Sv: HJÄLP!! Få 2 hanhundar att bli "flock"
För övrigt vill ingen av dem döda varandra utan när de har börjat bråka har det varit så att säga extrema stressade situationer... 1 gång när det ringde på dörren och de blev uppvarvade t.ex.
Och det är helt naturligt. Hundar strävar som sagt alltid efter Harmoni och balans, visar den svagare individen obalans och stress kommer den av högre rang automatiskt ge sig på denne. Det gäller att se lugnet före stormen och korrigera den hunden som stressar upp sig och börjar hojta och skälla, vill den dominantare hunden "hänga på" och korrigera ska den också korrigeras. Det är inte dens uppgift att upprätthålla ordningen i "gruppen". Det är din eller din killes. En korrigering behöver inte vara mer än att du bestämt blockerar vägen för den hunden och ser til latt han lugnar ner sig. Eller bara ger den ett kort nyp. Inget överdrivet alltså. Det ska bara vara ett "hallå".
Det enda problemet är att de är rädda för varandra tror jag. Zippo raggar upp sig när Apollo kommer i närheten för att han är rädd för honom och vet att det inte finns tillräkligt med utrymme för honom att fly.
Samma sak som ovan, jag tror faktiskt att det är Apollo som bestämmer över både zippo dig och din pojkvän. Hade Apollo varit trygg i sin roll som "vanlig" medlem i flocken och vetat att ledarna (du och din pojkvän) tog hand om den som skapar obalans hade han inte brytt sig om Zippo öht.
Apollo tar detta som ett hot och biter först och frågar sen. När det blir bråk behöver jag endast ta Apollo och Zippo sticker undan. Apollo slutar inte och jag tror det är mycket rasen i honom.
Har inte med rasen att göra öht, Apollo är en dominant hund men troligtvis en dålig ledare. Han tar över med agrression för att han inte har ledarauktioritet. En bra ledare är trygg och inte aggressiv, h*n ser till att allt är i harmoni. Är det inte det markerar
dom först, är det i extremfall får "busen" ett nyp eller fler.
Jag ser ingen behållning av att kastrera Zippo eftersom det inte har med dem hormonerna att göra.. Han går utmärkt ihop med alla andra hanhundar och jag har inte haft problem på den fronten innan.
Sen kan jag inte uttala mig om Apollo, det är inte min hund.
Jag tror inte heller kastrering är lösningen. Nu ve tinte jag vad du gör med din hund, men tränar du med den kan den ju bli slöare om du kastrerar. Annars kan jag iof hålla med om att han inte behöver dom hormonerna han har. Han kanske hade blivit tryggare i sig själv utan dem?
Lättast är nog att försöka få Zippo att lägga sig eftersom han är yngst och är väldigt undergiven här hemma överhuvudlag.. Men som sagt är han en tonåring som gärna inte vill lägga sig för den som är "mindre" än honom..
Det behöver inte vara så. Ni kan få båda hundarna relativt "neutrala" om ni vill ha det så. Om ni bara korrigerar Zippo kan jag sätta minst en tusing på att Apollo aldrig kommer ge honom en lugn stund ska visa sin aggressiva dominans mot honom. Ni vill väl ha två harmoniska hundar? Inte bara en?
Vi har redan tryckt ihop dem när dem båda ligger på rygg för att visa att det är vi som bestämmer och inte någon av dem (både jag en gång och killen en gång), "bytat" saliv osv på dem.. Det har funkat lite grann.. Första gången jag la dem ner brevid varandra blev det är väldigt stor förrändring på dem och det var då de började undvika istället för att gå och "checka" in varandra.
Låter helt galet i mina öron. Jag tror inte ni vet vad ni gör.
Förvisso är jag inte mot nerläggande. Men det är den absolut hårdaste bestraffningen en hund kan ta och den förtjänar de bara om de bitit något/någon oprovocerat. Att lägga båda hundarna brevid varandra låter inte så stabilt. Man korrigerar den som startar bråket.