Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Alexia skrev:
Vävning är en beteendestörning som i princip alltid beror på att hästen inte får leva som en häst bör leva.
Hästen är en vandrare, födosökare i det fria(vilda livet eller på bete) strövar den och söker föda kanske 18 timmar om dygnet. Så det är inget konstigt att din häst väver när han tvingas stå i box för länge.
När han väver så strövar han på stället. Försök ge honom ett riktigt hästliv istället för alla andra konstiga förslag.


:eek:

vävning kommer av stress och inget annat. Och det behöver inte vara pga att den inte får röra sig tillräckligt.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Arwyn skrev:
Du har fått flera bra, och flera... mindre bra förslag.
Häng för GUDS SKULL inte upp nån sten i taket som någon föreslog! Att hästen har ett psykiskt problem ska den inte misshandlas för, det är inte ett val. Inte slår man väl en människa som är depressiv?!
Jag tycker inte heller du ska hänga upp några pet-flaskor. Framförallt för att du försöker bota ett symptom, inte ett problem. Det funkar oftast inte, och i många fall blir hästen bara mer stressad av det.

Har den inte vävt förut så ska den inte behöva göra det nu heller. Prova att ha den ute mer, jobba mer med den. Hur ser foderstaten ut? För mycket energi i fodret bidrar ofta till vävning.

Det finns massor av hästar som är "naturliga vävare", och då hjälper inte all hagvistelse i världen, de väver där med.

Men som sagt, vävning är oerhört slitsamt, och vill du att din häst ska hålla några år till så bör du göra allt som står i din makt för att se till att hästen får hamna på ett ställe där den inte väver. Lösdrift behöver inte vara den enda lösningen.
'
Du säger själv att det är ett väldigt stressigt stall? Jag tycker det låter som om du skulle kunna ha en ganska enkel lösning på problemet: Byt stall!!

Finns inga belägg för att vävning skall vara slitsamt för hästen. Det är gjort många studier på hållbarhet hos vävare och dessa har visat på att de hästar som väver inte har sämre hållbarhet än andra
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

333 skrev:
om det är slitsamt? JA det sliter väldigt mycket om hästen är en "aktiv vävare"..

jag hade nog kört tillbaka hästen & velat att den stod där tills jag hittade ett annat ställe där den ej skulle vara lika stressad..
På detta vis kan du även förvissa dig om att hästen inte gör detsamma i sitt gamla stall.. gör den det så hade jag begärt att köpet skulle gå tillbaka eller kraftig prissänkning..

Vävning kan slita mkt. på ben/leder m.m + att de kan bli ömma & stela & det i sin tur påverkar dem i användningssyftet om du nu inte enbart ska kramas & borsta på din häst;)


Det enda vävning "sliter" på är senorna. Och en vävare har inte sämre hållbarhet än andra.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

LIA skrev:
Det finns ingen ursäkt för att ha en häst i stall, när den tydligt visar, att den inte klarar av det. Det gäller alla hästar med någon form av "beteendestörning". Vävning, krubbitning etc är alla övertydliga signaler från hästen på, att den utsätts för något den inte klarar av, mentalt!
När ska ni (vänder mig till alla med sådana hästar) inse vad ni utsätter er häst för?
Man "måste" inte ha en sådan häst instängd i ett stall! Aldrig!! Byr miljö eller sälj hästen, för dess skull!

Att försöka tvinga hästen att dölja sitt beteende med "pet-flaskor eller stenar", är okunnigt, okänsligt och mot allt sunt förnuft!

LIA


En häst som börjat med dessa "olater" slutar aldrig. Det blir beroende av detta och det fungerar som knark för dem.

Sedan så spelar det ingen roll vad du gör med dem. Har haft både vävare och krubbare ute på lösdrift och de så likaså och både väver och krubbar.

Orsaken till att de fått det bör däremot tas bort.

Men att säga att de som har sådana hästar borde tänka om hör ju liksom inte hit eftersom dessa hästar har haft med sig dett från det förra stallet.

Alla mina fullblod jag haft har haft antingen det ena eller det andra. Även om det minskat när de slutat att löpa så finns det alltid kvar och kommer aldrig att försvinna. Däremot så kan man minska orsakerna eller orosmomenten som utlöser det.

Om amn vet att en häst väver vid utfodring så kan man ge den hästen först, om man vet att den väver när det är dags att gå ut i hage så släpper man den först etc
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Tänkte bara berätta om min vävare. Han är en fullblodsvalack på 13år, jag köpte honom för två år sen. Han väver i för honom stressade situationer som vid fodring, när andra hästar går in och ur stallet (men bara vissa), när han står på gången och väntar och när jag är stressad :o Han väver inte i längre perioder. Han har aldrig *ta i trä* varit halt så jag kan inte se att vävningen påverkat honom negativt. Men han har utvecklat en ful underhals. Jag har märkt att han väver mindre nu när jag ger honom mer att tugga på i boxen och märker även att han väver mer när man flyttar honom till ett nytt ställe. Jag tycker även jag kan märka skillnad när han stått ett par dagar och när han rids för fullt.

Jag har hört teorier om både att vävning är beteende störningar och att det är smittosamt (vilket jag tror att det kan vara om andra hästar har benägenhet för vävning eller är understimulerade). Jag skulle säga att det viktigaste för en vävande häst är att den trivs! och att den får stimulans. Massage kan funka väldigt bra för att få dem slappna av har jag märkt.

Däremot skulle jag akta mig för att köpa en häst som väver konstant oavsett om den utsätts för stressmoment eller inte.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Vävning är inte roligt. Det kan absolut smitta på andra hästar. Det bästa för en sådan häst är att vara ute så mycket som möjligt om du har tillgång till en bra hage. Helst stor och med gräs, buskar, träd osv så det finns mycket att göra. Den behöver sysselsättning. Det bästa är nog att ha den ute dygnet runt, men det är inte alltid så lätt att ordna det. Försök att ha hästen ute så mycket som möjligt och häng gärna in några leksaker i boxen. En lekboll tex, lägg gärna in halm så den har något att tugga på. Blir hästen uttråkad kommer vävningen igång så sysselsätt!
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Vi hade en häst som började väva pga boxvila (redan på djursjukhuset) efter en stor komplicerad operation.

Vi prövade att sätta för dörr öppningen med galler, det hjälpte inne hästen vävde innan för boxen i stället.

Det blev bättre efter hand, hon var ute mkt om dagarna och i stallet vävde hon när hon viste det var mat dags eller hon ville ha uppmärksamhet.

Vad vi vet så blev det inga speciella slitage på benen (hon blev rönkad efter ett par års vävande, men då pga av en annan anledning).
INGEN av de andra 4 hästarna i stallet blev påverkade av hennes vävning!
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

olgaklara skrev:
Det enda vävning "sliter" på är senorna. Och en vävare har inte sämre hållbarhet än andra.

om en häst står & lägger vikten omvartannat på frambenen, "gungar/trampar" så på verkas naturligtvis hela kroppen.. Mest framdelen då det är den som tar belastningen.. Det blir som om den "tränar", benet påverkas pga belastningen, leden pga att den utsätts för "tryck/rörelse" & senorna för att de är ständigt verksamma under den aktiva fasen i vävningen... Om det sk. sliter.. nja.. det kan ju vara stärkande oxå, har sett att hästar fått överben just pga att de var aktiva vävare & detta gör ju i och för sig att benet blir starkare pga pålagringarna..
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

En av vävarna jag träffat på fick upprepade kotledsinflammationer pga vävningen och fick ledvätskan i kotleder och framknän försvann mer och mer.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

milly skrev:
= alltså blir den psykiskt påverkad och mår dåligt på något sätt (för att den inte får följa med) och därför väver den. En häst är ju flockdjur och vill följa sin flock, den vill inte vara ensam. Ju fler desto tryggare.

När hästar är bara två blir dom ofta väldigt beroende av varandra...

Väver er häst BARA vid dessa tillfällen?

Ja, endast vid dessa tillfällena och då bara ett par svängningar för att sedan återgå till maten. Dock står hon i ett stall med många hästar väver hon mycket mer, därför har jag valt att ha henne här.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

milly skrev:
Självklart ska man inte SKÄLLA på en häst i ett sånt läge! :eek:

Jag har aldrig skällt på henne på det sätter du verkade uppfattade det som, men har prövat att säga hennes namn för att se om hon slutar. Andra i stallet har smällt saker i boxen vilket jag sa till om direkt, de resulterade bara i dåliga saker.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

olgaklara skrev:
En häst som börjat med dessa "olater" slutar aldrig. Det blir beroende av detta och det fungerar som knark för dem.

Sedan så spelar det ingen roll vad du gör med dem. Har haft både vävare och krubbare ute på lösdrift och de så likaså och både väver och krubbar.


vi hade en häst som krubbet hela tiden gick konstant med krubbitarrem förut... men sen han bytte stall så har han inte krubbitit en enda gång!!!
men man får vara noga med att ge maten i rätt ordning, annars ser man hur han börjar slicka på gallret. men han krubbiter inte längra!
så kom inte och säg att hästar som som böjat alldrig kan sluta!
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Om ni hela tiden passar honom så kan det ju inte bero på något annat än att han inte slutat.

Har aldrig sagt att de inte kan minska på det men det försvinner aldrig
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

huldalull skrev:
Hej!

Jag har ett stort poblem, min häst är vävare och jag är verkligen nybörjare på detta ämne.

Är det någon som kan något om detta? jag har stallat in min häst som vanligt, men ska han verkligen stå inne?
Helst ska han givetvis gå på lösdrift, iallafall vara ute så mycket det bara går.

och vet ni om vävning "smittar" på andra hästar?

Nej vävning smittar inte, det är stallmiljön som ger problemen.


och hur gör ni andra som har/haft en vävare?

Aktivera mycket.

och framför ALLT sliter det väldigt mycket på en häst som väver???

Svårt att säga det finns olika åsikter om det beror givetvis på hur mycket/ofta hästen väver.

Jag är verkligen tacksam för alla råd jag kan få :)

Mvh Hanna

*kl*
Det behöver inte bara bero på stallmiljön det kan vara en osäkerhet hur man ska bete sig som utlöser detta, min dotters häst började krubbita som ett åring på sommar bete...
Något att fundera på för alla som fortfarande inte fattar hur viktigt det är att hästen får "lära" sig bli häst av sin mamma i en större flock
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

huldalull skrev:
Hej!

Jag har ett stort poblem, min häst är vävare och jag är verkligen nybörjare på detta ämne.

Är det någon som kan något om detta? jag har stallat in min häst som vanligt, men ska han verkligen stå inne? och vet ni om vävning "smittar" på andra hästar? och hur gör ni andra som har/haft en vävare? och framför ALLT sliter det väldigt mycket på en häst som väver???

Jag är verkligen tacksam för alla råd jag kan få :)

Mvh Hanna

Jag skulle råda dig till att ha din häst på lösdrift och har du ingen möjlighet till det så se till att den är inne så lite som möjligt, ha en box där han har uppsikt över större delen av stallet samt att han inte ska utsättas för onödig stress. Med vävare kan det vara extra viktigt med rutiner. Då rutiner inte följs stressar hästen upp sig och börjar väva.
Vävning kan smitta av sig på andra hästar. Dock finns det ingen forskning som visar det (tror jag), men har även hört att det har förekommit. Kan dock inte vara helt säker.
Vävning sliter främst på hästens framknän. INTE bra alls :crazy:
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

En häst som börjat med dessa "olater" slutar aldrig. Det blir beroende av detta och det fungerar som knark för dem.
Det där är lika fel som att påstå att "olaten" alltid skulle försvinna! Att "olater" kan försvinna vid ändrad miljö finns många exempel på, även i den här tråden.

En liten berättelse i sammanhanget. För några år sedan i samband med tävlingar var jag "stationerad" på en större hästanläggning utomlands. Där fanns en stallänga med boxdörrar enbart utåt gården. I en av dessa boxar (iofs fanns i flera) stod en vävare... och som den vävde! Jag gick så småningom fram och pratade med honom och då slutade vävandet. Inte så konstigt och inte heller att han började igen så snart jag gått därifrån. Detta upprepades några gånger. Däremot var det lite lustigare att han upphörde så snart han fick se mig komma in på planen och stod still och kollade så länge jag syntes.
Jag fick efter förfrågan ta ut hästen på "bete" och under den tiden, c:a 3 timmar, syntes inte minsta vävande även om vi ibland stod still och snackade med någon.
Vad är oddsen för att denna häst skulle sluta väva på lösdrift?


Men att säga att de som har sådana hästar borde tänka om hör ju liksom inte hit eftersom dessa hästar har haft med sig dett från det förra stallet.
Jasså, så du tycker att man ska använda remmar mm i st f att erbjuda hästen en mikljö som inte befrämjar "olater"??

Alla mina fullblod jag haft har haft antingen det ena eller det andra. Även om det minskat när de slutat att löpa så finns det alltid kvar och kommer aldrig att försvinna. Däremot så kan man minska orsakerna eller orosmomenten som utlöser det.
Om jag läser det här rätt, undrar jag hur fullblodshästar lever? :mad: Har du rätt inställning för att råda bot på "olaterna"?

LIA
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Inga råd men kanske lite information

Vävning, krubbitning, boxvandring etc är ett Stereotypiskt beteende.

Stereotypier definieras som ett upprepat, enformigt beteende utan någon uppenbar funktion eller uppenbart mål. Om stereotypin är väl etablerad kan beteendet kvarstå som en beteendestörning frikopplad från den till synes direkta orsaken till beteendet.

Stereotypiska beteenden hos cirkusdjur är mycket vanligt. Alla som varit på cirkus har väl sett elefanten i stallet som står o väver eller för den delen vargen/lejonet på zoo som springer fram o tillbaka, fram o tillbaka. Ett flertal studier av djur med dessa beteenden har visat att djuren har svårigheter att klara av sin livstillvaro. Det är därför allmänt vedertaget att stereotypi är en indikator på dåligt välmående.

Stereotypier hos människa är ex.vis Tourettes syndrom och nagelbitning, hos hund flanksugning, tasslickning, svansjagning, flugsnappning. Förekommer även hos uppbundna kor med envist och oupphörligt slickande av bogen.

Att bota nagelbitning vet väl alla är praktiskt taget omöjligt, blir man hindrad hittar man på något annat.

Själv har jag ett stereotypiskt beteende liksom många människor, jag går in o kollar spisen 51 gånger innan jag åker hemifrån på en längre resa trots att jag VET att den är avstängd. Jag bara kan inte låta bli. Jag får alltså ÅNGEST om jag inte gör det.

Stereotypiska beteenden utlöses troligen primärt från början av någon form av stress men beteendet kan kvarstå även sedan stressmomentet försvunnit - verkar bli ett spår i hjärnan. Ett mycket komplext problem som troligen har med endorfiner att göra.

På hundar vet man att vissa raser drabbas mer än andra, det är t ex vanligt att dobermann är flanksugare (suger oupphörligt på flanken istället för att vila även efter aktivitet och mental sysselsättning), cavaljerer flugsnappar (försöker fånga flugor som inte finns) och bullterrier svansjagar, alltså 2 aktiva raser och en mindre aktiv.

På hästsidan är enligt min erfarenhet fullblod ofta vävare men mer sällan travare. Travare får ju ofta gå ut i hage dagligen men fullbloden sällan.

Tja, lite synpunkter efter 32 år som veterinär, hästuppfödare, hundägare/tränare etc etc och intressad av detta problem. Köpte en gång en krubbitare o hade halsrem på honom, anser numera detta vara djurplågeri, han flyttades till en idealisk omgivning men fortsatte ändå med sin krubbitning o dog så småningom i ett kolikanfall, har även haft ett fullblod som var vävare. Tyvärr negativa erfarenheter av dessa stereotypier. Mina egna uppfödda hästar har aldrig haft sådana problem.

Nu anser vetenskapen att sådant inte smittar men jag skulle nog aldrig ha en sådan häst i mitt stall.

En egendomlighet som jag varit med om när jag för många år sedan letade föl var en fölunge som gick vid moderns sida, bra stam och såldes billigt pga krubbitning, aldrig varit med om maken, stod och krubbet på staketet!!! OBS modern ej krubbitare o miljön fin.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Se till att han inte står och har tråkigt.
mycket utevistelse och mycket varierad motion. Det är bra om han har syselsättning i boxen också. (hönär, horseball ect)
Det sliter på frambenen när dem väver
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

LIA skrev:
Det där är lika fel som att påstå att "olaten" alltid skulle försvinna! Att "olater" kan försvinna vid ändrad miljö finns många exempel på, även i den här tråden.

Javisst det säger väl sig självt, men att bli "för alltid" botad går inte. Man skall alltdi eftersträva att minska "olaten" men det är inte alltid att det går.

En liten berättelse i sammanhanget. För några år sedan i samband med tävlingar var jag "stationerad" på en större hästanläggning utomlands. Där fanns en stallänga med boxdörrar enbart utåt gården. I en av dessa boxar (iofs fanns i flera) stod en vävare... och som den vävde! Jag gick så småningom fram och pratade med honom och då slutade vävandet. Inte så konstigt och inte heller att han började igen så snart jag gått därifrån. Detta upprepades några gånger. Däremot var det lite lustigare att han upphörde så snart han fick se mig komma in på planen och stod still och kollade så länge jag syntes.
Jag fick efter förfrågan ta ut hästen på "bete" och under den tiden, c:a 3 timmar, syntes inte minsta vävande även om vi ibland stod still och snackade med någon.
Vad är oddsen för att denna häst skulle sluta väva på lösdrift?

Hästen slutade väva för att den hittade något intressantare, inte alls ovanligt.

Vissa som väver gör det ENDAST vid de olika stress situationerna dvs vid fodring etc. De väver inte hela tiden.


Jasså, så du tycker att man ska använda remmar mm i st f att erbjuda hästen en mikljö som inte befrämjar "olater"??

var har jag skrivit det?? Jag använder inga remar på någon av bitarna även om det ena fullblodet även biter på staketstolpar eller vad den får tag i både på lösdrift och bete :(

Om jag läser det här rätt, undrar jag hur fullblodshästar lever? :mad: Har du rätt inställning för att råda bot på "olaterna"?

LIA

Min inställning är inte densamma som fullblodsstallen. Jag rider mina hästar och de används till att tävlas på i ridgrenar och inte på bana. Mina hästar går i hage hela dagarna. Men deras beteende kommer från "banan" dvs löphästar
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Hästen slutade väva för att den hittade något intressantare, inte alls ovanligt.
Eller kanske att den upplevde att något/någon tillfälligt avbröt den själsdödande monotonin i dess boxliv? Om du ser skillnaden?

Mina hästar går i hage hela dagarna.
Nätterna då?

men att bli "för alltid" botad går inte
Varför inte det? Om "olaten" ligger latent utan att visa sig om hästen får drägliga förhållanden, betyder det botad för mig. Liksom många hästar utan dessa "olater" är "friska" enbart beroende på att dom ännu inte utsatts för den mentala tortyr de andra gjort.

För att tala klarspråk. Hur fan är folk funtade, som ser hur deras hästar lider av det liv dom tvingas leva och som inte gör det enklaste och mest elementära för att råda bot på det? :mad:

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 568
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp