HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Ursäkta men jag förstod inte vad du menade med vad du skrev här.. Vill du förklara lite bättre?
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Du säger att din hund är så vek och undergiven att han kissar på sig om du ryter åt honom (sen hur sunt det är, kan vi gå in på sen). Alltså att det räcker att du höjer rösten för att han ska lägga sig på rygg.

Men ändå, för att få honom att förstå att det är du som bestämmer så tvingar du ner honom på rygg, trots att du egentligen bara borde behöva spänna blicken i honom.
Att på en så undergiven hund använda överdriven handkraft stjälper bara - du sviker honom.

Kan dra en ska som jag brukar skriva när det gäller dessa "alfarullningar" (för folk tror att vargar gör så här, så då kan de också göra så).
Vargforskare Runar Neass har levt ihop med vargar och forskat om dem i över 20 år.
Angående att vända en varg på rygg med handkraft säger han (ej direktcitat) "Då ska man ha tur som överlever. Det räknas som övervåld i vargens ögon och om man överlever så blir man aldrig förlåten".
En hund är inte en varg, de är inte så känsliga, men det är ändå en handling som är ett övergrepp. Du bevisar ingenting på en vek hund genom att tvinga den till underläge i ett läge där den är rädd och osäker.

//E
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Om din hund är så vek att han kissar på sig om du ryter på honom, tycker du då att det verkar vettigt att då tvinga honom till underläge...??? Hur tror du då att han ser på dig?

Ser du den människan som en bra ledare som lätt kan ta hand om detta problem han fått på halsen i form av den andra hunden...??

//E

KL och svar till TS
Helt rätt , en hund som är såpass vek ska man inte trycka ner ännu mer utan snarare bygga upp självförtroendet för. Att trycka ner en väldigt vek hund ingiver ingen respekt utan enbart rädsla och stress.
Hundar är egentligen djur som strävar efter balans och harmoni, de slåss inte för att de har viss benägenhet för aggression och således trycker de inte ner varandra i botten om de inte har begått ett väldigt stort misstag. Ex bitit en hund (eller människa) i högre rang.
Vill du korrigera din hund räcker det förmodligen att du intar en normal dominant kroppställning och hytter åt den eller vara ryter till lågt, kort och snabbt. "hmpf!" typ. Dessutom korrigerar man aldrig en hund efter att den begått ett misstag. Det gör man före eller medan.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

För övrigt vill ingen av dem döda varandra utan när de har börjat bråka har det varit så att säga extrema stressade situationer... 1 gång när det ringde på dörren och de blev uppvarvade t.ex.
Och det är helt naturligt. Hundar strävar som sagt alltid efter Harmoni och balans, visar den svagare individen obalans och stress kommer den av högre rang automatiskt ge sig på denne. Det gäller att se lugnet före stormen och korrigera den hunden som stressar upp sig och börjar hojta och skälla, vill den dominantare hunden "hänga på" och korrigera ska den också korrigeras. Det är inte dens uppgift att upprätthålla ordningen i "gruppen". Det är din eller din killes. En korrigering behöver inte vara mer än att du bestämt blockerar vägen för den hunden och ser til latt han lugnar ner sig. Eller bara ger den ett kort nyp. Inget överdrivet alltså. Det ska bara vara ett "hallå".

Det enda problemet är att de är rädda för varandra tror jag. Zippo raggar upp sig när Apollo kommer i närheten för att han är rädd för honom och vet att det inte finns tillräkligt med utrymme för honom att fly.
Samma sak som ovan, jag tror faktiskt att det är Apollo som bestämmer över både zippo dig och din pojkvän. Hade Apollo varit trygg i sin roll som "vanlig" medlem i flocken och vetat att ledarna (du och din pojkvän) tog hand om den som skapar obalans hade han inte brytt sig om Zippo öht.

Apollo tar detta som ett hot och biter först och frågar sen. När det blir bråk behöver jag endast ta Apollo och Zippo sticker undan. Apollo slutar inte och jag tror det är mycket rasen i honom.
Har inte med rasen att göra öht, Apollo är en dominant hund men troligtvis en dålig ledare. Han tar över med agrression för att han inte har ledarauktioritet. En bra ledare är trygg och inte aggressiv, h*n ser till att allt är i harmoni. Är det inte det markerar
dom först, är det i extremfall får "busen" ett nyp eller fler.
Jag ser ingen behållning av att kastrera Zippo eftersom det inte har med dem hormonerna att göra.. Han går utmärkt ihop med alla andra hanhundar och jag har inte haft problem på den fronten innan.
Sen kan jag inte uttala mig om Apollo, det är inte min hund.
Jag tror inte heller kastrering är lösningen. Nu ve tinte jag vad du gör med din hund, men tränar du med den kan den ju bli slöare om du kastrerar. Annars kan jag iof hålla med om att han inte behöver dom hormonerna han har. Han kanske hade blivit tryggare i sig själv utan dem?



Lättast är nog att försöka få Zippo att lägga sig eftersom han är yngst och är väldigt undergiven här hemma överhuvudlag.. Men som sagt är han en tonåring som gärna inte vill lägga sig för den som är "mindre" än honom..
Det behöver inte vara så. Ni kan få båda hundarna relativt "neutrala" om ni vill ha det så. Om ni bara korrigerar Zippo kan jag sätta minst en tusing på att Apollo aldrig kommer ge honom en lugn stund ska visa sin aggressiva dominans mot honom. Ni vill väl ha två harmoniska hundar? Inte bara en?

Vi har redan tryckt ihop dem när dem båda ligger på rygg för att visa att det är vi som bestämmer och inte någon av dem (både jag en gång och killen en gång), "bytat" saliv osv på dem.. Det har funkat lite grann.. Första gången jag la dem ner brevid varandra blev det är väldigt stor förrändring på dem och det var då de började undvika istället för att gå och "checka" in varandra.

Låter helt galet i mina öron. Jag tror inte ni vet vad ni gör.
Förvisso är jag inte mot nerläggande. Men det är den absolut hårdaste bestraffningen en hund kan ta och den förtjänar de bara om de bitit något/någon oprovocerat. Att lägga båda hundarna brevid varandra låter inte så stabilt. Man korrigerar den som startar bråket.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Man korrigerar den som startar bråket.

Jag tror inte att de kan se vem som startar bråket riktigt, det är där felet ligger.

Om man märker att de mäts och är spännt så får man ta tag i det direkt, och det är nog det som missas.

//E
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Alltså, de vet inte deras hundars personligheter.

Jag har själv en tik som var supervek som ung, trodde aldrig att det skulle bli hund av henne ;) Nu är hon 3 och styr hela hundflocken, trots att hon är yngst. Hon är stabil och tar för sig, men inte särskilt dominant egentligen, men hon tar väldigt mycket styrka av mig och därför är hon en liten tuffing. Vårt band gör alltså henne till flockledaren trots att hon rent åldersmässigt skulle vara lägst.

//E
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Men varför i hela fridens namn gör ni så??????

Jag har 4 tikar som inte direkt älskar varandra och vi har i stort sett aldrig bråk. Skulle det bli så så hade jag ju definitivt inte lagt hundarna på rygg bredvid varandra:confused:

Jag fattar inte anledningen till att ni gör så, ni ska få hundarna att få bort konkurrensen emellan dem och skapa en neutral zon, det gör ni inte genom att hota, vända upp och ner på dem och få dem att bli förvirrade.



//E

Fast det där beror antagligen på att du kanske har god erfarenhet av hund? Eller så är du själv en naturlig ledare, man kan ju inte förutsätta att andra är det, vissa måste lära sig. Nu förvarar jag inte TS men dessvärre är det många hundägare som kör med det här oavbrutet för att den gamla skrönan aldrig dött. Jag tror ingen vet VARFÖR man gör på det sättet egentligenav dom som använder bestraffning så intensivt.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jo, jag är en naturlig ledare, alla hundar som kommer in i detta huset går direkt in under samma ledarskap, och det är inte särskilt hårt, men det fungerar utmärkt.

Men dessa rullningarna används, som du säger, av gammal vana, trots att få förstår dem. Jag ifrågasatte varför hon la hundarna på rygg, det hade ingen gjort innan och jag tyckte det verkade befängt. Man kan inte bara göra en grej för att de står nånstans, man måste i så fall förstå i vilken situation det ska användas.

//E
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag tror inte att de kan se vem som startar bråket riktigt, det är där felet ligger.

Om man märker att de mäts och är spännt så får man ta tag i det direkt, och det är nog det som missas.

//E

Ibland kan man ju se det, och det är då jag menar att man ska gå in och bryta såklart. Och korrigeringen behöver inte alls vara hård. Ibland räcker detj att man bara går emellan bestämt. Annars får man väl bryta somvanligt.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag har själv en tik som var supervek som ung, trodde aldrig att det skulle bli hund av henne ;) Nu är hon 3 och styr hela hundflocken, trots att hon är yngst. Hon är stabil och tar för sig, men inte särskilt dominant egentligen, men hon tar väldigt mycket styrka av mig och därför är hon en liten tuffing. Vårt band gör alltså henne till flockledaren trots att hon rent åldersmässigt skulle vara lägst.

//E


Precis. Jag har själv en taxhane som är dominant/aggressiv OCH osäker. Han har ju fått styra och ställa hemma, slutade med att jag fick sy nio stygn i läppen för att jag gick för nära "hans" mamma.
Han beter sig emellanåt precis som Apollo, den andre som är gammal nu och alltid har varit allmänt vek har han gett sig på när tillfälle givits. Då går jag direkt och ingriper iom att jag vill ha den vita (vek hund) högre i rang. Han är harmonisk ändå och vet iaf hur man uppför sig artigt. På så vis har även taxen blivit en mer harmonisk hund som alltmer sällan bråkar! (Jag och hundar har även flyttat hemifrån till ett eget hus)
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Du säger att din hund är så vek och undergiven att han kissar på sig om du ryter åt honom (sen hur sunt det är, kan vi gå in på sen). Alltså att det räcker att du höjer rösten för att han ska lägga sig på rygg.


Men ändå, för att få honom att förstå att det är du som bestämmer så tvingar du ner honom på rygg, trots att du egentligen bara borde behöva spänna blicken i honom.

//E

Jag tycker inte heller det är kul att han är så överkänslig och det är inget som jag har "tränat" fram hos honom utan han är adopterad och illa behandlad tidigare som gjort honom så här..

Det var inte honom jag vill skulle förstå vem som bestämde utan att båda två skulle se att båda två är lika låga i våra ögon och att vi inte ville ha några konflikter mellan dem.

Apollo är väldigt bortskämd och mycket osjälvständig och har blivigt behandlad som en "människa".. Han har inte blivigt behandlad som en ranglägre "hund"..


Det är ju inte rätt att endast bestraffa den ena även om bråket varit hans "fel" (fast det är det ju aldrig det är ju alltid tvås fel så att säga).. Därför fick vi ta båda två.


Vi skadade som sagt inte någon av dem och det har fungerat..
Bättre att ge dem obehaget i 20 sekunder än att de ska tassa på tå runt varandra och invänta att det skulle ske ännu ett bråk.. Ju längre tid det går mellan konflikterna desto bättre tycker vi att det är. Och förhoppningsvis blir de mindre rädda för varandra
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Om du har tittat på 4+ på måndagar så ser du hur han hanterar dessa hundar...den som ANGRIPER oprovocerat blir "lagd" ...den svaga/attackerade ska aldrig någonsin läggas....då får man mera balans i "flocken" .....och sin egen status som flockledare bekräftad...

Som alltid så ska man ju veta hur, när o varför man lägger hundar.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

..dessutom så är 20 sekunder "realtivt" Hunden som blir lagd "ligger" tills den slappnat av och visar att poletten trillat ner.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag svarar igen på en del av det jag läst igen i de olika svaren.

Jag tror inte att Apollo beter sig som en "riktig" hund ska göra.. Han har aldrig varit med om några såna här situationer medan Zippo är väldigt van vi en massa olika hundar.

Vi korrigerar direkt när någon av dem spänner sig, lyfter på svansen eller hotar den andre på något sätt..

Zippo kan mycket väl vara den som lyfter på svansen först, blir uppspelt när det ringer på dörren osv. (dvs den som muckat gräl för olika anledningar) men det har alla gånger varit Apollo som gått in i slagsmål. Vi korrigerar alla gånger båda två i dessa lägen.

Det räcker med ett "Hallo" för att hunden ska sänka svansen, gå där ifrån osv. Dom är väldigt duktiga på att lyda oss och veta att vi bestämmer men faktum är att de inte blivigt "polare" även om de kanske aldrig blir det men målet just nu är att de inte ska vara rädd för varandra och inte bli spända i varandras närhet. Att de ska bete sig här hemma som de gör när vi är ute och promenerar.. Då är det kanon.. Nosar på samma ställe och kan stå/sitta/gå precis berevid varandra utan att visa någon typ av dominans mot varandra.

Som sagt är de båda väldigt klara på att vi är ledare. Vi bestämmer vad/här/när som ska hända men jag tror som sagt att det är rädsla från båda hållen just nu.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Hundarna tog inte skada över detta. Jag vet varför jag gjorde det och det gav resultat. Nu lägger vi ner det. Det är inte det viktiga anser jag i denna tråden.

Huvudsaken var ju att jag ville ha tips på hur man kan få dem att komma så bra överrens som möjligt.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Hundarna tog inte skada över detta. Jag vet varför jag gjorde det och det gav resultat. Nu lägger vi ner det. Det är inte det viktiga anser jag i denna tråden.

Huvudsaken var ju att jag ville ha tips på hur man kan få dem att komma så bra överrens som möjligt.

Jag tycker att du har fått en hel dröse med tips. Det verkar dock som att du genast intar försvarsinställning och gärna skyller ifrån ERA misstag på att eran/er hund inte skulle vara som en hund skulle vara. Hårt sagt men om en hund inte är en hund eller förstår hur en hund ska vara mår den mycket psykiskt dåligt och bör tas bort. En hund som du påstår "inte är som en hund" är ett utlåtande jag hellre skulle vilja höra från en duktig hundpsykolog.

Nu sitter du och säger att det är hunden det är fel på, men kom ihåg att det är inte människan som präglas på hunden utan hunden som präglas på människan. Därför är det våra ansvar att se till att de lever ett så fullgott liv som möjligt. Gör dom inte det, är det vårat fel. T aåt dig av det du fått skrivet till dig och var glad istället.
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Hundarna tog inte skada över detta. Jag vet varför jag gjorde det och det gav resultat. Nu lägger vi ner det. Det är inte det viktiga anser jag i denna tråden.

Huvudsaken var ju att jag ville ha tips på hur man kan få dem att komma så bra överrens som möjligt.

Varför anser du att man bör lägga en vek hund?
 
Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"

Jag är inte arg.. Jag är tacksam att så många svarat faktiskt men tycker att vi hackat upp oss på en sak som ni inte tycker verkar rätt medans jag inte har någon behållning av att disskutera just den punkten eftersom det funkar.

Jag la honom för bådas bästa.. Det blev en betydligt mindre konflikt.. Än att han skulle riskera att bli påhoppad. Oavsett vems felet var.. Men jag anser att felet var bådas. Ni tror säkert att det var mycket värre än det egentligen var och därför vill jag inte disskutera det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 414
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp