Hjälp att spåna lite om hälta!

X

xoxoxoxo

Hej, behöver lite hjälp att spåna lite ang hälta.

Har fått remiss till atg klinik och fått tid, väntar bara på att det ska bli rätt dag!
Sto 9 år, ridit henne i 3 år snart,blev inriden som 5 åring, haft 2 hältor i hela sitt liv, en i mars( lätt inflammation, var inne på klinik fick metacam 5 dagar sen återställd).
Och nu, blev halt för ca 3 veckor sen, pratade med vet,som sa avvakta en vecka, men det blev inte bättre. Så vi trodde att det var en till inflammation pga att vi kanske satt igång för snabbt ( samma symptom). Vet kom ut och kollade, fick metacam 10 dgr, ingen förbättring.

Så jag skulle vilja ha hjälp med att spåna lite om vad det kan vara, om ni känner igen symptomen och vad det har visat sig vara!
Hon är halt på vänster fram, har ett överben som ligger bra till enligt vet och väldigt lite hovbroskförbening, sist vi var på klinik röntgades hon, vet sa att det är så lite så absolut ingenting att oroa sig för, kommer ej vara påverkad av det. Fick då PG sulor i förebyggande syfte.
Allt var frid och fröjd, red henne väldigt lungt efter återbesöket ( väntade på tandläkaren till henne).
Blev sen halt.
Hade hovis ute och kollade igenom henne, fick även vanliga skor igen.
Han hittade ingenting onormalt, han känner henne väl, skott henne i 3 år.
När vet var ute och kollade igenom; Böjprov UA, Ryggpalp UA, Digpuls UA, ingen svullnad,värme eller dylikt. Ren på rakt spår, hörs endast taktstörning.
Markerar väldigt lite i vänster varv på böjt spår, men betydligt mer i höger varv på böjt.
Kanske ska tillägga att ingenting är ändrat i ridningen.

Ursäkta lite rörigt inlägg..

Tacksam för om ni berättar alla era erfarenheter!

Sv: Hjälp att spåna lite om hälta!

Jo det var ett alternativ som vet sa också, då kunde det ta runt 6 månader:-/

Om jag har missförstått inlägget får du rätta mig men det jag förstått är att hästen fick diagnos ledinflammation i mars, 5 dagars smärtstillande och sen sattes den igån för att sen nu nyligen konstateras med inflammation igen och 10 dagars kur smärtstillande och fortfarande halt?

om jag tolkat detta rätt så är min reaktion att det varit ett märkligt förfarande av vet att ordinera endast metacam i fem dar och sen friskförklaring och igångridning, och nu andra gången återigen 10 dagars metacam och sen fortsatta problem? andra gången är den dessutom inte kollad på klinik utan hemma vet har gett smärtstillande vid konstaterad orenhet och sen ordinerat vila?

om hästen har en ledinflammation och särskilt om den återkommit, behöver den sprutas i leden med långvarig konvalecens som uppföljning. Ju längre kommen en ledinflammation, desto längre konvalecens. Har ngn ö.h.t kollat ledvätskan på den?

Vad ursprungs orsaken är, är givetvis ytterst primärt intressant, men just nu tycker jag inte det är så konstigt om den inte tillfrisknat utifrån den ordination jag tolkat ditt inlägg som getts fram tills nu?

Senast ändrad:

Det var så att i mars när vi var inne så visade hon 0,5 grad hälta, var då inne på atg klinik. Där trodde dom att det var en lätt inflammation, dock inte i någon led då hon inte behövde sprutas. Fick metacam 5 dagar sen sättas igång 3.v senare återbesök samt besigtning för köp(jag köpte, har vart medryttare i ett antal år på henne).
Allt gick bra tills nu i juni, då tog jag ut vet till gården för en första bedömning, den trodde att det var en likadam inf som sist då det var samma symptom.(Dock inte i någon led, ua på böjprov, rakt spår syndes inget, hördes endast, digitalpuls ua osv.) så hon tyckte att vi skulle börja med 10 dagar metacam, blev det ingen märkbar skillnad skulle jag få remiss, det blev inte bättre så nu ska vi in till klinik för att utreda hältan som uppstod i juni då vi har tid om först en vecka..

Senast ändrad av en moderator:

Ok då förstår jag bättre! :bow:
vad trodde de då att inflammationen satt och bestod i i stället?

Vet tyvärr inte det, var dåvarande ägaren som hade all info, papper osv som hon nu tappat bort..
Men det jag minns att han sa var att han trodde hon hade trampat snett i hage och att den sen utvecklat sig. Men jag är inte 100 % säker på att det var så han beskrev det.

Är den halt lågt?

Just det där att den är halt på det yttre benet påminner om min som hade fått en mjukdelskada i bogen. trampat på en sten.

den skulle på scint, men fick naproxen i 10 dagar o blev bra.

Ta hästen till en bra equiterapeut. De är bättre på att känna om det är en sträckning eller något som dragits snett än vad veterinärerna är. Jag ska köra min pålle till en i morgon då den är difust oren i tölt och trav.

Är den halt lågt?

Just det där att den är halt på det yttre benet påminner om min som hade fått en mjukdelskada i bogen. trampat på en sten.

den skulle på scint, men fick naproxen i 10 dagar o blev bra.
Hon kunde inte säga om hältan satt högt eller lågt, eftersom hästen var ren på böjprov både högt och lågt.
Men vad visade hästen i övrigt för symptom? Ska definitivt framföra detta till vet.

Ta hästen till en bra equiterapeut. De är bättre på att känna om det är en sträckning eller något som dragits snett än vad veterinärerna är. Jag ska köra min pålle till en i morgon då den är difust oren i tölt och trav.
Equiterapeth ska komma ut, men inte förrns hästen vart inne på klinik och blivit genomkollad, får vi klartecken av vet efter det så kommer hon ut direkt, annars skulle vi avvakta. För annars kunde det vara så att det bara blir värre om det blev värre..

Klok som en bok.
Ingen seriös ET behandlar heller en halt häst utan veterinär diagnos. Det är inte ens lagligt.

Det var ung. samma scenario som på din.

Kul att du frågar förresten. Jag åkte först in o det kollades fel ben. Båda böjdes iofs, så jag åkte in igen o då fann docenten detta rätt ovanliga.
Vet att den klev på en sten. Tänkte dock- nu vrickar han sig.

Frågan är NÄR din blev skadad:confused:. Den kanske behöver vila längre efter behandlingen.

Hon kunde inte säga om hältan satt högt eller lågt, eftersom hästen var ren på böjprov både högt och lågt.
Men vad visade hästen i övrigt för symptom? Ska definitivt framföra detta till vet.

På kliniken kommer de ju antagligen försöka bedöva bort hältan, och då får man en indikation iaf var den sitter och kan kolla nogrannare där. Men förutom det som redan tagits upp var min första tanke faktiskt senor/ligament, de kan ge just hälta i specifikt läge, men utan att ge utslag på böjprov.

Men de är ju vana på kliniken att just hältutreda, och ofta (inte alltid) kan bedövningar ge mer svar - så hoppas de ska hitta felet och att din häst snart är bättre igen =)

Jag tror det var den 8/6 under dagen i hagen eller natten till 8/6 i boxen, i boxen har jag dock svårt att tro att hon skadat sig!

Tänkte ge en uppdatering om hur det gått!
Var inne på klinik i tisdags, och hästen var helt ren! Hon hade gått och vilat och blivit ompysslad på betet i 2,5 vecka sen jag longerade henne och kollade av sist. Och det har gjort susen, vet trodde att hon kan ha sträckt sig och hade behövt lite tid för att läka. Men det var väldigt skönt att få ett sånt resultat och bli hemskickad med ett " Åk hem och rid!":-)

Puttar upp min gamla tråd! Pollen har funkat utmärkt och vart fräsch och fin tills i lördags, då hon var halt, såg det när jag släppte henne på banan medans jag skulle mocka. samma ben som sist och visar exakt samma symptom, dvs: halt på höger böjt spår, ren i vänster varv på böjt spår, samt ren på rakt spår. Hon avlastar inte, är inte varm eller svullen, reagerar inte heller på palpering av rygg.

Har haft kontakt med vet och har tid på klinik på tisdag. Misstänker då att det är den gamla skadan som gått upp igen tyvärr..

Tips, råd och om ni haft några liknande erfarenheter, skriv gärna! :)

Är hästen relativt nyligen skodd..?

Vissa hästar har nära till att vara sulömma, vilket främst kommer fram i kombination med skoning. Det betyder INTE att den blivit felskodd, eller för mycket verkad eller liknande, men att den lättare än andra ömmar i sulan vid viss belastning.

Du säger att din häst inte avlastar, hur har ni kollat det..? Att titta på hästen rakt framifrån är bästa tricket, för att se om bålen är "mitt emellan" frambenen. Den kan stå hur parallellt som helst från sidan, och ändå avlasta ett ben. Detta upptäcks om det kontrolleras framifrån.. Bara en tanke :)

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 183
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 411
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka