Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Vävning är ett tecken på oro och ångest, som jag ser det.

Hade jag en vävare, skulle jag sätta den på lugnande örter och lösdrift med hästar den trivs med, samt ta den ur pressande tävlingar och hård träning.

Hästar kan bli "utbrända" och få ångest precis som vi människor.
Och då kanske man inte fortsätter att jobba stenhårt. Dessutom krävs kanske medicinering, vilket jag också tror att vissa hästar kan behöva en period.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

LIA skrev:
Eller kanske att den upplevde att något/någon tillfälligt avbröt den själsdödande monotonin i dess boxliv? Om du ser skillnaden?
Var det inte det jag skrev???
Nätterna då?
Mina hästar står inne på natten, men de lider inte och det är inte hos mig de får sina olater. Utan dessa olater hade de med när jag köpte dem. Jag har inte lösdrift på mina hästar, har dock haft det tidigare men då var det ponny och unghästar. Nu har jag hästar som tävlar väldigt mkt och som är helklippta nästan hela året om. Dessutom så vill inte jag riskera dem utan har dem gående två och två i hage. Även om det inte är optimalt så är det hästar som trots detta mår bra och trivs. Är blanka och musklar sig och framförallt är glada!

Jag försöker att se till att de inte behöver få tristess/stress så att de väver eller krubbar, men krubbitning är tyvärr den allra svåraste olaten att få dem att upphöra med. Jag har dock inga remmmar på dem och de får gå ute. Trots detta så är det en inbiten krubbare så biter de även ute i hage. Den jag har som är inbiten bet även på sommarbetet.
Varför inte det? Om "olaten" ligger latent utan att visa sig om hästen får drägliga förhållanden, betyder det botad för mig. Liksom många hästar utan dessa "olater" är "friska" enbart beroende på att dom ännu inte utsatts för den mentala tortyr de andra gjort.
Det anser dock inte jag eftersom det alltid finns en risk att det kan dyga upp igen. Även om du håller en sjukdom i skack med medicin så är du ju inte botad!

Jag tror nog inte att alla hästar får dessa olater utan det är hästar som är lättare att stressa och möjligen rastlösa hästar. Detta finns ju betydligt oftare på löphästar och det beror ju självklart på att det är en viss stress att gå löp. Det brukar ta över ett år innan en löphäst är nedstressad från banan och kan börja sitt liv som tex fälttävlanshäst
För att tala klarspråk. Hur fan är folk funtade, som ser hur deras hästar lider av det liv dom tvingas leva och som inte gör det enklaste och mest elementära för att råda bot på det? :mad:
LIA
Vem menar du nu??
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Här håller jag absolut inte med dig. Vävande hästar är ofta hästar som vill jobba och så får jobba för lite. Dvs kanske stå på box och inte få komma ut i hage.

Jag har märkt att ju mindre de arbetar dessto värre kommer olaterna fram.

Medicinering för vad??
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Var det inte det jag skrev???
En klar gradskillnad! Jämför.

Även om det inte är optimalt så är det hästar som trots detta mår bra och trivs. Är blanka och musklar sig och framförallt är glada!
Mår bra och har "olaterna" kvar? Någonstans vägrar mitt förnuft att acceptera den tanken. Vad har "blanka och muskler" med saken att göra?

Vävande hästar är ofta hästar som vill jobba och så får jobba för lite.
Du kan inte tänka tanken att hästar inte är gjorda för att "jobba", men väl att vara ute i frihet med allt vad det innebär och inte instängda dygnet runt i en box i ett stall? Om man har uppfattningen att "olater" är en protest för att hästen inte får jobba tillräckligt mycket, ofta och hårt, har man en för mig avvikande syn på hästar.
Att hästen hellre jobbar än står instängd säger väl i så fall det mesta om hur den upplever sin fängelsevistelse.


Vem menar du nu??
Inte någon specifik person utan alla som beskrivningen passar in på.

Summering:
Du säger att "olater" aldrig går att få bort. Med den inställningen är det klart att det inte går.
Jag säger att det kan gå, om än inte alltid, med rätt hantering och hästhållning.
Du har hästarna inne halva dygnet och anser att det inte påverkar dom mentalt: Nu har jag hästar som tävlar väldigt mkt och som är helklippta nästan hela året om. Dessutom så vill inte jag riskera dem utan har dem gående två och två i hage.
Jag säger att du sätter dina intressen och bekvämlighet före hästarnas välbefinnande.

Har jag fattat rätt?

Observera mina citattecken runt "olater". För det vi talar om är inga olater utan skrik på hjälp och försvar mot att drabbas av något ännu värre.

LIA
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

olater går att råda bot på men INTE en beteendestörning. vävning är en beteendestörning. att hästar får beteendestörningar beror i första hand på att hästen inte får utlopp för sitt naturliga beteende eller att den utsätts för stress. man kan få den att sluta genom att undanröja orsaken till att den tex väver. men det kommer alltid att sitta kvar för utsätts hästen sedan för samma sak så kommer den återigen fortsätta med att väva.

vävning är en av de allvarligaste beteendestörningarna eftersom den precis som boxvandring sliter på lederna och tröttar ut hästen.

av vad jag har sett här så verkar det vara i samband med stress (utfodring och utsläpp). du skulle inte kunna utfodra din häst ute i hagen? då kommer den ju ut först (kan även ta med en kompis så den inte känner sig ensam) och behöver inte stressas när alla hästar blir utfodrade. är det bara morgonfodringen eller även på kvällsfodringen som hästen i fråga väver? får hästarna mat på regelbundna tider eller kan det skilja någon timme ibland? det kan göra att hästarna blir frustrerade om de inte får sin mat på en speciell tid. får alla hästarna mat samtidigt på kvällen eller är det ägarna till varje häst som lägger in fodret till sin egen häst? om hästar får reda på att det är mat pågång och att de själva inte får något så kan de också bli frustrerade. rids hästen dagligen eller bara nån gång i veckan? det kan vara att den inte får utlopp för sitt rörelsebehov som den står och väver. du hade ju inte haft hästen så länge heller va? så hästen kanske inte känner sig riktigt hemma än och är fortfarande lite uppstressad. om du inte får bukt på detta till hästens fördel (den borde få gå på lösdrift men den fick väl inte det) så tycker jag att du ska leta upp ett nytt stall där det finns lösdrift.
oj, nu blev det mycket...=)
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

har inte läst alla inlägg men tänkte bara skriva att det jag har lärt mig om vävning är det oftast beror på att:

  1. hästen är stressad
  2. får för lite mat alt.har för lite att göra

vävning är ett steriotypiskt beteende som inte går att bota. Har dock hört att man kan ändra på beteendet genom att aktivera hästen på olika sätt eller få den att trivas bättre. För att de inte trivs beror ofta på att de som ova sagt inte rör sig tillräckligt, inte tillräckligt med mat, utstötta ur flocken m.m

krubbitare gäller samma. Man kan väl säga att de gör det för att stimulera sig själva.
¨Vet att du oxå kan hitta samma mönster på barn, men jag vet inget mer om det. du kan även hitta det på andra djur.

Det sägs att det nte smittar, men jag tror att man kan disscutera saken när det kommer till sto och föl.
Är det fler hästa som gör det tycker ag att man ska ta en allvarlig titt på hur rutiner, utfodring och allt annat i stallet sköts
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

knapplån
Har ett fullblod som väver ,ingen annan häst har tagit efter ,har stått med 10 andra hästar . Född och uppväxt på lösdrift ,gick även på lösdrift när han startade galopp. Har stor kuperad hage med gräs (under snöfria periode)r ca 10 ha . Rids dagligen o fri tillgång på hösilage i boxen . Började väva direkt när kom till oss o fick stå i box på natten. Väver spec vid utsläpp ,fodring och om vi inte är där på kvällen o de andra håller på med sina hästar.Brukar försöka ha boxdörren öppen med bara kedja för då. Tyvärr finns inga lösdrifter i Malmö-området så det finns inget alternativ till uppstallning vintertid. Jag tror ju att det är en hyffsad miljö därför har ingen annan tagit efter .
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

LIA skrev:
En klar gradskillnad! Jämför.

Samma sak fast med OLIKA ord :smirk:

Mår bra och har "olaterna" kvar? Någonstans vägrar mitt förnuft att acceptera den tanken. Vad har "blanka och muskler" med saken att göra?

Och var har jag skrivit att mina hästar har sina olater kvar???

Du kan inte tänka tanken att hästar inte är gjorda för att "jobba", men väl att vara ute i frihet med allt vad det innebär och inte instängda dygnet runt i en box i ett stall?

Visst är hästar gjorda för att jobba och det är just det de gör när de strövar. Jag vet faktiskt ingen som har sin häst på box dygnet runt...


Om man har uppfattningen att "olater" är en protest för att hästen inte får jobba tillräckligt mycket, ofta och hårt, har man en för mig avvikande syn på hästar.

:eek: Nu har du ju stora tolkningssvårigheter!! Jag menade en häst som REDAN har sin olat!! DET är skillnad! Att skaffa dem har jag verkligen inte lyckats med på mina 30år med hästar inte på en enda häst, utan jag har köpt mig till mig dessa olater genom att jag köpt hästar direkt från galoppbanan!!!!!!!!!!! :mad:

Att hästen hellre jobbar än står instängd säger väl i så fall det mesta om hur den upplever sin fängelsevistelse.

En häst som står på box på natten och är ute hela dagarna OCH rids på ett bra sätt får inga olater. Hästar som används i galoppen får det för där tränas de bara och det är stor stress för dem vid sina lopp!


Summering:
Du säger att "olater" aldrig går att få bort. Med den inställningen är det klart att det inte går.

Inställningen och vad som faktiskt är ren och skär sanning behöver inte betyda samma sak! Min inställning är att jag tror att man kan minska det men att man aldrig kan få det att försvinna helt, utan uppkommer en situation där en sådan häst känner sig stressad så finns det stor risk för att beteendet skall återkomma!

Jag säger att det kan gå, om än inte alltid, med rätt hantering och hästhållning.

Det beror väl på vad man anser är "rätt" hästhållning :angel:

Du har hästarna inne halva dygnet och anser att det inte påverkar dom mentalt: Nu har jag hästar som tävlar väldigt mkt och som är helklippta nästan hela året om. Dessutom så vill inte jag riskera dem utan har dem gående två och två i hage.
Jag säger att du sätter dina intressen och bekvämlighet före hästarnas välbefinnande.

Men nu har du ju liksom missat att mitt sätt att hantera hästar har ALDRIG skapat ett problem som vävning eller krubbitning. Min morfar födde upp fullblod och ardenner och min mamma och syster har både fött upp connemara och halvblod. INGEN av dessa hästar vi haft har haft eller fått några som helst olater.

Jag har mina hästar till att träna och tävla på (självklart tycker jag om dem också) och nu är det så att de flesta skadorna uppkommer i just hage. Jag har de hästar ihop som passar ihop och skulle aldrig släppa ihop hästar jag vet inte trivs ihop.

Var min bekvämlighet kommer in det vet jag faktiskt inte riktigt!!???

Är det att jag är rädd om dem eller att jag klipper dem för att de skall slippa stå svettiga mellan klasserna???

Har jag fattat rätt?
Observera mina citattecken runt "olater". För det vi talar om är inga olater utan skrik på hjälp och försvar mot att drabbas av något ännu värre.
LIA


Tja jag håller inte med dig om att krubbitning och väning är ett rop på hjälp direkt då får du nog gå ett steg längre till självstympning. Vävande hästar och krubbitare behöver inte alls må speciellt dåligt och det finns flera faktorer som kan utlösa ett sådant beteende. Vävning har jag sett på stressade löphästar, men den vävningen de sysselsätter sig med när de blivit ridhästar är inte samma typ. Från att ha vävt hysteriskt så kan de små gunga tex vid fodring.

Jag tänker inte gå in på lösdrift diskussionen för det orkar jag inte. Men kan ju säga att jag både sett det ena och det andra olatsbeteendet även där.
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

ja hade släppt ut hästen på lösdrift. det är inte bra med en häst som väver o det kan smitta av sig.
En häst i lösdrift mår välfigt bra se bara till att dom har tak med halm de kan gå in o lägga sig fri tillgång till ö o vatten aj känner folk som har tävlinghästar i lösdrift o det funkar jätte bra
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

Samma sak fast med OLIKA ord
Brush up your swedish! :idea:

Och var har jag skrivit att mina hästar har sina olater kvar???
I flera inlägg. Om du glömt vad du skrivit, läs!

Visst är hästar gjorda för att jobba och det är just det de gör när de strövar. Jag vet faktiskt ingen som har sin häst på box dygnet runt...
Det är ju inte vad jag menar med "att jobba" och jag tror inte det är din definition heller?
Har du verkligen inte hört, sett eller läst om hästar i box dygnet runt? Med undantag av uppfriskande träningstimmen förstås. :smirk: Jag vet två ur den mer kända hoppvärlden bara några mil härifrån som har/hade det.
Söker du på Buke hittar du en hel del trådar i ämnet. Märkligt att det gått dig förbi... Jag antar det har att göra med ens syn på saken.

En häst som står på box på natten och är ute hela dagarna OCH rids på ett bra sätt får inga olater.
Jodå, det kan visst hända. Jag vet en hos en granne. När den, en riden travare, fick gå på lösdrift försvann problemet. Konstigt va?

Orkar inte med dom här allt längre replikskiftena, så jag lägger nog ner nu.

LIA
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

LIA skrev:
I flera inlägg. Om du glömt vad du skrivit, läs!

Nej jag har inte skrivit att MINA fortfarande väver som galningar. Tror nog att du får läsa vad jag eg skrivit :smirk:

Jag har skrivit att jag köpt till mig dessa bekymmer och att de slutar ju inte direkt med sina olater eftersom de är i full kondition och fortfarande stressade.

Det är ju inte vad jag menar med "att jobba" och jag tror inte det är din definition heller?
Har du verkligen inte hört, sett eller läst om hästar i box dygnet runt? Med undantag av uppfriskande träningstimmen förstås. :smirk: Jag vet två ur den mer kända hoppvärlden bara några mil härifrån som har/hade det.
Söker du på Buke hittar du en hel del trådar i ämnet. Märkligt att det gått dig förbi... Jag antar det har att göra med ens syn på saken.

Läs igen vad JAG skriver! Jag KÄNNER inte till någon som har sina hästar på box dygnet runt. De flesta går ute i hage en del under dagen. Min granne tex en mkt välkänd hoppfamilj har sina hästar ute i hage. Sedan om jag läst att någon har sina inne dygnet runt det är en helt annan sak för jag har själv INTE träffat på det än! Och jag vet en hel del "elitryttare". Sedan att det är annorlunda utomlands är en annan sak.

Jodå, det kan visst hända. Jag vet en hos en granne. När den, en riden travare, fick gå på lösdrift försvann problemet. Konstigt va?

Och jag har hämtat ett fullblod från lösdrift som både vävde och krubbade :angel: PÅ lösdriften!!

Orkar inte med dom här allt längre replikskiftena, så jag lägger nog ner nu.

LIA

Visst
 
Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?

:bow: :bow: :bow: Ett mycket bra inlägg:bow: :bow: :bow:

Detta är knappast något man botar i en handvändning
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
400
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
1 568
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp