Hjälp! Broddarna sitter fast!

Athenalover

Trådstartare
Hej!

Jag har problem med min hästs broddar. Det var snö och is förra veckan och då skruvade jag i broddarna och nu vill jag ta bort dem igen för det är bara regn och rusk här i Växjö, med sina 23 minuter i soltimmar. :mad:

Men när jag skulle ta bort dem var det en av dem som inte gick att lossa för den har blivit lite sliten på ena sidan. Har provat med skiftnyckel men den går inte att vrida på, de andra går att lossa och det är sååå irriterande att det bara är en brodd som sitter fast.

Någon som har något bra tips eller råd på hur jag ska göra?:bump:

Det var likadant förra året också fast då hade hon haft broddarna i någon månad och då var det hovslagaren som hade skruvat i dem för hårt. Nu är det jag som har satt dit broddarna och så stark är inte jag.:cool:

Sv: Hjälp! Broddarna sitter fast!

Jag har precis samma problem som du!

När det var isigt skruvade jag i 2 små isbrodd i varje sko, och sen när det blev milt igen skulle jag ta ur dem, men en brodd i hö bak är helt omöjlig att skruva ur. Jag tror det har blivit något fel med gängorna - de var ganska svåra att skruva i för skorna hade börjat bli lite slitna. Och nu går den verkligen inte att rubba! Tror dessutom att jag har lyckats göra den "rund" i mina försök med skiftnyckeln...:angel:

Jag skall till hovis om en vecka, så jag låter den helt enkelt sitta. Det är en låg isbrodd, så jag tror inte att den lilla snedbelastningen kan göra någon skada. Jag försöker också undvika asfalt så gott det går. På mjukt underlag kan det väl inte bli någon snedbelastning alls?

Köp en hylsa till brodd på Bilt...a o sätt på ett långt spärrskaft.
Ibland kan man få slå med klubba på skaftet.

Jag fick ta hjälp av pappa och en papegoj tång.
Antagligen ett slang uttryck men den tången var riktigt bra.
Den tryckte åt mer och mer ju mer man tog i och brodde lossnade.
Den var rund men lossnade med hjälp av tången.
Du kan ju försöka få tag på en sån.

Jag har lyckats få loss broddar genom att slå på dem med hammare, alt slå på broddnyckeln med hammare. Men det beror ju på hur hårt de sitter om man lyckas eller inte. Skiftnyckel kan ge lite dåligt grepp tycker jag, någon broddnyckel eller annat verktyg som ger bättre grepp tror jag mer på.

det brukar vara svårare med skiftnyckel, testa en broddnyckel istället! Du kan även prova att banka lite med en hammare, brukar funka om det inte sitter alldeles för hårt.

Jag har inte några andra tipps än de du redan fått, man varför ta bort broddarna? Tror du inte det kommer att vara isigt mer i vinter?
Det gör väl inte så mycket om hästen går broddad "i onödan".
Sätter du i nåt annat i broddhålen eller ska dom vara öppna?
Hur går det då om halkan kommer igen? Sitter du kanske i samma sits då att det blir svårt att få i brodden.

maria

håller med dig, jag låter min häst gå broddad även fast isen försvinner. Den kommer ju, som sagt, antagligen tillbaka. Iallafall här i Dalarna :p

När brodarna satt fast förra vintern nu när min häst har boxvila så behöver hon inga brodar när hon verken får gå ut eller har skor.

Men förra vintern när det inte skulle bli mer snö och is så satt dem för hårt för att dra bort med brodnyckel och skifnyckel så jag sågade av dem helt enkelt.
/R

Svarar till alla nu!

Visst kan det komma mer snö och is men jag är rädd att hon ska riva sig på dem. Jag brukar inte stoppa i något i hålen när hon inte har broddar, har testat att ha öronproppar och bomull i men det bara ramlar ur. Jag brukar ta en söm och rensa broddhålen med och sen gänga ett nytt.

Jag har provat med hammare och alla möjliga sortes tänger med nu och brodden blir bara rund. Det är en på frambenet som sitter fast så jag har kvar broddarna fram men plockade bort där bak idag.

Har provat med broddnyckeln också men brodden har blivit sliten och nu är brodden rund så nycken passar inte på brodden, den är för stor... hmm.. antagligen får hon ha kvar broddarna där fram.

Det kan väl inte bli felbelastning om man har broddarna på båda fram och inget bak? Förra vinten var hon utan skor bak och hade broddar fram så det borde väl inte hända något, eller?

Prova med en rörtång!
Det använde min man häromdagen när han tog bort en skyddsbrodd som var tämligen nedsliten :o

Immer

Jag har erfarenheten att man dagligen måste kolla broddarna och rucka på dom..då hinner man se i tid om de blir slitna och ej kommer att få av....

Varför inte sätta i blindbroddar medans du inte behöver ha de andra brodden.

Ta en fast lednyckel. Då får du säkert loss dem. 13 nyckel passar vanliga 3/8" broddar.

Ta en fast lednyckel. Då får du säkert loss dem. 13 nyckel passar vanliga 3/8" broddar.

Precis! det funkar i de flesta fall om kanterna blivit lite runda. Bara man känner att man får grepp kan man sen slå på skaftet av lednyckeln med tex en hammare, och därmed få kraft om brodden fastnat ordentligt.

Trådskaparen:

lite olja på funkar också om det är själva gängorna som fastnat.

säger som ngn annan: man måste kolla broddarna nästan dagligen om man inte har elit brodd, att de inte slitits snett för mkt för att få grepp att skruva ur.
samt lossa dem ngn gång ibland om man planerar ha dem i flera veckor (tex om man har elit brodd) och vet att man vill byta/ta bort dem emellanåt.

fattar inte hur du kan riskera att inte sätta ngt i hålen om du tar ur brodden? :eek: det räcker att en liten småsten kommer in, vilket ofta sker, så är det kört sen och du kan inte brodda för man får inte ut stenen som brukar lyckas kila fast sig benhårt i hålet.
bomull funkar aldedles utmärkt, ramlar den ur har du tagit för lite eller för mkt.
ta ordentligt så det fyller hålet, dvs rulla mellan fingrarna och pressa ihop till en tuss, sen tar man spetsen på tex en hovkrats och pressar ner den ordentlig i hålet.
aldrig ngnsin haft den ramla ur!

blindbrodd är ännu smidigare, men inte alla som vill ha det, för det blir ju trots allt ngt som den kan trampa sig med osv även om det inte finns en vass spets.
har man fyrbroddat är blindbrodd en förutsättning, annars slits skon i tån så att det sen inte går att fästa brodden.

Senast ändrad:

Jag har inget problem att pilla ut grus eller småsten:p
inte ens efter flera veckors brodduppehåll.

Tar gängtappen i värsta fall.

Jag kan inte ha blindbrodd eftersom de nöts skitfort o då har man inga broddhål kvar:crazy:

då har du aldrig fått in en småsten som är exakt perfekt stor nog att komma in i hålet från en viss vinkel, men sen inte ens har en milimeter att "bända" runt för att få ur den ur hålet.

förstår inte din kommentar om blindbrodd: man måste ju passa och får byta ofta : )

men bomull kan du väl ha i hålen? eller fetvadd?

knapplån

Jag tar vanlig typ kökssvamp som jag drar sönder och lägger i hålen. det fungerar jättebra. Det finns några sorts plastbitar som man kan lägga i. Jag har köpt det men kan inte lista ut hur det ska vara.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 769
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hör hur det dånar utanför, och kan inte låta bli att öppna dörren och gå ut och sätta mig på huk på förstutrappen och bara...
Svar
9
· Visningar
2 561
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 302
Senast: Lisa2014
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat