: Nebraska
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. För fem år sedan köpte min syster en valp, blandning mellan schäfer/dobermann. Jättesnäll och...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka