Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

H

huldalull

Hej!

Jag har ett stort poblem, min häst är vävare och jag är verkligen nybörjare på detta ämne.

Är det någon som kan något om detta? jag har stallat in min häst som vanligt, men ska han verkligen stå inne? och vet ni om vävning "smittar" på andra hästar? och hur gör ni andra som har/haft en vävare? och framför ALLT sliter det väldigt mycket på en häst som väver???

Jag är verkligen tacksam för alla råd jag kan få :)

Mvh Hanna
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

ha den ute så mycke som möjligt så slipper den väva :) men. endel hästar kan ju bli av med vävningen om du tx strör med spån. prova med halm, en annan bra sak är en "krubbkompis" som finns på hööks lr börjes tingsryd. dom fungerar bättre än va man tror..visst hästen kommer nog inte sluta väva helt, men dt kke blir lindrigare?
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Väver den i boxdörren (dvs om det är öppen front) så prova med att hänga något där (tex en sten) så att när den väver så slår den emot stenen. Pga av obehaget av att få en sten i huvudet hela tiden så slutar de flesta att väva. Annars så prova en leksak eller sätt upp en spegel i boxen (obs okrossbar).
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Jag vet inte om det egentligen hjälper men jag har träffat på en hästbox med stora PET flaskor fyllda m sand hängande i taket.
(Tro att jag undrade vad det var bra för först)
Hästen vävde iallafall men var helt klart störd av flaskorna.
Utevistelse är nog det bästa annars.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

huldalull skrev:
Hej!

Jag har ett stort poblem, min häst är vävare och jag är verkligen nybörjare på detta ämne.

Är det någon som kan något om detta? jag har stallat in min häst som vanligt, men ska han verkligen stå inne? och vet ni om vävning "smittar" på andra hästar? och hur gör ni andra som har/haft en vävare? och framför ALLT sliter det väldigt mycket på en häst som väver???