Hjälp! behöver lite tips till mitt fullblod :)

W

WonkyDonkey01

Jag har en fullblods valack på 8år som kan galoppera super snyggt men han tar inte höger galopp som han ska, och jag förstår inte varför.
när jag rider ut fungerar det super bra, men när det blir träning så glömmer han bort vilket ben han ska ta först (lite stressad)

sen så har ni några tips om hur jag ska lära honom skänkelvikning på ett snällt sätt? är så trött på folk som bankar sina hästar i sidan och påstår att det hjälper :O

Mvh ida :laugh:

Sv: Hjälp! behöver lite tips till mitt fullblod :)

har den gått löp?

men kan det inte vara därför den har lättare galopp? efetrsom att du springer ju åt ett håll med en galopp så din häst kankse är starkare i den?

Fatta över bommar... gör ingen stor grej av det.
Fattar han fel så sakta av bara och fatta ny igen.
Till slut så lär han sig..
Prova även fatta på volt och ställd utåt.

men kan det inte vara därför den har lättare galopp? efetrsom att du springer ju åt ett håll med en galopp så din häst kankse är starkare i den?

Jo jag tror det

Fatta över bommar... gör ingen stor grej av det.
Fattar han fel så sakta av bara och fatta ny igen.
Till slut så lär han sig..
Prova även fatta på volt och ställd utåt.

Okej men på volt fattar han jätte bra om jag överdriver fattningen och lutar mig innåt..

:grin:

Du måste vara super tydlig med dina vikthjälper. Banka förstår han inte alls för han är inte alls riden som ett halvblod är. Rid med ditt bäcken, se till att du är tydlig där med vad du vill, dina ben behöver du inte använda alls ;)

Min fd galoppör kan dra iväg i travar-trav med ryttare som är otydliga med sina vikthjälper. De blir helt förvånade "ska de här inte vara en galoppör?" Sen när de sitter ordentligt, tamimar allt till 100% fattar hon galopp hur fint som helst.

Det tog nog mig några månader innan min orkade med högergaloppen. Jag bråkade inte så mkt med henne, lät henne bygga upp sig för att orka. Massor av övergångar och raka spår. Hade ingen ridbana så jag red massor ut i skogen och på fälten.

Hon orkade ju inte korta upp sprången i högergaloppen, så då hade vi stora ytor att galoppera på och allt eftersom hon orkade så red vi mer och mer på mindre yta och med kortare språng.

Du måste vara super tydlig med dina vikthjälper. Banka förstår han inte alls för han är inte alls riden som ett halvblod är. Rid med ditt bäcken, se till att du är tydlig där med vad du vill, dina ben behöver du inte använda alls ;)

Min fd galoppör kan dra iväg i travar-trav med ryttare som är otydliga med sina vikthjälper. De blir helt förvånade "ska de här inte vara en galoppör?" Sen när de sitter ordentligt, tamimar allt till 100% fattar hon galopp hur fint som helst.

Det tog nog mig några månader innan min orkade med högergaloppen. Jag bråkade inte så mkt med henne, lät henne bygga upp sig för att orka. Massor av övergångar och raka spår. Hade ingen ridbana så jag red massor ut i skogen och på fälten.

Hon orkade ju inte korta upp sprången i högergaloppen, så då hade vi stora ytor att galoppera på och allt eftersom hon orkade så red vi mer och mer på mindre yta och med kortare språng.
lt

Håller helt med ovanstående.
Sen kan du innan du börjar sitta på i höger galopp, även tömköra.
Varför jag säger tömköra istället för longera, är att du med tömkörningen kan ge det så viktiga stödet i yttertygeln.
Men bygga styrka på rakt spår, ute i terrängen, är väldigt bra.
Jag gör precis som jerseyko, övergångar och mer övergångar. Och rid med säte och vikt, du behöver bara vrida bäckenet aningens åt det håll du vill han ska flytta sig. Är så enkelt så det nästan blir svårt :)

Lycka till!

du behöver bara vrida bäckenet aningens åt det håll du vill han ska flytta sig. Är så enkelt så det nästan blir svårt :)

Jag har haft ryttare som nästan ramlat av min häst för de antingen vart ostadiga i sitsen eller för grova. Typ vid avsaktningar, istället för att bromsa min med tygeln kniper man om med låren och knäna. Eller igentligen behöver man bara spänna låren. Är man inte van vid det så kan det vara spännande i början, specieltl då vissa verkligen klämmer om med knäna och det helt plötsligt blir tvärnit så hänger de runt halsen som stora frågetecken "jag tog ju inte ens i tygeln" ;)

jag känner igen det där. har märkt att många har svårt att rida med säte och vikt "nowadays" :)
Men man vänjer sig fort, jag blir nästan förnärmad när jag sitter på en häst som inte känner mina vikthjälper :D
ocn min häst blir förnärmad när någon som är som ett kylskåp från medeltiden sätter sig på honom och börjar dra och banka.
Men det är ju så enkelt när man väl begriper hur dom funkar dom kära fullbloden.
Finns inga roligare hästar att rida eller hantera.

Jo jag har märkt att jag måste va jätte tydlig. jag rider också tillstörsta del i skogen då vi måste åka transport till ridbanan. så brukar fatta höger galopp på en volt och låta wonkan galoppera i den en bit sen försöker vi fatta höger på rakt spår.

jag rider ju lite western så vikterna använder jag en hel del :) men ska pröva de som du sa och se :)

men har du nå förslag på skänkelviknings övningar? :)

jag känner igen det där. har märkt att många har svårt att rida med säte och vikt "nowadays" :)
Men man vänjer sig fort, jag blir nästan förnärmad när jag sitter på en häst som inte känner mina vikthjälper :D
ocn min häst blir förnärmad när någon som är som ett kylskåp från medeltiden sätter sig på honom och börjar dra och banka.
Men det är ju så enkelt när man väl begriper hur dom funkar dom kära fullbloden.
Finns inga roligare hästar att rida eller hantera.

Dom flesta i min hoppgrupp rider med händerna inte med kroppen (lättare sakt åker häst och sliter i munnen) :(

men har du nå förslag på skänkelviknings övningar? :)[/QUOTE skrev:
som jag skrev, flytta bäckenet , dvs vill du flytta undan höger, vrider du dig lite åt höger samtidigt som du ställer aningens.
vill du kan du förtydliga med ett litet tryck med skänkeln.
Tänk skänkelvikning :)

det som jag gjorde med mitt fullblod när han va lite svagare på ena sidan var att när jag skulle fatta vänster galopp tex så ställde jag han åt höger.. Det funka för mig, sen kan man ju ta till med bommar och lite sånt:)

som jag skrev, flytta bäckenet , dvs vill du flytta undan höger, vrider du dig lite åt höger samtidigt som du ställer aningens.
vill du kan du förtydliga med ett litet tryck med skänkeln.
Tänk skänkelvikning :)

Okej :) då ska jag testa det :) tack så mkt för tipset :)

det som jag gjorde med mitt fullblod när han va lite svagare på ena sidan var att när jag skulle fatta vänster galopp tex så ställde jag han åt höger.. Det funka för mig, sen kan man ju ta till med bommar och lite sånt:)

okej :) ska pröva mig fram och se :)

Jag har en fullblods valack på 8år som kan galoppera super snyggt men han tar inte höger galopp som han ska, och jag förstår inte varför.
när jag rider ut fungerar det super bra, men när det blir träning så glömmer han bort vilket ben han ska ta först (lite stressad)

sen så har ni några tips om hur jag ska lära honom skänkelvikning på ett snällt sätt? är så trött på folk som bankar sina hästar i sidan och påstår att det hjälper :O

Mvh ida :laugh:

Jag har PRECIS samma problem.. skall följa den här tråden som en hök! :) Min häst tar dock inte galoppskänkeln ute heller. Utan blir väldigt stressad bara!

Jag har PRECIS samma problem.. skall följa den här tråden som en hök! :) Min häst tar dock inte galoppskänkeln ute heller. Utan blir väldigt stressad bara!

Min tar den bara han får komma iväg han hatar att trava då blir han jätte stressad och när jag lägger till galoppskänkel så blir han super spidad och het.
men jag har börjat ha remontnosgrimma när jag rider, det hjälper ganska mkt för han tar inte bettet längre och jag hatar när man har en massa starka bett bara för att hästar är heta.

men hur blir han om du går in på en volt tar han galoppen då? det gör min sen kan jag lägga honom på rakt spår en stund sen börjar han med en massa galopp om byten :S

och igår blev han så sjukt dryg då började han med nå piaff liknande när ajg höll in honom :crazy:

ville bara visa en bild på honom också :)<3333

29762918.jpg
[/url][/IMG]

Senast ändrad av en moderator:

Vad menar du med att han inte tar bettet?

Jag skulle nog jobba lite med traven om han bara pinnar runt.
Sen bara göra fattningar, några språng sen sakta av.
Och utöka antal språng i takt med att han blir starkare.

Alternativt fatta på volt, gå sedan ut på rakt och lägg en volt/ eller sakta av innan han börjar byta.

Tömkör gärna.. Då kan han hitta balansen och bygga styrka utan någon
där uppe som "stör"

Min blir gärna lite "ivrig" när jag förbereder galoppen.
Gärna om jag sitter själv och tänker mycket på det.
Blir att man själv överarbetar fattningarna.
istället för att gå på känsla.
Gör det enkelt.
Känner jag att han blir för pinnig, så kan flytta ut honom på volten och sen göra en fattning.
Alt. bryta av till skritt göra lite övergångar och aktivera honom.

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 474
Senast: Tuggben
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 012
Senast: WildHorse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Jag blir galen på mig själv och min kropp. Ingen här kan såklart ge ett utlåtande och det är inte det jag är ute efter heller, men ni...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama