Hjälp...har jag förlorat min hund??

Sv: Hjälp...har jag förlorat min hund??

Men det mesta i ditt resonemang har bara stöd i SKK:s regler, inte i lagboken. Begreppet fodervärd som vi känner till finns bara hos SKK och gäller då avtal finns eller det handlar om SKK-reggad hund. Finns inga avtal så kan fodervärd vara i princip vad som helst.

Som jag har förstått det så har även ägaren ett köpeavtal på hunden och fodervärden inget alls. Det torde visa på vem som äger hunden och ger då inte stöld utan egenmäktigt förfarande. Jämför med en häst som inte återlämnas i rätt tid och ägaren hämtar den på eget bevåg. Det är egenmäktigt förfarande och i lagens ögon är det inte skillnad på hund och häst. Det handlar i båda fallen om saker som varit utlånade och inte återlämnas på begäran.

SKK har många bra regler gällande fodervärd men de kan inte appliceras på ett fall där hunden inte är reggad i SKK och inga avtal finns. Då är det bara lagboken som gäller.

Om man själv har papper på att man har köpt hunden borde det vara upp till fodervärden att bevisa att denne fått el köpt hunden:
Hur som helst visar denna disk. att man ALDRIG skall lämna ut ngt djur på foder utan ett OK avtal.
Självklart kan man skriva ett korrekt avtal som främst skyddar ägaren, hur sen SKKs avtal ser ut har jag ingen aning om.
PL

Och på hur många ställen har jag skrivit att skk´s färdiga kontrakt är juridiskt hållbara i en rättslig tvist??

Om just denna historia skulle gå till domstol, så står det Ord mot Ord och det är upp till hundägaren att Bevisa att h*n är den rättmätiga ägaren.

Sedan, så har jag i tråden svarat även en ny uppfödare som föder upp enligt skk´s regler..

Hon (fodervärden) kan ju hävda att eftersom hon fick med stamboken i original, så fick hon hunden av ägaren.."Varför skicka med den om inte ägaren gav bort hunden"
skulle jag tippa på att hon skulle använda som argument..

Kan inte se att regbevis utan köpehandlig skulle vara bevis på ägande.
PL

Senast ändrad:

Och det är ju så jättesvårt att regga in sig som ägare på en hund i en sån klubb, speciellt när man har hundens "officiella "stambok..
Lika svårt som att beställa en dublett från SKK skulle jag tro..:angel:

Jag har i alla fall Försökt hjälpa hundens ägare att hitta en smidig lösning på problemet..

Ägarregistrering står sig slätt mot köpehandling vid tvister. Det finns rättsfall på det.

Du tror inte att en oärlig människa kan fixa det..?
Ett köpe/gåvobrev är ju inget som kräver en Einstein att fixa fram om man säger så.. Händer det att skk-anslutna kennlar råkar ut för sådant, så nog f*n lär det kunna hända i "inofficiella" klubbar också..Eller tror du att de som är ansluten till en sån klubb (som står utanför SKK), är mer ärliga och seriösa :confused:

Men det inkluderar att förfalska en namnteckning.

Tror du på fullaste allvar att en människa som parar en tik den inte äger vid varje löp gång efter gång Bryr sig??

Visst går det att ordna, men det finns inget som säger att fallet ens måste nå domstolsväsendet. Det går nämligen också att ordna. Har man med fulingar att göra får man spela efter deras regler.

Alla kanske inte vill eller kan spela efter fulingarnas regler..

Då är risken stor att man förlorar. Det går inte att köra med schyssta puckar om motståndarlaget spelar fulspel.

Jo jag har en riktigt fin hundras som jag defenitivt rekommenderar om du skulle vilja ha en bra jaktkompis;)

Och du har rätt, rasen är inte så jätteliten, men om man jämför mot ex norge, frankrike och Italien så är rasen liten. Men som sagt fler och fler upptäcker den och den är på riktigt uppgång:banana:

Har jag lärt mig nått genom mitt arbete så är det detta att med det juridiska så finns det alltid kryphål åt alla håll. Det gäller bara att vara duktig på att hitta dem!

Jag tror den som skapade denna tråd kan få svårt att få tillbaka sin hund, men hoppas innerligt att hon lyckas rädda den från fodervärden!

Nej, men inte tvärtom heller. Därför hade jag hämtat hem hunden. För hundens skull.

Hej alla ni underbara hund människor, jag har kontaktat "hund lånaren".
Jag sa att jag ville ha tillbaka hunden i helgen etersom min son är äldre nu. Alt. att hon köper hunden av mig för försäkringsvärdet á 5000 kr.
Men jag vill ju att hon slutar avla på det viset. Det är ju det som bekymrar mig.
Jag bryr mig inte om pengar.

Hon förnekade inte att det faktiskt är jag som är ägaren! Phu...

Eftersom hon inte ville avslöja något om valparna som är 5 v. gamla (eller de andra två kullarna) så gick hon ev. motvilligt med på det.
Men hon skyllde allt på att sonen skulle ta väldigt illa vid sig och att det var ju han som skulle få betala hunden. Uch vilket fultrix, jag går inte på det.

Är det han som får inkomsterna från valp försäjlningen också?
Skulle inte tro det!

Vad var det jag sa...hon VET att hon gjort fel.
Jag ska kontakta henne på fred kväll igen, då har hon bestämt sig.

Kram till er alla.:bow:

Blå Bergen skrev:
Jag ska kontakta henne på fred kväll igen, då har hon bestämt sig.

För vad :confused:
Hoppas du får igen jycken iallafall :cool:

Men herregud människa!! :eek:

Erbjuder du henne att köpa loss hunden ifrån dig ?

Hoppas jag missförstått dig, annars är du riktigt koko :mad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 043
Senast: Milosari
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Hästvård I juli 2008 fick min häst en hovbensfraktur h. bak. Efter ca 3 månader på box med ringsko och gips över skon, släppte jag ut honom i...
Svar
8
· Visningar
3 478
Senast: Nebraska
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. För fem år sedan köpte min syster en valp, blandning mellan schäfer/dobermann. Jättesnäll och...
Svar
16
· Visningar
2 099
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka