W
WonkyDonkey01
Sv: Hjälp! behöver lite tips till mitt fullblod
För ett tag sen blev han stark och bet fast bettet och stack med mig ist för att arbeta på det. så då började jag använda remontnosgrimma och nu har han börjat lyssna på mig och bettet nog för att jag använder en hel del sits ist för bettet men känns ju trygt att kunna stanna honom när araben sticker
okej ja jag hoppas att det finns någon lösning på vårat problem. men tömköra det för jag ca 1-2gånger i veckan om jag inte longerar med inspänningar och en lina bakom rumpan så han samlar ihop galoppen lite.
Vad menar du med att han inte tar bettet?
Jag skulle nog jobba lite med traven om han bara pinnar runt.
Sen bara göra fattningar, några språng sen sakta av.
Och utöka antal språng i takt med att han blir starkare.
Alternativt fatta på volt, gå sedan ut på rakt och lägg en volt/ eller sakta av innan han börjar byta.
Tömkör gärna.. Då kan han hitta balansen och bygga styrka utan någon
där uppe som "stör"
Min blir gärna lite "ivrig" när jag förbereder galoppen.
Gärna om jag sitter själv och tänker mycket på det.
Blir att man själv överarbetar fattningarna.
istället för att gå på känsla.
Gör det enkelt.
Känner jag att han blir för pinnig, så kan flytta ut honom på volten och sen göra en fattning.
Alt. bryta av till skritt göra lite övergångar och aktivera honom.
För ett tag sen blev han stark och bet fast bettet och stack med mig ist för att arbeta på det. så då började jag använda remontnosgrimma och nu har han börjat lyssna på mig och bettet nog för att jag använder en hel del sits ist för bettet men känns ju trygt att kunna stanna honom när araben sticker
okej ja jag hoppas att det finns någon lösning på vårat problem. men tömköra det för jag ca 1-2gånger i veckan om jag inte longerar med inspänningar och en lina bakom rumpan så han samlar ihop galoppen lite.