Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?
LIA skrev:
En klar gradskillnad! Jämför.
Samma sak fast med OLIKA ord :smirk:
Mår bra och har "olaterna" kvar? Någonstans vägrar mitt förnuft att acceptera den tanken. Vad har "blanka och muskler" med saken att göra?
Och var har jag skrivit att mina hästar har sina olater kvar???
Du kan inte tänka tanken att hästar inte är gjorda för att "jobba", men väl att vara ute i frihet med allt vad det innebär och inte instängda dygnet runt i en box i ett stall?
Visst är hästar gjorda för att jobba och det är just det de gör när de strövar. Jag vet faktiskt ingen som har sin häst på box dygnet runt...
Om man har uppfattningen att "olater" är en protest för att hästen inte får jobba tillräckligt mycket, ofta och hårt, har man en för mig avvikande syn på hästar.
Nu har du ju stora tolkningssvårigheter!! Jag menade en häst som REDAN har sin olat!! DET är skillnad! Att skaffa dem har jag verkligen inte lyckats med på mina 30år med hästar inte på en enda häst, utan jag har köpt mig till mig dessa olater genom att jag köpt hästar direkt från galoppbanan!!!!!!!!!!!
Att hästen hellre jobbar än står instängd säger väl i så fall det mesta om hur den upplever sin fängelsevistelse.
En häst som står på box på natten och är ute hela dagarna OCH rids på ett bra sätt får inga olater. Hästar som används i galoppen får det för där tränas de bara och det är stor stress för dem vid sina lopp!
Summering:
Du säger att "olater" aldrig går att få bort. Med den inställningen är det klart att det inte går.
Inställningen och vad som faktiskt är ren och skär sanning behöver inte betyda samma sak! Min inställning är att jag tror att man kan minska det men att man aldrig kan få det att försvinna helt, utan uppkommer en situation där en sådan häst känner sig stressad så finns det stor risk för att beteendet skall återkomma!
Jag säger att det kan gå, om än inte alltid, med rätt hantering och hästhållning.
Det beror väl på vad man anser är "rätt" hästhållning
Du har hästarna inne halva dygnet och anser att det inte påverkar dom mentalt: Nu har jag hästar som tävlar väldigt mkt och som är helklippta nästan hela året om. Dessutom så vill inte jag riskera dem utan har dem gående två och två i hage.
Jag säger att du sätter dina intressen och bekvämlighet före hästarnas välbefinnande.
Men nu har du ju liksom missat att mitt sätt att hantera hästar har ALDRIG skapat ett problem som vävning eller krubbitning. Min morfar födde upp fullblod och ardenner och min mamma och syster har både fött upp connemara och halvblod. INGEN av dessa hästar vi haft har haft eller fått några som helst olater.
Jag har mina hästar till att träna och tävla på (självklart tycker jag om dem också) och nu är det så att de flesta skadorna uppkommer i just hage. Jag har de hästar ihop som passar ihop och skulle aldrig släppa ihop hästar jag vet inte trivs ihop.
Var min bekvämlighet kommer in det vet jag faktiskt inte riktigt!!???
Är det att jag är rädd om dem eller att jag klipper dem för att de skall slippa stå svettiga mellan klasserna???
Har jag fattat rätt?
Observera mina citattecken runt "olater". För det vi talar om är inga olater utan skrik på hjälp och försvar mot att drabbas av något ännu värre.
LIA
Tja jag håller inte med dig om att krubbitning och väning är ett rop på hjälp direkt då får du nog gå ett steg längre till självstympning. Vävande hästar och krubbitare behöver inte alls må speciellt dåligt och det finns flera faktorer som kan utlösa ett sådant beteende. Vävning har jag sett på stressade löphästar, men den vävningen de sysselsätter sig med när de blivit ridhästar är inte samma typ. Från att ha vävt hysteriskt så kan de små gunga tex vid fodring.
Jag tänker inte gå in på lösdrift diskussionen för det orkar jag inte. Men kan ju säga att jag både sett det ena och det andra olatsbeteendet även där.