Vad säger man? Jag blir så ledsen när fullblod hamnar hos unga tjejer (eller andra) som bara har som mål att så snabbt som möjligt göra allt som om hästen vore den välutbildade ridhäst och läromästare dom egentligen borde ha
De är billiga, man köper hästen, rider på som om det vore en färdigutbildad häst, oseriösa tränare har inte mod eller förstånd att förklara vad hästen behöver så att ryttaren fattar det.....
Undra på att fullblod får ryktet att vara "sköra"
Detsamma i kanske ännu högre grad gäller ridtravare
De som köper en ridtravare borde vara de skickligaste ryttarna men ofta är det precis tvärtom, de mest okunniga nybörjarna som hittar en billig häst
Det finns massor av såna hästar och jag vet inte vad man ska göra för att få folk att inse hur mycket jobb som krävs för att utbilda en häst på rätt sätt och hur mycket dom skadar sina hästar med att flänga och vägra inse att dom måste börja från grunden (eller att dom faktiskt inte har förmågan att förstå pga okunnighet)
Ledsen ts men jag tycker du skulle sälja din häst till någon som kan utbilda den rätt, och köpa en trygg läromästare som du kan börja hoppa hinder på direkt och tävla. Det är ju vad du vill. OM man utbildar en häst seriöst så hoppar man inte hästen innan den kan fatta rätt galopp under ryttare i båda varven
Bara som exempel......