Hjälp! behöver lite tips till mitt fullblod :)

Sv: Hjälp! behöver lite tips till mitt fullblod :)

Hur är en galoppfattning som du vill göra den? Alltså hur gör du i praktiken när du vill ha höger galopp?

Jag krånglade till det helt enkelt.

Ja precis:idea: och det är du inte ensam om att ha gjort, det är det jag försöker förklara att det är det vanligaste, utom att ryttaren faktiskt själv är höger eller vänsterhänt och inte gör lika åt båda hållen:o På en annan häst kanske det funkar i bästa fall men fullblod är väldigt känsliga och reagerar mycket mer på vad vi faktiskt gör:o (och det är inte alltid det vi tror att vi gör heller...)

Okej, om du haft honom i 5 varav ridit i 3mån varav en av dom 1mån i skritt.
På bara två månader..
Skulle jag defenitivt inte börjat hoppträna, på en så "outbildad" häst.
Utan bara bommar.
Och mktmkt dressyrarbete och klättring,tömkörning varvat.
Tar lång tid bygga om musklerna..
Rättare sagt det ska ta tid.

Sen skulle jag inte sitta och jobba med galoppen i 15 min.
Låter som hästen är förvirrad..
Nöj dig med några fattningar bara i varje varv.
Styrkan kommer, men absolut inte på bara två mån..

Ett tips är att filma.. och be lite olika personer titta på det och
försöka se vad det är som felar.

flashlight
Absolut, så nu när det blir lite fel så är det till 99% jag som varit klumpig.
Likadant i allt möjligt med dom tycker jag.
Överarbetar jag en skänkelvikning till exempel blir det bara pannkaka.
Tar jag det lugnt, i princip bara tänker flyttning, och taimar in hjälperna
så går det som en dans!

På galoppen är ju sjäva fattningen det minsta problemet så att säga, oftast ställer man sig bara i stigbyglarna och lättar en halv millimeter i handen så är hästen iväg. Dessutom kör ju många tränare samma rutiner så hästarna vet själv när det är dags att köra igång.
Vill man komma igång på något speciellt ben så tar man lite extra i den tygel som ska vara yttertygel, dvs vänster tygel för höger galopp och tvärt om. Det är också viktigt att man inte kastar vikten åt galoppsidan utan tvärtom, vill du ha höger galopp tar du vikten lite till vänster för att hästen ska få lättare att ta fram höger bog (lägger du vikten till höger låser du högersidan).

Alltså okej! nu får jag en liten uppenbarelse här nästan! :eek: för min ridlärare har sagt åt mig att tex i höger varv. Lägga tyngden på höger sida. Och ställa till höger... Men jag har märkt att ibland när jag rider ute. Och han tex vill åt ett håll. Och jag råkar "ställa om honom" att han då byter galopp. Kan man använda sig av den metoden ens när man rider "vanlig" ridning eller är det helt fel. även om det funkar bäst på ens häst?

Vill inte sno tråden nu. Men kan man tex. lägga tyngden åt vänster. ställa åt vänster och sen lägga fram höger skänkel... och på så sätt lära hästen? eller hur ska man bära sig åt. Väldigt intressant att äntligen få förklarat hur det här funkar. Hästen jag har är min första häst och jag har ingen tidigare erfarenhet av löphästar. Allt har funkat förutom högergaloppen.

:bow::bow:

Precis så har jag gjort med min Kamel.
i v.v ställt lite åt höger, lagt lite mer tyngd i höger.
Och mjuknat på inner tygel/skänkel.
För att hästen ska få vänster sidan fri.

I takt med att han blivit starkare i vänstern ( eller att jag snarare lagt av med mina olater i v.varv)
Så har jag kunnat börja ha honom ngt rakare i fattningarna.

På galoppen är ju sjäva fattningen det minsta problemet så att säga, oftast ställer man sig bara i stigbyglarna och lättar en halv millimeter i handen så är hästen iväg. Dessutom kör ju många tränare samma rutiner så hästarna vet själv när det är dags att köra igång.
Vill man komma igång på något speciellt ben så tar man lite extra i den tygel som ska vara yttertygel, dvs vänster tygel för höger galopp och tvärt om. Det är också viktigt att man inte kastar vikten åt galoppsidan utan tvärtom, vill du ha höger galopp tar du vikten lite till vänster för att hästen ska få lättare att ta fram höger bog (lägger du vikten till höger låser du högersidan).

Okej, jag ska prova mig fram. jag vill ju att han ska fungera som en vanlig ridhäst det ingår i hans utbildning att lära sig fatta galopp när jag tar galoppskänkel.

men jag provade de du sa och han fattade direkt rätt galopp, men vill ändå att han ska kunna ta skänkel :)

Precis så har jag gjort med min Kamel.
i v.v ställt lite åt höger, lagt lite mer tyngd i höger.
Och mjuknat på inner tygel/skänkel.
För att hästen ska få vänster sidan fri.

I takt med att han blivit starkare i vänstern ( eller att jag snarare lagt av med mina olater i v.varv)
Så har jag kunnat börja ha honom ngt rakare i fattningarna.

Okej :) wonkan fungerade super bra idag iaf :P

idag fungerade allt galant min lilla häst gjorde allt rätt så idag va jag sjukt nöjd :love::love:
han tog båda galopperna utan det minsta problem gjorde skänkelvikning och så klättrade vi lite i sandtaget vilket han älskar :love:

jag hopptränar på små höjder och min tränare vet vad hon gör. så de jag nu kallar hoppträna är mest att trava över bommar och lägga upp små höjder på ca 60cm så jag förstör inget med musklerna :)

har redan kollat upp allt innan jag började träna så det är ingen fara :)

Du har ju skänkel där den "ska" vara samtidigt.
Och minskar stödet med ställningen med tiden han blir starkare
och lär sig.

Jag tycker inte det sättet att fatta galopp på och
Lära in galoppskänkeln.
Är särskilt främmande, brukar funka med unghästar överlag.

Inte för att krascha din tråd nu men..:cool:

jag hopptränar på små höjder och min tränare vet vad hon gör. så de jag nu kallar hoppträna är mest att trava över bommar och lägga upp små höjder på ca 60cm så jag förstör inget med musklerna

Första Träningen
HEJ :)
Wonkan gick super bra vi hoppade bara 80cm men de va ju första gången för honom så jag är super stolt..

Wonkan va den som gjorde bäst ifrån sig på hela träningen jag blev så sjukt stolt :) men när vi skulle hoppa 1m så va han trött på sista hindret så då stannade han två gånger sen hoppade han

Angående galoppfattningarna så brukar dom flesta lära in
Galoppskänkeln innan dom börjar med förvänd samt byten i varje!:grin:

Men din häst kanske glömt allt detta på en månad?

Helt otroligt nog så kan min häst galoppombyten i varje steg de är ganska coolt tycker jag :) men under den tiden som vi har tränat dressyr så har wonkan lärt sig skänkel vikning utan problem öppna och sluta och så har vi lärt oss förvänd galopp
Detta är skrivet 7/10

:crazy:

Vad säger man? Jag blir så ledsen när fullblod hamnar hos unga tjejer (eller andra) som bara har som mål att så snabbt som möjligt göra allt som om hästen vore den välutbildade ridhäst och läromästare dom egentligen borde ha:(

De är billiga, man köper hästen, rider på som om det vore en färdigutbildad häst, oseriösa tränare har inte mod eller förstånd att förklara vad hästen behöver så att ryttaren fattar det.....:mad:

Undra på att fullblod får ryktet att vara "sköra":mad:

Detsamma i kanske ännu högre grad gäller ridtravare:(
De som köper en ridtravare borde vara de skickligaste ryttarna men ofta är det precis tvärtom, de mest okunniga nybörjarna som hittar en billig häst:crazy:

Det finns massor av såna hästar och jag vet inte vad man ska göra för att få folk att inse hur mycket jobb som krävs för att utbilda en häst på rätt sätt och hur mycket dom skadar sina hästar med att flänga och vägra inse att dom måste börja från grunden (eller att dom faktiskt inte har förmågan att förstå pga okunnighet)

Ledsen ts men jag tycker du skulle sälja din häst till någon som kan utbilda den rätt, och köpa en trygg läromästare som du kan börja hoppa hinder på direkt och tävla. Det är ju vad du vill. OM man utbildar en häst seriöst så hoppar man inte hästen innan den kan fatta rätt galopp under ryttare i båda varven:cool: Bara som exempel......

Citat:
Helt otroligt nog så kan min häst galoppombyten i varje steg de är ganska coolt tycker jag men under den tiden som vi har tränat dressyr så har wonkan lärt sig skänkel vikning utan problem öppna och sluta och så har vi lärt oss förvänd galopp

Detta är skrivet 7/10

TS skriver i en annan tråd att h*n lärt sig allt om ridning av en varmblodstravare som tävlade i svår hoppning och msv dressyr.
Trist nog vill h*n inte tala om namnet på denna fantastiska läromästare.....
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=952525&page=18

jag har haft honom i ca 5månader men har bara ridit honom i 3månader men den första månaden va bara skritt ca 40min efter en skada. men efter det har vi börjat träna mer och mer så nu är han fullt igång men inte nå muskler och jag känner inte hästen fullt ut häller med vet att han inte kan så mkt. men det konstiga är att han fattar höger super bra på volt men venster vill han inte fatta då ist utan då ska han krångla med den lite sen kommer båda galopperna efter 15min kanske de känns lite drygt nog för att det är bättre nu än för 3v då fattade han vara vänster

Jag skulle råda dig att ta det VÄLDIGT lugnt i träningen av din häst, och inte ha för bråttom. Det tar tid för hästen att ställa om sig till sitt nya arbete under ryttare, tillochmed en vanlig ridhäst ska man vara försiktig med i samband med ägarbyte, även om den inte haft en skada, för belastningen blir helt annorlunda och det leder ofta till skador. Ännu större risk med en häst som helt ska byta yrke, och inte är skolad, och dessutom nyss läkt ihop från en skada.
Tänk också på att när den är så omusklad och kantig som den är, som du visat bilder på i andra tråden, så kan den inte tillgodogöra sig för mkt träning - det finns inget att bygga muskler av, och då "äter" träningen istället på kroppen på hästen - det blir slitage.

tack :) ja han är ett typiskt fullblod men de är den bästa hästraser :)

Okej jag ska också byta sadel min ligger inte super bra på honom men med padd så är den okej. men ska prova ut en sadel som passar honom perfekt =)

wonkan tar också höger vid longering :)

Om hästen kan galopperna vid longering så är det ju bara att söka felen hos ryttaren! Har själv haft problem med vänstergaloppen, att jag viker in höger axel och naturligtvis fattar då min viktkänslige häst högergalopp, fast jag trott att jag försökte fatta vänster. Så att sitta korrekt i fattningen brukar ge rätt galopp!

Och välsittande sadel tycker jag är högprioriterat!

Om hästen kan galopperna vid longering så är det ju bara att söka felen hos ryttaren! Har själv haft problem med vänstergaloppen, att jag viker in höger axel och naturligtvis fattar då min viktkänslige häst högergalopp, fast jag trott att jag försökte fatta vänster. Så att sitta korrekt i fattningen brukar ge rätt galopp!

Och välsittande sadel tycker jag är högprioriterat!

Men jag ahr lyckats få till galoppen nu :) vi missförstog varandra men det är löst och nu går wonkan bra min dressyr tränare todde inte det var samma häst som jag kom tillbaka med :) så jag är nöjd nu som det är :P

Jag skulle råda dig att ta det VÄLDIGT lugnt i träningen av din häst, och inte ha för bråttom. Det tar tid för hästen att ställa om sig till sitt nya arbete under ryttare, tillochmed en vanlig ridhäst ska man vara försiktig med i samband med ägarbyte, även om den inte haft en skada, för belastningen blir helt annorlunda och det leder ofta till skador. Ännu större risk med en häst som helt ska byta yrke, och inte är skolad, och dessutom nyss läkt ihop från en skada.
Tänk också på att när den är så omusklad och kantig som den är, som du visat bilder på i andra tråden, så kan den inte tillgodogöra sig för mkt träning - det finns inget att bygga muskler av, och då "äter" träningen istället på kroppen på hästen - det blir slitage.

men jag hade räknar fel med månaderna jag har haft honom i 8månader och han är riden i 6månader så han är ju igång nu men jag är ändå försiktigt då jag vet vad jag gör :)

har haft endel unghästar :P

TS skriver i en annan tråd att h*n lärt sig allt om ridning av en varmblodstravare som tävlade i svår hoppning och msv dressyr.
Trist nog vill h*n inte tala om namnet på denna fantastiska läromästare.....
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=952525&page=18

Det här var ju sjukt konstigt då jag aldrig har skrivit att min häst kan förvänd galopp då jag själv aldrig har gjort det!!! jag är inte så sjukt duktig på dressyr och fattar inte hur fan du orkar sitta och ljuga!!! för min häst är som en 3åring helt grön jag vet vilket ansvar jag har på mig och hur noga jag måste vara när det gäller utbildningen men HUR FAN ORKAR DU SÄGA SÅN HÄR SKIT???? jag har aldrig ridit i förvänd galopp då jag aldrig ahr varit en dressyr människa jag rider dressyr varje vecka för muskler och så han inte ska bli stel! men min tränare har provat rida honom och då gjorde han galoppom bytet utan problem men han tkr det är jobbigt så innan vi fortsätter med det så ska han musklas!!!!

inte för att krascha din tråd nu men..:cool:

Angående galoppfattningarna så brukar dom flesta lära in
galoppskänkeln innan dom börjar med förvänd samt byten i varje!:grin:

Men din häst kanske glömt allt detta på en månad?

Detta är skrivet 7/10

Ärligt talat sÅ mÅste nÅgon ha varit in pÅ min buke fÖr jag har aldrig ridit i fÖrvÄnd galopp och fatatr inte hur fan det blivit sÅ!!! Med tanke pÅ att jag Älskar min hÄst mer Än allt!!!!!!!!!!!!

Men jagska ta och byta lÖsen dÅ det bara finns en som kan lÖsen till min anvÄndare! Men jag kan lova att jag aldrig har gjort fÖrvÄndgalopp!!!!!

:crazy:

Vad säger man? Jag blir så ledsen när fullblod hamnar hos unga tjejer (eller andra) som bara har som mål att så snabbt som möjligt göra allt som om hästen vore den välutbildade ridhäst och läromästare dom egentligen borde ha:(

De är billiga, man köper hästen, rider på som om det vore en färdigutbildad häst, oseriösa tränare har inte mod eller förstånd att förklara vad hästen behöver så att ryttaren fattar det.....:mad:

Undra på att fullblod får ryktet att vara "sköra":mad:

Detsamma i kanske ännu högre grad gäller ridtravare:(
De som köper en ridtravare borde vara de skickligaste ryttarna men ofta är det precis tvärtom, de mest okunniga nybörjarna som hittar en billig häst:crazy:

Det finns massor av såna hästar och jag vet inte vad man ska göra för att få folk att inse hur mycket jobb som krävs för att utbilda en häst på rätt sätt och hur mycket dom skadar sina hästar med att flänga och vägra inse att dom måste börja från grunden (eller att dom faktiskt inte har förmågan att förstå pga okunnighet)

Ledsen ts men jag tycker du skulle sälja din häst till någon som kan utbilda den rätt, och köpa en trygg läromästare som du kan börja hoppa hinder på direkt och tävla. Det är ju vad du vill. OM man utbildar en häst seriöst så hoppar man inte hästen innan den kan fatta rätt galopp under ryttare i båda varven:cool: Bara som exempel......

Jag ska inte sälja min häst! för jag vet vad som krävs att utbilda hästar jag utbildat mina hästar i flera år. för 2år sen köpte jag en ponny som var helt grön och jag utbildade honom en viss del sen sålde vi honom som sport ponny men dock inte tävlad!

sen så är jag inte ute och tävlar så mkt då jag inte har tid med det! jag ahr en tävlingshäst hemma så om jag vill tävla så kan jag ta den! men wonkan har jag aldrig gjort förvänd galopp med samt så kan han mer än jag todde för när min dressyr tränare provade honom så kunde han en hel del men dock så saknar han mkt i grunden.

samt så vet du ju inte ett skit om mig och fattar inte hur man kan dömma folk över internet!
jag har ridit i 13år, och så kan jag lova att jag sätter hästen i första hand. och när jag och min sambo satt ner och räknade så har jag ridit min häst i 6månader, samt så började jag träna för ca en månad sen så det är okej att det tar lite tid för hästen och mig att lära känna varandra. sen så har jag inte brottom med honom för då hade jag aldrig köpt ett outbildat fullblod utan ett fullblod för kanske 70.000:- som är fullt utbildad så jag vet ju vad jag vill och fattar inte vem fan som har sagt att jag håller på med förvändgalopp/galoppombyten i varje. Visst jag testade en gång med galoppombyterna och det funkade men allt har löst sig när det gäller galoppen nu. jag och min häst missförstog varandra jätte mkt och nu är det över.
:)

mvh ida

Men jag tror nog att du kan förvänd galopp! Det är bara att fatta "fel" galopp, inget att hetsa upp sig över. ;) Trist att ngn lånat din nick, men det är bara att komma igen- byt nick dock!

Hoppas det går bra med din häst! Ni verkar ju vara på rätt väg och vad kul att du kommit ikontakt med ngn som vet hur hästen har tränats!

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Tuggben
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag blir galen på mig själv och min kropp. Ingen här kan såklart ge ett utlåtande och det är inte det jag är ute efter heller, men ni...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama