HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag är inte arg.. Jag är tacksam att så många svarat faktiskt men tycker att vi hackat upp oss på en sak som ni inte tycker verkar rätt medans jag inte har någon behållning av att disskutera just den punkten eftersom det funkar.

Jag la honom för bådas bästa.. Det blev en betydligt mindre konflikt.. Än att han skulle riskera att bli påhoppad. Oavsett vems felet var.. Men jag anser att felet var bådas. Ni tror säkert att det var mycket värre än det egentligen var och därför vill jag inte disskutera det.

fast ena inlägget syftade inte på läggandet och jag vill väldigt gärna ha svar på det också :idea:
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Om du syftade på det med att det är vårt ansvar med hur hunden blir och beter sig så håller jag helt med dig.. Apollo är inte min hund och jag har inte haft hand om honom tidigare. Zippo är mitt ansvar och jag gör det bästa jag kan för att de båda två ska må så bra som möjligt men det tar lite tid just nu. Hoppas på att det ska bli kanon i slut ändan.

Jag håller oxå helt med dig om att det är vårat (människans) fel att det har blivigt så här som det blivigt med Apollo och Zippo just nu och vi gör det bästa vi kan för att försöka korrigera vårat felande.

Vad det kanske något annat du menade?? Isånafall har jag missförståt igen :crazy: :angel: :confused:
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jo du förstod mig rätt. Men jag ville även understryka att är ni en flock nu så är ni en flock. De är väldigt svårt att en ska bestämma över en hund och vice verca. Hur gör ni om den andre inte är hemma? Jag tror iaf att hundarna skulle på bäst av att veta att det är både du pch din pojkvän som är alfaparet, så att det inte uppstår allmän förvirring.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Men varför lägger du då hunden som inte gjort något? Det är fruktansvärt orättvist och det finns noll logik i det.

Du vill inte ta till dig vad vi tycker du gör fel, "det funkar för er", uppenbarligen inte. Ni har fortfarande oharmoni och två hundar som går och mäter, oavsett vem av hundarna det är som är den konfliktskapande.

//E
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

alltså det där med att apollo ger sig på zippo när det blir stimmigt låter mycket bekant, min tik skulle mycket väl kunna göra något sådant. jag skulle kunna satsa ganska mycket på att apollo visar ganska mycket hotsignaler i en sådan situation innan han ger sig på zippo, men att zippo på grund av stimmigheten missar detta.

kan det kanske vara så att det är apollo som är den osäkra egentligen?
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jo.. men det är både jag och min kille som säger till båda två.. Eftersom vi bor ihop så är ju Zippo även hans hund nu och jag säger till Apollo när killen är hemma lika mycket som när han inte är det.
Det är jag som är hemma mest med dem.. Denna vecka har de varit med mig hela tiden non stop.. Och jag måste ju få säga att det är stor skillnad nu om man jämnför måndags med idag.
I måndags lägg Zippo i hallen och tryckte och Apollo sprang efter mig som en idiot. Just nu ligger de 2 meter från varandrs och vilar men är vakna och lugna. Jätte duktiga
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag tror att de båda är osäkra..
Zippo får inte stimma egentligen och vi säger till honom så fort han gör det. Vi tycker också det blir jobbigt när han gör det precis som Apollo antagligen blir väldigt orolig när han gör det. Men...
Apollo får definitivt inte visa någon typ av hot eller aggresivitet när Zippo gör detta för det är vårt jobb.

Jag tror oxå att denna oroligheten som det varit i huset beror på rädsla för att det ska bli mer slagsmål eftersom de inte varit i slagsmål som detta tidigare.. Vi har promenerat mycket med dem och utomhus har vi gjort så att de har fått vara mycket nära varandra. Igår när min kille var ute med dem så börja de skälla tillsammans mot en labbe på andra sidan vägen (det får de ju inte göra :o ) men de bråkade inte med varandra i detta tumultet. Och igår så platsade jag båda två vid mina ben när jag satt i soffan och hade koppel på de båda ifall att något skulle hända och där lågg de båda och sov efter en stund (vi hade varit ute på lång runda så båda två var jätte trötta). När de vaknade så släppte jag dem och Zippo gick ut i hallen igen.
Och som jag skrev innan idag ligger de på samma matta inne hos mig och är inte ett dugg oroliga.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Skönt att det blir bättre!
Då kanske det ordnar sig till slut iallafall!:banana:
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Ja.. Det hoppas jag verkligen.. Dom ligger ju inte precis och hånglar med varandra med det är nu 3 gången idag som dom ligger båda två frivilligt i vardagsrummet och vilar..
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag har 2 hanar som funkar jätte bra ihop. Men dom hade sina stunder i början när dom slogs å va riktigt griniga på varann. Men nu är de iaf den yttepytte lilla pinschern som bestämmer hemma. DEn andra är en stor kraftig Flatte. Så storlek å ras tror inte jkag har så stor betydelse till vissa "ageranden" Beror nog på vem som är mest dominant
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

skönt att det börjar bli bättre!

I måndags lägg Zippo i hallen och tryckte och Apollo sprang efter mig som en idiot.

det låter mer och mer som om apollo är den som är väldigt osäker. om det skulle bli mer bråk kan det ju vara bra att veta att apollo förmodligen inte slåss p g a elakhet eller dominans, utanför att han är osäker. en sådan hund ska man absolut inte trycka ner i den andra hundens närvaro, det förstärker bara hans osäkerhet. istället är det lugn, ordning och struktur som gäller.

har de vars en egen plats? annars kan det vara en idé.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jo.. Korgen är ju Apollos så att säga.. Zippo rör inte den när Apollo är här och Zippo är s.a.s. en hall-hund.. Hallen är hans plats.


Hur menar du att man skulle bete sig om det blir bråk igen då som konsekvens? Jag tror oxå Apollo är väldigt osäker så det du skriver stämmer in ganska bra.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag skulle personligen korrigera den hunden ändå (Apollo). Men korrigering betyder inte bara läggande. Du måste fortfarande vara konsekvent med dina regler och ändå alltid stödja den hunden som du anser verkar vara den bäste ledaren. Som du skrivit tycker jag att det låter som Zippo, han verkar aningen vek men ändå den som inte tar till aggressioner när han fegar sig. Eller missförstod jag? Apollo är som jag skrivit i mina tidigare inlägg den som är minst lämpad som högre stående i rang iom osäkerheten. Han hade väl blivit ganska mänsklig behandlad innan..?
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

jag skulle vara ganska försiktig med korrigeringar när det blir bråk med en sån hund. försök istället att undvika situationer när det kan bli bråk och beröm när han sköter sig. jag hade också stöttat zippo i hans ledarskap över apollo, och låta apollo veta att han är trygg eftersom andra tar alla beslut åt honom.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Pojkvännen har en Staffe (Apollo) på 5 år som han hade tillsammans med sitt Ex och hon är den som haft hunden mest eftersom han inte varit hemma så mycket. Jag har en dober-schäfer blandis (Zippo) som snart är 2,5 år.
Problemet är att hundarna inte går speciellt bra ihop. Första mötet utomhus startade i princip med ett bråk där Zippo försökte springa ifrån Apollo och Apollo jagade honom. Vi tog sedan hundarna och promenerade en bra stund då de kunde gå brevid varandra. Men de började bråka när vi kom hem och båda två fick lite små sår. De har nu träffats 3 gånger (ca 3-4 dygn per gång). Det går jätte bra att gå ut och gå med dem både lösa och kopplade tillsammans men nu efter 2 dygn röck dom ihop i morse i hallen. Min hund är lite konflikt rädd, försöker komma undan men vägrar att "lägga" sig. Hans hund vägrar att "sluta" förrän jag får tag på honom. Men annars så går de mest och undviker varandra när vi är hemma. Zippo ligger mest i hallen och är rädd för Apollo och man märker att Apollo även inte vill gå i närheten av Zippo. Jag vet även om att Apollo inte har gått jätte bra med andra hanhundar medans Zippo nästan aldrig kommer i bråk och brukar komma överrens med de flesta.

Hur ska man få detta att fungera på bästa sätt?
Jag vet att om man ger det tid kommer det att fungera till slut men jag vill inte att det ska bli fler bråk.. Även jag och min pojkvän har haft bråk angående detta och vi vill så gärna att det ska gå men han försvarar sin hund medans jag försvarar min (så att säga).

Några tips snälla?!?! Behöver verkligen bra råd..
Är det någon som varit med om detta tidigare?
hejsan låt han ex ha hunden mera förstår att de blir jobbigt för din pojkvän o vara ifrån honom eller så har ni en varsin lägenhet o kan du träffas när han ej har sin,för till slut kan de ju gå illa,låt dom träffas utomhus lycka till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp