Hjälp angående spö!

ZanMiguel

Trådstartare
Får man rida fram och hoppa fram på dressyr spö??
Skulle vilja ha svar på de!
Tackar på för hand!

Sv: Hjälp angående spö!

trodde du frågade om man fick ha spö på dressyr :rofl:
jag tror att det borde vara ok, men jag är inte direkt någon expert... kan du inte låna spö av någon annan annars?

inte som jag har lärt mig iaf. då måste spöt vara 75cm exakt eller mindre. på vissa ställen kollar dom, och då blir du utersluten. vissa ställer är mer noga än andra./annelie

okej..de va som jag trodde då..nää hoppspö ha jag menjag behöver ett dressyr spö för att kunna peta han på rumpan för han fattar inte om man petar på bogen med spöt..eftersom han aldrig har blivit riden med ddet förut..

nej spöt får itne vara längre än 75 cm. Gäller på hela tävlingsplatsen, även veterinärbesiktning tydligen.

använd maxlängd, och lär dig att ta bak handen. jag förstår att ahn inte förstår när du smäller till på bogen:P maskinen och motorn sitter i bak ;P så det är bara att öva. lycka till /annelie

neeee, inte korkad häst :(

Jag lärde mig av min första seriösa hopptränare att aldrig slå hästen på bogen öht.
hans kommentar om det hela.
" Oavsett om du knäpper till honom på bogen som korrigering eller framåtdrivande så blir det FEL budskap... tänk dig att du gör något fel och någon slår/knuffar till dig på axeln för att få dig mer taggad/gå framåt... det går inte ihop riktigt va?....
Kommer slaget framifrån- där hindret ÄR eller det hållet man ska åt så känns det inte så lockande att gå ditåt... eller hur?"

"eeehhh... nej det har du rätt i..." var det enda jag kunde säga efter att ha tänkt mig in i scenariot. :crazy:

JAG VET att det funkar för många att knäppa till på bigen, men efter den gången har JAG aldrig gjort det iallafall...

:bow:
Så har jag också fått föklrad.. det blir bakårdrivande istället för framåt...
Sådärför skulle jag behövt ett dressyrspö för att kunna peta på rumpan.. eftersom jag aldrig drar bak handen eller släpper för at slå..
Tycker det ser så himla ila ut..men men...
Får man inte ha llängre än 75 så får manväl försöka så gott som möjligt,..:)

du behöver ju inte ta bak handen spec mycket, ofta funkar det mkt bra att bara påminna hästen lite med spöet precis bakom skänkeln :idea:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 550
Senast: Hedwig
·
Kläder & Bli fin Jag tror att mitt hår är naturligt vågigt, för rakt är det inte iallafall. Jag har sett videor på nätet hur folk tar hand om sitt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Hej! Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andra hand till en person som bor i samma förening. Eftersom det i ligger i hens intresse och...
Svar
4
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar