Hjälp!! Dotter med hemlängtan

Jenny1

Trådstartare
Jag har ett akut problem! Behöver lite snabba råd.. Min dotter är på ridläger denna vecka, hon åkte dit i lördags. Vi var tveksamma först eftersom hon alltid varit väldigt mammig, haft svårt att sova borta och så. Men hon skulle absolut åka!!

Nu längtar hon hem... Eller om hon bara vill testa om vi finns där, för det ju hör ju till saken också att maken och jag precis ska separera, jag flyttar om mindre än två veckor.

Ingen av ledarna på lägret känner igen det när jag pratar med dem, så hon har roligt under dagarna men längtar hem på kvällarna. I måndags åkte jag dit en stund, då räckte det. Igår fick hon komma hem och sova hemma. (Hon är ca 5 mil hemifrån). I morse ville hon inte tillbaka alls, vi var rejält osams, jag tvingade dit henne... Sen har dagen varit bra, de har hoppat bana och hon var nöjd med det! Hon har också fått prova en annan häst eftersom hon inte var nöjd med den hon hade men har bytt tillbaka. Nu vill hon hem igen och hon vill inte åka tillbaka. Hur gör man??? Ska man tvinga henne att vara kvar, hon är 11 år, eller ska hon få komma hem???

Sv: Hjälp!! Dotter med hemlängtan

Frågan är, om hon inte kommer att längta tillbaka och tycka att det är lite tråkigt att åka hem om hon väl gör det. Fråga henne vad hon tror. Att "tvinga" kanske får henne att vilja åka hem bara för att motbevisa dig. Om hon tvingas stanna kanske hon känner sig ovälkommen hemma, känner sig förbisedd och längtar hem ännu mera. Prata med henne, om verför hon inte vill vara kvar, varför hon inte vill sova där, varför hon inte vill dit och så vidare. Visa att du bryr dig och att du stödjer henne vad hon än gör, be henne sedan välja vad hon vill mest.

Men alla är ju olika, jag vet inte hur hon är.

Skulle det fungera för er att hon är där på dagarna och ni skjutsar dit på morgonen och hämtar på kvällen?

Tack för svar.. Det hon vill mest är ju att åka hem och avbryta lägret helt. Det är vad hon säger i alla fall. Hon säger att hon tycker ridningen är rolig men allt annat är tråkigt.

Jag har försökt ringa för att få tag på en vuxen där nu men ingen svarar.. Jag pratade i förrgår med kvinnan som driver hela stället och hon sa mest att det var föräldrarnas fel eftersom vi inte sett till att hon kan sova borta..

Vi hämtade igår kväll och skjutsade dit i morse, hennes pappa är på väg dit nu för att prata med en vuxen och förmodligen hämta Johanna, men vi har svårt att kunna skjutsa i morgon bitti... Vi får väl se hur det löser sig...

Det som gör mig "lite trött" är att hon inte pratar med de vuxna på lägret utan ringer och SMS:ar mig om det. Hon har blivit två år igen och vill vara det säger hon. Så då är det väl bäst hon är hemma kan jag tro.. :( Jag känner ju att hon skulle behöva klara av det och kanske kunna växa i det, men det är väl fel tid antar jag.. Synd bara att vi inte såg det innan vi betalade 4 000:- för lägret... Pengar vi inte egentligen hade råd med. :crazy:

Det är vanligare än man kanske tror att barn åker hem från ridläger, av hemlängtan eller mammalängtan! Även bland barn betydligt äldre än 11 år! Jag rymde själv från mitt första ridläger, som var en riktigt otrevlig historia, då jag var 12 år gammal!!
Ge henne inte skuldkänslor för att ni minsann betalt och det kostade. Kanske hon kan betala tillbaka en del av summan under året som följer, genom att hjälpa till lite extra etc? Litet avdrag från veckopengen? Men utan skuldpåläggande, bara som normal avbetalning!
Jag har inget råd att ge ang om hon ska tvingas stanna eller ej. Är hennes lägerkompisar snälla mot henne eller känner hon sig ensam?
Ovanligt är det hur som helst inte alls! Lycka till! :-)

Jag hade nog låtit henne komma hem. Vad tjänar du genom att tvinga henne? Förr eller senare lär hon väl komma över det? Nästa år kanske hon kan åka med sin bästa kompis eller nåt?

Vi råkade ut för problemet för några år sedan. Vår dotter fick akut hemlängtan redan första kvällen. Hon ringde, messade och blev akut sjuk med illamående och kräkningar ganska snabbt. Försökte övertala henne men insåg att det var lönlöst varför vi hämtade hem henne efter någon dag sedan hon verkligen försökt men vi insåg att hon inte skulle klara det. Hon åkte sedan tillbaka ett par dagar i slutet av ridlägret som varade i tio dagar. Gjorde så att säga en avslutning vilket nog var bra.

Det ridlägret hon var på hanterade allt på fel sätt. När barnen kom på lördagen blev de omedelbart tilldelade hästar. Sedan hände inget. Inga lekar, inga vuxna. När dottern ringde på kvällen hörde vi andra barn som också hade hemlängtan sitta och gråta i telefonen. De hade olyckan att ha föräldrar längre bort. Vi fanns på tio mils avstånd. Mitt råd är att inte dröja och hämta hem henne ifall hon fortfarande vill. Hade det varit idag hade vi nog åkt samma morgon efter den hemska natten när hon ringde och grät och var ledsen. Som skrevs innan. Ge henne inga skuldkänslor. Inget ovanligt att man inte klarar av det här.

Tack för era råd!! Hon är på väg hem nu. Har alla saker med sig också. De bestämde innan de åkte att hon ska vara hemma i morgon och åka dit på fredag och se hur det känns.

Jag vet ju inte om jag vinner något på att tvinga henne, mer än att jag tänker att hon behöver få avsluta det!! Hon har ofta behövt en "push" i många saker, en "muta" eller att jag sagt att "nu fixar du det här, du har inget val" och sen har hon ju varit jättenöjd när hon väl klarat det, fast det varit konflikt innan... Det är väl så jag tänker nu också, att hon skulle växa av att känna att hon fixar det. Men så är det ju det här med vår separation som gör att jag känner att hon förmodligen ännu mer än någonsin har behov av att få vara nära mig.

Jag pratade med min storasyster nyss och vi kom fram till att jag ska testa med en "muta" ,att om hon fixar sista dagarna på lägret så gör vi något hon och jag tillsammans sen, något som hon väljer, en "tjejdag". Vi får se vad hon säger, hon kommer nu tror jag..

Problemet nu är väl bara att jag är SÅ trött. Hade ett rejält snack med medryttaren igår som inte gör det hon ska och med maken hos familjerådgivningen, jag orkade liksom inte med det här också just nu...

Dessutom känner jag mig ju som värsta "hönsmamman" när jag pratar med lägerledarna om att Johanna inte gillar hästen hon fått osv och de blir jätteförvånade eftersom det går jättebra för henne och hon inget sagt... Men jag tror att de negativa ryktena om detta läger i viss mån stämmer också, det känns inte som att de bryr sig så mycket...

Men tack för support!! Jag återkommer om hur det blir!! Tar gärna emot fler tankar och stöd!!!

Tror att du gör helt rätt och vet precis hur det känns. Förutom att man har en massa annan skit och nog (i alla fall jag) ser fram emot lite lugn och ro och dessutom känner att man kostat på sin dotter något som man vill ska ge henne jättemycket så får man ett helt lass över sig. Även detta går över!

Tror nog att du gör rätt som försöker få henne att avsluta. Vår dotter var i alla fall stolt över sig själv när hon klarat två dagar till.

Hon var för övrigt på ridläget två år efter.(Hon var lika gammal som din första gången). Då fixade hon det bra. Men det lägret var mycket lek och engagerade ledare. Inga ensamma kvällar med bara de andra deltagarna. Hoppas det går bra och önskar dig och dottern det bästa!

Alltså, jag led fruktansvärt av hemlängtan när jag var mindre och än idag om jag känner att jag inte kan ta mig hem tex är utomlands.

Det är superjobbigt och det blir bara värre genom tvång eller mutning, tycker som någon tipsade om att dottern får sova hemma om nätterna ..

Frågan är, om hon inte kommer att längta tillbaka och tycka att det är lite tråkigt att åka hem om hon väl gör det. Fråga henne vad hon tror. Att "tvinga" kanske får henne att vilja åka hem bara för att motbevisa dig. Om hon tvingas stanna kanske hon känner sig ovälkommen hemma, känner sig förbisedd och längtar hem ännu mera. Prata med henne, om verför hon inte vill vara kvar, varför hon inte vill sova där, varför hon inte vill dit och så vidare. Visa att du bryr dig och att du stödjer henne vad hon än gör, be henne sedan välja vad hon vill mest.

Men alla är ju olika, jag vet inte hur hon är.
Håller helt med i tankesättet här!
Men ta hem henne om det är vad hon vill, du som mamma känner henne bäst. Hon kan också vara orolig inför separationen, barn vill alltid ha ma och pa på samma plats, det som känns tryggt för dom helt enkelt.

Ni är mitt i en seperation och att skicka henne på ridläger var en bra ide, men tyvärr föll det inte ut som du ville. Meningen var väl att hon skulle glömma det tråkiga som händer hemma och har roligt en vecka, istället är hon så upptagen med det som händer hemma att hon inte kan ha roligt.

Se det för vad det är. Ett misslyckande pga omständigheterna. En bra försök att förgylla sommaren som tyvärr inte funkade. Gör det bästa av saken, låt henne själv bestämma om hon vill åka tillbaka eller ej. Övertala inte, tjata inte, lägg ner och acceptera fakta, hon vill va med dig just nu. Hade omständigheterna varit annorlunda hade hon säkert älskat att vara på läger, och det kommer hon att göra nästa gång hon åker.

Du är trött och sliten och vill väl, men lägg ner och koncentrera dig på seperationen och att klara den på smidigast sätt. Och ge inte henne skuldkänslor för att hon vill vara hemma just nu. Även om det gör ont i mammahjärtat att det inte funkade på det du trodde var bästa sätt.

:bow: Tack alla men särskilt Snuffsans inlägg träffade mitt hjärta. Jag tar det till mig!! Just nu ligger hon och smutsar ner min säng med sina skitiga ridkläder, äter godis och tittar på TV.. :p :crazy:

5 mil är inte så himla mkt, an inte din dotter få sova hemma om hon känner sig tryggare med det, & bli skjutsad till lägret på morgonen?
Så hade jag gjort.

Då vet hon att hon får komma hem i slutet av dagen & bara det gör nog att hon kan känna sig lugn & roa sig på ridlägret.
Kommer själv ihåg när jag gick ridläger även om det är 17-18 år sedan, jag fick hemlängtan så jag sov hemma några nätter & då tyckte jag lägret var roligt igen.

Ni kanske kan komma överens om att hon är på lägret på dagarna, hemma på nätterna.
Vill hon absolut inte, ja, då tycker jag inte man kan tvinga dem, det ger bara mer ångest & hemlängtan.

knapplån

Det går inte att säga vad som är rätt eller fel. Vissa barn behöver bekräftelse att mamma/pappa saknar dem och spelar på det i telefonene. Andra kan vara riktigt olyckliga, och då är det förödande att bli lämnad. Jag tror nog att ni gjort rätt som hämtat hem henne och ger henne möjlighet att delta på dagarna i alla fall!

Är det ett stor läger? Med dåligt ryckte? Har mina misstankar om vilket......
bra att hon fick komma hem nu iallafall =)

Senast ändrad:

Japp... :angel:

Jag vill inte hänga ut dem här, men det känns inte helt bra det vi har varit med om nu i alla fall.. Inte det jag sett när jag varit där med dottern heller.

Jag begriper inte att de ens tillåts att ha mobilerna på lägret. De är ett otyg särskilt för de som får hemlängtan.

Jag kan förstå att just nu är det en känslig situation med separation och allt så det är inte så konstigt om hon längtar hem. Man behöver inte se det som ett misslyckande.

Och ibland kanske föräldrarna saknar barnet så mycket att barnet får hemlängtan - fast så tycker jag inte att det verkar vara i detta fall.

jag har alltså varit med om ffa mammor som ringer flera gånger om dagen oh frågar - Längtar du inte hem liiiiite ? Saknar du inte mamma ? osv. Väldigt konstruktivt och jättekul för lägerpersonalen - inte.

Sen kan det också vara väldigt känsligt med barn som blir hämtade varje kväll och kommer tillbaka på morgonen, om det finns andra barn som bara har ytte-pytte hemlängtan så smittar sånt av sig. Det blir urjobbigt för alla.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 690
Senast: Palermo
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 435
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat