Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

H

huldalull

Hej!

Jag har ett stort poblem, min häst är vävare och jag är verkligen nybörjare på detta ämne.

Är det någon som kan något om detta? jag har stallat in min häst som vanligt, men ska han verkligen stå inne? och vet ni om vävning "smittar" på andra hästar? och hur gör ni andra som har/haft en vävare? och framför ALLT sliter det väldigt mycket på en häst som väver???

Jag är verkligen tacksam för alla råd jag kan få :)

Mvh Hanna
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

ha den ute så mycke som möjligt så slipper den väva :) men. endel hästar kan ju bli av med vävningen om du tx strör med spån. prova med halm, en annan bra sak är en "krubbkompis" som finns på hööks lr börjes tingsryd. dom fungerar bättre än va man tror..visst hästen kommer nog inte sluta väva helt, men dt kke blir lindrigare?
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Väver den i boxdörren (dvs om det är öppen front) så prova med att hänga något där (tex en sten) så att när den väver så slår den emot stenen. Pga av obehaget av att få en sten i huvudet hela tiden så slutar de flesta att väva. Annars så prova en leksak eller sätt upp en spegel i boxen (obs okrossbar).
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Jag vet inte om det egentligen hjälper men jag har träffat på en hästbox med stora PET flaskor fyllda m sand hängande i taket.
(Tro att jag undrade vad det var bra för först)
Hästen vävde iallafall men var helt klart störd av flaskorna.
Utevistelse är nog det bästa annars.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

huldalull skrev:
Hej!

Jag har ett stort poblem, min häst är vävare och jag är verkligen nybörjare på detta ämne.

Är det någon som kan något om detta? jag har stallat in min häst som vanligt, men ska han verkligen stå inne? och vet ni om vävning "smittar" på andra hästar? och hur gör ni andra som har/haft en vävare? och framför ALLT sliter det väldigt mycket på en häst som väver???

Jag är verkligen tacksam för alla råd jag kan få :)

Mvh Hanna

Hästen mår inte bra psykiskt. Ta ut honom på lösdrift. Han kommer att bli tacksam. ;)
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Jag kan tyvärr inte ha honom på lösdrift eftersom dom jag har honom hos vägrar att bygga skjul åt honom och eftersom dom andra hästarna går inne. Jag har haft honom ute så mycket som möjligt tidigare och visst har det funkat bra! han har haft fri tillgång till hösilage och han väver inte ute i hagen.

Jag har inte haft honom särskilt länge, bara 2½ månad och han började väva dirket när jag släppte in honom i boxen när jag precis fick hem honom. Har pratat med den förra ägaren och hon sa att han inte vävde alls, men att han blev stessad när han skulle utfodras och tas ut i hagen. Men så är det också första gången han flyttar sedan han var föl och han är idag 7 år och har gått på travet.

Jag har testat att ha en box utan galler, men det funkade inte alls, han vävde bara mer, sedan flyttade jag honom till en box där han fick ha galler och då hängde jag upp hönätet på själva boxdörren och då slutade han. Men jag vet inte om han står och väver på nätterna? Jag har även satt in en kvist av gran, men jag vet inte om han slutar för det. Hans box ser ut som värsta rövarkulan och han står på spån bara. Men om boxen ser ut som om han vandrar runt i stället så kan han ju inte stå och väva hela nätterna eller?

Tack snälla för tipset om halm! :)
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Luff skrev:
Jag vet inte om det egentligen hjälper men jag har träffat på en hästbox med stora PET flaskor fyllda m sand hängande i taket.
(Tro att jag undrade vad det var bra för först)
Hästen vävde iallafall men var helt klart störd av flaskorna.
Utevistelse är nog det bästa annars.

Han väver inte när jag har honom uppbunden i boxen och inte heller i stallgången. Han kanske inte trivs med sina nya kompisar eller i stallmiljön?

Men jag ska ta och testa de där med Pet-flaska låter intressant :)
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Corban skrev:
ha den ute så mycke som möjligt så slipper den väva :) men. endel hästar kan ju bli av med vävningen om du tx strör med spån. prova med halm, en annan bra sak är en "krubbkompis" som finns på hööks lr börjes tingsryd. dom fungerar bättre än va man tror..visst hästen kommer nog inte sluta väva helt, men dt kke blir lindrigare?

Jo jag hoppas verkligen att han slutar, men det gör nog alla som har en häst som både krubbiter och väver :) Men där han bodde innan så var det ett ganska lugnt stall med travhästar och alla hade galler för i boxen. Nu har han det också men när jag fick hem honom så började han väva innanför boxdörren med galler i alla fall. Och i detta stallet är det väldigt stressigt för där springer dom med travhästar både hit och dit. Han kanske inte trivs i sin miljö? annars är han jättego att rida och pyssla med annars. :)

Ska testa det där med halm! låter som en toppenidé!
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Hej!

Till att börja med måste jag säga stackars dig :( Jag har gått igenom samma sak...

Fråga: Har du köpt hästen? För isf kan det ju faktiskt vara så att förra ägaren ljuger om vävningen. En häst som väver ska du nämligen inte behöva betala "fullpris" för. Tyvärr är det ju ganska svårt att bevisa om han vävde innan han kom till dig (om man inte kan hitta tydliga slitage på benen vid undersökning) eftersom vävning kan uppstå i samband med exempelvis byte av stall.

Det finns inga bevis på att vävning smittar, men jag kan säga att hästen som stod mittemot min började väva... På samma sätt som det inte finns bevis att krubbitning smittar, men när det kom nya hästar till vårt stall som krubb-bet så var det plötsligt fler som började.
Man brukar säga att för att en häst ska utveckla en ovana (som vävning eller krubb-bitning) så måste den ha det i sig från början, och då kan en stallkompis som har en olat bli den utlösande faktorn för att även denna häst ska lägga sig till med ovanan.
(Vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre, men ungefär som en unge som hamnar i ett gäng som t.ex. snattar - ungen kanske har tänkt tanken på att sno nånting förut, men det är dom nya kompisarna som får den att verkligen göra det. Uhm, konstig liknelse, men du kanske hänger med ändå...?)

Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro, men nu när min nya häst hamnade mittemot en vävare så flyttade jag på henne direkt - jag vill inte ta några risker och vet inte om jag tror på att "dom måste ha det i sig från början för att ta efter".

Saker jag gjorde med min förra häst;
*hade honom ute länge, ca 07-21, i stor hage med kompisar
*hängde upp en "lick-it" framför öppningen i gallret vid boxdörren (han brukade oxå stå utanför med huvudet & väva)
*PET-flaska i boxen
*Boll i boxen (den tyckte han i&försig var kul i ca 15 sekunder :crazy: )

Hoppas verkligen att det går bra för dig!
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Hur mycket hö/grovfoder får han då?? Hjälper det inte om du ökar på det?

För lite grovfoder att tugga på är väl den vanligaste orsaken till sådana här problem...
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Jag kan tyvärr inte ha honom på lösdrift eftersom dom jag har honom hos vägrar att bygga skjul åt honom och eftersom dom andra hästarna går inne. Jag har haft honom ute så mycket som möjligt tidigare och visst har det funkat bra! han har haft fri tillgång till hösilage och han väver inte ute i hagen.
Det finns ingen ursäkt för att ha en häst i stall, när den tydligt visar, att den inte klarar av det. Det gäller alla hästar med någon form av "beteendestörning". Vävning, krubbitning etc är alla övertydliga signaler från hästen på, att den utsätts för något den inte klarar av, mentalt!
När ska ni (vänder mig till alla med sådana hästar) inse vad ni utsätter er häst för?
Man "måste" inte ha en sådan häst instängd i ett stall! Aldrig!! Byr miljö eller sälj hästen, för dess skull!

Att försöka tvinga hästen att dölja sitt beteende med "pet-flaskor eller stenar", är okunnigt, okänsligt och mot allt sunt förnuft!

LIA
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

LIA skrev:
Det finns ingen ursäkt för att ha en häst i stall, när den tydligt visar, att den inte klarar av det. Det gäller alla hästar med någon form av "beteendestörning". Vävning, krubbitning etc är alla övertydliga signaler från hästen på, att den utsätts för något den inte klarar av, mentalt!
När ska ni (vänder mig till alla med sådana hästar) inse vad ni utsätter er häst för?
Man "måste" inte ha en sådan häst instängd i ett stall! Aldrig!! Byr miljö eller sälj hästen, för dess skull!

Att försöka tvinga hästen att dölja sitt beteende med "pet-flaskor eller stenar", är okunnigt, okänsligt och mot allt sunt förnuft!

LIA

Kan bara instämma! :bow:
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Vävning är en beteendestörning som i princip alltid beror på att hästen inte får leva som en häst bör leva.
Hästen är en vandrare, födosökare i det fria(vilda livet eller på bete) strövar den och söker föda kanske 18 timmar om dygnet. Så det är inget konstigt att din häst väver när han tvingas stå i box för länge.
När han väver så strövar han på stället. Försök ge honom ett riktigt hästliv istället för alla andra konstiga förslag.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Husmusen skrev:
Hej!

Det finns inga bevis på att vävning smittar, men jag kan säga att hästen som stod mittemot min började väva... På samma sätt som det inte finns bevis att krubbitning smittar, men när det kom nya hästar till vårt stall som krubb-bet så var det plötsligt fler som började.
Man brukar säga att för att en häst ska utveckla en ovana (som vävning eller krubb-bitning) så måste den ha det i sig från början, och då kan en stallkompis som har en olat bli den utlösande faktorn för att även denna häst ska lägga sig till med ovanan.
(Vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre, men ungefär som en unge som hamnar i ett gäng som t.ex. snattar - ungen kanske har tänkt tanken på att sno nånting förut, men det är dom nya kompisarna som får den att verkligen göra det. Uhm, konstig liknelse, men du kanske hänger med ändå...?)

Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro, men nu när min nya häst hamnade mittemot en vävare så flyttade jag på henne direkt - jag vill inte ta några risker och vet inte om jag tror på att "dom måste ha det i sig från början för att ta efter

Vävning, krubbbitning och andra betendestörningar smittar på så sätt att det är fel på hästhållningen i just det stallet. Lär er mer om hästens naturliga beteende innan ni skaffar dessa djur som ni inte ens vet hur ni skall sköta.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Min häst väver också, men har kommit på att hon gör det för att få uppmärksamhet. Vi är bara två hästar i vårt stall och går den andra så börjar hon väva och skrika. Men så fort man går utanför stallet så hon är helt själv så slutar hon och börjar äta i lugn och ro. :)
Vi hade prövat det mesta med henne innan dess men jag kom på att det var bättre att låta henne vara. Inte lönt att stå och skälla på henne det blev bara värre.
Så fungerade min häst, men det är inte säkert att det fungerar på andra. :)
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Alexia skrev:
Vävning, krubbbitning och andra betendestörningar smittar på så sätt att det är fel på hästhållningen i just det stallet. Lär er mer om hästens naturliga beteende innan ni skaffar dessa djur som ni inte ens vet hur ni skall sköta.

Köpte min häst för 1 år sedan och hon hade då varit extrem vävare i de 13 år hon levt. Men hon har nu minskat betydligt och så stor skillnad är det inte på deras stall och stallet jag har min häst i. Som jag skrev ovan så tror inte jag att psyket är det stora problemet på min häst utan att hon också vill följa med när den andra ska ut och ridas.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Magrinette skrev:
Köpte min häst för 1 år sedan och hon hade då varit extrem vävare i de 13 år hon levt. Men hon har nu minskat betydligt och så stor skillnad är det inte på deras stall och stallet jag har min häst i. Som jag skrev ovan så tror inte jag att psyket är det stora problemet på min häst utan att hon också vill följa med när den andra ska ut och ridas.

= alltså blir den psykiskt påverkad och mår dåligt på något sätt (för att den inte får följa med) och därför väver den. En häst är ju flockdjur och vill följa sin flock, den vill inte vara ensam. Ju fler desto tryggare.

När hästar är bara två blir dom ofta väldigt beroende av varandra...

Väver er häst BARA vid dessa tillfällen?
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Magrinette skrev:
Min häst väver också, men har kommit på att hon gör det för att få uppmärksamhet. Vi är bara två hästar i vårt stall och går den andra så börjar hon väva och skrika. Men så fort man går utanför stallet så hon är helt själv så slutar hon och börjar äta i lugn och ro. :)
Vi hade prövat det mesta med henne innan dess men jag kom på att det var bättre att låta henne vara. Inte lönt att stå och skälla på henne det blev bara värre.
Så fungerade min häst, men det är inte säkert att det fungerar på andra. :)

Självklart ska man inte SKÄLLA på en häst i ett sånt läge! :eek:
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

om det är slitsamt? JA det sliter väldigt mycket om hästen är en "aktiv vävare"..

jag hade nog kört tillbaka hästen & velat att den stod där tills jag hittade ett annat ställe där den ej skulle vara lika stressad..
På detta vis kan du även förvissa dig om att hästen inte gör detsamma i sitt gamla stall.. gör den det så hade jag begärt att köpet skulle gå tillbaka eller kraftig prissänkning..

Vävning kan slita mkt. på ben/leder m.m + att de kan bli ömma & stela & det i sin tur påverkar dem i användningssyftet om du nu inte enbart ska kramas & borsta på din häst;)
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Du har fått flera bra, och flera... mindre bra förslag.
Häng för GUDS SKULL inte upp nån sten i taket som någon föreslog! Att hästen har ett psykiskt problem ska den inte misshandlas för, det är inte ett val. Inte slår man väl en människa som är depressiv?!
Jag tycker inte heller du ska hänga upp några pet-flaskor. Framförallt för att du försöker bota ett symptom, inte ett problem. Det funkar oftast inte, och i många fall blir hästen bara mer stressad av det.

Har den inte vävt förut så ska den inte behöva göra det nu heller. Prova att ha den ute mer, jobba mer med den. Hur ser foderstaten ut? För mycket energi i fodret bidrar ofta till vävning.

Det finns massor av hästar som är "naturliga vävare", och då hjälper inte all hagvistelse i världen, de väver där med.

Men som sagt, vävning är oerhört slitsamt, och vill du att din häst ska hålla några år till så bör du göra allt som står i din makt för att se till att hästen får hamna på ett ställe där den inte väver. Lösdrift behöver inte vara den enda lösningen.
'
Du säger själv att det är ett väldigt stressigt stall? Jag tycker det låter som om du skulle kunna ha en ganska enkel lösning på problemet: Byt stall!!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 568
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp