hjälp fort!!

LillaMy84

Trådstartare
är det någon som vet hur "sekretess"lagen fungerar för veterinärer???
Alltså om jag har namnet på en häst, och info om vilken veterinär som har behandlat kan jag då som "intehästägare" ringa till henne/honom och vad får denne isf säga till mig?

Sv: hjälp fort!!

veterinären får inte säga något alls, mer än möjligen ATT hästen fått veterinärvård. men inte vilken typ.

tack för svar...
Hur kan man då få reda på något? om jag exempelvis är intresserad av att köpa.. kan det gå om ägaren har pratat med vet och gett sitt medlåtande om att informationen får berättas till utomstående??
Hade för mig att det här med passtvånget skulle påverka köparens möjlighet att få veta allt om gjorda behandlingar men det kanske jag fått om bakfoten? eller vad va det som gällde där??

du får bara reda på det som nuvarande ägare säger till dig. plus det som står i passet (det är det som gör att köparen får större möjlighet att veta allt om gjorda behandlingar). vill du veta vad veterinären har att säga om gjord behandling får du be ägaren ta kontakt med veterinären och ge ett skriftligt utlåtande eller dylikt.

Du kan be ägaren begära ett journalutdrag från veterinären ifråga och att denne veterinär intygar att det är komplett (annars kan vissa behandlingar utelämnas).

Man kan som hästägare meddela kliniken/veterinären namnet på den person som man ger tillgång till journalen. Det har jag nyligen gjort, och jag har själv inför ett köp fått tillgång till den hästens journal.

Om ägaren inte ger tillstånd så får du inte tilgång till journalen.

När jag köpte min häst fick jag säljarens tillstånd att kontakta den veterinär som behandlat hästen. Veterinären läste högt ur hästens journal, och jag antecknade. Inga problem!

lånar knapp...
sparar vet. papper på alla behandlingar så man kan ringa in och fråga om behandlingar som skett på min häst för ca 2 år sen när han var hos en fodervärd då fodervärden säger sig ha slängt alla papper på vad hästens fång behandlades med?

Som de andra har sagt så får vet. inte lämna ut uppgifter utan hästägarens tillstånd.. Denne ska då ringa vet. å säga namnet på den person som få tillgång till journalen!

Jag frågade om jag kunde få tillgång på min hästs journaler från tidigare behandlingar som alltså gjorts innan jag köpte hästen, och inte ens dem fick jag komma åt.. Enbart om gamla ägaren skulle ringa å säga till att jag får ta del av dem..

ah tycker detta är lite löjligt ändå... är det inte det?? okej människor... men wtf hästen har ju ändå ingen talan i vem som öht får gå in å kolla... eller liksom... det känns som att det är bäddat för lurendrejare eller så... sen okej att det inger extra förtroende för säljaren om denne ger tillåtelse att gå in och titta på journaler.. men är det då en häst som saknar papper så kan ju säljaren tuta i att hästen aldrig varit halt osv, eftersom det då inte finns ngt konkret som alla behandlingar är samlade i... eller äsch blev svamligt nu men hoppas det går att förstå ändå ;)

Ärligt talat; nej jag fattar inte ett dyft av vad du skriver.

Löjligt? Vad är löjligt? Att man vill veta vad hästen varit med om tidigare? Hade jag fått reda på att hästen varit behandlad för ledinflammation 10 gånger tidigare och ur detta fått en pålagring - inte tusan kostar jag ens på denna häst en veterinärbesiktning?!

Hästen inte har någon talan? Va?!

Alla affärer är m e m som att be om att få bli lurad på ett eller annat sätt. Bästa sättet är att vidta de åtgärder man kan för att förvissa sig om skicket på varan - oavsett om det är en bil eller häst. Beroende på priset kan man vara olika grad angelägen om att veta skicket. Köper jag en bil för 1000 kr förutsätter jag att skicket är dj*igt risigt. Har köpt jättefina hästar för 1/4 av vad en sadel kostar, kärnfriska hästar som aldrig varit sjuka, som har bra ridhäststam, vackra att titta på, utan exteriöra avvikelser eller lynnesfel - bara för att ägaren ville bli av med dem och ansåg att jag var ett vettigt alternativ. Då avstår jag från att "skåda given häst i mun", men jag har haft råd att förlora pengarna (ta bort hästen om det skulle visa sig vara fel på den)

skrevs i ett lite förvirrat mentalt läge :o ...ber om ursäkt..
men vad jag menade är att om jag nu vill köpa häst, inte har några papper där det skrivits ner vad den behandlats för kan det påstås att den aldrig varit halt, sjuk osv... och även om jag då ringer och hör med vet så får denne inte ge ut info till mig... kan ju vara en utläkt skada som det finns risk att man sliter upp eftersom man inte vet om den osv... exempel: skulle då aldrig i mitt liv hoppa min egna häst eftersom han varit skadad såpass allvarligt att ingen visste om han öht skulle bli bra.. (ligament och ja risken finns att den slits upp bara av att han klantar till det själv, varför då ta risken att hoppa...)..men skulle jag då sälja utan att tala om denna skadan, (och dessa behandlingar har jag enbart lösa papper på, dvs inte infört i passet eftersom det är inskaffat senare) ja då är risken stor att nya ägarna hoppar hästen.... inte heller kan de nya ägarna, efter köp få veta vad hästen varit behandlad för eftersom det är jag som måste ge medgivande hos vet...ska väl påtalas för att undvika missförstånd att detta aldrig kommer att hända, självklart skulle jag tala om det, inte för att jag någonsin kommer att sälja men...

Hästen inte har någon talan? Va?!
och hästen har ingen talan om vem som öht ska få gå in och kolla i journaler... den kan ju inte prata...och är ju inte direkt så att en häst kan tänkas må dåligt för att veterinären diskuterar dens fall med sina ej vet kompisar på fritiden... eller??

Löjligt? Vad är löjligt? Att man vill veta vad hästen varit med om tidigare? Hade jag fått reda på att hästen varit behandlad för ledinflammation 10 gånger tidigare och ur detta fått en pålagring - inte tusan kostar jag ens på denna häst en veterinärbesiktning?!
tvärtom var det jag menade... alltså att man vill veta men inte får...

hoppas det blev lite klarare nu...

Självklart ska veterinärer omfattas av sekretess! Ska varje Tom, Dick & Harry kunna få ut uppgifter på min häst bara genom att ringa ett samtal till en veterinär de vet att jag varit hos? Om man kallt bortser från att veterinärerna skulle fått ha 8 timmars telefontid/dag och fått sluta behandla hästar är jag dessutom måttligt intresserad av att alla stallkamrater, oseriösa småbrudar, skitziga hästidioter och andra som så känner ska få ut precis hur mycket jag lagt ner på min häst i form av behandligar, veterinärbesök etc. Verkligen inte!

Och innan jag får slängt det slängt i huvudet: NEJ, jag är inte oseriös hästhandlare som bara har för avsikt att kränga mina hästar (som jag f ö inte bryr mig ett dugg om EGENTLIGEN) till den som är villig att betala. En seriös köpare får gärna tillgång till varenda bokstav i journalen.

Å ena sidan är det inte helt ovanligt att man har en veterinär får småblessyrer och en för de tunga behandlingarna. Vill köparna ha ett journalutdrag ger man dem en fullständig utskrift på ett litet svampsår, en ögoninflammation, ett sadelskav, en utläkt mugg och en hel rad avmaskningsmedel. Medan de inte vet ett dugg om operationen, de 64 röntgenplåtarna med pålagringar, benflisor och deformationer samt de 208 olika sprutningarna med allt som människan tottat ihop vad gäller ledmedikamenter. Vill man luras går det hur lätt som helst.

Å andra sidan är det bara blåögda drömmare som inte gör en ordentlig besiktning innan de lägger ner 50 000 kr på ett känslomässigt viktigt köp... Hade du skickat iväg 50 000 kr på ett kedjebrev? (där det är väldigt stor risk att du aldrig får tillbaka pengarna, inte får någon nytta av din investering utöver en rejäl törn och en erfarenhet)

Senast ändrad:

Å andra sidan är det bara blåögda drömmare som inte gör en ordentlig besiktning innan de lägger ner 50 000 kr på ett känslomässigt viktigt köp... Hade du skickat iväg 50 000 kr på ett kedjebrev? (där det är väldigt stor risk att du aldrig får tillbaka pengarna, inte får någon nytta av din investering utöver en rejäl törn och en erfarenhet)
nej det skulle jag inte göra... men låt oss kika på min pålle.. han går igenom besiktning rakt av inga problem... men skulle det då inte påtalas att han varit skadad ja då kan det slitas upp igen...

tror ju inte det skulle bli sån enorm hysteri att det skulle behövas så galet mkt teltid eller extrajobb..om det ändå skulle bli så,javisst, veterinärerna behövs ju ute på fältet men nån form av sekreterare=nya arbetsmöjligheter :idea:
jag skulle faktiskt inte bry mig om någon utomstående vart inne å kollat på min hästs journaler... finns ju inget att dölja liksom... men förstår samtidigt att det kan kännas kränkande för andra, det där med pengarna som lagts ner vill jag inte heller ha utskrivet, men kan man då inte få kryssa i nån sekretessruta vid första besöket :idea:

och det som är konstigast (enligt mig) är att om jag nu köpt hästen, har pass eller liknande där behandlingar införts och därigenom se vilken vet som behandlat, att jag fortfarande inte kan få reda på mer utan att jag då först kontaktat alla hundrafemtielva f.d. ägare...

Om en säljare hemlighåller en gammal skada som de har vetskap om begår de ett lagbrott. Där är du skyddad som köpare förutsatt att du kan bevisa att säljaren visst om eller borde visst om skadan. Köpet går tillbaka och säljaren riskerar att få betala alla kostnader som hästen orskat sedan överlåtelsen (stallplats, körersättning till/från stallet, transporter - rubbet). Förhoppningsvis kommer vi i framtiden få fler domar i dessa fall vilket i s f troligen leder till ärligare säljare och mindre mörkning. För det går att mörka det man vill mörka.

Alla trevliga arbetstillfällen som hypotetiskt skulle uppkomma är jag som hästägare måttligt intresserad av att betala för genom min försäkringspremie eller via fakturan direkt. Minskade kostnader ger mig som hästägare minskade kostnader i slutledet.

Även om det inte står utskrivet kr och ören i journalen tror jag att de flesta vet hur mycket olika ingrepp kostar, vet man ungefär vad hästen varit med om vet man också hur mycket som lagts ner...

Hästpasset kommer säkert att fungera i vissa avseenden, men knappast i det som avser behandlingar som införs i det...

Det är inte ens självklart att hästägaren har tillgång till tidigare journaler för det det är enbart den som beställt uppdraget av vet som har tillgång till journalerna.
Vet att när min fd foderhäst blev utdömd, så fick jag ge vet godkänanndet på att hästens ägare skulle meddelas om resultatet av undersökningen, annars hade dom inte fått lämna ut uppgifterna ens till hästägaren eftersom dom utfört undersökningen på uddrag av mig.

Mvh

Camilla

Senast ändrad:

Är det inte det jag försökt säga hela tiden? Att allt inte är guld & gröna skogar, frid och fröjd bara genom att man röjer veterinärens sekretessplikt?

Eller var det knapplån?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 305
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar