Hjälp att välja ny hund efterlyses

fejt

Trådstartare
Vi ska förmodligen skaffa ny hund och hur mycket det än bär mig emot så måste vi välja något annat än airedaleterrier. Kraven är följande:

• Följsam med så lite jakt som möjligt

• Medelstor kan avvika lite åt bägge håll
  • Robust allvädershund
  • Hellre en som vill ut hela tiden än en som gärna ligger på soffan
  • En träningskompis till både mig och min 12-åring som drömmer om en framtid som hundförare inom polisen (spår och sök för min del agility och rally för hennes del). En lämplig ingång i hundvärlden för hennes del alltså.

Vi väljer mellan:
Bearded Collie
Cocker Spaniel
Schnauzer

Vad tror ni om dessa tre?

Jag behöver inga tips eller varningar rörande hälsoläge (fysiskt och psykiskt) utan föredrar att lusläsa dokumentation hellre än att lyssna på enskilda erfarenheter gällande just detta.

Jag är naturligtvis också medveten om att individer kan avviika och att man måste träna alla hundar för att de t ex ska kunna vara lösa.

Jag vet att pudel är en passande kandidat men jag är främst (av diverse olika anledningar) intresserad av de tre ovanstående.

Supertacksam för hjälp!

Har haft 3 cockrar och de har varit allt mellan himmel och helvete (den senaste var hemsk mentalt). Vissa individer har ju en förkärlek till jakt/spår och tenderar att få selektiv hörsel :angel: Så just på den punkten vet jag inte om de kvalificerar sig som "så lite jakt som möjligt", otroligt följsamma dock när du har en cockers fulla uppmärksamhet. De flesta kan tänka sig att vara ute i ur och skur, vinterbada drar de flesta sig inte för. Storleksmässigt väldigt "lagom" men ändå en hund liksom. Cockern är allt som oftast bra mycket mer hund än man väntat sig, så det är värt att ha i åtanke.

Jag själv står i valet och kvalet om det blir en cocker till då den senaste togs bort för någon månad sedan.

Har haft 3 cockrar och de har varit allt mellan himmel och helvete (den senaste var hemsk mentalt). Vissa individer har ju en förkärlek till jakt/spår och tenderar att få selektiv hörsel :angel: Så just på den punkten vet jag inte om de kvalificerar sig som "så lite jakt som möjligt", otroligt följsamma dock när du har en cockers fulla uppmärksamhet. De flesta kan tänka sig att vara ute i ur och skur, vinterbada drar de flesta sig inte för. Storleksmässigt väldigt "lagom" men ändå en hund liksom. Cockern är allt som oftast bra mycket mer hund än man väntat sig, så det är värt att ha i åtanke.

Jag själv står i valet och kvalet om det blir en cocker till då den senaste togs bort för någon månad sedan.

Tack för svar! :)
Jag har förstått att en "bra" cocker skulle passa oss utmärkt. Men det är just ojämnheten som gör mig osäker. Hur mycket anser du att man kan göra för att undvika ett olämpligt exemplar? Vad gäller resultat och val av kennel osv?
Att den är mer hund än den ser ut för är verkligen inget hinder, snarare tvärtom.
Jakt ute i skog och mark är inte ett lika stort problem som hemma på gården. Jag vill ha förutsättningar för att kunna lära den att vara lös bland våra andra djur (höns, katt, getter och hästar).

Jag kom på att tips om andra raser naturligtvis är välkommet. Vi var ju t ex väldigt inne på Corgi innan vi skaffade vår airedale.

Har bara personlig erfarenhet av schnauzer. Den var ok på att spåra, hade inte det som krävs av en bra sökhund, och hade antagligen funkat ok i rally och agility. Det är svårt att bara köra "lite sök". Antingen går hunden att styra på avstånd, och orkar med att jobba självständigt utan stöd, eller inte. Schnauzern var också mer viltintresserad än den hund du vill ha. Satsa på riesen i stället, visserligen också viltintresserad, men mer förig, och en stjärna på sök och spår. Alla riesen som provat agility är också mycket entusiastiska över sporten, men de är ju för stora för att vara sm-material.

Har vänner som har haft flera utställningscocker, snälla, glada, flamsiga och mycket egensinniga var de. Tror att det hade blivit svårt att meritera dem i bruksgrenar (utom själva spårmomentet), om inte föraren varit dels skicklig och dels haft övermänsklig kamplust själv. Kanske en jakt-cocker skulle kunna motsvara önskemålen, jag vet inte eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet.

Bearded collie kan jag inte uttala mig om, den jag har träffat var för vek för min smak.

Risken med en hund som överhuvudtaget inte har jakt i sig, är att den inte tycker det är jättekul med spår och sök, som är grenar som utnyttjar en omriktad jaktdrift. Om du verkligen vill träna bruksgrenar, skulle jag satsa på en hund ur brukshundgruppen eller jakt-retriever. Allting blir så mycket roligare med en hund som VILL arbeta, och har det som krävs.

Har bara personlig erfarenhet av schnauzer. Den var ok på att spåra, hade inte det som krävs av en bra sökhund, och hade antagligen funkat ok i rally och agility. Det är svårt att bara köra "lite sök". Antingen går hunden att styra på avstånd, och orkar med att jobba självständigt utan stöd, eller inte. Schnauzern var också mer viltintresserad än den hund du vill ha. Satsa på riesen i stället, visserligen också viltintresserad, men mer förig, och en stjärna på sök och spår. Alla riesen som provat agility är också mycket entusiastiska över sporten, men de är ju för stora för att vara sm-material.

Har vänner som har haft flera utställningscocker, snälla, glada, flamsiga och mycket egensinniga var de. Tror att det hade blivit svårt att meritera dem i bruksgrenar (utom själva spårmomentet), om inte föraren varit dels skicklig och dels haft övermänsklig kamplust själv. Kanske en jakt-cocker skulle kunna motsvara önskemålen, jag vet inte eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet.

Bearded collie kan jag inte uttala mig om, den jag har träffat var för vek för min smak.

Risken med en hund som överhuvudtaget inte har jakt i sig, är att den inte tycker det är jättekul med spår och sök, som är grenar som utnyttjar en omriktad jaktdrift. Om du verkligen vill träna bruksgrenar, skulle jag satsa på en hund ur brukshundgruppen eller jakt-retriever. Allting blir så mycket roligare med en hund som VILL arbeta, och har det som krävs.

Jag var mycket otydlig. Det är långt viktigare att hunden passar min dotter än mig. Att satsa på bruks går nog inte ihop med mina övriga krav utan jag tänkte mer på enkel nivå (kunna delta i vår klubbs ganska förutsättningslösa spårgrupper - mest på kul). Tålighet och allväder är viktigt dock.
Vi kan inte tillfredställa behoven hos t ex en jaktretriever.
Riesen är för stor och stark och en renodlad brukshund passar inte oss i nuläget. Så småningom vill jag ha en ny airedale (importera från brukslinjer) men inte nu.
Går det att vara mer specifik med vad du menar med "vek" rörande Bearded collien du träffat?
Stort tack för svar :)

Senast ändrad:
Tack för svar! :)
Jag har förstått att en "bra" cocker skulle passa oss utmärkt. Men det är just ojämnheten som gör mig osäker. Hur mycket anser du att man kan göra för att undvika ett olämpligt exemplar? Vad gäller resultat och val av kennel osv?
Att den är mer hund än den ser ut för är verkligen inget hinder, snarare tvärtom.
Jakt ute i skog och mark är inte ett lika stort problem som hemma på gården. Jag vill ha förutsättningar för att kunna lära den att vara lös bland våra andra djur (höns, katt, getter och hästar).

Jadu, att få ett bra exemplar är nog den sista jag ska uttala mig om då vi gjorde "allting rätt" med val av kennel och kull men ändå blev det helt tokigt. Våra har aldrig varit intresserad av att jaga djur som tillhör gården, mer än att "sätta fart" på katterna ibland. Att ha lös på gården har med våra varit sådär, våra har stuckit iväg om de får upp något spår, värt att säga är att de är cockrar av uställningstyp och inte jaktcocker. Så i vårat fall har det inte funkat med någon av dessa 3 som vi haft.

Jag har funderat lite på pudel... men jag älskar cockrar så det tar emot. Det som gör mig orolig är att få en cocker som är lika kass mentalt som den förra (hon var med facit i hand farlig och oberäknelig).

Jag är uppväxt med cocker,så nej.
En softis då? Du gillar ju terrier.
Det verkar hittills som om mina farhågor gällande cocker stämmer. Typiskt.
Softis är för mycket ett mellanting om det går att förstå vad jag menar. Av någon anledning är det en av få terriers jag inte gillar.
Tack för svar:) Kanske har du andra tips?

Det verkar hittills som om mina farhågor gällande cocker stämmer. Typiskt.
Softis är för mycket ett mellanting om det går att förstå vad jag menar. Av någon anledning är det en av få terriers jag inte gillar.
Tack för svar:) Kanske har du andra tips?
En springer spaniel då?

Jadu, att få ett bra exemplar är nog den sista jag ska uttala mig om då vi gjorde "allting rätt" med val av kennel och kull men ändå blev det helt tokigt. Våra har aldrig varit intresserad av att jaga djur som tillhör gården, mer än att "sätta fart" på katterna ibland. Att ha lös på gården har med våra varit sådär, våra har stuckit iväg om de får upp något spår, värt att säga är att de är cockrar av uställningstyp och inte jaktcocker. Så i vårat fall har det inte funkat med någon av dessa 3 som vi haft.

Jag har funderat lite på pudel... men jag älskar cockrar så det tar emot. Det som gör mig orolig är att få en cocker som är lika kass mentalt som den förra (hon var med facit i hand farlig och oberäknelig).
Ja, som jag skrev ovan. Det verkar väl modigt med cocker.
Jag vet vad du menar när det handlar om svårighet att byta ras. Jag vill egentligen ha en airedale. Eller i alla fall en terrier.

Haha! Det går inte nu, tyvärr. Totalt ohanterlig för min dotter.
Välj en tik, din dotter växer snabbt ikapp. Även små hundar som inte väger så mycket, behöver en viss vuxenhet hos föraren för att låta sig styras, (kanske med undantag för vissa fantastiska, mycket föriga golden retriever, som jag sett göra sitt bästa även för mycket unga och små förare. Men då har en vuxen utbildat hunden.).

Jag har också träffat o sett flera i tävlingssamanhang. Det gäller även Bearded men det är ju så mycket päls på dom
Bearded är superfina klippta också. Man kan t o m fixa skägg :love:
Just nu är jag nog mest inne på en bearded. Har hittat en tik som är extremt meriterad, fint mh helt utan skotträdsla och hälsokollad på alla möjliga och omöjliga sätt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 580
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 854
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar