Hjälp en reseinkompetent idiot

megasus

Trådstartare
Jag fick veta idag att jag inom några veckor med största sannolikhet kommer att åka till Italien (Milano) i jobbet. Det ska bli jätteroligt, men samtidigt gör det mig lite nervös då jag ha ca noll procents reseerfarenhet. Jag vet liksom inte hur man gör..:o Jag har flugit en gång, när jag var 10 år. Thats is.

Det, tillsammans med mitt stora kontrollbehov gör att jag postar denna tråd, utan att det egentligen är bestämt mer än ATT det kommer bli av. :p
Jag vill mentalt förbereda mig så mycket som möjligt redan nu, vill ni hjälpa mig? Jag vill veta allt, ni får gärna vara så pedagogiska och/eller dumförklarande ni bara vill och kan. :D

Hur går det till på flygplatsen? På flygplanet? Vad ska man tänka på? Vad gäller för packningen? Osv osv osv ;)

Det jag vet är att jag förmodligen kommer att åka till Milano på en sen em/kväll, och sedan hem kvällen efter. Jag kommer alltså bara vara borta över natten och inte behöva någon stor packning.
Jag kommer inte att åka ensam, vilket känns skönt, men samtidigt vill jag ju inte framstå som en helidiot framför mina globetrotters till kollegor. :cool:

Om du bara ska vara borta en natt räcker det med handbagage. Hur stort detta får vara och hur mycket det får väga beror på flygbolag. Det finns vissa standardmått (ofta 55 X 40 X 20 cm), men det gäller inte alltid. Jag ska t ex åka till Paris med Air France i april och de har andra mått så min vanliga väska är för bred:rage:! Så kolla flygbolaget! Handbagagets vikt varierar också. 8 - 10 kg är vanligt. Ofta får du ha en handväska utöver ditt carry-on, men det varierar med flygbolagen.

I handbagaget får du inte ha vassa föremål och en hel del annat. Mycket av det säger sig själv. Vad man däremot kan missa är att alla (vilket inkluderar shampoo, hårmousse, krämer etc) vätskor måste packas i en enliters genomskinlig ziplockpåse (finns att få vid säkerhetskontrollen). Varje individuell förpackning får inte vara större än 100 ml.

Hur hårda de är på att väskorna inte får vara för stora etc beror också på flygbolagen. Lågprisbolagen är ofta kinkigare. Jag såg hur personalen i gaten sa åt folk att trycka ner handväskor i sina handbagage på Norwegian för ett tag sedan, medan man nog kan ha hur mycket som helst på Turkish Airlines t ex. De är inte så petiga.

För internationell flight ska du vara på flygplatsen två timmar före avgång. Det räcker inom Europa, men ibland (t ex till USA) kan man behöva ta till lite mer. Du kan checka in hemma (inte på alla flygbolag) eller på flygplatsen. Där är det vid disk eller i automat. När du visar din resehandling och ditt pass får du ett boarding card med ditt säte mm på. Det här går att beskriva mycket mer men eftersom det är olika beroende på incheckningsmetod är det bäst att du får hjälp på plats. Om du har bagage att checka in så lämnar du det vid incheckningen. Du får då ett kvitto på bagaget (obs - viktigt!). Sedan går ni till säkerhetskontrollen. Där måste man visa vätskorna och eventuell dator ska tas upp ur bagaget. Det är bra att undvika skor med en massa tingel. Ta av eventuella bälten före säkerhetskontrollen och lägg dem i korgen. Alla ytterkläder ska också tas av. Så skickas handbagaget genom röntgen och du går igenom metalldetektorn och kan sedan ta ditt handbagage igen.

Väl inne kan du fika, shoppa etc. Gaten kommer upp på de digitala skärmarna som finns. Håll koll där för eventuella gateändringar mm. Det går bra att gå till gaten och sätta sig och läsa eller så. När det är dags att gå ombord får ni visa passet igen och biljetten scannas. Sedan letar du upp ditt säte och lägger upp handbagaget i hyllan ovanför. Nu talar kabinpersonalen om vad som gäller. Mat, kaffe mm på planet kan ingå eller få köpas. Det beror på flygbolag och vilken klass du flyger i.

När ni landat går ni av, igenom passkontroll, hämtar eventuella incheckade väskor och går igenom tullen.

Hann bara börja men ser nu att @Myrten svarat bra :D.

Jag skulle dock inte vara på plats 2 timmar före en flight inom Europa. Vi brukar vara på plats ungefär en timme innan bara, ibland 45 min men då har vi bra koll på hur allt funkar och ska inte checka in nåt.

Hann bara börja men ser nu att @Myrten svarat bra :D.

Jag skulle dock inte vara på plats 2 timmar före en flight inom Europa. Vi brukar vara på plats ungefär en timme innan bara, ibland 45 min men då har vi bra koll på hur allt funkar och ska inte checka in nåt.
Nej, 2 h är lite väl tilltaget men det är väl det som rekommenderas. Jag hatar att stressa på flygplatser (och älskar av någon anledning att vara på flygplatser:angel:), så jag är alltid ute i god tid. Men på Arlanda är de ju vanligtvis effektiva så en timme räcker egentligen. Jag checkar ytterst sällan in något. Ja, när jag ska till Egypten och dyka blir det ju en del packning, men vore det inte för dykutrustningen skulle det räcka med handbagage då med.

Om du bara ska vara borta en natt räcker det med handbagage. Hur stort detta får vara och hur mycket det får väga beror på flygbolag. Det finns vissa standardmått (ofta 55 X 40 X 20 cm), men det gäller inte alltid. Jag ska t ex åka till Paris med Air France i april och de har andra mått så min vanliga väska är för bred:rage:! Så kolla flygbolaget! Handbagagets vikt varierar också. 8 - 10 kg är vanligt. Ofta får du ha en handväska utöver ditt carry-on, men det varierar med flygbolagen.

I handbagaget får du inte ha vassa föremål och en hel del annat. Mycket av det säger sig själv. Vad man däremot kan missa är att alla (vilket inkluderar shampoo, hårmousse, krämer etc) vätskor måste packas i en enliters genomskinlig ziplockpåse (finns att få vid säkerhetskontrollen). Varje individuell förpackning får inte vara större än 100 ml.

Hur hårda de är på att väskorna inte får vara för stora etc beror också på flygbolagen. Lågprisbolagen är ofta kinkigare. Jag såg hur personalen i gaten sa åt folk att trycka ner handväskor i sina handbagage på Norwegian för ett tag sedan, medan man nog kan ha hur mycket som helst på Turkish Airlines t ex. De är inte så petiga.

Jag är nästan helt säker på att flera flygbolag har 5kg handbagage.
Men sist flög jag novoair och det lär inte vara aktuellt.
Häng på kollegorna och om handbagaget får plats under en stol rekommenderar jag det (ryggsäckar gör ofta det). Detta av orsaken att en del mosar så dant om överskåpen börjar bli fulla. Men så har jag ofta kamera eller laptop med.

Och du, det är inte läskigt.
Om du vill se incheckningstider brukar det också gå att hitta på flygbolagens hemsida, vet inte hur tight inpå dina kollegor checkar in, men om du tycker de anländer med för kort varsel, om du skulle vilja äta något innan flyget tex. Kan du ju göra upp att ni möts på gaten. Åker du från Arlanda?

Eftersom TS är ovan, tycker jag att det är ett bra råd att vara på flygplatsen två timmar i förväg och så sköta hela inchecknings- och säkerhetsproceduren direkt. Sen hitta gaten. Sen shoppa, läsa, dricka kaffe eller så tills det är dags att gå ombord på planet.

Myrten tar faktiskt upp allting i ett utmärkt svar.

Som reseovan kan det vara skönt att checka in bagaget. Då behöver man inte bekymra sig om vad som får vara med i necessären och hur man ska packa det.

Och jag avskyr att checka in och har alltid med åtminstone necessär i handbagaget. Har varit med om borttappade/försenade väskor flera ggr.

Använder du flytande produkter kan du köpa små kit med reseflaskor på ex H&M. Då får du plats med alla dina grejer i 1-literspåsen. Hårspray/mousse i tryckbehållare får du ej ha i handbagage.

Har du flytande deo, sätt den i en egen påse först och sen i 1-literspåsen. De har en tendens att läcka.

Själv kör jag på shampoo- och balsamkakor, och bodybutterkaka som lotion. Då blir det mycket gott om plats i påsen:).

Det är bra att veta vilket flygbolag du ska med. Ryanair är exempelvis lite speciella...

I övrigt precis som Myrten har skrivit. Jag vill bara förtydliga att för vätskor (deo, tandkräm etc) så räcker det inte att det är bara ha 100 ml, utan förpackningen får inte vara större än så heller. Har sett killar få kasta half-fulla flaskor med svindyr herrparfym, bara för att flaskan rymmer 120 ml.

Alla flygplatser har gratis enliters ziplockpåsar, så man behöver inte klura på var man ska hitta rätt sorts påse. Fel storlek på påse ger griniga flygplatskontrollanter...

Man kan inte heller ha med sig vatten eller läsk etc att dricka, det får man i så fall köpa när man har passerat säkerhetskontrollen.

I säkrhetskontrollen får man gå genom en metalldetektor, medans ens väska scannas.
Personalen frågar i stort sätt alltid om du har laptop eller padda, ofta vill de att det ska tas ut ur väskan, ibland läggas i en egen back. Större väskor åker på rullar genom skannerlådan, småsaker, jackor etc läggs i backar. Påsen med vätskor vill de flesta säkerhetskontroller också att man tar ut ut väskan.
Det är verkligen bra att lägga av sig alla saker med metall i, för att det ska gå smidigare. Skulle metalldetektorn ge utslag, så blir man som vanligast genomsökt (dvs det hjälper inte om du kommer på att du har mynt i fickan). Dels genom att säkerhetspersonalen känner snabbt utanpå käderna (det går fort och är inte obehagligt. De är alltid väldigt trevliga) dels att de skannar igen med handhållen metalldetektor.
Har man stövlar, så får man ganska ofta ta av sig de innan man går genom metalldetektorn. De scannas för sig.

Ibland blir ens väska uttagen till drogkontroll. Det händer rätt sällan, och lite beroende på vilket land man reser från. Då får man öppna väskan och personalen drar med typ en pinne i lite skrymslen. Det går också snabbt. De kan avläsa resultatet inom nån minut.

Hur länge innan man ska vara på flygplatsen varierar. Arlanda och Skavsta är rätt smidiga. Ibland händer det att det tillkommer någon ny rutin och då kan det gå trögare. Däremot på vägen hem kan det vara en helt annan femma. London Stansted och Berlin Shönefeld ex vis. Jag vet inte om Berlin har blivit någe bättre, men de flygplatserna krävde som minimum 2 timmar. I november förra året så stog vi i kö till säkerhetskontrollen på Stansted i drygt en och en halv timma, och det var på en vardag. Det var många som bönade och bad sig genom kön.... Då blir inte ens två timmar tillräckligt, om någon behöver gå på toaletten och köpa nåt att dricka.

När jag skulle resa första gången, gick jag in på flygbolagens hemsida och läste allt jag kunde om vad som gäller. Jag tror jag läste massor, och packade efter konstens alla regler som jag läst om på sidorna.

Jag var själv på flygplatsen i god tid innan flyget skulle gå, så jag i lugn och ro kunde checka in, samt om det skulle hända någon trafikolycka eller liknande på vägen, skulle jag hinna ändå osv.
Är väl också en sån där med kontrollbehov.

@Myrten har skrivit bra. Jag vill bara lägga till att det är smart att kolla upp flygplatserna lite innan, så att du vet hur de olika terminalerna ligger. Så snart du har dina biljetter kan du kolla vilken terminal du ska flyga till/från.

Boka gärna in med dina kollegor så att ni delar taxi eller åker samma buss till flygplatsen, då tar du bort ett orosmoment. :)

Jag är nästan helt säker på att flera flygbolag har 5kg handbagage.
Men sist flög jag novoair och det lär inte vara aktuellt.
Häng på kollegorna och om handbagaget får plats under en stol rekommenderar jag det (ryggsäckar gör ofta det). Detta av orsaken att en del mosar så dant om överskåpen börjar bli fulla. Men så har jag ofta kamera eller laptop med.

Och du, det är inte läskigt.
Om du vill se incheckningstider brukar det också gå att hitta på flygbolagens hemsida, vet inte hur tight inpå dina kollegor checkar in, men om du tycker de anländer med för kort varsel, om du skulle vilja äta något innan flyget tex. Kan du ju göra upp att ni möts på gaten. Åker du från Arlanda?

Jag har mest stött på 5 kg på inrikesflighter. På internationella flighter är det väl ändå ofta mer? Ryanair har 10 kg, Norwegian 8, Air France 12 t ex. Men som sagt, det beror på flygbolagen och man får kolla med dem.

Jag har alltid laptop och ofta systemkamera, men jag använder ändå alltid överskåpen. Mosandet kan åtgärdas med att man har en lite hårdare väska. Jag använder helst min rullväska. Den är inte hård-hård, men har ändå en ram. I den åker även den känsliga utrustningen säkert.

Pass är bra och jag är också gärna ute i god tid. Även om det går fort på flygplatsen kan det ju hända saker på vägen dit.

.

Jag har alltid laptop och ofta systemkamera, men jag använder ändå alltid överskåpen. Mosandet kan åtgärdas med att man har en lite hårdare väska. Jag använder helst min rullväska. Den är inte hård-hård, men har ändå en ram. I den åker även den känsliga utrustningen säkert.

Ah, just det, jag ogillar rullväskor som handbagage utan har hellre andra typer av väskor. Hade förträngt att folk brukar ha det.
Flyger man med incheckat är det ju jobbigt med två rullväskor till exempel.
Så blivit van att oavsett om jag har incheckat eller inte ha något "på ryggen".

Hmm, undrar om jag minns fel på vikten då, ska kolla ett par bolag så fort hotellets Wlan vill samarbeta ;)

Det är verkligen bra att lägga av sig alla saker med metall i, för att det ska gå smidigare.
Obs - inga ringar dock. Dem ska man behålla på. Tunna halsband och armband samma sak. Det försvinner MÄNGDER av smycken i kontrollerna. Inte för att folk stjäl men för att de åker ur lådor, hamnar på golvet, glöms kvar.

Jag har jobbat i säkerhetskontroll och jag gör alltid likadant när jag flyger:
1. Tar ur dator och lägger i en låda.
2. Tar ur vätskor, lägger bredvid datorn.
3. Lägger väskan i låda.
4. Lägger allt jag har i byxfickorna i jackfickorna - mobil, plånbok, vad det nu är.
5. Lägger jackan i en låda.
6. Går igenom kontrollen.

Smycken tar jag inte av, bälte använder jag inte.

Ah, just det, jag ogillar rullväskor som handbagage utan har hellre andra typer av väskor. Hade förträngt att folk brukar ha det.
Flyger man med incheckat är det ju jobbigt med två rullväskor till exempel.
Så blivit van att oavsett om jag har incheckat eller inte ha något "på ryggen".

Hmm, undrar om jag minns fel på vikten då, ska kolla ett par bolag så fort hotellets Wlan vill samarbeta ;)
Om jag har incheckat har jag annan väska som handbagage, vanligen någon av mina två större mindre:D ryggsäckar som håller handbagagemått (35 resp 40 liter). Det blir som sagt oftast när jag har dykutrustning med och då brukar jag vilja ha ett lite större handbagage trots incheckat så jag kan packa det viktigaste i handbagaget även på utresan.

När jag har rullväska tar jag med min 40 l bag som blir jätteliten när den viks ihop. Om jag shoppar saker man måste checka in lägger jag dem i rullväskan och tar bagen som handbagage.

JA, jag har väldigt många väskor!:rofl:

Alla har beskrivit bra hur det går till med flygandet. Vill bara tillägga lite.

Dels med incheckningen. Beroende på flygbolag är det väldigt olika hur man helst ska checka in. En del lågprisbolag tar extra betalt om man inte checkar in online, i mobilen eller i automaterna på flygplatsen. Så det är värt att kolla innan. Att checka in hemma är smidigt, om man har tillgång till skrivare. Då slipper man det stressmomentet på flygplatsen. Viktigt om man gör det är att helst försöka spara boardingpasset som en pdf-fil, om utskriften klyddar. Jag har haft en hel del bekymmer med Air France och utskrifter av boardingpass.
Om man checkar in i automaten på flygplatsen så måste man ha sitt bokningsnummer (sex siffror/bokstäver) eller biljettnummer ( i mina bokningar 13 siffror, men det kan säkert variera). Reser man inom Europa så är ofta inte passet inlagt i bokningen, så bara passet hjälper inte då.

När man boardar planet dirigeras ofta vilka rader som boardar först, dvs de längst bak (efter att guldkort och business class fått gå ombord). När man kommer till sin rad så lägger man upp sin stora väska i hyllan ovanför sätet och man kan ha sin handväska under stolen framför ens plats. Utom om man sitter vid nödutgången, då måste allt bagage ligga i hyllan.

När man kommer fram och har checkat bagage, glöm inte att hämta det innan du går genom tullen.

Se till att du blir hämtad och lämnad på flygplatsen. Milanos kollektivtrafik är sådär. Om du checkat in online för utresan så kanske du kan det för hemresan också. Bor du på ett hotell med business center så är det lätt fixat. Annars checkar man ofta in konventionellt utomlands. Det vill säga vid disk på flyplatsen. Igen behövs ditt bokningsnummer eller biljettnummer. Säkerhetskontrollerna är ganska lika i de flesta länder. Och boarding.

Till Italien och de flesta andra länder i Europa behöver man aldrig visa sitt pass, men man måste ha en EU-godkänd id-handling. Till brittiska öarna måste man ha pass.
Lycka till och ha en trevlig resa!

Vet de som blivit stoppade från en Frankrikeresa pga. det var bara pass som gällde. Det efter den senaste terrorattacken då. Jag skulle inte våga resa utan pass i alla fall.

Om jag har incheckat har jag annan väska som handbagage, vanligen någon av mina två större mindre:D ryggsäckar som håller handbagagemått (35 resp 40 liter). Det blir som sagt oftast när jag har dykutrustning med och då brukar jag vilja ha ett lite större handbagage trots incheckat så jag kan packa det viktigaste i handbagaget även på utresan.

När jag har rullväska tar jag med min 40 l bag som blir jätteliten när den viks ihop. Om jag shoppar saker man måste checka in lägger jag dem i rullväskan och tar bagen som handbagage.

JA, jag har väldigt många väskor!:rofl:
Kollade ett par bolag jag rest med senaste året och du hade rätt, de hade 8kg eller mer ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 751
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 321
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 562
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 151
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023