Hjälp! behöver lite tips till mitt fullblod :)

Sv: Hjälp! behöver lite tips till mitt fullblod :)

Vad menar du med att han inte tar bettet?

Jag skulle nog jobba lite med traven om han bara pinnar runt.
Sen bara göra fattningar, några språng sen sakta av.
Och utöka antal språng i takt med att han blir starkare.

Alternativt fatta på volt, gå sedan ut på rakt och lägg en volt/ eller sakta av innan han börjar byta.

Tömkör gärna.. Då kan han hitta balansen och bygga styrka utan någon
där uppe som "stör"

Min blir gärna lite "ivrig" när jag förbereder galoppen.
Gärna om jag sitter själv och tänker mycket på det.
Blir att man själv överarbetar fattningarna.
istället för att gå på känsla.
Gör det enkelt.
Känner jag att han blir för pinnig, så kan flytta ut honom på volten och sen göra en fattning.
Alt. bryta av till skritt göra lite övergångar och aktivera honom.

För ett tag sen blev han stark och bet fast bettet och stack med mig ist för att arbeta på det. så då började jag använda remontnosgrimma och nu har han börjat lyssna på mig och bettet nog för att jag använder en hel del sits ist för bettet men känns ju trygt att kunna stanna honom när araben sticker :)

okej :) ja jag hoppas att det finns någon lösning på vårat problem. men tömköra det för jag ca 1-2gånger i veckan om jag inte longerar med inspänningar och en lina bakom rumpan så han samlar ihop galoppen lite.

Åh fin! han ser ut som ett typiskt fullblod :)
Alltså. Min hoppar och studsar och så. men idag provade jag en ny dressyrsadel när jag hade sadelprovare ute. Den låg som ett smäck och då tog han högergaloppen faktiskt. Så jag ska undersöka detta vidare lite tänkte jag.

Han tar galoppen vid longering iaf. Annars blir han mest stressad. Men jag vet inte om det berodde på sadeln eller så..

Sätt inga linor bakom rumpan på honom, det hjälper inte ett dugg.

Ang höger galopp tror jag det vanligaste är ryttarfel, hästen behöver mer hjälp åt ett håll och ryttaren klarar inte att ge rätt hjälp och det blir pannkaka.

Till alla som har samma problem_
Se över hur ni sitter, kanske glider ni ner och hindrar högerbogen, kanske överdriver ni hjälperna, fullblod är känsliga hästar. FÖrsök att bara sitta rakt över hästen, och för fram innerskänkeln lite samtidigt som ni håller bara om med ytter. Mer ska inte behövas. Se till att inte falla över åt högersidan, inte använda för mycket skänkel, inte hänga i innertygeln, och lär gärna hästen kommandot "galopp" så kan det hjälpa den att förstå. (det lär man ju fr¨ån marken)

Om det funkar bra från marken är det garanterat ryttaren, ta hjälp av tränare att se vad ni gör som förvirrar hästen. Rid i fältsits i början, trava och låt hästen lugnt falla in i galopp och beröm!

Gör det inte till en "grej" det är största risken att man gör, då blir det svårare.

lycka till och använda en bra tränare redan från start på era fullblod!

kl-Ang högergaloppen - jag hade också problem med det i början, men med lugn och konsekvent ridning blir det nu i stort sett aldrig fel.

När det blev fel, saktade jag av lugnt, red igenom traven igen så han var i balans och sen lugnt fattade igen, gärna på väg in i en volt eller i ett hörn, ev med lite utåtställning.

Det har fungerat bra på min häst, som iofs hade en bra grundomställning till ridhäst, men sen tappat lite innan jag köpte honom. Så det gällde mest att påminna och plocka fram det igen.

Du skrev tidigare att du hade en tränare med stor erfarenhet av fullblod.
Ta vara på det..
Hon kan väl hjälpa dig se vad det blir för miss i kommunikationen.

Jag upplever att dom kan bli starka när dom får en för lite stark hand.
Att en remontgrimma skulle hindra honom från att sticka det tvivlar jag på.

Åh fin! han ser ut som ett typiskt fullblod :)
Alltså. Min hoppar och studsar och så. men idag provade jag en ny dressyrsadel när jag hade sadelprovare ute. Den låg som ett smäck och då tog han högergaloppen faktiskt. Så jag ska undersöka detta vidare lite tänkte jag.

Han tar galoppen vid longering iaf. Annars blir han mest stressad. Men jag vet inte om det berodde på sadeln eller så..

tack :) ja han är ett typiskt fullblod men de är den bästa hästraser :)

Okej jag ska också byta sadel min ligger inte super bra på honom men med padd så är den okej. men ska prova ut en sadel som passar honom perfekt =)

wonkan tar också höger vid longering :)

Senast ändrad av en moderator:

Sätt inga linor bakom rumpan på honom, det hjälper inte ett dugg.

Ang höger galopp tror jag det vanligaste är ryttarfel, hästen behöver mer hjälp åt ett håll och ryttaren klarar inte att ge rätt hjälp och det blir pannkaka.

Till alla som har samma problem_
Se över hur ni sitter, kanske glider ni ner och hindrar högerbogen, kanske överdriver ni hjälperna, fullblod är känsliga hästar. FÖrsök att bara sitta rakt över hästen, och för fram innerskänkeln lite samtidigt som ni håller bara om med ytter. Mer ska inte behövas. Se till att inte falla över åt högersidan, inte använda för mycket skänkel, inte hänga i innertygeln, och lär gärna hästen kommandot "galopp" så kan det hjälpa den att förstå. (det lär man ju fr¨ån marken)

Om det funkar bra från marken är det garanterat ryttaren, ta hjälp av tränare att se vad ni gör som förvirrar hästen. Rid i fältsits i början, trava och låt hästen lugnt falla in i galopp och beröm!

Gör det inte till en "grej" det är största risken att man gör, då blir det svårare.

lycka till och använda en bra tränare redan från start på era fullblod!

Min tränare sa att det är wonkan som aldrig har fått lära sig höger galopp för jag har ridit och haft fullblod tidigare men ingen har varit som den här killen riktigt. sen så linan har gjälpt honom en hel del när det gäller traven då jag longerar för det kommer ifrån min tränare också och hon kan verkligen fullblod :)

men tack för tipset iaf :) mvH Ida

kl-Ang högergaloppen - jag hade också problem med det i början, men med lugn och konsekvent ridning blir det nu i stort sett aldrig fel.

När det blev fel, saktade jag av lugnt, red igenom traven igen så han var i balans och sen lugnt fattade igen, gärna på väg in i en volt eller i ett hörn, ev med lite utåtställning.

Det har fungerat bra på min häst, som iofs hade en bra grundomställning till ridhäst, men sen tappat lite innan jag köpte honom. Så det gällde mest att påminna och plocka fram det igen.

okej jag brukar gå in på volt och fatta höger galopp det hjälper, hellst på träningarna vill inte hoppa med fel galopp.

wonkan måste jag lära från början han är bara som en
åring. :)

Du skrev tidigare att du hade en tränare med stor erfarenhet av fullblod.
Ta vara på det..
Hon kan väl hjälpa dig se vad det blir för miss i kommunikationen.

Jag upplever att dom kan bli starka när dom får en för lite stark hand.
Att en remontgrimma skulle hindra honom från att sticka det tvivlar jag på.

Min tränare trodde att han inte har fått lära sig galopperna så när jag kräver saker så tar han den galoppen som han är mest säker på. sen så ska vi galoppera mkt bomamr för de kommer lyfta upp rygg och rumpa dåfår han dom musklerna som han saknar trodde hon också :)

men grejen är den att jag har svårt att vara hård i handen då han blir sjukt nervös. så när jag började använde remont så började han lyssna på små saker ist för att jag skulle behöva säga till på skarpen :)

Min tränare sa att det är wonkan som aldrig har fått lära sig höger galopp för jag har ridit och haft fullblod tidigare men ingen har varit som den här killen riktigt. sen så linan har gjälpt honom en hel del när det gäller traven då jag longerar för det kommer ifrån min tränare också och hon kan verkligen fullblod :)

Men det där är nog inte riktigt sant. På galoppen brukar alla tränare vara väldigt noga med att hästarna går "på rätt ben", dvs höger galopp på raksträckorna och vänster genom svängarna.
Om du tittar på galopplopp så ser du hur hästara när de kommer in på upploppet så gott som alltid byter till höger galopp.

Jag har ridit MYCKET åt Drews (som hade din häst i träning) och de var jättenoga med att lära hästarna det redan när de började cantar på banan.

Däremot är det ju få galopphästar som fått lära sig fatta galopp för skänkeln (man har ju lixom ofta lite korta läder!) utan det är vikt och tygelhjälper som gäller.

Jag vet inte om det sitter i huvudet på folk att galoppörer bara går i vänster varv och därför blir otroligt sneda.
På Klampenborg går loppen i höger varv och på täbys tågvolt byter man varv varannan dag.
Dessutom gör ju galoppörerna en hel del annat än tränar på banan....

Om tränaren säger så "kan" tränaren inte fullblod, för det där stämmer inte. Loppen går i vänster varv men hästarna går i båda galopperna dom skulle aldrig kunna gå i bara en galopp hela loppet, dom byter och går i höger på långsidorna tex.

Den här hästen som jag har nu börjad ejag rida när hon var tre för att ägaren då ville ha hjälp med att hon inte ville gå i höger galopp och då hade hon inte ens startat än....Hästar är av naturen mer eller mindre oliksidiga precis som vi, men eftersom det funkar vid longering handlar det till 95 procent minst om dej, vilket tränaren ska kunna hjälpa dej med istället för att lägga det på hästen.:cool:

Men det där är nog inte riktigt sant. På galoppen brukar alla tränare vara väldigt noga med att hästarna går "på rätt ben", dvs höger galopp på raksträckorna och vänster genom svängarna.
Om du tittar på galopplopp så ser du hur hästara när de kommer in på upploppet så gott som alltid byter till höger galopp.

Jag har ridit MYCKET åt Drews (som hade din häst i träning) och de var jättenoga med att lära hästarna det redan när de började cantar på banan.

Däremot är det ju få galopphästar som fått lära sig fatta galopp för skänkeln (man har ju lixom ofta lite korta läder!) utan det är vikt och tygelhjälper som gäller.

Jag vet inte om det sitter i huvudet på folk att galoppörer bara går i vänster varv och därför blir otroligt sneda.
På Klampenborg går loppen i höger varv och på täbys tågvolt byter man varv varannan dag.
Dessutom gör ju galoppörerna en hel del annat än tränar på banan....

Okej :) jag har hört att drews är noga med sånt jag har själv kontakt med henne. men wonkan har haft jätte svårt för höger galopp men det beror kanske på sadeln, ska prova rida barbacka och se om det hjälper annars så är det bara det att han måste stärka höger

Om tränaren säger så "kan" tränaren inte fullblod, för det där stämmer inte. Loppen går i vänster varv men hästarna går i båda galopperna dom skulle aldrig kunna gå i bara en galopp hela loppet, dom byter och går i höger på långsidorna tex.

Den här hästen som jag har nu börjad ejag rida när hon var tre för att ägaren då ville ha hjälp med att hon inte ville gå i höger galopp och då hade hon inte ens startat än....Hästar är av naturen mer eller mindre oliksidiga precis som vi, men eftersom det funkar vid longering handlar det till 95 procent minst om dej, vilket tränaren ska kunna hjälpa dej med istället för att lägga det på hästen.:cool:

Men jag känner min häst och det gör ju inte du. det fungerade inte när jag longerade först utan han började ta rätt galopp förra veckan så någon är det som inte har varit rätt. sen så nu har han ju börjat galoppera lite mer i höger!

det är självklart att han kan galoppera med båda galopperna med saken är den att han inte har lärt sig galoppskänkeln!!
sen så sitter jag rakt på hästen och inte som någon hösäck jag är jätte nog med att inte sitta fel då det ger hästen fel tyngd.... så jag har en outbildad häst så är det bara och jag bad om några tips hur jag skulle lösa problemet.

Mitt tips vad det gäller fattning är att göra MINDRE, alltså inte några överdrivna skänkelrörelser utan i princip bara säte och se till att inte bli hängande i innertygeln. På galoppen byter vi med nya yttertygeln, vill du ha höger galopp så ställer du (ställer inte böjer) du till vänster.
Och träna fattningarna från skritt, det blir lättare för dig att tajma hjälperna och hästen frestas inte att springa in i galoppen plus att hjärnan hinner med att registera vad som händer.

Vi ger ju dig lite olika tips allihopa, men känns som du inte riktigt vill ta till dig?

Hur länge har du haft honom?

Om han tar höger så måste det vara någonting som förändras
när du kommer på ryggen, om han tar vänstern utan problem.

Jag själv har haft endel problem med v.galoppfattningen enbart.
Och det har suttit enbart i mig själv..
Vilket jag upptäckte när jag hoppade upp på en häst som har superlätt för vänstern.
Jag krånglade till det helt enkelt.

Mitt tips vad det gäller fattning är att göra MINDRE, alltså inte några överdrivna skänkelrörelser utan i princip bara säte och se till att inte bli hängande i innertygeln. På galoppen byter vi med nya yttertygeln, vill du ha höger galopp så ställer du (ställer inte böjer) du till vänster.
Och träna fattningarna från skritt, det blir lättare för dig att tajma hjälperna och hästen frestas inte att springa in i galoppen plus att hjärnan hinner med att registera vad som händer.

Okej så det är så ni gö på galoppen lr?

Vi ger ju dig lite olika tips allihopa, men känns som du inte riktigt vill ta till dig?

Hur länge har du haft honom?

Om han tar höger så måste det vara någonting som förändras
när du kommer på ryggen, om han tar vänstern utan problem.

Jag själv har haft endel problem med v.galoppfattningen enbart.
Och det har suttit enbart i mig själv..
Vilket jag upptäckte när jag hoppade upp på en häst som har superlätt för vänstern.
Jag krånglade till det helt enkelt.

jag har haft honom i ca 5månader men har bara ridit honom i 3månader men den första månaden va bara skritt ca 40min efter en skada. men efter det har vi börjat träna mer och mer så nu är han fullt igång men inte nå muskler och jag känner inte hästen fullt ut häller med vet att han inte kan så mkt. men det konstiga är att han fattar höger super bra på volt men venster vill han inte fatta då ist utan då ska han krångla med den lite sen kommer båda galopperna efter 15min kanske de känns lite drygt nog för att det är bättre nu än för 3v då fattade han vara vänster

Det har inget med "galoppskänkel" att göra, glöm sånt. Man "gör" inte på något särskilt sätt som jockey heller, men dom rider på ett helt annat sätt du kan inte jämföra, dom bara låter hästen falla in i galopp.

Gör bara inte för mycket, sitt in galoppen helt stilla se till att ha hästen på yttertygeln och för fram innerhöft o skänkel en aning. Det vanligaste felet är att ryttaren blockerar innerbogen och sitter snett, (ev sätts snett av hästen) samt gör för mycket.

Nej jag känner inte din häst men den är nog inte så olik alla andra fullblod;)

På galoppen är ju sjäva fattningen det minsta problemet så att säga, oftast ställer man sig bara i stigbyglarna och lättar en halv millimeter i handen så är hästen iväg. Dessutom kör ju många tränare samma rutiner så hästarna vet själv när det är dags att köra igång.
Vill man komma igång på något speciellt ben så tar man lite extra i den tygel som ska vara yttertygel, dvs vänster tygel för höger galopp och tvärt om. Det är också viktigt att man inte kastar vikten åt galoppsidan utan tvärtom, vill du ha höger galopp tar du vikten lite till vänster för att hästen ska få lättare att ta fram höger bog (lägger du vikten till höger låser du högersidan).

Det har inget med "galoppskänkel" att göra, glöm sånt. Man "gör" inte på något särskilt sätt som jockey heller, men dom rider på ett helt annat sätt du kan inte jämföra, dom bara låter hästen falla in i galopp.

Gör bara inte för mycket, sitt in galoppen helt stilla se till att ha hästen på yttertygeln och för fram innerhöft o skänkel en aning. Det vanligaste felet är att ryttaren blockerar innerbogen och sitter snett, (ev sätts snett av hästen) samt gör för mycket.

Nej jag känner inte din häst men den är nog inte så olik alla andra fullblod;)

näe han är inte som alla andra fullblod,
men jag är ute efter att få min häst fatta galopp efter mina skänklar och inte lära honom galoppen för de kan han! jag ska ha en ridhäst som ska kunna veta avd jag menar när jag atr till skänklar :)

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Tuggben
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag blir galen på mig själv och min kropp. Ingen här kan såklart ge ett utlåtande och det är inte det jag är ute efter heller, men ni...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama