Hjälp.. det andra knät????

P

plymen

Min hund opererades för ca 6 veckor sen för att korsbandet i vänstra knät gått av. Allt har läkt bra så här långt.
Igår kväll började hon helt plötsligt halta, den här gången på högra benet.... Hon hade också svårt att resa sig upp. Så här långt var det likadant som sist, men nu fick hon inte sjukt av att man böjde på benet + att hon kan sitta normalt. Idag är hon normal inga problem med någonting, men jag fasar för att vi nu måste operera det andra benet också, och det innan det andra blivit fullt återställt..:( Hur ska det gå... usch, va det känns obehagligt, måste skriva av mig lite....

Sv: Hjälp.. det andra knät????

Hur mycket använder hon benet som hon skadade först? Det är viktigt att hon börjar belasta det benet så att hon inte bara använder det friska, då kan det bli skador på det också.
Hur mycket får hunden anstränga sig, går den lös, får den springa?

Jag hade ringt veterinären om jag var du.

(Min hund har också opererats för korsbandsskada, det var nästan fem månader sen och hon är fortfarande inte friskförklarad..)

Vi ska på kontrollröntgen 19.3, ringde idag till veterinären och de sa att de kollar det andra knät på samma gång och att vi ska ringa ifall det blir värre. Nu går hon ju alldeles normalt.. De sa att vi skulle fortsätta gymnastisera det opererade benet, men lite lugnare än vanligt.

Hon har inte haltat alls på det opererade benet på ca 3 veckor, hon får inte vara lös och inte busa och detta har hon klarat mycket bättre än jag trodde! Vi går med henne 2 promenader ca 30-40 minuter i kort koppel i långsam takt. Därtill kommer några minuter gående i djup snö och sittövningar.

Hur mår din hund? Vad använde de för metod?? Kul att prata med nån som varit med om samma sak...:)

Vad bra att ni ska kolla upp det. :) Det är säkert bra eftersom hon är som vanligt igen.

Läkningen har gått jättebra för min hund, men vi tar det jättelugnt. Hon får fortfarande inte gå lös och inte galoppera så mycket.

När de opererade henne gjorde de en liten transplantation genom att ta en bit från lårmuskeln och sätta ihop korsbandet med. Sen fick vi ge henne massage två gånger om dagen och böja o sträcka benet. Sittövningar har vi också gjort :) (stå - sitt - stå - sitt)

Efter några veckor fick hon börja simma, vi gick 7-8 gånger.. Nu har hon nyligen kastrerats så hon har uppehåll i simningen. Och så ska vi börja gå i lite nerförsbackar för hon behöver mer muskler.

Ganska jobbig skada, det händer ju så lätt och så tar det så lång tid att läka..

Hur opererades din hund? När beräknas hon vara återställd?

De använde TTA-metoden där de sågar av en bit av benet och sätter in titanbitar för att hålla ihop det tills det läkt. Detta ändrar vinkeln i knät så hunden inte längre behöver något korsband. Efter 12 veckor får man sakta återgå till normal motionering, men man ser det slutgiltiga resultatet efter 6 månader! 80-90% av hundarna blir helt återställda med den metoden..:bow:

Hunden har haft skadan på andra knät sen hösten, men det har antagligen läkt ihop av sig själv och återkom nu på vintern mycket värre. Hon haltade några gånger med 1-2 månaders mellanrum. Vi hade operationstiden beställd då hon tog sig ur kopplet och sprang runt gården så korsbandet gick helt av.

Nu ifall det är det andra knät som krånglar är jag ju rädd att hon överanstränger det opererade knät före det är fullt läkt. Jag visste ju hela tiden att risken fanns att hon får samma fel i det andra knät, men jag inbillade mej nog att det händer inte oss..:crazy: Jävlig skada är det!! Som du sa: det krävs bara ett felsteg för att förstöra för ett halvår framåt...

Varför inte ta kontakt med någon som utför titthålsoperationer?
Vi fick nya ledband i vår unghund och då var konvalecensen nästan noll. Kanske det är värre att fixa korsband, men att kolla alternativ är ju aldrig fel.

LIA

Går det då??? Jag har bara hört om TTA och TPLO som är lite liknande + den metod glee pratar om..

Ligger inte ledbanden runt knä? Korsbandet är ju inuti och har för mig att man måste "öppna" knä i vilket fall som helst...:confused: Har dock ingen aning???

Ska fråga veterinären när vi åker dit!

Ja visst blir man orolig. :( Vad är det för hund? (Tänkte bara på hur tung den är o så)

Min hund hade antagligen också en liten skada innan korsbandet gick av. Hon var halt några gånger och det var alltid samma ben. Varje gång gick det över precis när vi var på väg att ringa vet. Så det var väl någon inflammation eller något som gjort korsbandet svagare.

Min hund opererades i oktober för trasigt korsband med en TPLO. Hon springer runt som en liten dåre nu, det har blivit jättefint!! Pigg och glad.

Hennes korsband gick aldrig av, utan jag upptäckte skadan innan, hon blev trött och seg och ville inte gå på långpromenad. Vi har röntgat båda knäna, vänster fick de operera (det som nu är helt bra) och höger har en liten förslitning som inte stör henne, men som ska röntgas en gång i halvåret så det inte blir värre.

Det är en flat, ca 31kg. Veterinären rekommenderade TTA eftersom vi ska använda henne i jakt/jaktprov. Hon är också i övrigt mycket aktiv så han menade att det nog inte skulle hålla sådan aktivitet ifall man byggde nyt korsband!

Ok. :) Hoppas det går bra nu då! Blir så tråkigt om man måste ändra sina planer.
Jag hade tänkt börja med agility med min hund för hon gillar verkligen att springa fort och hoppa, men det känns lite för riskfyllt att hålla på med det efter den här skadan.

Va kul!! Hoppas det går lika bra för oss andra! Vi röntgade också båda knäna och hela ryggen. Allt såg bra ut förutom vänstra knät. Höfterna röntgades förra sommaren!

Till alla: Berätta gärna mer!! Hur var den första tiden?? Hade ni något träningsprogram? Hände det nån gång att hunden busade, halkade eller föll omkull så benet blev värre??

Jo, agility kan nog kännas riskabelt med alla hopp och snabba svängar... Vad tyckte veterinären?? E ju jätte synd när saker inte blir som man tänkt....:(

Första dagarna efter operationen var hon jättehalt, såklart, men hon kunde gå på benet redan samma dag som det var opererat. Tuff brud! Vi har inte haft något träningsprogram annat än längden på promenaderna (första veckan tio minuter tre gånger om dagen, sen ökade vi). Vi hade veterinärbesök med jämna mellanrum så han kollade att hon inte blev alltför svag, då hade hon fått simträna, men hon har tränat sig bra på egen tass :)

Nu är hon i full gång och busar och bråkas som jag vet inte vad. Piggare än innan! Knät har nog stört henne länge :(

Hon sa att det är inte ALLS säkert om vi kommer kunna hålla på med det.. kan vi det får vi bara se det som en bonus. Men jag kommer inte vilja hur det än blir, vågar inte... Eftersom vi inte börjat med det än kan inte hunden sakna det. :p

Jo, det är sant!! Ifall man inte har en hyperaktiv hund(som min) så mår den nog exakt lika bra av ett lugnare liv med sköna promenader, lite spår och sånt...:)

Till Mierna: Det är nog ganska lika som för oss då! Första två nätterna var det hemskt när hon grät hela tiden...:cry: efter det gick det otroligt snabbt åt det bättre hållet! En gång blev jag riktigt rädd då hon hoppade omkring inne, halkade på laminatet och landade rakt på benet...:crazy: Jag var helt säker på att allt var sönder, men hon steg upp sträckte benet en gång rakt bakåt och gick alldeles normalt iväg för att hämta ett tuggben..

Jag kom just hem från veterinären utan att blivit mycket klokare...:crazy: Hunden gnällde till då vetten böjde höger knä och hasled. Knät kändes lite svullet men inte alls löst. På röntgen bilderna syntes i hasleden en lite "tagg" eller nåt, men veterinären trodde inte att hunden stördes av den under vanlig motionering. I knät hade det samlats lite vätska, men inte betydligt.
Hunden fick en spruta (cartrophen) och rimadylkur i en vecka. Vi ska dit igen om två veckor och se om det blivit sämre eller bättre så kan man fundera på vidare åtgärder... veterinären sa att detta inte behöver betyda att det andra korsbandet kommer gå av, men risken är ju stor...

Nu undrar jag, har någon erfarenhet av något liknande??Finns det nån chans att hon blir bra eller slutar detta i en andra operation?????

Vet inte riktigt om jag ska va glad eller ledsen... känner mig lite förvirrad. Det andra knät hade läkt bra och de var övertygade att det krävs benbrott för att det ska gå sönder. Man borde ju vara glad då, hunden har ju bara två knän, så även om det innebär operation borde det ju vara slut sen. I ryggen hittades inget fel..

Haha, hunden bor i Finland så det är nog omöjligt...;) Tack i alla fall!! Ifall det blir operation använder vi nog samma metod(TTA) som på det andra benet.

tror inte det blir något större problem om vi måste operera det andra benet också, undrar bara om nån har erfarenhet av svullna knän där det inte har varit nödvändigt att operera???

Varför skulle det vara omöjligt??? Enkelt och billigt att åka emellan.
Med lite tur kanske metoden finns i Finland.

Jämför metoderna, ingreppens storlek, konvalecens etc!
Fråga är gratis!

LIA

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 996
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka